MINISTERSTVO KULTURY
Koncepce rozvoje knihoven v ČR 2021-2027
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Knihovny jako pilíře rozvoje občanské společnosti a přirozená centra komunit
1.1 zajistit rovný přístup k informačním zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům
1.2 rozvinout potenciál knihoven jako komunitních center s aktivním podílem občanů na jejich činnosti
1.3 rozvíjet schopnost knihoven aktivně reagovat na různorodé potřeby uživatelů
1.4 aktivitami knihoven podporovat rozvoj regionální identity
1.5 zahrnout knihovny jako komunitní centra do strategických materiálů orgánů státní správy, krajů, obcí
1.6 zajišťovat komunitní funkce knihovny vícezdrojovým financováním
1.7 budovat adekvátní prostorové, technologické a materiálové zázemí pro rozvoj komunitní činnosti knihoven včetně podpory rozvoje kompetentního personálu
1.8 připojit knihovny k vysokorychlostnímu internetu
1.9 do vzdělávání knihovníků integrovat kurzy a metody, které rozvíjejí kompetence v oblasti zajišťování komunitní funkce knihoven
2. Knihovny jako vzdělávací a vzdělanost podporující instituce
2.1 v knihovnách poskytovat kvalitní vzdělávací akce pro své cílové skupiny včetně uživatelů se specifickými potřebami
2.2 na úrovni meziresortní spolupráce MŠMT a MK vytvořit potřebné podmínky pro efektivní spolupráci knihoven se školami všech stupňů i dalšími vzdělávacími institucemi a orgány státní správy
2.3 systematicky spolupracovat s relevantními školami v obsluhovaných lokalitách
2.4 v knihovnách zřídit pracovní pozice specialistů na vzdělávání
2.5 státem a kraji podporovat roli knihoven jako vzdělávacích institucí a systémově zajišťovat její realizaci
2.6 zajišťovat vícezdrojové financování vzdělávací funkce knihoven
2.7 využívání vzdělávací nabídky a informačních zdrojů knihoven všech typů paměťových institucí explicitně zakotvit jako funkční obsahovou součást výuky napříč vzdělávacími oblastmi a obory v kurikulárních dokumentech mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol a školských zařízení
2.8 Rozvíjet kritickou práci s vědeckými informacemi ve studijních programech, a to zejména prostřednictvím dostupných informací o výsledcích celosvětové vědy. Pořizovat výsledky v podobě klíčových elektronických informačních zdrojů, citačních databází a bibliometrických nástrojů centralizovaně. Současně tvoří knihovny zásadní součást při zajišťování kvality souvisejících činností vysokých škol, ale i samotné vzdělávací činnosti při zvyšující se poptávce a nárocích na distanční formy výuky
2.9 spolupracovat s komerčním sektorem, podporovat otevřená řešení, transfer technologií a inovace v návaznosti např. na Národní strategii umělé inteligence v ČR
2.10 vybudovat efektivní systém vzdělávání knihovníků včetně managementu knihoven
3. Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství
3.1 zajišťovat rovný přístup k informacím a zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům
3.2 knihovnami shromažďovat, dlouhodobě uchovávat a přívětivě zpřístupňovat významnou složku kulturního a vědeckého dědictví v analogové i digitální formě
3.3 sdílet data knihoven bezplatně v systémech otevřených dat a systematicky je propojovat v digitálním prostředí
3.4 důslednou kooperací a sdílením činností dosahovat maximální ekonomické efektivnosti poskytovaných služeb knihoven
3.5 vybudovat kooperativní systém spolupracujících institucí pro depozitní ukládání
3.6 stabilizovat a/nebo digitalizovat dokumenty ohrožené fyzickou degradací
3.7 pro knihovny působící v obcích budovat multifunkční prostory s potřebným vybavením, které slouží veřejnosti ke kreativnímu trávení volného času
3.8 vybavovat knihovny nejnovějšími technologiemi, které uživatelům umožní rychlý, bezpečný a příjemný přístup k informacím a současným kulturním formám v širokém rozsahu
3.9 postavit novou budovu Národní knihovny ČR, nový depozitář Moravské zemské knihovny a nové budovy Moravskoslezské vědecké knihovny a Vědecké knihovny v Olomouci
3.10 připravit knihovny na krizové situace ohrožující životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek