
MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
www stránky
www stránky
MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
Akční plán Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2025 pro rok 2025
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Nové vymezení součinnosti PMS se státními orgány a dalšími institucemi
Identifikovat oblasti, kde je třeba nově upravit postupy vzájemné součinnosti mezi státními orgány a dalšími institucemi včetně technického řešení předávání dat a zachování mlčenlivosti.
Identifikované potřebné změny v úpravě součinnosti a předávání informací.
2. Nové nastavení vztahu s poskytovateli trestu OPP a řešení absence pojištění odsouzených při výkonu trestu obecně
Spolupráce s legislativním odborem MSp při přípravě legislativní změny zakotvené v legislativním plánu prací vlády.
Podklady pro legislativní změny.
3. Rozvoj multidisciplinárních týmů pro mládež
Pokračovat v práci skupiny Republikového výboru pro prevenci kriminality Ministerstva vnitra ČR, která se věnuje koordinaci spolupráce jednotlivých aktérů v prevenci kriminality mládeže na místní úrovni.
Výstupy z činnosti pracovní skupiny.
4. Zajištění dostupnosti resocializačních programů pro pachatele
Pokračovat v činnosti programových center v 5 soudních krajích.
Zpráva o činnosti programových center.
Zajistit financování programových center ze státního rozpočtu.
Uplatněné nadpožadavky ve vztahu ke státnímu rozpočtu.
Revidovat model zaškolení a dalšího vzdělávání lektorů programových center.
Studijní program vzdělávání pro lektory programových center.
5. Zavedení probačních domů do praxe
Realizovat pobytový resocializační program v probačním domě v Písku.
Zpráva o činnosti probačního domu
Zajistit financování probačního domu ze státního rozpočtu.
Uplatněné nadpožadavky ve vztahu ke státnímu rozpočtu.
Revidovat model zaškolení a dalšího vzdělávání pracovníků probačního domu.
Studijní program vzdělávání pro pracovníky probačního domu.
6. Posílení spolupráce v oblasti podmíněného propuštění
Pokračovat v činnosti odborné platformy pro podmíněné propuštění a zpracovat návrh na rozvoj spolupráce příslušných subjektů v oblasti přípravy na propuštění na svobodu a následnou reintegraci osob na svobodě se zohlednění výstupů z praxe komisí pro podmíněné propuštění. Podílet se na práci dalších pracovních skupin zaměřených na téma bezpečného propouštění.
Návrh na rozvoj spolupráce příslušných subjektů v oblasti přípravy na propuštění na svobodu a následnou reintegraci osob na svobodě.
7. Vytvořit a v praxi ověřit model spolupráce PMS s mentory a dobrovolníky pro práci s pachateli trestné činnosti a jejich rodinami
Realizovat projekt Podpora výkonu alternativního trestu obecně prospěšných prací, 1. 1. 2024 – 31. 12. 2027 v rámci Operačního programu Zaměstnanost plus, kde mentoring pilotně provádějí speciálně vyškolení zaměstnanci Služby v pěti vybraných regionech ČR: Teplice, Jablonec nad Nisou, Havířov, Kroměříž a Brno.
Průběžná zpráva o realizaci projektu.
8. Zpracovat národní strategii rozvoje systému péče o oběti trestných činů
Předložit Bílou knihu k pomoci obětem trestných činů
Zpracovaná Bílá kniha.
9. Rozvoj systémového řešení služeb pro oběti
Poskytovat poradenství a podporu obětem trestné činnosti.
Zpráva o využití fondu PMS pro oběti trestných činů.
Rozvíjet multidisciplinární spolupráci v oblasti podpory obětem trestné činnosti.
Zpráva o využití fondu PMS pro oběti trestných činů.
Rozvíjet restorativní programy v praxi PMS.
Realizace mediací a RSK Vzdělávání v oblasti restorativních přístupů. Intervizní podpora restorativních přístupů.
10. Zefektivnění probace nad rizikovými pachateli
Zajistit činnost mezirezortních týmů ("BEZINKA") ve vybraných soudních okresech.
Zpráva o výstupech pilotních mezirezortních týmů.
11. Zavedení elektronické verze nástroje hodnotícího rizika a potřeby odsouzených (SARPO) do probační praxe PMS
Spuštění elektronické verze komplexního nástroje pro hodnocení rizik a potřeb u pachatelů se ZTČ tzv. velké SARPO
Implementovaný elektronický nástroj pro hodnocení rizik a potřeb u pachatelů se ZTČ tzv. velké SARPO.
12. Optimalizace agendového informačního systému PMS
Optimalizovat fungování agendového informačního systému.
Zpráva o fungování agendového informačního systému.
13. Rozvoj personální politiky PMS
Zajistit dostatečný počet pracovníků pro výkon odborných činností (poradci pro oběti, probační úředníci, lektoři programových center, pracovníci probačního domu).
Nadpožadavky k návrhu rozpočtu na rok 2025/2026/2027
14. Rozvoj interního a meziresortního vzdělávání v oblasti probace a mediace
Revidovat studijní program interního vzdělávání
Revidované bloky kvalifikačního vzdělávacího kurzu.
Realizovat mezioborové vzdělávací akce a vysílat zaměstnance na vzdělávání realizované jinými subjekty.
Počet zrealizovaných akcí a počet účastníků.
15. Zapojení PMS do mezinárodní spolupráce
Účast zástupců PMS na významných mezinárodních konferencích a setkáních, posilování partnerství s klíčovými partnery.
Počet účastí na konferencích a mezinárodních akcí, počet prezentací na mezinárodních fórech, fungující partnerství.
16. Podíl na výzkumech účinnosti práce s pachateli a oběťmi trestných činů. Implementace jejich závěrů do případové praxe
Participace PMS výzkumu IKSP k restorativním přístupům.
Fungující spolupráce s realizátorem výzkumu.