Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast rozvoje vysokého školství"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Rámec rozvoje vysokého školství ČR do roku 2020 (2015)

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Strategické řízení
1.1 Prosazení novely vysokoškolského zákona
1.1.1 Zavedení nového typu akreditací
1.1.2 Zavedení systémů zajišťování a vnitřního hodnocení kvality
2. Vzdělávání
2.1 Kvalita vzdělávací činnosti
2.1.1 Prosazovat zavádění principů vzdělávání zaměřeného na studenta včetně práce s výsledky učení při přípravě i realizaci studijních programů, nadále finančně podporovat inovace studijních oborů a předmětů a stimulovat školy k využívání dalších zdrojů financování (včetně OP VVV) pro aktualizace obsahů a metod vzdělávání a zvyšování jejich kvality, vysoké školy mohou pro inovace svých studijních programů využít výstupy a zkušenosti ze strategických projektů ministerstva (Q-RAM a KVALITA), které jsou zaměřeny především na práci s výsledky učení
2.1.2 Úpravy studijních programů vysokých škol budou v návaznosti na kvalifikační rámec vysokoškolského vzdělávání podporovány vzdělávacími aktivitami a metodickou podporou
2.1.3 Posílit význam zabezpečování a hodnocení kvality výuky, jak v rutinní činnosti vysoké školy, tak i v akreditačním a re-akreditačním procesu
2.2 Profilace a diverzifikace studijních programů
2.2.1 Bude podpořena diverzifikace studijních programů, zároveň bude podporována konsolidace studijních programů a oborů při zachování nabídky studijních programů v širokém spektru disciplín s důrazem na zvyšování kvality a na snižování počtu pracovišť ...
2.2.2 Vysokoškolské vzdělávání bude dostupné všem, kteří projeví zájem a chuť studovat v bakalářském, magisterském a doktorském studiu a prokáží požadované schopnosti. Zároveň budou vytvořeny takové podmínky, aby studium nevytvářelo socio-ekonomické bariéry ...
2.2.3 Bude snižován počet financovaných studií od prvních ročníků postupně výše, ovšem ne v plném rozsahu demografického poklesu a se zachováním financování studií po celou dobu jejich průběhu až po vyčerpání standardní doby studia navýšené o jeden rok
2.2.4 Snížení počtu tradičních studentů bude kompenzováno zlepšováním přístupu netradičních a znevýhodněných skupin k vysokoškolskému vzdělávání a snížením studijní neúspěšnosti, přičemž: ...
2.3 Otevřené vzdělávání pro znevýhodněné a netradiční skupiny studentů
2.3.1 Posílit a systematizovat sběry dat o sociálním zázemí studentů, která umožní lepší analýzu situace a bariér v přístupu; posílit sběry dat o participaci a úspěšnosti studentů ze znevýhodněných skupin
2.3.2 Analyzovat efektivitu stávajícího systému finanční podpory studentů, posílit systém sociálních stipendií a aktualizovat pravidla pro jejich vyplácení tak, aby skutečně účinně podporovala ty, kdo finanční podporu ke studiu potřebují
2.3.3 Posilovat spolupráci se základními a středními školami při rozvoji motivace žáků a jejich přípravě pro studium na vysoké škole se zaměřením na osoby socio-ekonomicky znevýhodněné, se specifickými potřebami a z etnických minorit
2.3.4 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům, účastníkům celoživotního vzdělávání i pracovníkům vysokých škol s cílem získat zájemce o studium, ..
2.3.5 Motivovat vysoké školy k aktivnímu vyrovnávání rozdílů mezi studenty na počátku i v průběhu studia pomocí volitelných, podpůrných a kompenzačních kurzů zaměřených zejména na základní kompetence k dalšímu učení a odstraňování nerovností vzniklých v ...
2.3.6 Podporovat další vzdělávání akademických a ostatních pracovníků pro práci s osobami socioekonomicky znevýhodněnými, se specifickými potřebami, z etnických minorit a z netradičních skupin studentů, podporovat sdílení příkladů dobré praxe mezi vysokými ...
2.3.7 Systematicky monitorovat přístup zástupců obou pohlaví k jednotlivým skupinám oborů na jednotlivých vysokých školách a jejich úspěšnost ve studiu
2.3.8 Ve spolupráci se středními školami rozvíjet motivaci pro studium oborů, které nejsou pro jednotlivá pohlaví typické, například dívek pro studium technických oborů a chlapců pro studium učitelství
2.3.9 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium a studentům s ohledem na řešení problémů spojených s výrazně menšinovým postavením jednoho pohlaví na ...
2.4 Úspěšnost studentů
2.4.1 Zajišťovat systematický sběr a vyhodnocování dat o studijní úspěšnosti a její struktuře
2.4.2 Ve spolupráci s vysokými školami zpracovat další případové studie analyzující průchod studentů systémem a vliv politik na národní i institucionální úrovni na úspěšnost studentů
2.4.3 V diskusi se zainteresovanými stranami identifikovat, zda, kde a do jaké míry je studijní neúspěšnost problematická
2.4.4 Podporovat vysoké školy v hledání řešení studijní neúspěšnosti tam, kde byla identifikována jako problematická, s ohledem na specifické podmínky a charakteristiky jednotlivých institucí
2.4.5 Systematicky zlepšovat dostupnost relevantních a kvalitních informací pro uchazeče o studium a preventivně zabraňovat neúspěšnosti plynoucí z nespokojenosti s volbou oboru
2.4.6 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům i akademickým pracovníkům a vytváření systémů včasného varování, které umožní včasnou pro-aktivní ...
2.4.7 Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání vyučujících pro práci s netradičními a znevýhodněnými studenty a v metodách výuky stimulujících studijní úspěšnost
2.5 Relevance vzdělání pro trh práce, podpora podnikání
2.5.1 Posilovat povědomí vedení vysokých škol o možnostech podpory podnikání (semináře, workshopy, prezentace zkušeností z praxe, akce na podporu podnikání a inovací atd.)
2.5.2 Motivovat vysoké školy k posilování zaměření výuky na podnikání a přenositelné a jiné měkké kompetence
2.5.3 Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení a měkkých dovedností, jako jednoho z klíčových výstupů vysokoškolského vzdělávání a zohledňovat jejich rozvíjení v rámci akreditačního a re-akreditačního procesu
2.5.4 V rámci akreditačního procesu požadovat zejména u profesně orientovaných programů účast vnějších aktérů na přípravě a revizi studijních plánů a zapojení odborníků z praxe do výuky
2.6 Podpora praxí a stáží
2.6.1 Zavedení povinné provozní praxe jako součásti studijních programů, zejména v případě profesně orientovaných studijních programů
2.6.2 Podpora projektů zaměřených na posilování odborné způsobilosti k vědecké práci
2.6.3 Podpora projektů, které budou směřovat k zavedení obdobných (předdiplomních) praxí i v dalších typech studia
2.6.4 Podpora projektů rozšiřujících různé programy celoživotního vzdělávání na vysokých školách
2.6.5 Podpora studentských aktivit jdoucích nad rámec standardní výuky, které jsou orientovány na spolupráci s praxí
2.6.6 Podpora realizace diplomových prací pro praxi a dvojího vedení diplomových prací
2.6.7 Podpora praxí a krátkodobých stáží i u akademických pracovníků
3. Internacionalizace vysokého školství
3.1 Výraznější míra internacionalizace na vysokých školách ve všech jejích podobách
3.1.1 Schválit strategii internacionalizace pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací do roku 2020
3.1.2 Podpořit vysoké školy v přijetí nebo aktualizaci jejich vlastních strategií internacionalizace.
3.1.3 Podporovat atraktivitu českých vysokých škol pro zahraniční studenty (pro krátkodobé studijní pobyty i studium uceleného studijního programu), zvyšovat počet studijních programů a objem předmětů vyučovaných v cizích jazycích (především v angličtině) a ...
3.1.4 Podporovat různé formy mezinárodní spolupráce vysokých škol, vč. vytváření a uskutečňování společných studijních programů, letních škol, workshopů apod.
3.1.5 Rozvíjet principy „internacionalizace doma“
4. Výzkumná a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost
4.1 Zvyšování úrovně kvality výzkumné a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti
4.1.1 Finančně podporovat budování omezeného počtu excelentních mezifakultních center výcviku studentů doktorských studijních programů („graduate schools“) zaměřených na rozvoj průřezových kompetencí k akademické práci a tvůrčí činnosti a stimulaci interdisciplinární a mezinárodní spolupráce
4.1.2 Podporovat, a u akademicky orientovaných programů i požadovat, aktivní zapojení studentů do vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti instituce
4.1.3 Podporovat vysoké školy v zapojování úspěšných vědeckých a tvůrčích pracovníků do výuky a propojovaní všech činností instituce
4.1.4 Vytvářet platformy pro navazování mezioborové, mezifakultní, meziinstitucionální a mezinárodní spolupráce
4.1.5 Vytvářet a zdokonalovat metodiky umožňující uznávání výsledků umělecké a další tvůrčí
činnosti
5. Třetí role
5.1 Rozvíjet a podporovat činnost vysokých škol v rámci tzv. třetí role
5.1.1 Podporovat implementaci principů politiky Open Access na českých vysokých školách a zlepšování přístupu k výsledkům, jejichž vznik byl financován z veřejných zdrojů
5.1.2 Podporou komunikačních platforem stimulovat obousměrnou komunikaci mezi akademickou sférou a soukromým sektorem, státní správou i občanskou společností, včetně transferu znalostí a inovací a spolupráce na tvůrčích činnostech
5.1.3 Podpořit vznik interdisciplinárních magisterských oborů zaměřených na transfer znalostí a řízení inovačního procesu
5.1.4 Podporovat stáže studentů i akademických pracovníků v komerční, státní nebo neziskové sféře, v ČR i v zahraničí
5.1.5 Podporovat zapojení vysokých škol do společenského dění a jejich příspěvky ke kultivaci veřejné diskuze
6. Podpůrné procesy
6.1 Zajišťování a hodnocení kvality
6.1.1 Realizovat prováděcí předpisy navazující na novelu zákona o vysokých školách týkající se systému hodnocení kvality
6.2 Infrastruktura a lidské zdroje
6.2.1 Podporovat obnovu a modernizaci materiálního, přístrojového i prostorového zabezpečení vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti vysokých škol, speciální pozornost věnovat zabezpečení požadavků studentů se specifickými potřebami na infrastrukturu vysoké školy
6.2.2 Usilovat o sdílení a regionální koncentraci kapacit – prostorových, přístrojových i lidských zdrojů
6.2.3 Podporovat rozvoj lidských zdrojů, budování týmů odborníků s perspektivou dalšího profesního rozvoje a rozvoje vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti dané instituce
6.2.4 Podporovat prohlubování a rozšiřování kvalifikace akademických, vedoucích a ostatních pracovníků vysokých škol v jejich odborném zaměření, pedagogických a didaktických dovednostech, manažerských a řídicích dovednostech a dalších oblastech
6.2.5 Podporovat vysoké školy v nastavení jejich kariérních řádů a mzdových předpisů tak, aby motivovaly a umožňovaly kvalitním pracovníkům osobní i profesní růst
6.2.6 Usilovat o větší otevřenost akademického prostředí a motivovat k zapojení do činností vysokých škol i odborníky z praxe a odborníky ze zahraničí
6.2.7 Podpořit vytváření kvalitního zázemí pro studenty i pracovníky vysokých škol, které bude zahrnovat stravovací a ubytovací služby, lékařské služby, možnosti pro trávení jejich volného času a sportovní aktivity
6.2.8 Speciální pozornost věnovat zázemí pro studenty i pracovníky se speciálními potřebami a rodiče malých dětí (např. univerzitní mateřské školky nebo dětské koutky)