Exportní strategie ČR 2023-2033 představuje směřování podpory exportu v následujících 10 letech. Strategie vychází z potřeb české ekonomiky, která vyčerpala potenciál subdodavatelského modelu s vysokou importní náročností a nižší domácí přidanou hodnotou.
Exportní strategie ČR 2023-2033 představuje směřování podpory exportu v následujících 10 letech. Strategie vychází z potřeb české ekonomiky, která vyčerpala potenciál subdodavatelského modelu s vysokou importní náročností a nižší domácí přidanou hodnotou. Kromě potřebné transformace na znalostní ekonomiku založenou na inovačním procesu a pokročilých technologiích, byly jako další potřeby i v souvislosti s prodělanými krizemi identifikovány zajištění ekonomické bezpečnosti a zvyšování odolnosti ekonomiky ČR. Současně s tím strategie reaguje na globální trendy, zejména geopolitické, demografické, sociální, environmentální a technologické. Vizí strategie je posílení role českých společností integrujících jednotlivé články globálních hodnotových řetězců, které nabízí a dodávají finální produkty a služby s vysokou přidanou hodnotou, specializovaná komplexní řešení a funkční celky, případně získávají schopnost integrovat nabídku dalších subdodavatelů. Hlavními cíli strategie jsou: 1) posilování globálních ambicí českých firem; 2) lepší postavení v globálních hodnotových řetězcích a 3) diverzifikace exportu. Opatření směřují k naplňování cílů a jsou rozděleny do dvou základních oblastí – tvorba a ovlivňování prostředí, ve kterém se exportér pohybuje, a nabídka konkrétní podpory ve formě poskytovaných zdrojů – služeb či kapitálu. Opatření reflektují především nástroje, které by měly být využívány nově či jinak. V oblasti vnitřního prostředí se exportní strategie zaměřuje na rozvoj proexportního ekosystému, který má propojovat proexportní služby s podporou rozvoje firem v rámci ČR, a tvorbu vhodně se doplňujících služeb státu odpovídající fázi rozvoje a připravenosti společností – od nápadu po internacionalizaci. Pro optimalizaci vnějšího prostředí je pak zásadní prosazování odolnosti ekonomiky EU nově s důrazem na spolupráci uvnitř EU na strategických projektech se zapojováním českých firem. Ve vztahu ke třetím zemím jde o obchodní dohody a bilaterální vztahy na základě liberálního modelu, avšak s prioritou zachování ekonomické bezpečnosti ČR. V rámci strategie dochází k posunu rozvoje služeb podporující internacionalizaci v oblastech poskytování informací, vzdělávání, marketingu a asistenčních a konzultačních služeb. Rozvoj služeb se týká zejména trvalého působení v teritoriu, inkubace inovativních malých a středních podnikatelů, nových nástrojů marketingové prezentace, brandingu ČR a dlouhodobého sektorově zaměřeného působení v teritoriích. V oblasti poskytování kapitálu strategie předpokládá posun od zajištění financování a pojišťování čistě exportní kontraktů k propojenému systému financování od rozvoje firem až po zajištění prostředků pro jejich internacionalizaci.