MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (2015)
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
1.1 Zvýšení mezinárodní kvality výzkumu a jeho výsledků
Rozvoj kapacit výzkumných týmů
Dobudování, modernizace či upgrade stávajících výzkumných infrastruktur
Budování nové či modernizace stávající vědeckovýzkumné infrastruktury
Podpora otevřeného přístupu k vědeckým informacím - „open access“
Navázání strategických partnerství a programů výzkumné spolupráce
Zapojení výzkumných týmů do mezinárodních výzkumných projektů v oblastech národních a evropských priorit
Kofinancování projektů v programu Horizon 2020
Vytvoření nových a rozvoj stávajících návštěvnických center v podpořených výzkumných centrech a infrastrukturách
Dodávky částí infrastruktur a výzkumných zařízení do mezinárodních výzkumných infrastruktur
1.2 Budování kapacit a posílení dlouhodobé spolupráce výzkumných organizací s aplikační sférou
Příprava a realizace projektů dlouhodobé spolupráce výzkumných organizací s podniky a mezioborových partnerství
Budování kapacit a realizace výzkumných projektů v předaplikační fázi
Podpora přípravy mezinárodních výzkumných projektů Future emerging technologies (FET)
Kofinancování projektů v programu Horizon 2020
1.3 Zkvalitnění infrastruktury pro výzkumně vzdělávací účely
Zkvalitnění infrastrukturních podmínek
Budování nové infrastruktury pro rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů
1.4 Zlepšení strategického řízení výzkumu na národní úrovni
Rozvoj strategického řízení politiky výzkumu, vývoje a inovací
Implementace nového, motivačního systému hodnocení a institucionálního financování výzkumných organizací podle kvality
Vytvoření a implementace mechanizmů pro koordinaci podpory mezinárodních výzkumných a inovačních aktivit
Řízení RIS3 na národní úrovni
Vytvoření, rozvoj a implementace systému pro centralizované zpřístupňování informačních zdrojů pro výzkum a vývoj
Vytvoření, rozvoj a implementace systému pro integrovanou komunikaci o výsledcích výzkumu a vývoje
2. Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
2.1 (IP1): Zvýšení kvality vzdělávání na vysokých školách a jeho relevance pro potřeby trhu práce
Zkvalitnění vzdělávací činnosti
Posílení internacionalizace a celkový rozvoj a modernizace
Výuka dle moderních výukových trendů a posilování spolupráce s praxí
Navýšená nabídka plnohodnotných bakalářských studijních programů a oborů zaměřených na praxi
2.2 (IP1): Zvýšení účasti studentů se specifickými potřebami, ze socio-ekonomicky znevýhodněných skupin a z etnických minorit na vysokoškolském vzdělávání, a snížení studijní neúspěšnosti studentů
Rozšíření působnosti a zlepšení dostupnosti vysokoškolských poradenských a asistenčních služeb
Revize a adaptace studijního prostředí
2.3 (IP1): Zkvalitnění podmínek pro celoživotní vzdělávání na vysokých školách
Zkvalitnění podmínek pro CŽV na VŠ
2.4 (IP1): Nastavení a rozvoj systému hodnocení a zabezpečení kvality a strategického řízení vysokých škol
Vytvoření, zavedení a rozvoj transparentních systémů vnitřního zajišťování kvality na VŠ
Budování kapacit pro zajišťování kvality na VŠ
Zajišťování kvality a efektivních principů řízení
Zkvalitnění vnějších forem hodnocení
2.5 (IP1): Zlepšení podmínek pro výuku spojenou s výzkumem a pro rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje
Zvýšení kvalifikace výzkumných, administrativních a technických pracovníků ve výzkumných organizacích
Posílení předpokladů nastupující generace pro vykonávání výzkumné činnosti. Investice do zvýšení kvality a internacionalizace výzkumně zaměřených vzdělávacích programů
Příliv špičkových odborníků ze soukromé sféry i ze zahraniční
Zvýšení kvality a efektivity strategického řízení výzkumných organizací
Zatraktivnění práce ve VaV jako profesní volby díky stimulaci zájmu dětí, žáků a studentů o VaV
Posílení koordinace regionálních politik, zlepšení komunikace a rozvoj vícestranné spolupráce veřejné, akademické a aplikační sféry, s cílem rozvinutí a udržení dlouhodobé konkurenční výhody založené na znalostech
2.1 (IP2): Zkvalitnění vzdělávací infrastruktury na vysokých školách za účelem zajištění vysoké kvality výuky, zlepšení přístupu znevýhodněných skupin a zvýšení otevřenosti vysokých škol.
Úprava prostorů a pořízení potřebného vybavení tak, aby vyhovovaly studentům se specifickými potřebami
Rozvoj a modernizace učeben a laboratoří
Rozvoj prostorů určených pro praktickou výuku
Rekonstrukce a obnova nevyhovujících objektů určených pro vzdělávací činnost na vysoké škole
Zpřístupnění nových a rozšíření přístupu ke stávajícím informačním zdrojům
3. Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
3.1 (IP1): Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ
Zvýšení podílu vzdělávacích organizací s vyšší kvalitou
Zavedení a rozšíření postupů a nástrojů individuální podpory pedagogů
Zajištění kvalitní metodické, pedagogicko-psychologické a asistenční podpory
Zvýšení počtu učitelů a dalších pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání
Zlepšení kompetencí pracovníků zařízení pro předškolní vzdělávání
Navázání spolupráce
Prohloubení vzájemné spolupráce pedagogů, sdílení profesních zkušeností
3.2 (IP1): Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
Zavedení a rozšíření postupů a nástrojů individuální podpory pedagogů
Rozvoj kultury sdílení pedagogických zkušeností
Zvýšení podílu pedagogů schopných přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých žáků
Zvýšení podílu organizací, ve kterých se zlepší kvalita vzdělávání ke KK
Zvýšení kvality a efektivnosti systému pedagogicko-psychologického poradenství
Otevření ZŠ, SŠ, ŠPZ a dalších vzdělávacích institucí k větší spolupráci
Zvýšení počtu pedagogických pracovníků, kteří v praxi uplatňují nově získané kompetence k inkluzivnímu vzdělávání
Zavedení a rozvoj postupů a nástrojů individuální podpory žáků a diferenciace výuky
Podpora rozvoje KK žáků i pracovníků v zájmovém a neformálním vzdělávání
3.3 (IP1): Rozvoj systému strategického řízení a hodnocení kvality ve vzdělávání
Zvýšení kompetencí pracovníků veřejné správy, zřizovatelů, ředitelů a pedagogů pro využití monitoringu a hodnocení jako nástrojů pro řízení změn a podporu dalšího rozvoje
Vytvoření uceleného rámce standardů, monitorování a hodnocení všech prvků systému
Zavedení hodnocení, které bude zahrnovat jak sumativní, tak formativní složky
Pedagogičtí pracovníci budou podpořeni v oblasti kontinuálního vyhodnocování pokroku jednotlivých žáků
Budou připraveny nástroje pro zvýšení míry spolehlivosti a spravedlnosti hodnocení žáků pedagogy
3.4 (IP1): Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků
Rozvoj systému hodnocení a řízení kvality VŠVU
Zvýšení kompetencí budoucích pedagogických pracovníků, aby byli připraveni pro rozvíjení potenciálu každého dítěte a žáka
Vytvoření sítí fakult a ostatních vzdělávacích institucí a organizací
Spolupráce ŠVU a dalších vzdělávacích organizací
Redukce obtíží nastupujících učitelů v adaptační fázi
Rozvoj lidských zdrojů ŠVU
Rozvoj pedagogického a didaktického výzkumu
3.5 (IP1): Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce
Zvýšení zájmu dětí a žáků o studium technických a přírodovědných oborů
Posílení kreativity, manuální zručnosti a vztahu k přírodě a technice předškolních dětí
Rozšíření polytechnického vzdělávání
Zvýšení spolupráce škol a zaměstnavatelů
Rozšíření spolupráce mezi školami vzájemně
Zvýšení kapacity i kvality kariérového poradenství
Zvýšení relevance RVP a ŠVP
Rozvoj předpokladů odborných škol realizovat vzdělávání dospělých
3.1 (IP2): Kvalitní podmínky pro inkluzivní vzdělávání
Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků
Transformace systému pedagogicko-psychologického poradenství
3.1 (IP3): Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání
Zkvalitnění vzdělávání zejména v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami
Řešení specifických situací v inkluzivním vzdělávání romských dětí a žáků a ostatních dětí a žáků
4. Technická pomoc
4.1 Zajištění efektivní administrace
4.2 Zajištění informovanosti, publicity a absorpční kapacity