Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Činnost"

Národní akční plán inkluzívního vzdělávání 2010-2013

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Koordinace a plánování aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání
1.1 Iniciovat vznik subjektů podílejících se na plánování a koordinaci činností směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání a zabezpečit jejich činnost, vymezit východiska pro rozvoj inkluzívního vzdělávání
1.1.1 Ustavit koordinační (řídící) orgán (dále jen „ŘO“) Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy pro oblast inkluzívního vzdělávání za účasti zástupců akademické obce, relevantních ministerstev a dalších subjektů
1.1.2 Ustavit expertní skupiny k přípravě konkrétních návrhů na opatření v jednotlivých tematických oblastech vymezených tímto dokumentem, včetně oblasti technologické, ekonomické a dalších
1.1.3 Zpracovat návrh aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu...
1.1.4 Zpracovat návrh změn v oblasti kompetencí jednotlivých orgánů veřejné správy v oblasti inkluzívního vzdělávání
1.1.5 Ustavit řídící a koordinační orgány podpory inkluzívního vzdělávání na regionální (krajské) úrovni a standardizovat jejich činnosti
2. Strategické dokumenty pro oblast vzdělávání a vzdělávací programy
2.1 Zpracovat návrhy úprav strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, řešit návrh úprav stávajících rámcových vzdělávacích programů
2.1.1 Zpracovat návrh úprav Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy v České republice
2.1.2 Zpracovat návrh úprav relevantních pasáží strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, zpracovat návrh případné aktualizace znění Národního programu rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (Bílé knihy)
2.1.3 Řešit relevantní úpravy Rámcových vzdělávacích programů směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání
2.1.4 Řešit návaznost opatření definovaných v tomto dokumentu na další relevantní strategické dokumenty...
3. Legislativa
3.1 Připravit návrhy nutných úprav obecně závazných právních norem (z oblasti školské legislativy i dalších relevantních souvisejících oblastí) v závislosti na navržených opatřeních směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání
3.1.1 V rámci úprav obecně závazných právních norem nově a přesněji definovat vztahy účastníků inkluzívního vzdělávání...
3.1.2 V rámci úprav obecně závazných právních norem pro oblast vysokého školství definovat požadavek zajištění nediskriminujících podmínek studia výslovně a jednoznačně ve vztahu k uchazečům a studentům se zdravotním postižením
3.1.3 V rámci úprav obecně závazných předpisů zohlednit potřebné úpravy směřující k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami...
3.1.4 V rámci obecně závazných právních předpisů jasně definovat stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky tzv. speciálně pedagogické podpory...
3.1.5 V souvislosti s úpravou činností školského poradenského systému řešit případnou závaznost výsledků pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství...
3.1.6 Nově definovat působnost a pracovně - právní aspekty činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání...
3.1.7 V činnosti školských poradenských zařízení explicitně upravit práva a povinnosti účastníků poradenské (diagnostické) činnosti zahrnující podrobnější vymezení procesní stránky poradenství (diagnostiky) v obecně závazných právních normách
3.1.8 V rámci stanovení míry podpory u žáků s potřebou podpůrných opatření zpracovat návrh řešení obligatornosti přítomnosti dvou pedagogických pracovníků ve třídě (skupině) v níž je vzděláván žák nebo vzděláváni žáci s potřebou podpůrných opatření
4. Podpora inkluze v oblasti předškolního vzdělávání
4.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního přístupu v oblasti předškolního vzdělávání, vyrovnávání sociálních nerovností a vzdělanostních šancí
4.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřující k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti institucionalizovaného předškolního vzdělávání (v mateřských školách)
4.1.2 Zpracovat návrh opatření řešících rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti předškolního vzdělávání v návaznosti na mechanismy rané péče a včasné péče
4.1.3 Zpracovat návrh a pilotně ověřit alternativní pro-inkluzívně orientované modely předškolní přípravy
4.1.4 Zpracovat studii proveditelnosti povinného předškolního vzdělání v posledním roce před zahájením základního vzdělání
4.1.5 Zpracovat studii proveditelnosti eventuální „nárokovosti“ předškolní přípravy v plném rozsahu
5. Podpora inkluze v oblasti primárního a sekundárního vzdělávání
5.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti základního, a sekundárního vzdělávání
5.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání...
5.1.2 Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni primárního a sekundárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace
5.1.3 Zpracovat návrhy transformace činnosti škol samostatně zřízených pro žáky a žákyně se zdravotním postižením...
5.1.4 Připravit návrh transformace základních škol praktických, zpracovat analýzu využití RVP ZV LMP
5.1.5 Vedle primárně inkluzívních opatření, v souladu s naplněním práv osob s postižením, podrobně vymezit pravidla uskutečňování formy jiného způsobu vzdělávání ve smyslu § 42 školského zákona...
5.1.6 Zpracovat návrh na posílení inkluzívního vzdělávání relevantních cílových skupin žáků s nařízenou ústavní výchovou, vycházejících z přístupu zaměřeného na integraci služeb, partnerství a rychlou reintegraci jedince do společnosti
6. Podpora inkluze v oblasti terciárního vzdělávání
6.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti na úrovni terciárního vzdělávání
6.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních, personálních a institucionálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti terciárního vzdělávání...
6.1.2 Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni terciárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace
7. Příprava pedagogických pracovníků a oblast jejich dalšího vzdělávání
7.1 Standardizovat proces pregraduální přípravy pedagogů a vypracovat návrhy směřující k celkovému posilování kompetencí pedagogů pro realizaci inkluzívního vzdělávání
7.1.1 Vytvořit standardy v oblasti pregraduální přípravy pedagogických pracovníků a jejich implementace ve spolupráci s Akreditační komisí a představiteli relevantních IPn (spolupráce na tvorbě standardů práce učitele)
7.1.2 Zpracovat návrh na adekvátní naplňování potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k rozvoji inkluzívního vzdělávání (na základě realizované analýzy potřeb v dané oblasti)
7.1.3 Zpracovat návrhy alternativních forem posilování kompetencí pedagogických pracovníků ve vztahu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření
8. Diagnostika a poradenství
8.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k zajištění, zefektivnění a zkvalitnění poradenských služeb ve vztahu k jejich uživatelům
8.1.1 Zpracovat návrh jednotného systému organizace, řízení a metodického vedení školských poradenských zařízení...
8.1.2 Standardizovat činnost školských poradenských zařízení
8.1.3 Zpracovat návrh posílení personálních kapacit systému poradenských služeb ve školství a posílení mobility služeb
8.1.4 Zpracovat návrh rozvoje systému školních poradenských pracovišť
8.1.5 Zajistit podmínky pro optimalizaci, síťování a zvyšování kvality poradenských služeb na terciárním stupni vzdělávání, rozvoj spolupráce v oblasti poskytování poradenských služeb na úrovni sekundárního a terciárního vzdělávání
8.1.6 Definovat, ověřit a validizovat nové možnosti a způsoby diagnostikování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků, žákyň a studentů v souladu s nejnovějšími poznatky psychologických, pedagogických a speciálně pedagogických věd
9. Koordinace aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni
9.1 Připravit podmínky pro efektivní koordinaci aktivit směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální a regionální úrovni
9.1.1 Zpracovat návrh a pilotně ověřit činnosti platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni
9.1.2 Na základě pilotního ověřování vytvořit metodiku činnosti lokálních platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání a řešit otázku obligatornosti jejich existence na úrovni obcí s rozšířenou působností
10. Analytické a výzkumné aktivity
10.1 Realizovat výzkumné aktivity v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
10.1.1 Podporovat výzkumné záměry a další výzkumné aktivity zaměřené na oblast inkluzívního vzdělávání
10.1.2 Akcentovat podporu výzkumných aktivit zaměřených na oblast inkluzívního vzdělávání v dotačních programech vyhlašovaných MŠMT
10.1.3 Realizovat analýzu připravenosti jednotlivých účastníků systému pro implementaci koncepčních změn podporujících rozvoj inkluzívního vzdělávání (definice příležitostí a rizik atd.)
10.1.4 Realizovat analýzu potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k práci s dětmi, žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření
10.1.5 Vyčlenit prostředky na účast zástupců MŠMT, řídícího orgánu a expertních skupin na evropských platformách zabývajících se problematikou inkluzívního vzdělávání a prostředků na realizaci konzultací se zahraničními odborníky
11. Standardizace, metodická podpora a evaluace
11.1 Vytvořit podmínky pro standardizaci, evaluaci a další zkvalitňování inkluzívního vzdělávání
11.1.1 Zpracovat rámec pro koncepci evaluace a standardizace mechanismů inkluzívního vzdělávání
11.1.2 Kooperovat na přípravě standardů kvality profese učitele a připravit návrh na integrální začlenění aspektů týkající se práce s žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření
11.1.3 Zpracovat návrh adekvátních forem evaluace a autoevaluace práce pedagogických pracovníků a dalších subjektů ve vztahu k inkluzi
11.1.4 Zpracovat koncepci periodického ověřování efektivity přijatých opatření na podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání (stanovení klíčových kvantitativních i kvalitativních ukazatelů) a jeho realizace
11.1.5 Zpracovat návrh vyhodnocování efektivity realizovaných opatření ve vztahu k žákům z romské menšiny prostřednictvím monitoringu poměru romských a neromských žáků vyučovaných dle RVP ZV LMP
11.1.6 Ověřit možnosti aplikace mezinárodních nástrojů pro hodnocení míry aplikace inkluzívního přístupu v oblasti vzdělávání
11.1.7 Zpracovat metodické materiály pro podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání
11.1.8 Zpracování návrhu prosazování jednotných technologických standardů podmiňující existenci standardů v oblasti komunikace či dalších relevantních podpůrných opatření pro osoby s postižením či znevýhodněním
12. Informování a medializace aktivit, PR
12.1 Zajistit efektivní informování odborné i široké veřejnosti o procesech a aktivitách směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání
12.1.1 Zpracovat základní programový dokument („policy paper“) podpory rozvoje inkluzívního vzdělávání
12.1.2 Zpracovat strategii efektivního informování odborné i široké veřejnosti o argumentech podporujících toto pojetí vzdělávání, procesech a opatřeních směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání a jejich předpokládaných důsledcích
12.1.3 Zpracovat strategii prezentace relevantních zahraničních zkušeností z oblasti transformace vzdělávacího systému směrem ke zvýšení míry inkluzívního vzdělávání
12.1.4 Realizovat mediální aktivity (cílené kampaně) směřující k odbourávání předsudků a eliminace segregačních tlaků v oblasti vzdělávání (se zvláštním zřetelem na oblast vzdělávání romských žáků)