MINISTERSTVO VNITRA
Akční plán prevence kriminality 2016-2020
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Systém prevence kriminality v České republice
Posilovat spolupráci subjektů prevence kriminality na bázi Republikového výboru pro prevenci kriminality
Oslovit Asociaci krajů ČR, Svaz měst a obcí ČR, Agenturu pro sociální začleňování s nabídkou členství v RVPPK.
Schválit vládou ČR aktualizaci Statutu a Jednacího řádu RVPPK dle zájmu oslovených subjektů.
Zapojit aktivně nové členy činnosti RVPPK.
Aktualizovat dokumenty a priority pro prevenci kriminality v resortu Ministerstva obrany, upravit koordinaci a spolupráci s dalšími rezorty a subjekty.
Aktualizovat rezortní koncepce primární prevence.
Zapojit aktivně nové členy činnosti RVPPK.
Zapojit aktivně nové členy činnosti RVPPK.
Stanovit priority prevence rizikového chování pro aktuální rok.
Implementovat úkoly vyplývající z výstupů mezirezortních výborů a pracovních skupin pro prevenci.
Pokračovat v zásadní spolupráci Vojenské policie s ostatními aktéry na úseku prevence rizikového chování (P ČR, CS ČR, VS, MěÚ, OÚ).
Vyčleňovat rozpočtové prostředky a realizovat rezortní projekty prevence kriminality v resortu Ministerstva obrany.
Realizovat rezortní „Program prevence kriminality“.
Realizovat projekty prevence kriminality určené pro cílové skupiny personálu s vyšší mírou rizikového chování.
Finančně zajišťovat rezortní „Program prevence kriminality“.
Realizovat dotační programy Ministerstva zdravotnictví zaměřené na prevenci rizikového chování a prevenci kriminality.
Vyhlašovat a administrovat dotační programy na podporu projektů zaměřených na prevenci rizikového chování a prevenci kriminality v souladu se schválenými akčními plány v rámci strategie Zdraví 2020.
Prohlubovat vzdělání v oblasti prevence kriminality, boje proti extremismu a terorismu, ochrany lidských práv a aktuálních kriminálně rizikových jevů v resortu Ministerstva obrany.
Obligatorně vzdělávat veškerý personál rezortu.
Obligatorně vzdělávat výkonné orgány pro prevenci.
Zajistit informační podporu v oblasti prevence veškerému personálu.
Organizovat seminář pro vybrané rezortní pracovníky k aktuálním otázkám prevence (nejméně 1x ročně).
Pořádat specializační vzdělávání pro realizátory preventivních úkolů, nadstavbové studium pro lektory prevence.
Změnit výukový program Specializačního kurzu pro tiskové mluvčí a pracovníky prevence. Vyprofilovat vzdělávací modul v oblasti prevence kriminality i pro další policisty na všech úrovních.
Zapracovat nové vzdělávací moduly pro tiskové mluvčí a preventivní pracovníky (nejen preventistů z oddělení tisku a prevence).
Rozdělit kurz pro začátečníky a pro stávající pracovníky OTP. Pro absolventy kurzu zavést systém supervizního semináře.
Přijmout Koncepci prevence kriminality Policie ČR na léta 2017 – 2019.
Vytvořit navazující koncepční materiál na současnou „Koncepci prevence kriminality Policie ČR na léta 2014 – 2016“, který rozpracuje řešení a postupy prevence kriminality v Policii ČR.
Podporovat zapojení dobrovolníků do prevence kriminality a zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku v obcích v rámci dotačního programu MV „Bezpečnostní dobrovolník“.
Realizace dotačního programu Bezpečnostní dobrovolník Ministerstvem vnitra a finanční podpora úspěšných projektů.
Propagace dotačního programu mezi potenciálními žadateli a dobrovolníky.
Sdílení příkladů dobré praxe v realizaci tohoto programu a jejich propagace pomocí informačních aktivit MV.
Vytvořit typový program zapojení dobrovolníků do poskytování postpenitenciární péče a prevence recidivy pachatelů trestné a přestupkové činnosti.
Ve spolupráci s nevládními neziskovými organizacemi, které mají zkušenosti s prací s pachateli trestné činnosti (ať již při jejich zapojování do společnosti po výkonu trestu odnětí svobody, při podmíněném propuštění či při výkonu alternativních trestů) vytvořit a pilotně vyzkoušet vhodný typový program zapojení dobrovolníků pro práci s touto cílovou skupinou. Dobrovolníci sami se mohou rekrutovat z řad bývalých pachatelů a tím také přispívat ke svému začlenění do společnosti.
Vytvořit metodiku realizace takového typového programu.
Zveřejnit vytvořenou metodiku a šířit ji mezi dobrovolnické organizace (zejména ty s akreditovaným dobrovolnickýmprogramem dle zákona č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě).
Podporovat činnost dobrovolnických organizací při realizaci takového typového programu, příp. programů
Zajišťovat činnost Poradního sboru ministra vnitra pro situační prevenci kriminality a využívat schopnosti a možnosti jeho členů při přípravě a tvorbě výstupů v oblasti situační prevence kriminality.
Svolávat a řídit jednání Poradního sboru ministra vnitra pro situační prevenci kriminality, a to nejméně dvakrát ročně.
Zpracovávat metodické materiály pro oblast situační prevence kriminality, např. v oblasti prevence automobilové kriminality, vloupání do obydlí, situační prevence kriminality na veřejných prostranstvích a v obchodních domech, rekreačních oblastech, bezpečnosti tzv. měkkých cílů (mj. školských či zdravotnických zařízení, prostředků a shromaždišť veřejné dopravy, kulturních a náboženských objektů ad.) a posílení individuální ochrany osob.
Spolupracovat na přípravě a realizaci osvětově – informačních aktivit v oblasti situační prevence kriminality.
Realizovat dotační Program prevence kriminality na místní úrovni na podporu preventivních aktivit a projektů obcí a krajů.
Každoročně vyhlašovat a administrovat dotační Program prevence kriminality na místní úrovni na podporu preventivních aktivit a projektů obcí a krajů, které jsou v souladu se strategickými cíli (prioritami) a specifickými cíli Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2016 až 2020 a vycházejí z potřeb určených bezpečnostními analýzami obce/kraje.
Uvolňovat finanční prostředky na jeho realizaci.
Bodově zvýhodňovat projekty, které jsou zaměřeny na komplexní přístup k řešení problémů a prevence kriminality (neobsahují pouze dílčí řešení, ale komplex opatření a obsahují provázanost s dalšími souvisejícími projekty a aktivitami zaměřenými na řešení daného problému).
Poskytovat odborné konzultace a podporu po žadatele o dotace
Vyhodnocovat efektivitu a úspěšnost realizovaných projektů a jejich dopadů na bezpečnostní situaci v lokalitě.
Realizovat dotační Program prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra na podporu preventivních aktivit a projektů Policie ČR a útvarů a organizací MV.
Každoročně vyhlašovat a administrovat dotační Program prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra na podporu preventivních aktivit a projektů Policie ČR a útvarů a organizací MV (včetně např. Muzea Policie ČR, policejních škol).
Uvolňovat finanční prostředky na jeho realizaci.
Poskytovat odborné konzultace a podporu po žadatele o dotace.
Vyhodnocovat efektivitu a úspěšnost realizovaných projektů a jejich dopadů na řešení daného problému.
Provést elektronizaci dotačního řízení Programu prevence kriminality, včetně vytvoření databáze projektů a sdílení příkladů dobré praxe.
Pořídit a zprovoznit elektronický systém pro podávání a administraci dotací v rámci Programu prevence kriminality (pilotně program prevence kriminality na místní úrovni; dále dle možností prevence sociálně patologických jevů, podpora evropských krizových a asistenčních linek 116 xxx, vnitroresortní program prevence kriminality).
V rámci tohoto systému zřídit i novou databázi projektů, která umožní kvalitní analýzu a vyhodnocování podpořených projektů.
Elektronický systém a v rámci něj vybudovaná databáze projektů budou také sloužit k šíření příkladů dobré praxe v oblasti projektů a programů prevence kriminality.
Usnadnit přístup menším obcím do Programu prevence kriminality na místní úrovni.
Analyzovat možnosti (právní i ekonomické) na úpravu dotačního Programu prevence kriminality na místní úrovni (pro obce a kraje), který by menším obcím umožnil lepší faktický přístup k dotacím.
Zejména se zaměřit na možnost, zda by žádost mohly podávat (a plnění podmínek tak převzít a garantovat) místní akční skupiny či dobrovolné svazky obcí za obce, které sdružují.
Vytvořit podmínky pro využívání mapových nástrojů pro analýzu kriminality v Policii ČR.
Pokračovat v pracích na rozvoji mapových podkladů pro znázorňování kriminality (trestné i přestupkové činnosti) a souvisejících jevů (sociodemografická data, zájmové body ad.), které zároveň umožňují zobrazovat data v souvislostech.
Ustanovit specialisty na oblast geografických informačních systémů (GIS) minimálně na 8 krajských ředitelstvích a zajistit jejich potřebné vyškolení.
Přijmout Koncepci analytických pracovišť Policie ČR, která jasně vymezí i roli a účel analýz kriminality, jejich využití pro práci preventistů i dalších článků policie, pro prediktivní analýzy a mapy kriminality.
Zajistit proškolení všech osob, které s takovými nástroji budou při své činnosti pracovat (GIS specialisté, analytici, preventisté, velitelé plánují hlídky, manažeři atd.)
Sledovat a vyhodnocovat pilotní aktivity využití GIS pro analýzy a predikce kriminality v rámci Policie ČR (aktuálně např. na Krajském ředitelství PČR Středočeského kraje) a úspěšné a osvědčené aktivity přejímat do práce celé Policie ČR (v rámci toho např. uspořádat i konferenci na sdílení příkladů dobré praxe).
Na základě využití těchto nástrojů a vytvořených analýz plánovat policejní činnosti (např. hlídkovou činnost) a preventivní opatření v praxi.
Zlepšovat kvalitu shromažďovaných dat pro jejich využití v oblasti analýz a prevence kriminality.
Monitorovat rizikové chování, trestnou činnost a další protiprávní jednání v resortu Ministerstva obrany a následně analyzovat příčiny a přijímat adekvátní preventivní opatření.
Kontinuálně sledovat a vyhodnocovat výskyt rizikového chování, TČ a jiného protiprávního jednání v rezortu MO včetně Hradní stráže.
Poskytovat kvalitní analýzy řídícím a velitelským orgánům pro návrhy preventivních opatření.
Realizovat adekvátní preventivní opatření na celorezortní úrovni.
Vyvinout a pilotně ověřit nové nástroje pro mapování, analýzu a predikci kriminality v podmínkách Policie ČR.
Připravit a realizovat projekt Mapy budoucnosti II., který naváže na pozitivní příklady získané v rámci již ukončeného projektu Mapy budoucnosti podporovaného z ESF OP LZZ a státního rozpočtu ČR a v rámci nějž dojde k vývoji a pilotnímu ověření inovativních nástrojů a postupů pro mapování kriminality, jejich analýzy a zejména predikce v podmínkách Policie ČR ve spolupráci s obcemi a jejich obecními policiemi.
V rámci projektu bude možné ověřit i více způsobů pro predikování předpokládaného výskytu kriminality a následně zvolit ten nejefektivnější pro další implementaci.
Projekt bude realizován ve spolupráci s obcemi/obecními policiemi a za využití znalostí a zkušeností odborníků nejen z řad PČR, ale i akademické sféry apod. (bude vytvořen odpovídající realizační tým projektu).
Úspěšné výstupy projektu implementovat v rámci celé Policie ČR.
Proškolit dotčené pracovníky PČR ve využívání nově vytvořených nástrojů a postupů.
Analyzovat možnost doplnění údajů registru přestupků o místo a čas spáchání zaznamenávaných přestupků.
Ve spolupráci s dotčenými subjekty analyzovat možnost, zda lze připravovaný informační systém k registru přestupků obohatit o údaje o místě a čase spáchání zaznamenávaných přestupků za účelem jejich následné analýzy (včetně využití nástrojů GIS) z pohledu zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku a prevence kriminality.
V případě možnosti a vhodnosti tohoto řešení navrhnout další úkoly směřující k legislativnímu a technickému řešení.
Sdílet informace o kriminalitě mezi Policií ČR a obcemi a mezi Policií ČR a veřejností a tím posílit vzájemnou spolupráci a zapojení občanů.
Nastavit pravidla pro sdílení informací o kriminalitě mezi Policií ČR a obcemi/obecními policiemi (jaká data, o jakých trestných činech a přestupcích, jak data předávat, v jakém formátu, jak s daty dále nakládat, jaké mechanismy k ochraně osobních údajů, jak zamezit zneužití apod.). Sdílet je možné jak samotná data o trestné či přestupkové činnosti, tak již konkrétní výstupy statisticko - analytických nástrojů a mapových podkladů.
Na základě nastavených pravidel vytvořit vzorovou smlouvu (či ustanovení do koordinačních dohod mezi PČR a obcemi) pro poskytování dat mezi PČR a obcemi/obecními policiemi.
Na základě uzavřených smluv poskytovat určená data mezi Policií ČR a obcemi/obecními policiemi.
Nastavit pravidla pro sdílení informací Policie ČR o kriminalitě směrem k veřejnosti ve formě podrobných map kriminality (jaká data, do jaké míry podrobnosti, o jakých trestných činech a přestupcích, v jakém formátu, jaké mechanismy k ochraně osobních údajů, jak zamezit sekundární viktimizaci obětí, zneužití dat či jejich desinterpretacím apod.).
Na základě nastavených pravidel zveřejňovat podrobné
35
mapy kriminality pro potřeby veřejnosti.
35
mapy kriminality pro potřeby veřejnosti.
Vyhodnotit, zda nástroj ke zveřejňování map kriminality doplnit rovněž o funkcionalitu zpětné vazby ze strany veřejnosti (veřejnost by mohla, i anonymně, zasílat touto cestou policii nové či doplňující poznatky a informace).
Vytvořit a akreditovat vzdělávací kurz pro civilní (nepolicejní) pracovníky v oblasti prevence kriminality.
Na základě výsledků v roce 2015 dokončeného projektu „Efektivní rozvoj a posilování kompetencí lidských zdrojů“ z ESF OP LZZ vytvořit požadavky na vzdělávací kurz/kurzy v oblasti prevence kriminality pro civilní (nepolicejní) pracovníky obcí/obecních policií, krajů, státní správy, případně dalších subjektů. Obsah a rozsah kurzu/kurzů bude vhodně přizpůsoben dané cílové skupině.
Akreditovat požadavky vzdělávacího kurzu/vzdělávacích kurzů, na základě kterých by poté mohly vzdělávací instituce žádat o akreditaci svých konkrétních vzdělávacích kurzů.
Zajišťovat a podporovat průběžné odborné vzdělávání pracovníků v oblasti prevence kriminality a sociálně patologických jevů.
Realizovat minimálně 2 každoroční pracovní setkání s manažery prevence kriminality krajů, měst a obcí, s preventisty/strážníky městské policie, preventisty PČR a dalšími odborníky se zaměřením na konkrétní aktuální problematiku (např. Zásady poskytování dotací pro daný rok) a zohledňující zájem manažerů.
Zajišťovat vzdělávání odborníků v oblasti prevence kriminality, a to jak v obecné rovině (typové dělení
38
prevence, nástroje, efektivita vyhodnocení účinnosti apod.), tak se zaměřením na specifické preventivní okruhy (prevence domácího násilí, prevence sekundární viktimizace zvlášť zranitelných obětí, prevence trestné činnosti dětí a mládeže, prevence obchodování s lidmi…).
38
prevence, nástroje, efektivita vyhodnocení účinnosti apod.), tak se zaměřením na specifické preventivní okruhy (prevence domácího násilí, prevence sekundární viktimizace zvlášť zranitelných obětí, prevence trestné činnosti dětí a mládeže, prevence obchodování s lidmi…).
Zajistit v případě aktuálního nápadu trestné činnosti adekvátní proškolení manažerů prevence kriminality na všech úrovních s cílem navrhnout vhodné preventivní projekty (např. majetková trestná činnost páchaná na seniorech – vyhlášky měst a obcí, obecní osvěta, posílení hlídkové činnosti MP, letáky, proškolení sociálních pracovníků a pečovatelské služby, zapojení dobrovolníků, seniorských „kurýrů“ prevence apod.).
Podle potřeb a zájmu iniciovat a organizovat tematické semináře a konference se zaměřením na konkrétní problematiku, zajistit odborné lektory, zapojit NNO a další expertní pracovníky.
Vytvořit inovativní modul celoživotního vzdělávání pracovníků OSPOD a osob pověřených k výkonu sociálně-právní ochrany.
Vyhodnotit stávající systém celoživotního vzdělávání a identifikovat vzdělávací potřeby pracovníků OSPOD a osob pověřených k výkonu SPO.
Vytvořit variantní návrhy celoživotního vzdělávání pro pracovníky OSPOD a osob pověřených k výkonu SPO, pilotně je ověřit na úrovni vybraných ORP a krajů.
Formulovat doporučení k implementaci systému celoživotního vzdělávání pracovníků OSPOD a osob pověřených k výkonu SPO, včetně návrhu optimalizace podmínek pro jeho zajištění (motivace pracovníků k celoživotnímu vzdělávání, úhrada nákladů, organizační zajištění, vymezení kompetencí obcí, krajů a pověřených osob v této oblasti).
Podporovat vzdělávání pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí a kurátorů pro mládež při práci s obětí a zvlášť zranitelnou obětí ze strany Policie ČR.
Policie ČR poskytne součinnost se vzděláváním pracovníků OSPOD a kurátorů, zejména ve vztahu k práci Policie ČR, zákonu č. 218/2003 Sb. a zákonu č. 45/2013 Sb.
Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování ve školách, školských zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.
Koordinovat a finančně podporovat realizaci vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování.
Zvyšovat psychickou odolnost psychologů a krizových interventů zapojených v Systému pro pomoc obětem trestných činů a dalších mimořádných událostí v rámci programu prevence negativních psychických dopadů na profesionály zasažené trestným činem či mimořádnou událostí.
Školit relaxační techniky apsychohygienu po náročných policejních zásazích pro psychology, kteří poskytují psychologickou péči policistům, a krizové interventy Systému psychologické pomoci obětem trestných činů a obětem dalších mimořádných událostí.
Školení slouží nejen k ventilaci negativních emocí získaných při emočně náročném zásahu a k osvojení si relaxačních metod, ale vede také k nácviku nových technik zpracování stresu a práce se silnými emočními prožitky v rámci dopadu traumatické události.
Školení slouží nejen k ventilaci negativních emocí získaných při emočně náročném zásahu a k osvojení si relaxačních metod, ale vede také k nácviku nových technik zpracování stresu a práce se silnými emočními prožitky v rámci dopadu traumatické události.
Poskytovat supervizní skupinové setkání s externím supervizorem pro psychology a krizové interventy systému a pracovníky anonymní linky pomoci v krizi.
Zastřešovat osvětovou a informační činnost v oblasti prevence kriminality cílenou na odbornou i laickou veřejnost.
Navrhovat a realizovat osvětové aktivity zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů a situační prevenci.
Spolupracovat s odborníky při získávání ověřených statistických údajů relevantních pro dané typy kriminality.
Vyhlašovat každoročně soutěž o nejlepší preventivní projekty se zadaným zaměřením, propagovat vítězné projekty v rámci sdílení dobré praxe.
Nabízet osvětové a informační aktivity různým organizacím a institucím (MěÚ, knihovny, zdravotnická a školská zařízení…).
Využívat pro osvětu a informovanost tradiční i netradiční umístění (prostředky hromadné dopravy, rozhlasové pořady cílené na určitou skupinu posluchačů, čekárny v lékařských zařízeních, kulturní akce…).
Medializovat a propagovat kvalitní práci policie a dalších složek činných v trestním řízení.
Podporovat tvorbu zajímavých informačních materiálů, podílet se na distribuci.
Prezentovat realizované preventivní projekty a aktivity a šířit preventivní rady a informace také prostřednictvím sociálních sítí.
Prezentovat preventivní informace a osvětu včetně prezentace úkolů a úspěchů vycházejících z této Strategie prostřednictvím sociálních sítí. K tomu využívat zejména již existujících a aktivně spravovaných účtů Ministerstva vnitra (aktuálně sociální síť Twitter).
Posílit význam a prestiž Ministerstvem vnitra pořádaných soutěží o nejlepší projekt prevence kriminality.
Schválit pravidla pro předkládání a výběr projektů do republikové soutěže o nejlepší projekt prevence kriminality pořádané Ministerstvem vnitra. Součástí nových pravidel bude i rozšíření typů realizátorů, kteří se o cenu mohou ucházet či vytvoření odborné komise pro hodnocení projektů.
Zvážit spojení vyhlašování nejlepších projektů republikové soutěže o nejlepší projekt prevence kriminality a národního kola Evropské ceny prevence kriminality (ECPA)
Zvýšit propagaci a medializaci těchto soutěží.
Využít soutěže ke zlepšení sdílení příkladů dobré praxe.
Rozvíjet a podporovat zapojení do mezinárodní spolupráce v oblasti prevence kriminality.
Zastupovat ČR v mezinárodních organizacích a institucích zaměřených na prevenci kriminality.
Monitorovat a vyhodnocovat aktuální trendy kriminality a její prevence v zemích EU při navrhování preventivních strategií, projektů a aktivit na národní úrovni a zúročit je i v rámci konzultační a metodické pomoci při posuzování projektů krajů, měst a obcí.
Zapojit ČR aktivně do mezinárodních projektů na prevenci kriminality, zprostředkovat zapojení relevantních partnerů při realizaci specifických projektů (zejména příslušné útvary PČR).
Propagovat na mezinárodní scéně úspěšné a ověřené preventivní projekty, a to jak národní tak lokální.
Každoročně realizovat národní kolo Evropské ceny prevence kriminality (ECPA) a prezentovat vítězný projekt na půdě EUCPN.
Posilovat bilaterální spolupráci (konzultační a metodická činnost, sdílení dobré praxe, výměna zkušeností s realizací projektů, zapojení NNO…).
Aktivně se podílet se na formování evropských metodik k posílení prevence jednotlivých druhů kriminality (toolboxes, policies, preventive measures, ad.).
Realizovat výzkum zaměřený na oběti trestné činnosti a zkušenosti obyvatel České republiky s vybranými druhy deliktů ve sledovaném období.
Stanovit metodiku realizovaného výzkumu a periodicitu jeho pravidelného opakování.
Připravit dotazník.
Provést sběr dat na reprezentativním souboru obyvatel ČR.
Zpracovat a analyzovat data.
Připravit publikační výstupy.
Prezentovat výsledky výzkumu na odborných fórech.
Realizovat výzkum zaměřený na zjišťování názorů a postojů obyvatel na otázky spojené s problematikou kriminality a její prevencí.
Připravit dotazník.
Provést sběr dat na reprezentativním souboru obyvatel ČR.
Zpracovat a analyzovat data.
Připravit publikační výstupy.
Prezentovat výsledky výzkumu na odborných fórech.
Stanovit metodiku realizovaného výzkumu a periodicitu jeho pravidelného opakování.
2. Pomoc obětem trestné činnosti, práce s dětmi a mládeží
Zvýšit informovanost dětí a jejich zákonných zástupců o právech a povinnostech v trestním řízení.
Vypracovat projekt „Dítě v trestním řízení“, jehož obsahem bude zpracovat jasný, srozumitelný právní rádce dítěti v trestním řízení. Rádce pro trestní řízení bude sloužit k celkové orientaci v trestním řízení pro dítě i pro zákonného zástupce dítěte.
Vypracovat předtisk „Právní rádce pro dítě v trestním řízení“, který bude po obsahové stránce zahrnovat práva a povinnosti dítěte a jeho zákonného zástupce po celou dobu trestního řízení.
Předtisk bude vytvořen s ohledem na procesní postavení dítěte v trestním řízení (svědek, poškozený, pachatel) a současně zohlední věk dítěte.
Předtisk bude vytvořen s ohledem na procesní postavení dítěte v trestním řízení (svědek, poškozený, pachatel) a současně zohlední věk dítěte.
Realizovat dotační program „Prevence sociálně patologických jevů“ na podporu preventivních aktivit a projektů zaměřených na domácí násilí a zvlášť zranitelné skupiny obětí.
Každoročně vyhlašovat a administrovat dotační program Prevence sociálně patologických jevů, který je zaměřen na podporu projektů nestátních neziskových organizací v oblasti prevence domácího násilí (včetně práce s násilnou osobou) a na pomoc zvlášť zranitelným skupinám obětí (včetně seniorů).
Uvolňovat finanční prostředky na jeho realizaci.
Poskytovat odborné konzultace a podporu po žadatele o dotace.
Vyhodnocovat efektivitu a úspěšnost realizovaných projektů a jejich dopadů na řešení daného problému.
Realizovat dotační programy pro organizace poskytující pomoc obětem trestných činů.
V rámci dotačního řízení pro NNO poskytovat v souladu se zákonem č. 45/2013 Sb., o obětech trestných činů dotace organizacím poskytujícím pomoc obětem trestných činů.
Podporovat projekty primární prevence formou vyhlašovaných dotačních řízení.
Podporovat projekty primární prevence formou dotačního řízení na podporu aktivit primární prevence rizikového chování.
Vyčleňovat finanční prostředky na podporu rozvoje systému prevence kriminality se zaměřením na oblast primární prevence.
Vytvořit komplexní program podpory zvlášť zranitelným obětem a podpora Multidisciplinárních týmů v rámci projektu Proč zrovna já? II.
Vytvořit 55 poradenských míst po celé České republice pro oběti trestných činů.
Realizovat komplexní vzdělávání poradců pro oběti trestných činů s celkovou dotací 48 hodin diverzifikovaných do 3 modulů: 1. právní tématika (trestní řízení, práva obětí, práva poškozeného), 2. poskytování poradenství (práce s obětí a specifickými skupinami obětí, vedení poradenského procesu, kontraktování, práce s krizí se ztrátou a zármutkem), 3. měkké dovednosti (síťování, multidisciplinární týmy pro oběti, spolupráce s orgány činnými v trestním řízení a dalším institucemi).
Vytvořit a realizovat komplexní program podpory pro zvlášť zranitelné oběti.
Realizovat Multidisciplinární týmy pro oběti působící na úrovni soudních okresů a přenést tento systémový prvek také na úroveň krajů.
Součástí realizovaných aktivit bude monitoring a sběr dat.
Vytvořit resortní strategické, koncepční a metodické materiály upravující oblast primární prevence kriminality a prevence kriminálně rizikových jevů.
Plnit úkoly obsažené ve Strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 – 2018.
Zpracovat Strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže navazující na stávající strategii.
Vytvořit metodické materiály (metodická doporučení, pokyny apod.) pro pedagogické pracovníky upravující oblast prevence kriminality (šikana, kyberšikana, agrese apod.).
Podporovat tvorbu a evaluaci krajských plánů primární prevence rizikového chování dětí a mládeže.
Realizovat porady MŠMT s krajskými školskými koordinátory prevence, metodiky prevence a věcně příslušnými resorty s cílem zefektivnění a koordinace meziresortní spolupráce v oblasti specifické primární prevence.
Realizovat porady MŠMT s krajskými školskými koordinátory prevence, metodiky prevence a věcně příslušnými resorty.
Realizovat odborné semináře a konference pro krajské školské koordinátory prevence, metodiky prevence a pedagogické pracovníky.
Podporovat prevenci dětských úrazů a zvyšovat kvalitu zdravotní péče poskytované v souvislosti s dětskými úrazy.
MZ a Meziresortní pracovní skupina pro prevenci dětských úrazů při MZ bude plnit úkoly Národního akčního plánu prevence dětských úrazů na léta 2007 – 2017.
Vytvořit nový Národní akční plán prevence dětských úrazů (pravděpodobně na léta 2018 – 2028)
Vytvořit síť komplexních služeb pro rodiny s dětmi na lokální úrovni.
Posílit OSPOD ORP a krajů v oblasti rozvoje sítě služeb pro ohrožené děti a jejich rodiny na lokální úrovni.
Definovat minimální síť služeb na úrovni pilotních ORP a krajů (rozsah, kapacita, obsah, charakter, analýza finančních nákladů).
Pilotně ověřit vytvořené minimální sítě služeb na území vybraných pilotních krajů.
Zpracovat metodiku pro vytváření minimální sítě služeb a přenos příkladů dobré praxe z pilotních krajů.
Rozvíjet multidisciplinární spolupráci v oblasti řešení kriminality mládeže a restorativní programy pro mládež v rámci projektu Na správnou cestu! II.
Zvyšovat kvalifikaci odborných pracovníků.
Rozvíjet Týmy pro mládež v oblasti prevence kriminality a práce s ohroženou mládeží.
Vytvořit a realizovat nový program krátkodobého zaměstnání mladistvých pachatelů.
Realizovat inovovaný resocializační program Proti násilí.
Monitorovat a řídit kvalitu v systému péče o ohrožené děti a jejich rodiny a vybudovat jednotný informační systém ochrany práv dětí.
Vytvořit návrh statistického monitorovacího systému.
Vytvořit kvalitativní monitorovací systém za účelem hodnocení kvality poskytované podpory a jejího vlivu na všestranný vývoj dítěte, který bude provázán se statistickým monitorovacím systémem.
Zpracovat návrh technického a věcného řešení jednotného informačního systému ochrany práv dětí, který zohlední využití dosud používaných informačních systémů (Systém včasné intervence apod.).
Celoplošně nasadit jednotný informační systém ochrany práv dětí.
Monitorovat naplňování doporučení vyplývajících z materiálu „Rozbor situace dětí a mladistvých ohrožených kriminalitou a kriminálně rizikovými jevy“.
Prostřednictvím Republikového výboru pro prevenci kriminality každoročně sledovat a vyhodnocovat plnění doporučení pro efektivnější systém péče o rizikové děti obsažených v materiálu „Rozbor situace dětí a mladistvých ohrožených kriminalitou a kriminálně rizikovými jevy“ (projednaný vládou ČR dne 27. 8. 2014).
V návaznosti na provedené vyhodnocení případně navrhovat další opatření.
Podporovat specializaci Policie ČR na případy domácího násilí.
Za účelem prevence a eliminace domácího násilí podporovat specializaci Policie ČR na případy domácího násilí.
Vytvořit strukturu pověřených specialistů (metodických pracovníků) napříč jednotlivými organizačními články policie zahrnující jak pořádkovou policii, tak SKPV.
Pro zavedení a udržení profesní specializace vytvořit systém vstupního a průběžného proškolování specialistů.
Nastavit komplexní koordinovaný systém eliminace násilí po ukončení manželství nebo partnerství s negativním dopadem na nezletilé děti (zvlášť zranitelné oběti).
Vytvořit mezioborovou pracovní skupinu (vytvoření statutu a jednacího řádu, stanovení cílů).
Zmapovat aktuální stav dané problematiky v České
republice a v okolních státech EU (současný stav, dostupné nástroje, zákonné a legislativní normy, kontrolní mechanismy, vyhodnocení – možnosti implementace dobré praxe v tuzemských podmínkách).
republice a v okolních státech EU (současný stav, dostupné nástroje, zákonné a legislativní normy, kontrolní mechanismy, vyhodnocení – možnosti implementace dobré praxe v tuzemských podmínkách).
Provést analýzu, sběr dat a výzkum.
Nastavit komplexní koordinovaný systém řešení dané problematiky (procesní a trestněprávní oblast, sankce a ochranná opatření, pomoc obětem, práce s agresorem, právní pomoc, rozšíření působnosti intervenčních center, vzdělání a školení odborníků, programy preventivních zásahů a nápravy, ochrana a podpora dětských svědků, ohlašovací povinnost odborníků, civilní žaloby a nápravné prostředky, svěření do péče, právo na návštěvy a bezpečnost, prevence, osvětové aktivity, medializace, služby odborné pomoci, telefonické linky pomoci, finanční zdroje, smlouvy se zdravotními pojišťovnami, evaluace)
Iniciovat případné legislativní změny v návaznosti na výsledky práce mezioborové pracovní skupiny.
Přijmout Koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví.
V rámci naplňování úkolů Akčního plánu prevence
73
domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 –2018 v působnosti Ministerstva zdravotnictví a ve spolupráci s odbornou veřejností realizovat práce na Koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví.
73
domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 –2018 v působnosti Ministerstva zdravotnictví a ve spolupráci s odbornou veřejností realizovat práce na Koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví.
Pokračovat v projektu Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech (NKMPPD) a zapojovat do spolupráce další relevantní subjekty.
Pokračovat v aktivitách projektu NKMPPD.
- Zapojit do projektu další subjekty poskytující různá technická opatření či jiné služby v rámci prevence a případné asistence policii při pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení a tuto spolupráci medializovat.
- S přispěním partnerských subjektů zvyšovat informovanost
o projektu a doplňovat jej o další preventivní aktivity v souvislosti s pohřešováním dítěte v ohrožení, a to i prostřednictvím webových stránek www.pomoztemenajit.cz.
- Zapojit do projektu další subjekty poskytující různá technická opatření či jiné služby v rámci prevence a případné asistence policii při pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení a tuto spolupráci medializovat.
- S přispěním partnerských subjektů zvyšovat informovanost
o projektu a doplňovat jej o další preventivní aktivity v souvislosti s pohřešováním dítěte v ohrožení, a to i prostřednictvím webových stránek www.pomoztemenajit.cz.
Zapojit do projektu další subjekty poskytující různá technická opatření či jiné služby v rámci prevence a případné asistence policii při pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení a tuto spolupráci medializovat.
S přispěním partnerských subjektů zvyšovat informovanost
74
o projektu a doplňovat jej o další preventivní aktivity v souvislosti s pohřešováním dítěte v ohrožení, a to i prostřednictvím webových stránek www.pomoztemenajit.cz.
74
o projektu a doplňovat jej o další preventivní aktivity v souvislosti s pohřešováním dítěte v ohrožení, a to i prostřednictvím webových stránek www.pomoztemenajit.cz.
Zintenzivnit partnerskou spolupráci mezi NKMPPD a evropskou platformou AMBER Alert Europe.
Aktivně přispívat k naplňování cílů a principů Memoranda Evropského parlamentu a Evropské komise týkající se
sjednocení systémů pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení.
sjednocení systémů pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení.
Podílet se na prosazování a naplňování cílů dokumentu Pět zásadních kroků v rámci přeshraniční spolupráce policie v jednotlivých členských zemích EU (expertní skupina).
Koordinovat spolupráci se sousedními státy v rámci nastavených kritérií pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení.
Zajišťovat gesční dohled nad evropskou krizovou linkou 116 000 pro pohřešované děti a jejich blízké v ČR včetně realizace dotačního programu pro nestátní neziskové organizace provozující evropské krizové či asistenční linky 116 000, 116 111 a 116 006 v ČR.
Dohlížet na řádný provoz evropské linky 116 000 v ČR dle předepsaných standardů a kvality poskytovaných služeb.
Školit pracovníky/operátory provozovatele linky 116 000 prostřednictvím odborníků MV a PČR.
Každoročně vyhlašovat a administrovat dotační program pro nestátní neziskové organizace provozující evropské krizové či asistenční linky 116 000 (pro pohřešované děti a jejich blízké), 116 111 (asistenční linka pro děti v krizi) a 116 006 (pro oběti trestných činů) v ČR.
Uvolňovat finanční prostředky na jeho realizaci.
Poskytovat odborné konzultace a podporu po žadatele o dotace.
Vyhodnocovat úspěšnost a efektivitu realizovaných projektů.
Posílit práva zvlášť zranitelné oběti trestných činů výslechem ve Speciální výslechové místnosti (SVM).
Vyslýchat zvlášť zranitelné oběti v maximální možné míře v SVM podle aktualizovaných metodik zaměřujících se na všechny skupiny zvlášť zranitelných obětí.
Do praxe implementovat změny právních předpisů rozšiřující výčet zvlášť zranitelných obětí o osoby vysokého věku a princip, podle kterého je třeba v případě pochybností oběť považovat za zvlášť zranitelnou.
Vyslýchat tyto osoby tak, aby nemusel být výslech opakován, aby se nemusely setkat s pachatelem a aby výslech nebyl traumatizující záležitostí.
SVM, přednostně určené k výslechu dítěte, využívat k prevenci sekundární viktimizace i u dalších obětí trestných
78
činů.
78
činů.
Zvyšovat komfort pro oběti trestných činů, příp. pozůstalé.
Zvýšit srozumitelnost a kvalitu poučení dětského svědka před započetím výslechu ve Speciální výslechové místnosti.
Vypracovat projekt „Poučení dětského svědka před započetím výslechu ve speciální výslechové místnosti“, který bude zaměřen na poučení dítěte z hlediska psychologie věku dítěte a jeho procesního postavení. Projekt navazuje na I. díl – „Výslech dítěte ve SVM“, který je zaměřen na postup vyslýchajícího při navázání kontaktu a samotném výslechu dítěte.
Vypracovat předtisk „Poučení dětského svědka“ s ohledem na jeho věk před započetím procesního úkonu. Tento předtisk bude vytvořen pro potřeby cílové skupiny (PČR) a z tohoto důvodu bude obsahovat základní práva a povinnosti, které budou dítěti prezentovány „jeho řečí“.
Vytvořit metodiku pro vedení poučení dítěte s ohledem na jeho vývojový stupeň.
Realizovat Program podpory a ochrany obětí obchodování s lidmi.
Poskytovat pomoc definované skupině osob (občanů třetích zemí, ale i občanů EU vč. ČR), které se staly oběťmi trestného činu obchodování s lidmi a jsou motivovány ke spolupráci s orgány činnými v trestním řízení, aby přispěly k potrestání pachatele tohoto trestného činu.
Za účelem vyhledávání obětí a poskytování pomoci spolupracovat s vybranou organizací (na základě výběrového řízení uzavřena příslušná smlouva).
Poskytovat finanční prostředky na realizaci programu.
Přizpůsobovat program dle potřeb klientely a měnících se trendů v oblasti obchodování s lidmi.
V případě potřebnosti vytvořit a realizovat Program dlouhodobé ochrany cizinců.
Připravit zřízení nového „Programu dlouhodobé ochrany cizinců“ na poskytování pomoci definované skupině osob (občanů třetích zemí, ale i občanů EU vč. ČR), které se staly oběťmi/svědky zločinu nebo jiného úmyslného trestného činu, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva a jsou motivovány ke spolupráci s orgány činnými v trestním řízení, aby přispěly k potrestání pachatele tohoto trestného činu.
V případě vyhodnocení potřebnosti realizace ze strany Policie ČR zřídit „Program dlouhodobé ochrany cizinců“.
Poskytovat pomoc těmto obětem/svědkům trestné činnosti.
Za účelem poskytování pomoci spolupracovat s vybranou organizací (na základě výběrového řízení uzavřena příslušná smlouva).
Poskytovat finanční prostředky na realizaci programu.
Přizpůsobovat program dle potřeb klientely a orgánů činných v trestním řízení.
Přijmout Koncepci boje proti extremismu pro rok 2016, aktualizovat Koncepci v následujících letech.
Vypracovat Koncepci boje proti extremismu pro rok 2016.
Předložit tuto Koncepci vládě.
Rozpracovat úkoly pro subjekty státní správy v oblasti represe i prevence.
Opakovat tento mechanismus v následujících letech
3. Práce s pachateli trestné činnosti
Zpracovávat průběžně akční plány Koncepce vězeňství ČR do roku 2025 na roční období a zajistit jejich plnění.
Realizaci standardizovaného objektivního hodnocení rizik a potřeb odsouzených a na ně navazujících programů zacházení cílených na snižování recidivy.
Zvyšování počtu a kapacit specializovaných oddělení pro odsouzené, ve kterých je kladen zvláštní důraz na snižování rizika recidivy u mimořádně rizikových skupin odsouzených s potenciálem nápravy.
Zajištění přípravy vězněných osob na soběstačný způsob života v souladu se zákonem.
Zacházení s mladistvými v souladu s Doporučením CM/Rec (2008)11 Výboru ministrů Rady Evropy o Evropských
85
pravidlech pro mladistvé pachatele vystavené sankcím nebo opatřením.
85
pravidlech pro mladistvé pachatele vystavené sankcím nebo opatřením.
Spolupráci se státními orgány, státními a nestátními organizacemi poskytujícími postpenitenciární péči a reintegrační programy s přesahem na trh práce.
Měření efektivity programů zacházení s důrazem na snižování rizika recidivy odsouzených.
Vzdělávání příslušníků a zaměstnanců Vězeňské služby zaměřené na získání znalostí a dovedností nezbytných pro zajištění výkonu trestu odnětí svobody orientovaného na snižování recidivy odsouzených.
Koordinovat a naplňovat Koncepci vězeňství do roku 2025, cíle stanovené v kapitole Resocializace propouštěných vězňů, návaznost na prevenci a postpéči a v kapitole Zaměstnávání. Spolupracovat na tvorbě akčního plánu Koncepce vězeňství ČR na roční období a zajištění jeho plnění.
Vytváření komplexního systému spolupráce na meziresortní a multidisciplinární bázi s cílem snižovat kriminalitu, zvyšovat účinnost nepodmíněného trestu odnětí svobody a efektivitu následné péče.
Společné úsilí o nalezení řešení dluhové pasti a eliminaci faktorů způsobujících zvýšené riziko recidivy.
Zajištění kontinuální práce s odsouzenými, zaměřené na budoucí propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a poskytnutí možnosti pokračování v zahájených aktivitách i po propuštění z VTOS.
Podpora zaměstnávání odsouzených subjekty, které jim nabídnou pracovní uplatnění i po opuštění VTOS.
Řešení problematiky zaměstnávání osob se záznamem v rejstříku trestů.
Ověřování účinnosti projektů realizovaných v zahraničí s cílem umožnit reintegraci osob propuštěných z VTOS do společnosti.
Podpora kontinuální sociální práce s klienty.
Vyhodnocení možných legislativních úprav s cílem eliminovat neefektivní a nadbytečný výkon nepodmíněného trestu odnětí svobody v případech, kde jsou účinnější alternativní tresty.
Vytvořit funkční model spolupráce věznice s místní komunitou s cílem přípravy programů pro odsouzené v oblasti zaměstnávání, zadluženosti a řešení závislostního chování odsouzených v rámci projektu Křehká šance II.
Vytvořit analýzu potřeb a očekávání místní veřejnosti (vč. samosprávy, NNO, státních orgánů, podnikatelských subjektů) a vedení věznice.
Dojednat konkrétní možnosti spolupráce v oblasti zaměstnávání vězněných osob a zlepšení jejich připravenosti na propuštění – specificky bude pozornost věnována řešení zadluženosti pachatelů, bydlení a práce po propuštění z vězení a zvládnutí závislostního chování (alkoholového, nealkoholového, gamblingu).
Vytvořit a realizovat model pravidelného multidisciplinárního jednání zástupců místního regionu a zástupců věznice.
Posílit sociální prevenci na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností.
Vytvořit Doporučený postup I pro sociální pracovníky – sociální kurátory směřovaný na osoby ve výkonu trestu odnětí svobody.
Poskytovat podporu pro metodiky sociální prevence na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností a krajských úřadech.
Posilovat sociální prevenci na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností formou účelové dotace na výkon sociální práce na obcích.
Vytvořit ucelený Doporučený postupu II pro sociální pracovníky – sociální kurátory v oblasti resocializace pachatelů trestné (případně přestupkové) činnosti a postpenitenciární péče.
Dotačně podporovat sociální prevenci na obcích.
Boj proti recidivě a podpora opatření k účinnější resocializaci pachatelů trestné činnosti pomocí zavedení systému tzv. probačních domů.
Vstupní fáze: vytipování klienta pracovníkem VS ČR, vyjasnění podmínek a pravidel, motivace a souhlas odsouzeného dle zákona č. 101/2000Sb.
Přípravná fáze (ve VTOS, doba před projednáváním žádosti o podmíněné propuštění): monitoring situace odsouzeného, zjištění potřeb a rizik odsouzeného, harmonogram kroků – vypracování plánu pro období před projednáním žádosti o podmíněné propuštění a následně pro prvních 14 dní po podmíněném propuštění.
Vykonávací fáze: doba po kladném projednání žádosti o podmíněné propuštění a uložení povinnosti pobytu v sociální službě Probační dům - praktické poznání a podrobné seznámení s konkrétními pravidly a podmínkami pobytu v zařízení, monitoring potřeb a stanovení plánu dle individuálních potřeb.
Zařazení do reintegračních aktivit: sociálně terapeutické programy, odborné poradenství v oblasti sociální, právní, dluhové i finanční, zvýšení kvalifikace, rekvalifikace, zaměstnání, ubytování, kontakt se sociálním prostředím v délce trvání 3 – 6 měsíců.
Realizovat výzkum recidivy (kriminální historie) nebezpečných pachatelů závažné trestné činnosti.
Provést výzkum míry a struktury recidivy vybraného souboru odsouzených pachatelů vybraných (zvlášť závažných) zločinů (zejm. násilná, mravnostní kriminalita).
Ověřit možnosti využití instrumentu na predikci recidivy, vyvinutého v minulosti v IKSP, na základě sebraných empirických dat u dostatečně rozsáhlého souboru pachatelů závažné trestné činnosti.
Realizovat výzkum příčin a podmínek primární trestní recidivy mladistvých.
S ohledem na nárůst recidivujících pachatelů se zaměřit na mladistvé pachatele, příčiny a kontext jejich opakovaného antisociálního chování, a to i navzdory již realizovanému trestnímu či výchovnému opatření.
Realizovat výzkum „Prezentace kriminality a jejího trestání v médiích“.
Pomocí kvantitativních i kvalitativních výzkumných postupů analyzovat prezentaci kriminality a jejího trestání v televizním zpravodajství se zvláštním důrazem na mediální obraz alternativních trestů a na děti a mladistvé jako specifickou skupinu aktérů (pachatelů i obětí trestné činnosti).
Analyzovat kriminální zpravodajství (crime news) jako specifický obraz reality a jako specifický žánr. Vzhledem k tomu, že většina laické veřejnosti získává informace o kriminalitě, její regulaci a jejím sankcionování právě z masových médií, hraje tento žánr významnou roli při formování postojů veřejnosti v této oblasti.
4. Komplexní přístup k prevenci kriminality v rizikových lokalitách
Zajišťovat vzdělávání v oblasti prevence kriminality se zaměřením na preventivní působení v sociálně vyloučených lokalitách a lokalitách sociálním vyloučením ohrožených.
Zajišťovat vzdělávací aktivity v oblasti prevence kriminality pro subjekty veřejné správy působící v SVL či lokalitách sociálním vyloučením ohrožených (strážníci obecních policií, policisté včetně styčných důstojníků pro menšiny a policejních specialistů pro práci v SVL, zaměstnanci obcí, krajů, úřadů práce ad.).
Vydávat a poskytovat vzdělávací materiály pro výše uvedené vzdělávací aktivity.
Nadále zajišťovat a posilovat komplexní podporu celostátního projektu „Asistent prevence kriminality“.
V případě potřeby aktualizovat obsah, formu, organizační a finanční standardy a pravidla pro realizaci a poskytování podpory projektu „Asistent prevence kriminality“ (dále jen „APK“) v souladu s již schválenou Metodikou výběru a činnosti APK.
Poskytovat metodickou pomoc při přípravě a realizaci projektů APK s důrazem na vzdělávání, průběžnou přípravu a supervize APK a jejich mentorů (včetně šíření výstupů a publicity projektu, zobecnění dobré praxe).
Finančně podporovat projekt APK z vlastních zdrojů a vytvářet podmínky pro zajišťování financování i z dalších zdrojů (úřady práce, podpora z ESF OPZ, příp. další).
Poskytovat součinnost v již zahájeném řízení o zařazení kvalifikace APK do Národní soustavy kvalifikací.
Poskytovat součinnost v již zahájeném řízení o ochranné známce APK.
Vytvořit a realizovat projekt „Domovník – preventista“, účinný nástroj sociálního začleňování a podpory sociálně situační prevence v obci.
Nastavení a zachování kontinuity pravidel pro sociální začleňování a boj s chudobou – vytvoření nového účinného nástroje „Metodika výběru, činnosti a přípravy Domovníků – preventistů“.
Vytvoření hodnotících a kvalifikačních standardů nové pracovní pozice Domovník – preventista.
Zpracování nového metodického standardu pro výběr obcí zavádějící pracovní pozici Domovník – preventista.
Zaměstnat osoby z řad sociálně vyloučených či sociálním vyloučením ohrožených na pracovní pozici Domovník – preventista.
Metodická pomoc při přípravě projektů a realizaci cílů v jejich průběhu s důrazem na vzdělávání, průběžnou přípravu a supervize DP (včetně šíření výstupů a publicity projektu, zobecnění dobré praxe).
Rozšiřovat zavádění specialistů v oblasti policejní práce ve vztahu k minoritní skupině Romů v sociálně vyloučených lokalitách.
Provést výběr dvou krajských ředitelství policie, vhodných pro implementaci specialistů.
Vybrat 20 policistů pro zastávanou pozici (10 v každém KŘP).
Pořídit vybavení pro práci v terénu (obuv, termoprádlo, mobilní telefon s hlasovým a datovým tarif, notebook s datovým tarifem) pro vybrané policisty.
Zvýšit zvláštní příplatek o 300 Kč u vybraných specialistů.
Zajistit vstupní vzdělávací kurz a další průběžné vzdělávání specialistů.
Provést kriminologickou analýzu hate crime (trestných činů, motivovaných rasovou, národnostní či obdobnou záští).
Realizovat analýzu trestních spisů osob pravomocně odsouzených za „extremistické“ trestné činy.
Na základě údajů z těchto spisů a dalších zdrojů (RT, PMS atd.) vytipovat osoby ve VTOS pro podrobnější sociálně – psychologickou analýzu.
Pro posouzení společenského kontextu trestných činů z nenávisti provést výzkumnou sondu, zaměřenou na případnou radikalizaci postojů a názorů části společnosti, např. v souvislosti s migrační vlnou.
5. Nové hrozby a přístupy k prevenci kriminality
Zastřešit a podporovat tvorbu preventivních projektů a dalších aktivit cílených na prevenci kybernetické kriminality.
Metodicky a konzultačně posuzovat kvalitu a potřebnost projektů zaměřených na prevenci kybernetické kriminality, zejména s ohledem na zvlášť zranitelné skupiny osob.
Finančně podporovat projekty cílené na prevenci kybernetické kriminality.
Nabízet již ověřené projekty v rámci sdílení dobré praxe, doporučovat úspěšné projekty.
Na základě aktuálního výskytu nových forem trestné činnosti pomáhat při navrhování efektivních preventivních postupů.
Zajišťovat školitele/lektory z řad složek činných v trestním řízení pro školení manažerů prevence kriminality a dalších odborníků z ostatních resortů.
Podporovat tvorbu zajímavých informačních materiálů, podílet se na distribuci.
Prevence kybernetické kriminality a minimalizace rizika kyberšikany.
Vytvořit metodický materiál
Zvýšit odbornou připravenost zaměstnanců a příslušníků Policie ČR na územních odborech a obvodních ředitelstvích Policie ČR k řešení kybernetické kriminality na úrovni preventivní a na úrovni přípravného trestního řízení (prověřování, vyšetřování).
Nalézt vhodnou výukovou metodiku pro školy a školská zařízení za účasti příslušníka Policie ČR působícího v oblasti prevence.
Zpracovat přehled dostupných projektů a materiálů zaměřených na rizika virtuální komunikace, užití mobilních telefonů, platebních karet, sociálních sítí a obecně kyberkriminality, případně jejich vytvoření.
Bude zpracován přehled dostupných projektů a materiálů vytvořených mimo jiné PČR, MV, NBÚ a jinými státními orgány a NNO v oblasti moderních komunikačních technologií a platebních prostředků.
Tyto materiály vznikají na různých místech a dostanou se pouze k omezenému okruhu příjemců. Zpracování jejich přehledu pomůže zvýšit jejich dostupnost a umožní koncepčně zpracovat chybějící témata.
Předpokládá se prezentace dostupných materiálů na webu www.prevencekriminality.cz a případně tvorba dalších materiálů s ohledem na nedostatky v určitých oblastech.
Tyto materiály vznikají na různých místech a dostanou se pouze k omezenému okruhu příjemců. Zpracování jejich přehledu pomůže zvýšit jejich dostupnost a umožní koncepčně zpracovat chybějící témata.
Předpokládá se prezentace dostupných materiálů na webu www.prevencekriminality.cz a případně tvorba dalších materiálů s ohledem na nedostatky v určitých oblastech.
Prevence zadlužování a řešení předluženosti klientů (odsouzených a obviněných) Probační a mediační služby.
Aktualizovat „Manuál práce s předluženým klientem“ a distribuovat jej na všechna střediska PMS.
Uvést odkaz na „Manuál práce s předluženým klientem“ v Národních metodických standardech činnosti PMS.
Proškolit stávající a nové probační úředníky a asistenty v rámci vzdělávacího modulu „Problematika předluženosti v probační práci“ (noví a stávající probační úředníci a asistenti, kteří vzdělávacím modulem ještě neprošli).
Zastřešit a podporovat tvorbu preventivních projektů a dalších aktivit cílených na vytváření bezpečného prostoru pro seniory.
Metodicky a konzultačně posuzovat kvalitu a potřebnost preventivních projektů zaměřených na vytváření bezpečného prostoru pro seniory.
Nabízet již ověřené projekty v rámci sdílení dobré praxe, doporučovat úspěšné projekty.
Na základě aktuálního výskytu nových forem trestné činnosti pomáhat při navrhování efektivních preventivních postupů (dluhové pasti, virtuální podvody, exekuce, ekonomické vydírání v rámci projevů domácího násilí…).
Zajišťovat školitele/lektory z řad složek činných v trestním řízení pro školení manažerů prevence kriminality a dalších odborníků z ostatních resortů.
Podporovat tvorbu zajímavých informačních materiálů, podílet se na distribuci.
Realizovat výzkum problematiky seniorů jako obětí i pachatelů trestné činnosti.
Provést výzkum, jehož předmětem budou osoby v důchodovém věku (starší 65 let), muži i ženy, občané ČR, a to ti z nich, kteří se stali v posledních cca 5 letech oběťmi či pachateli trestné činnosti.
Rozvíjet projekty Bezpečná lokalita, Bezpečné bydlení, Bezpečná země zaměřené na situační prevenci kriminality.
Na základě průběžného mapování bezpečnostní situace a pocitu bezpečí občanů definovat aktuální priority a cíle v oblasti situační prevence kriminality.
Ve vazbě na vývoj a trendy v oblasti zejména majetkové kriminality stanovovat a aktualizovat standardy zabezpečení objektů a majetku.
Podporovat součinnost s odbornou a laickou veřejností s důrazem na posilování osobní zodpovědnosti občanů za svou bezpečnost a ochranu majetku.
Pokračovat v rozvoji osvědčených aktivit a spolupráci s partnery.
Podílet se na odborných seminářích, veletržních a výstavních aktivitách z oboru ochrany majetku, osob.
Připravovat relevantní preventivně-informační výstupy.
Informovat širokou odbornou i laickou veřejnost o legálních způsobech a možnostech ochrany osob a majetku, včetně bezpečnosti tzv. měkkých cílů (mj. školských či zdravotnických zařízení, prostředků a shromaždišť veřejné dopravy, kulturních a náboženských objektů ad.).
Podílet se na tvorbě technických norem v oblasti prevence kriminality na národní i evropské úrovni.
Podílet se na činnosti Technické normalizační komise č. 148 (Prevence kriminality a ochrana obyvatel při ÚNMZ).
Podílet se na činnosti evropské technické normalizační komise CEN/TC 325 (Prevence proti kriminalitě při plánování městské výstavby a navrhování budov).
Podporovat předsednictví České republiky a s tím související zajištění činnosti sekretariátu CEN/TC 325.
Realizovat odborné konference či semináře a vydávat materiály, které s existujícími i připravovanými normami a standardy budou seznamovat odbornou i laickou veřejnost.
Podporovat forenzní identifikační značení předmětů, stanovit postup pro vytvoření národní databáze označených předmětů a realizovat mezinárodní spolupráci v této oblasti.
Pokračovat ve finanční, odborné a informační podpoře inovativního preventivního nástroje „forenzní identifikační značení předmětů“ (FIZ).
Vytvořit analýzu proveditelnosti vytvoření a zajištění provozu národní databáze značených předmětů (s variantami dle zapojených subjektů, garanta databáze, technického a finančního řešení apod.).
Rozvíjet mezinárodní spolupráci, zejména v příhraničních oblastech s Polskem a Slovenskem, v oblasti FIZ, tvorby databáze a spolupráce při pátrání po odcizených předmětech.
Vyhodnotit zavádění prvků moderních technologií v Krajském ředitelství policie Středočeského kraje a šířit příklady dobré praxe.
Vyhodnotit pilotní nasazení moderních technologií a nových forem práce PČR ve Středočeském kraji (zejména ÚO PČR Kolín).
Uspořádat celorepublikovou konferenci pro vedoucí územních odborů a ředitele krajských ředitelství PČR, prezentovat příklady dobré praxe zejména z oblasti spolupráce PČR a obcí/obecních policií (projekty bezpečných měst) a také z oblasti využití moderních informačních technologií v policejní práci.
Tyto aktivity se uskuteční, pouze pokud budou v rámci přechozí aktivity zjištěny konkrétní přínosy nových postupů pro policejní práci.
Tyto aktivity se uskuteční, pouze pokud budou v rámci přechozí aktivity zjištěny konkrétní přínosy nových postupů pro policejní práci.