MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Rámec rozvoje vysokého školství ČR do roku 2020 (2015)
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Strategické řízení
1.1 Prosazení novely vysokoškolského zákona
1.1.1 Zavedení nového typu akreditací
1.1.2 Zavedení systémů zajišťování a vnitřního hodnocení kvality
2. Vzdělávání
2.1 Kvalita vzdělávací činnosti
2.1.1 Prosazovat zavádění principů vzdělávání zaměřeného na studenta včetně práce s výsledky učení při přípravě i realizaci studijních programů, nadále finančně podporovat inovace studijních oborů a předmětů a stimulovat školy k využívání dalších zdrojů financování (včetně OP VVV) pro aktualizace obsahů a metod vzdělávání a zvyšování jejich kvality, vysoké školy mohou pro inovace svých studijních programů využít výstupy a zkušenosti ze strategických projektů ministerstva (Q-RAM a KVALITA), které jsou zaměřeny především na práci s výsledky učení
2.1.2 Úpravy studijních programů vysokých škol budou v návaznosti na kvalifikační rámec vysokoškolského vzdělávání podporovány vzdělávacími aktivitami a metodickou podporou
2.1.3 Posílit význam zabezpečování a hodnocení kvality výuky, jak v rutinní činnosti vysoké školy, tak i v akreditačním a re-akreditačním procesu
2.2 Profilace a diverzifikace studijních programů
2.2.1 Bude podpořena diverzifikace studijních programů, zároveň bude podporována konsolidace studijních programů a oborů při zachování nabídky studijních programů v širokém spektru disciplín s důrazem na zvyšování kvality a na snižování počtu pracovišť ...
2.2.2 Vysokoškolské vzdělávání bude dostupné všem, kteří projeví zájem a chuť studovat v bakalářském, magisterském a doktorském studiu a prokáží požadované schopnosti. Zároveň budou vytvořeny takové podmínky, aby studium nevytvářelo socio-ekonomické bariéry ...
2.2.3 Bude snižován počet financovaných studií od prvních ročníků postupně výše, ovšem ne v plném rozsahu demografického poklesu a se zachováním financování studií po celou dobu jejich průběhu až po vyčerpání standardní doby studia navýšené o jeden rok
2.2.4 Snížení počtu tradičních studentů bude kompenzováno zlepšováním přístupu netradičních a znevýhodněných skupin k vysokoškolskému vzdělávání a snížením studijní neúspěšnosti, přičemž: ...
2.3 Otevřené vzdělávání pro znevýhodněné a netradiční skupiny studentů
2.3.1 Posílit a systematizovat sběry dat o sociálním zázemí studentů, která umožní lepší analýzu situace a bariér v přístupu; posílit sběry dat o participaci a úspěšnosti studentů ze znevýhodněných skupin
2.3.2 Analyzovat efektivitu stávajícího systému finanční podpory studentů, posílit systém sociálních stipendií a aktualizovat pravidla pro jejich vyplácení tak, aby skutečně účinně podporovala ty, kdo finanční podporu ke studiu potřebují
2.3.3 Posilovat spolupráci se základními a středními školami při rozvoji motivace žáků a jejich přípravě pro studium na vysoké škole se zaměřením na osoby socio-ekonomicky znevýhodněné, se specifickými potřebami a z etnických minorit
2.3.4 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům, účastníkům celoživotního vzdělávání i pracovníkům vysokých škol s cílem získat zájemce o studium, ..
2.3.5 Motivovat vysoké školy k aktivnímu vyrovnávání rozdílů mezi studenty na počátku i v průběhu studia pomocí volitelných, podpůrných a kompenzačních kurzů zaměřených zejména na základní kompetence k dalšímu učení a odstraňování nerovností vzniklých v ...
2.3.6 Podporovat další vzdělávání akademických a ostatních pracovníků pro práci s osobami socioekonomicky znevýhodněnými, se specifickými potřebami, z etnických minorit a z netradičních skupin studentů, podporovat sdílení příkladů dobré praxe mezi vysokými ...
2.3.7 Systematicky monitorovat přístup zástupců obou pohlaví k jednotlivým skupinám oborů na jednotlivých vysokých školách a jejich úspěšnost ve studiu
2.3.8 Ve spolupráci se středními školami rozvíjet motivaci pro studium oborů, které nejsou pro jednotlivá pohlaví typické, například dívek pro studium technických oborů a chlapců pro studium učitelství
2.3.9 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium a studentům s ohledem na řešení problémů spojených s výrazně menšinovým postavením jednoho pohlaví na ...
2.4 Úspěšnost studentů
2.4.1 Zajišťovat systematický sběr a vyhodnocování dat o studijní úspěšnosti a její struktuře
2.4.2 Ve spolupráci s vysokými školami zpracovat další případové studie analyzující průchod studentů systémem a vliv politik na národní i institucionální úrovni na úspěšnost studentů
2.4.3 V diskusi se zainteresovanými stranami identifikovat, zda, kde a do jaké míry je studijní neúspěšnost problematická
2.4.4 Podporovat vysoké školy v hledání řešení studijní neúspěšnosti tam, kde byla identifikována jako problematická, s ohledem na specifické podmínky a charakteristiky jednotlivých institucí
2.4.5 Systematicky zlepšovat dostupnost relevantních a kvalitních informací pro uchazeče o studium a preventivně zabraňovat neúspěšnosti plynoucí z nespokojenosti s volbou oboru
2.4.6 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům i akademickým pracovníkům a vytváření systémů včasného varování, které umožní včasnou pro-aktivní ...
2.4.7 Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání vyučujících pro práci s netradičními a znevýhodněnými studenty a v metodách výuky stimulujících studijní úspěšnost
2.5 Relevance vzdělání pro trh práce, podpora podnikání
2.5.1 Posilovat povědomí vedení vysokých škol o možnostech podpory podnikání (semináře, workshopy, prezentace zkušeností z praxe, akce na podporu podnikání a inovací atd.)
2.5.2 Motivovat vysoké školy k posilování zaměření výuky na podnikání a přenositelné a jiné měkké kompetence
2.5.3 Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení a měkkých dovedností, jako jednoho z klíčových výstupů vysokoškolského vzdělávání a zohledňovat jejich rozvíjení v rámci akreditačního a re-akreditačního procesu
2.5.4 V rámci akreditačního procesu požadovat zejména u profesně orientovaných programů účast vnějších aktérů na přípravě a revizi studijních plánů a zapojení odborníků z praxe do výuky
2.6 Podpora praxí a stáží
2.6.1 Zavedení povinné provozní praxe jako součásti studijních programů, zejména v případě profesně orientovaných studijních programů
2.6.2 Podpora projektů zaměřených na posilování odborné způsobilosti k vědecké práci
2.6.3 Podpora projektů, které budou směřovat k zavedení obdobných (předdiplomních) praxí i v dalších typech studia
2.6.4 Podpora projektů rozšiřujících různé programy celoživotního vzdělávání na vysokých školách
2.6.5 Podpora studentských aktivit jdoucích nad rámec standardní výuky, které jsou orientovány na spolupráci s praxí
2.6.6 Podpora realizace diplomových prací pro praxi a dvojího vedení diplomových prací
2.6.7 Podpora praxí a krátkodobých stáží i u akademických pracovníků
3. Internacionalizace vysokého školství
3.1 Výraznější míra internacionalizace na vysokých školách ve všech jejích podobách
3.1.1 Schválit strategii internacionalizace pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací do roku 2020
3.1.2 Podpořit vysoké školy v přijetí nebo aktualizaci jejich vlastních strategií internacionalizace.
3.1.3 Podporovat atraktivitu českých vysokých škol pro zahraniční studenty (pro krátkodobé studijní pobyty i studium uceleného studijního programu), zvyšovat počet studijních programů a objem předmětů vyučovaných v cizích jazycích (především v angličtině) a ...
3.1.4 Podporovat různé formy mezinárodní spolupráce vysokých škol, vč. vytváření a uskutečňování společných studijních programů, letních škol, workshopů apod.
3.1.5 Rozvíjet principy „internacionalizace doma“
4. Výzkumná a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost
4.1 Zvyšování úrovně kvality výzkumné a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti
4.1.1 Finančně podporovat budování omezeného počtu excelentních mezifakultních center výcviku studentů doktorských studijních programů („graduate schools“) zaměřených na rozvoj průřezových kompetencí k akademické práci a tvůrčí činnosti a stimulaci interdisciplinární a mezinárodní spolupráce
4.1.2 Podporovat, a u akademicky orientovaných programů i požadovat, aktivní zapojení studentů do vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti instituce
4.1.3 Podporovat vysoké školy v zapojování úspěšných vědeckých a tvůrčích pracovníků do výuky a propojovaní všech činností instituce
4.1.4 Vytvářet platformy pro navazování mezioborové, mezifakultní, meziinstitucionální a mezinárodní spolupráce
4.1.5 Vytvářet a zdokonalovat metodiky umožňující uznávání výsledků umělecké a další tvůrčí
činnosti
činnosti
5. Třetí role
5.1 Rozvíjet a podporovat činnost vysokých škol v rámci tzv. třetí role
5.1.1 Podporovat implementaci principů politiky Open Access na českých vysokých školách a zlepšování přístupu k výsledkům, jejichž vznik byl financován z veřejných zdrojů
5.1.2 Podporou komunikačních platforem stimulovat obousměrnou komunikaci mezi akademickou sférou a soukromým sektorem, státní správou i občanskou společností, včetně transferu znalostí a inovací a spolupráce na tvůrčích činnostech
5.1.3 Podpořit vznik interdisciplinárních magisterských oborů zaměřených na transfer znalostí a řízení inovačního procesu
5.1.4 Podporovat stáže studentů i akademických pracovníků v komerční, státní nebo neziskové sféře, v ČR i v zahraničí
5.1.5 Podporovat zapojení vysokých škol do společenského dění a jejich příspěvky ke kultivaci veřejné diskuze
6. Podpůrné procesy
6.1 Zajišťování a hodnocení kvality
6.1.1 Realizovat prováděcí předpisy navazující na novelu zákona o vysokých školách týkající se systému hodnocení kvality
6.2 Infrastruktura a lidské zdroje
6.2.1 Podporovat obnovu a modernizaci materiálního, přístrojového i prostorového zabezpečení vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti vysokých škol, speciální pozornost věnovat zabezpečení požadavků studentů se specifickými potřebami na infrastrukturu vysoké školy
6.2.2 Usilovat o sdílení a regionální koncentraci kapacit – prostorových, přístrojových i lidských zdrojů
6.2.3 Podporovat rozvoj lidských zdrojů, budování týmů odborníků s perspektivou dalšího profesního rozvoje a rozvoje vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti dané instituce
6.2.4 Podporovat prohlubování a rozšiřování kvalifikace akademických, vedoucích a ostatních pracovníků vysokých škol v jejich odborném zaměření, pedagogických a didaktických dovednostech, manažerských a řídicích dovednostech a dalších oblastech
6.2.5 Podporovat vysoké školy v nastavení jejich kariérních řádů a mzdových předpisů tak, aby motivovaly a umožňovaly kvalitním pracovníkům osobní i profesní růst
6.2.6 Usilovat o větší otevřenost akademického prostředí a motivovat k zapojení do činností vysokých škol i odborníky z praxe a odborníky ze zahraničí
6.2.7 Podpořit vytváření kvalitního zázemí pro studenty i pracovníky vysokých škol, které bude zahrnovat stravovací a ubytovací služby, lékařské služby, možnosti pro trávení jejich volného času a sportovní aktivity
6.2.8 Speciální pozornost věnovat zázemí pro studenty i pracovníky se speciálními potřebami a rodiče malých dětí (např. univerzitní mateřské školky nebo dětské koutky)