MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
Národní politika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (2008)
GesceSpolugesceSpolupráce
I. Zavedení funkčního systému úrazového pojištění
1 Sledovat průběh přípravy návrhu právní úpravy systému odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání a spolupracovat na její přípravě, přitom prosazovat uplatňování prevence, rehabilitace a souvisejících motivačních nástrojů ke zlepšování úrovně BOZP.
motivací zaměstnavatelů a zaměstnanců formou ekonomických pobídek,
především uplatněním preventivních nástrojů v systému úrazového pojištění,
především uplatněním preventivních nástrojů v systému úrazového pojištění,
poskytováním technické pomoci zejména malým a středním podnikům
(dostupností technických norem, vydáváním manuálů BOZP a návodů správné
praxe),
(dostupností technických norem, vydáváním manuálů BOZP a návodů správné
praxe),
zpřístupněním informací, odborného poradenství a vzdělávání zaměstnavatelům,
zaměstnancům a ostatním subjektům v oblasti BOZP
zaměstnancům a ostatním subjektům v oblasti BOZP
II. Zajištění financování systému BOZP
2 Připravit a projednat v Radě vlády návrh aktualizace Národní politiky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, včetně finančního zajištění jejího naplňování
přednostně zaměřit kontrolu na rizikové práce, které jsou nejčastější
příčinou nemocí z povolání
příčinou nemocí z povolání
3 V rámci programového období 2014 – 2020 Evropského sociálního fondu, uplatnit v rámci Operačního programu „Zaměstnanost“ a Operačního programu „Výzkum, vývoj a vzdělávání“, oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro projekty se zaměřením na programy prevence a rehabilitace poškození zdraví z práce.
preventivní ochranou zdraví zaměstnanců při práci po celou dobu aktivního
pracovního života
pracovního života
uplatňováním důležitých ergonomických zásad při navrhování pracovišť,
organizace práce a přizpůsobování pracovišť individuálním potřebám starších zaměstnanců
organizace práce a přizpůsobování pracovišť individuálním potřebám starších zaměstnanců
motivací zaměstnavatelů k vytváření vhodných pracovních míst a pracovních
podmínek pro zaměstnávání osob vyšších věkových kategorií
podmínek pro zaměstnávání osob vyšších věkových kategorií
motivací zaměstnavatelů k vytváření vhodných pracovních míst a pracovních
podmínek pro zaměstnávání osob vyšších věkových kategorií
podmínek pro zaměstnávání osob vyšších věkových kategorií
vytvářením podmínek (např. podpora vzniku agentur poskytujících odborníky
podnikové sféře jako poradce) pro efektivní uplatňování vysokých odborných znalostí a dlouholetých zkušeností osob vyšších věkových kategorií v průmyslu
a ve službách
podnikové sféře jako poradce) pro efektivní uplatňování vysokých odborných znalostí a dlouholetých zkušeností osob vyšších věkových kategorií v průmyslu
a ve službách
III. Prevence pracovních rizik
4 Zpracovat a předložit návrh právní úpravy k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví.
zabezpečit těmto osobám včas potřebné poradenství s motivačním efektem
ke zpětnému začlenění do pracovního procesu
ke zpětnému začlenění do pracovního procesu
ke zmírnění důsledků zdravotního poškození způsobeného pracovním úrazem
a nemocí z povolání využívat prostředků cílené sociální a ekonomické podpory
postiženým osobám a jejich rodinám
a nemocí z povolání využívat prostředků cílené sociální a ekonomické podpory
postiženým osobám a jejich rodinám
využít systému úrazového pojištění zaměstnanců k celkovému zkvalitnění
poúrazové rehabilitace a průběžnému zajišťování potřebných finančních zdrojů
pro tuto oblast
poúrazové rehabilitace a průběžnému zajišťování potřebných finančních zdrojů
pro tuto oblast
5 Zpracovat a předložit návrh právní úpravy zvláštní odborné způsobilosti pro obsluhu stavebních strojů a zařízení se zvýšenou mírou rizika ohrožení života a zdraví, v souvislosti s právní úpravou zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení.
6 Zpracovat návrh nového nařízení vlády, kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek, značení a zavedení signálů.
7 Zpracovat návrh nového nařízení vlády, kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při práci související s chovem zvířat.
8 Zpracovat návrh aktualizace seznamu nemocí z povolání.
IV. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí, žáků a studentů
9 Předložit návrh právní úpravy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních ve smyslu § 29 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
nejsou specifikována -
10 Připravit návrh právní úpravy bezpečnosti a ochrany zdraví studentů vysokých škol, včetně evidence a dokumentace jejich úrazů, vzniklých v rámci studia.
na obsahovou kvalitu vzdělávání s důrazem na pracovní rizika a jejich prevenci
v konkrétních podmínkách
v konkrétních podmínkách
zvýšení úrovně znalostí v oblasti BOZP u osob samostatně výdělečně činných
11 Připravit návrh Národní strategie bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ČR.
pokračovat ve stanovování základních požadavků na odborné znalosti
a dovednosti specialistů pro BOZP, včetně pracovnělékařských služeb
a dovednosti specialistů pro BOZP, včetně pracovnělékařských služeb
podporovat spolupráci zaměstnavatelů, odborů a odborníků pro BOZP s cílem
zpracovat kvalifikační a hodnotící standardy formulující požadavky na obsah
a způsoby vzdělávání začátečníků
zpracovat kvalifikační a hodnotící standardy formulující požadavky na obsah
a způsoby vzdělávání začátečníků
položit základy pro celoživotní vzdělávání v oboru BOZP a pracovnělékařských
služeb
služeb
V.
Rehabilitace. po pracovním úrazu a nemoci z povolání
Rehabilitace. po pracovním úrazu a nemoci z povolání
12 V rámci přípravy návrhu právní úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání sledovat uplatňování systémového řešení ucelené rehabilitace osob po pracovním úrazu a nemoci z povolání směřující ke zmírnění sociálních a ekonomických důsledků poškození zdraví z práce a ke zpětnému začlenění do pracovního procesu.
vytvářet odpovídající podmínky pro realizaci Priorit výzkumu a vývoje BOZP ve
střednědobém výhledu v období 2008 – 2010, včetně aplikace jejích výsledků do
praxe
střednědobém výhledu v období 2008 – 2010, včetně aplikace jejích výsledků do
praxe
usilovat o potřebné finanční zdroje z prostředků Evropského sociálního fondu
a ostatních fondů Společenství
a ostatních fondů Společenství
využít možnosti financování výzkumu a vývoje ze systému úrazového pojištění
zaměstnanců
zaměstnanců
vytvářet transparentní prostředí s větším zapojením podnikatelské sféry při
zadávání a spoluúčasti na financování projektů jakož i na zavádění úspěšných
výsledků výzkumu v praxi
zadávání a spoluúčasti na financování projektů jakož i na zavádění úspěšných
výsledků výzkumu v praxi
6. Informace a poradenství
13 MPSV se bude nadále podílet v příslušných sektorových radách MŠMT na tvorbě návrhů dalších profesních kvalifikací nebo návrhů na revizi platných profesních kvalifikací v oblasti BOZP.
aktuální právní a odborně technické informace z oblasti BOZP
informace o komunitárních a národních strategiích BOZP
anotace výsledků výzkumu a vývoje, nových publikací v oblasti BOZP
informace o vzdělávacích a školících projektech a programech z oblasti
BOZP
BOZP
15 Zpracovat porovnání vybraných národních právních předpisů v oblasti BOZP s právními předpisy v dané oblasti v členských zemích EU dle aktuálních potřeb a s ohledem na přípravu nových právních předpisů.
metodologii hodnocení rizik vybraných oborů ekonomických činností
návody správné praxe, osvětové materiály a poradenství
zadání a informace o projektech zdrojového financování EU
VII. Výzkum a vývoj
18 Prosazovat zavedení financování výzkumných potřeb na jednotlivých rezortech tak, aby příslušné rezorty mohly přímo ovlivňovat zadávání a průběh řešení projektů vědy a výzkumu, včetně nejvyšších kvalitativních ukazatelů hodnocení výsledků.
19 Provést analýzu dopadu Průmyslu 4.0, respektive Práce 4.0, do oblasti BOZP.
20 Připravit návrh aktualizace priorit výzkumu a vývoje BOZP v návaznosti na výzvy a klíčové cíle Strategického rámce EU pro BOZP na období 2014 – 2020 a aktuální potřeby v této oblasti. Projednat tyto priority v Radě vlády pro BOZP a doporučit konkrétní opatření k jejich realizaci.
21 Pokračovat ve výzkumu BOZP při práci s nanomateriály – monitorování prací s nanomateriály v rámci státního zdravotního dozoru, výzkum zdravotních dopadů expozice nanomateriálům, vývoj metod pro měření a odhad expozice, vývoj nástrojů prevence (OOPP).
22 Pokračovat ve výzkumu problematiky muskuloskeletálních onemocnění se zaměřením na onemocnění horních končetin související s prací, vývoj metod kvantifikace zátěže a ergonomických nástrojů prevence.
23 Vyvíjet pracovně-fyziologické normy adaptované na stárnoucí populaci s ohledem na hodnocení zdravotní způsobilosti pro práci.
24 Aktualizovat doporučení k prevenci zdravotních rizik psychické zátěže při práci na nepravidelné a noční směny - iniciovat založení výzkumného programu v této oblasti.
25 Připravit návrh na zřízení expertní komise pro posuzování složitých případů nemocí z povolání a složitých případů posouzení zdravotní způsobilosti k práci a předložit ho k projednání Radě vlády pro BOZP.
VIII. Pracovně lékařské služby
26 V rámci systému celoživotního vzdělávání, ve spolupráci se vzdělávacími institucemi, nadále rozvíjet stávající kurzy a semináře pro zvýšení odborné kvalifikace poskytovatelů pracovnělékařských služeb a poskytovatelů zdravotních služeb posuzujících zdravotní způsobilost žáků a studentů při přípravě na budoucí povolání.
27 Doporučovat u poskytovatelů pracovnělékařských služeb se způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství a poskytovatelů v oboru praktické lékařství pro děti a dorost absolvování certifikovaného kurzu pracovního lékařství v trvání minimálně 150 hodin.
28 Dále usilovat o zachování základního oboru postgraduálního vzdělávání v pracovním lékařství (4 roky v zemích EU), vydat co nejdříve navržený vzdělávací program pro obor pracovní lékařství.
IX. Osvěta a propagace BOZP
29 Napomáhat cestou preventivních programů „Bezpečný podnik“, „Profesionál BOZP“, „Koordinátor BOZP na staveništi“, „Bezpečné město“, „Bezpečná škola“, „Podnik podporující zdraví“ a „Zlatý Permon“, ke zvyšování úrovně BOZP a zlepšování pracovních podmínek, a propagovat tyto programy v Evropě.
při tvorbě a projednávání návrhů právních předpisů k zajištění BOZP a jiných důležitých vnitrostátních dokumentů, zejména Národní politiky BOZP a jejího národního akčního programu na příslušné kalendářní období
při projednávání plánů kontrolní činnosti kontrolních a dozorových orgánů
v oblasti BOZP, hodnocení jejich účinnosti a kvality
v oblasti BOZP, hodnocení jejich účinnosti a kvality
při přípravě a samotné realizaci národních kampaní a při efektivním prosazování
a vynucování předpisů a preventivních opatření v praxi
a vynucování předpisů a preventivních opatření v praxi
při stanovení priorit výzkumu v oblasti BOZP, budování preventivních
a ochranných služeb, při výchově a vzdělávání a při vytváření národního
informačního systému
a ochranných služeb, při výchově a vzdělávání a při vytváření národního
informačního systému
při hledání účinných metod a ukazatelů na určení nákladů a přínosů v oblasti BOZP a vzniku systému úrazového pojištění zaměstnanců, který by motivoval zaměstnavatele a jejich zaměstnance k větší aktivitě v oblasti prevence rizik
30 Pokračovat v tvorbě jednotné terminologie pro oblast BOZP v podobě Encyklopedie BOZP, s ohledem na aktivity Evropské agentury bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (projekt OSH Wiki),ve spolupráci se zainteresovanými subjekty.
10. Zahraniční a mezinárodní spolupráce
Cíl 10 Podporovat spolupráci a využití osvědčených modelů a přístupů k řešení BOZP v ostatních státech EU
k nově přijímaným dokumentům mezinárodních organizací, jichž je Česká
republika členem, a vytvořit personální a ekonomické podmínky pro zajištění
účasti odborníků v těchto mezinárodních organizacích a na důležitých
mezinárodních setkáních, projektech a aktivitách
republika členem, a vytvořit personální a ekonomické podmínky pro zajištění
účasti odborníků v těchto mezinárodních organizacích a na důležitých
mezinárodních setkáních, projektech a aktivitách
k aktivitám Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci
v Bilbao a podporovat její evropskou síť informačních center
v Bilbao a podporovat její evropskou síť informačních center
ke spolupráci v oblasti harmonizace statistik a výměny informací v oblasti BOZP
a aktivně se zapojovat do činnosti Výboru nejvyšších představitelů inspekce
práce (SLIC).
a aktivně se zapojovat do činnosti Výboru nejvyšších představitelů inspekce
práce (SLIC).