MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Surovinová politika ČR v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů (2017)
GesceSpolugesceSpolupráce
Efektivní a udržitelné zajištění a využívání rudních, nerudních, energetických, stavebních i netradičních a high-tech nerostných zdrojů ku prospěchu obyvatel i konkurenceschopného národního hospodářství české republiky
1 - Bezpečnost dodávek surovin
Horní zákon - pro případnou novelizaci bude nutné nalézt politickou shodu v oblastech např.:
• posílení role státu při rozhodování o využívání nerostných surovin,
• vyřešení institutu vyvlastnění za adekvátní náhradu ve prospěch státu
• systémové řešení výběru a distribuce úhrad za vydobyté nerosty,
• posílení role státu při rozhodování o využívání nerostných surovin,
• vyřešení institutu vyvlastnění za adekvátní náhradu ve prospěch státu
• systémové řešení výběru a distribuce úhrad za vydobyté nerosty,
Stavební zákon:
• prověřit možnost zjednodušení administrativních postupů vztahujících se k územnímu a stavebnímu řízení,
• vypracovat společnou metodiku k postupům územního plánování včetně zásad pro uplatňování stanovisek dotčeného orgánu ve vztahu k využívání a ochraně ložisek nerostných surovin,
• zavést legislativně možnosti úprav povolovacího procesu tak, aby umožnil pružně reagovat na měnící se stavební plány.
• prověřit možnost zjednodušení administrativních postupů vztahujících se k územnímu a stavebnímu řízení,
• vypracovat společnou metodiku k postupům územního plánování včetně zásad pro uplatňování stanovisek dotčeného orgánu ve vztahu k využívání a ochraně ložisek nerostných surovin,
• zavést legislativně možnosti úprav povolovacího procesu tak, aby umožnil pružně reagovat na měnící se stavební plány.
Ekologická legislativa:
• zjednodušit proces posuzování vlivů na životní prostředí v rámci zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (ve znění pozdějších předpisů), zejména stanovit jasná procesní pravidla a zajistit soulad národní legislativy s pravidly EU,
• stanovit konkrétní opatření, legislativní změny a návrhy úprav zákona o zemědělském půdním fondu a lesního zákona tak, aby bylo zajištěno legální využívání přírodě blízké rekultivace včetně její podpory,
• legislativně zakotvit možnosti změny plánu sanace a rekultivace v jejich průběhu, pokud daná změna bude znamenat zkvalitnění stavu životního prostředí, nedojde ke zhoršení požadavků na bezpečnost provozu a použitých technologií a nebude pouze znamenat snížení nákladů na sanaci a rekultivaci,
• zjednodušit proces posuzování vlivů na životní prostředí v rámci zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (ve znění pozdějších předpisů), zejména stanovit jasná procesní pravidla a zajistit soulad národní legislativy s pravidly EU,
• stanovit konkrétní opatření, legislativní změny a návrhy úprav zákona o zemědělském půdním fondu a lesního zákona tak, aby bylo zajištěno legální využívání přírodě blízké rekultivace včetně její podpory,
• legislativně zakotvit možnosti změny plánu sanace a rekultivace v jejich průběhu, pokud daná změna bude znamenat zkvalitnění stavu životního prostředí, nedojde ke zhoršení požadavků na bezpečnost provozu a použitých technologií a nebude pouze znamenat snížení nákladů na sanaci a rekultivaci,
Nástroje v oblasti výkonu státní správy:
• Vytvořit metodiku a standardy pro tvorbu a periodickou aktualizaci regionálních surovinových koncepcí
• Zajistit a průběžně aktualizovat pro potřeby jednotlivých krajů krajský surovinový informační systém o nerostných zdrojích na svém území
• Vytvořit metodiku a standardy pro tvorbu a periodickou aktualizaci regionálních surovinových koncepcí
• Zajistit a průběžně aktualizovat pro potřeby jednotlivých krajů krajský surovinový informační systém o nerostných zdrojích na svém území
• Přehodnotit skladbu a limity neenergetických surovin, kterou jsou součástí státních hmotných rezerv.
• Prostřednictvím státního dozoru organizovat komoditní trh a dohlížet na dodržování transparentnosti a funkčnosti trhu a pravidel uzavírání obchodů s prioritou ochrany účastníků komoditního trhu.
2 – Efektivní a udržitelné využívání disponibilních zásob nerostných surovin, důsledná ochrana ložisek vyhrazených nerostů
Ekonomické nástroje:
• Zpracovat vyhodnocení aplikace nového způsobu stanovení výše úhrad z vydobytých nerostů. Analyzovat možnost zapracovat do metodiky promítnutí změny světových či regionálních cen komodit a regionální odlišnosti nákladů na jejich získávání.
• Analyzovat situaci finančních toků u nevyhrazených nerostů na výhradních a nevýhradních ložiskách v oblasti plateb úhrad a poplatků a při vytváření rezerv na rekultivace.
• Zpracovat vyhodnocení aplikace nového způsobu stanovení výše úhrad z vydobytých nerostů. Analyzovat možnost zapracovat do metodiky promítnutí změny světových či regionálních cen komodit a regionální odlišnosti nákladů na jejich získávání.
• Analyzovat situaci finančních toků u nevyhrazených nerostů na výhradních a nevýhradních ložiskách v oblasti plateb úhrad a poplatků a při vytváření rezerv na rekultivace.
Mediální nástroje:
• Zveřejnit návrh surovinové politiky po projednání vládou
• Podpořit uspořádání cyklu odborných seminářů pro odbornou veřejnost zaměřených na prezentaci aktualizované surovinové politiky, jejích principů, navrhovaných nástrojů a řešení jednotlivých oblastí.
• Zveřejnit návrh surovinové politiky po projednání vládou
• Podpořit uspořádání cyklu odborných seminářů pro odbornou veřejnost zaměřených na prezentaci aktualizované surovinové politiky, jejích principů, navrhovaných nástrojů a řešení jednotlivých oblastí.
3 – Účinná surovinová diplomacie státu
Zahraniční politika – surovinová diplomacie:
• V rámci zahraniční politiky v oblasti nerostných surovin zajistit průběžnou koordinaci mezi MZV, MPO, MŽP a ČGS při stanovování priorit a klíčových zájmů ČR, koordinaci účastí v pracovních skupinách, důležitých mezistátních jednáních a zajistit vzájemnou informovanost dotčených subjektů.
Posilovat existující spolupráci zemí V4 v oblasti využívání surovin a snažit se koordinovat postoj ke všem významným dokumentům a rozhodovacím procesům v oblasti surovin v rámci EU.
Koordinovat spolupráci s významnými producentskými a tranzitními zeměmi, které jsou pro ČR partnery z hlediska surovinové bezpečnosti.
• S využitím v zahraničí osvědčených modelů vytvořit systém na podporu podnikatelských subjektů provádějících geologický průzkum v zahraničí, včetně návrhu finančního a institucionálního zabezpečení.
• Využívat aktivity geologických, průzkumných a těžebních organizací jako prostředku pro získání přístupu ČR ke klíčovým deficitním surovinám.
Využívat aktivity geologických, průzkumných a těžebních organizací jako prostředku pro dlouhodobou diverzifikaci českého zahraničního obchodu směrem k neevropským zemím.
• Pokračovat ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou a Ministerstvem zahraničních věcí na přípravě, identifikaci a evaluaci projektů zaměřených na efektivní a environmentálně akceptovatelné využívání přírodních zdrojů.
• V rámci zahraniční politiky v oblasti nerostných surovin zajistit průběžnou koordinaci mezi MZV, MPO, MŽP a ČGS při stanovování priorit a klíčových zájmů ČR, koordinaci účastí v pracovních skupinách, důležitých mezistátních jednáních a zajistit vzájemnou informovanost dotčených subjektů.
Posilovat existující spolupráci zemí V4 v oblasti využívání surovin a snažit se koordinovat postoj ke všem významným dokumentům a rozhodovacím procesům v oblasti surovin v rámci EU.
Koordinovat spolupráci s významnými producentskými a tranzitními zeměmi, které jsou pro ČR partnery z hlediska surovinové bezpečnosti.
• S využitím v zahraničí osvědčených modelů vytvořit systém na podporu podnikatelských subjektů provádějících geologický průzkum v zahraničí, včetně návrhu finančního a institucionálního zabezpečení.
• Využívat aktivity geologických, průzkumných a těžebních organizací jako prostředku pro získání přístupu ČR ke klíčovým deficitním surovinám.
Využívat aktivity geologických, průzkumných a těžebních organizací jako prostředku pro dlouhodobou diverzifikaci českého zahraničního obchodu směrem k neevropským zemím.
• Pokračovat ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou a Ministerstvem zahraničních věcí na přípravě, identifikaci a evaluaci projektů zaměřených na efektivní a environmentálně akceptovatelné využívání přírodních zdrojů.
4 – Podpora vzdělání, výzkumu, nových zdrojů a technologií
Studie a analýzy:
• Vyhodnotit dosavadní poznatky vzešlé z v minulosti provedených průzkumů vybraných kritických surovin v ČR. Vyhodnotit potenciál možného využití odvalů a odpadů z dřívější těžby.
• Provést rešerši stavu zásob vybraných nerostů na vybraných rudních ložiscích a prognózních zdrojích podle současných geologických a ekonomických parametrů pro potřeby výkonu státní správy v oblasti rozhodování v území a pro posouzení ekonomické rentability jejich eventuálního budoucího využití.
• Zpracovat základní studii mapující možný potenciál strategických kovů, kritických a high tech surovin na území ČR a současně vyhodnotit jejich možná sekundární ložiska (odvaly a odkaliště)
• Aktualizovat dosud známé informace o rezervních lokalitách hnědého uhlí v ČR, případně o dalších potenciálních lokalitách. V případě potřeby zajistit dle platné horní legislativy jejich ložiskovou ochranu.
• Zajistit vědecký výzkum báňských a úpravárenských technologií, které by umožnily v budoucnu využít neopominutelné zásoby uranové rudy a strategických doprovodných kovů v oblasti severočeské křídy
• Vyhodnotit dosavadní poznatky vzešlé z v minulosti provedených průzkumů vybraných kritických surovin v ČR. Vyhodnotit potenciál možného využití odvalů a odpadů z dřívější těžby.
• Provést rešerši stavu zásob vybraných nerostů na vybraných rudních ložiscích a prognózních zdrojích podle současných geologických a ekonomických parametrů pro potřeby výkonu státní správy v oblasti rozhodování v území a pro posouzení ekonomické rentability jejich eventuálního budoucího využití.
• Zpracovat základní studii mapující možný potenciál strategických kovů, kritických a high tech surovin na území ČR a současně vyhodnotit jejich možná sekundární ložiska (odvaly a odkaliště)
• Aktualizovat dosud známé informace o rezervních lokalitách hnědého uhlí v ČR, případně o dalších potenciálních lokalitách. V případě potřeby zajistit dle platné horní legislativy jejich ložiskovou ochranu.
• Zajistit vědecký výzkum báňských a úpravárenských technologií, které by umožnily v budoucnu využít neopominutelné zásoby uranové rudy a strategických doprovodných kovů v oblasti severočeské křídy
Informační technologie:
• Rozvíjet, aktualizovat a následně průběžně sledovat funkčnost jednotného informačního systému o surovinových zdrojích ČR, včetně jejich využívání pro účely rozhodování státu a krajů ve věcech realizace surovinové politiky a pro rozhodování o využití území či další postupy podle stavebního zákona.
• Rozvíjet, aktualizovat a následně průběžně sledovat funkčnost jednotného informačního systému o surovinových zdrojích ČR, včetně jejich využívání pro účely rozhodování státu a krajů ve věcech realizace surovinové politiky a pro rozhodování o využití území či další postupy podle stavebního zákona.
Vzdělávání, podpora vědy a výzkumu:
• Spolupráce s oborově příbuznými vysokými školami na větší informovanosti studentů o principech české a evropské surovinové politiky, možnostech a limitech využívání nerostně surovinového potenciálu ČR, resp. EU.
• V rámci programů Vědy-Výzkumu-Inovací zajišťovat podporu společným projektům zaměřeným na oblast moderních trendů v získávání a využívání nerostných surovin, a to českých i zahraničních výzkumných organizací, vysokých škol a podnikatelů v rámci programů mezinárodní spolupráce.
• Podpora výzkumu technologického zpracování a nových těžebních a úpravárenských postupů a metod ekologického monitoringu zpracování a těžby strategických komodit a přírodě blízké obnovy po těžbě.
• Spolupráce s oborově příbuznými vysokými školami na větší informovanosti studentů o principech české a evropské surovinové politiky, možnostech a limitech využívání nerostně surovinového potenciálu ČR, resp. EU.
• V rámci programů Vědy-Výzkumu-Inovací zajišťovat podporu společným projektům zaměřeným na oblast moderních trendů v získávání a využívání nerostných surovin, a to českých i zahraničních výzkumných organizací, vysokých škol a podnikatelů v rámci programů mezinárodní spolupráce.
• Podpora výzkumu technologického zpracování a nových těžebních a úpravárenských postupů a metod ekologického monitoringu zpracování a těžby strategických komodit a přírodě blízké obnovy po těžbě.