MINISTERSTVO VNITRA
SRRVS: Implementační plán pro strategický cíl 1: Modernizace veřejné správy (2015)
GesceSpolugesceSpolupráce
1.1. Využití prvků procesního řízení a zavedení standardů vybraných agend
1.1.1 Inventarizace agend/činností
1.1.1.1 Zpracování inicializačních analýz pro agendy v RPP
1.1.1.2 Provedení prioritizace
1.1.2 Výběr agend k vypracování procesního popisu/modelu, tvorba modelu, zhodnocení přínosů a nákladů metody
1.1.2.1 Finalizace prioritizace (korekce se strategickými cíli gestora)
1.1.2.2 Vypracování procesních modelů
1.1.2.3 Návrh optimalizačních opatření
1.1.2.4 Realizace optimalizačních opatření
1.1.3 Standardizace vybraných agend
1.1.3.1 Výběr agend k zafixování podle standardu
1.1.3.2 Vytvoření standardu agendy
1.1.3.3 Legislativní změny – závaznost standardu
1.1.4 Návazné aktivity vedoucí k propojení s ostatními specifickými cíli
1.1.4.1 Realizace využití výstupu z procesních modelů/standardů pro systémy řízení kvality
1.1.4.2 Realizace využití výstupu z procesních modelů/standardů pro hodnocení veřejné správy
1.1.4.3 Realizace využití výstupu z procesních modelů/standardů pro financování veřejné správy
1.2. Snižování regulatorní zátěže
1.2.1 Zlepšení metodické podpory zpracovatelům RIA prostřednictvím zpracování a implementace komplementárních metodik k Obecným zásadám RIA k provádění hodnocení specifických dopadů
1.2.1.1 Zpracování dílčích komplementárních metodik k hlavním Obecným zásadám RIA, a to k dílčím tématům zaměřeným na způsob provádění vyhodnocování specifických dopadů
1.2.1.2 Zpracování Metodiky pro měření celkových nákladů na plnění povinností vyplývajících z regulace
1.2.2 Zlepšení systémových nástrojů a metodické podpory zpracovatelů hodnocení dopadů regulace (RIA) prostřednictvím on-line platformy pro zlepšování kvality zpracovávaných RIA a výukových modelů v metodách RIA dle pokročilosti znalosti zpracovatelů v metodách RIA (e-learning)
1.2.2.1 Příprava a otestování e-learningového kurzu v metodách RIA s třemi variantami pokročilosti (základní, střední, pokročilá)
1.2.2.2 Příprava a spuštění webové platformy RIA pro prezentaci a sběr příkladů z ČR i zahraničí nejlepší praxe ve zpracování RIA
1.2.2.3 Vytvoření on-line platformy modelů/nástrojů pro hodnocení dopadů regulace: tzv. „Inventář modelů“
1.2.3 Příprava a návrh opatření na prevenci nadbytečné regulační zátěže při transpozici evropských předpisů
1.2.3.1 Příprava vzorových metodických pokynů do procesu RIA jako komplementární metodiky pro zpracovávání předběžných RIA vyhodnocujících potencionální dopady na ČR u připravovaných návrhů předpisů EU dle vzoru Transpozičního průvodce zpracovaného v podmínkách MPO
1.2.3.2 Otestování vzorové metodiky na pilotních projektech ve spolupráci s příslušnými gestory právních předpisů na úrovni EU
1.2.3.3 Dopracování vzorové metodiky a její implementace jako závazné metodiky v praxi
1.2.4 Analýza dobré praxe v oblasti zpracovávání dopadových studií v rámci zemí EU (případně OECD) - sdílení dobré praxe v RIA (formou workshopů či konferencí) a informací o zpracovávání RIA v zahraničí
1.2.4.1 Výběr a analýza vhodných příkladů dobré praxe zpracování RIA ze zahraničí
1.2.4.2 Identifikace a výběr možných postupů na příkladech ze zahraničí pro zpracování dosud chybějících dílčích metodik, např. metodik pro hodnocení dopadů na spotřebitele, využitelné po nutných úpravách v podmínkách ČR
1.2.4.3 Organizace vzdělávacích seminářů a konferencí
1.2.5 Návrhy opatření na zlepšení způsobu plánování přípravy nové regulace a včasné efektivní kontroly kvality RIA
1.2.5.1 Doporučení na způsob přípravy a definice strategických cílů vlády a jeho naplňování prostřednictvím přípravy programového prohlášení vlády se strategickými cíli vlády a Plánu legislativních prací sestaveného na základě Přehledů dopadů návrhu právních předpisů k naplňování těchto strategických cílů
1.2.5.2 Zvýšení podílů RIA zpracovávaných před zahájením tvorby paragrafové verze návrhu právní regulace (věcný záměr zákona) a včasné zapojení dotčených subjektů prostřednictvím konzultací do přípravy návrhů prostřednictvím databáze konzultujících organizací (DataKO)
1.2.5.3 Zlepšování efektivnosti procesu věcné i metodické kontroly zpracovávaných RIA prostřednictvím pověřené pracovní komise Legislativní rady vlády – Komise RIA
1.2.5.4 Návrh na zvýšení transparentnosti procesu přijímání pozměňovacích návrhů k vládním návrhům právních předpisů v parlamentu
1.2.6 Zpracování návrhu na zavedení mechanismu systematického pravidelného přezkumu účinnosti právních předpisů na základě ukazatelů zpracovaných v RIA; konsolidace a kodifikace právních předpisů
1.2.6.1 Příprava a návrh ukazatelů pro nastavení systému pravidelného přezkumu účinnosti regulace v rámci provádění ex-ante RIA
1.2.6.2 Zvýšení dostupnosti konsolidovaných znění právních předpisů pro nejširší veřejnost
1.2.7 Realizace 60-ti opatření do 31. 12. 2015 - politika soudržnosti EU
1.2.7.1 Spolupráce MPO se zástupci orgánů státní správy při realizaci opatření tak, aby bylo odstraněno/redukováno 60 opatření
1.2.7.2 Příprava seznamu opatření na redukci zátěže z pohledu jejich možné podpory v rámci politiky soudržnosti EU v období 2014-2020
1.2.7.3 Zapojení zástupců podnikatelů v rámci pracovní skupiny - Expertní skupina pro snižování AZP (zaměření na cca 10 klíčových opatření zatěžujících podnikatele)
1.2.7.4 Předložení zprávy o stavu plnění opatření vládě (k 30.6.2015)
1.2.7.5 Předložení zprávy o stavu plnění opatření vládě (k 30.6.2016)
1.2.8 Přeměření administrativní zátěže podnikatelů
1.2.8.1 Ve spolupráci s vybranými orgány státní správy provede MPO přeměření AZP (obdobně jako v roce 2011)
1.2.8.2 Nastavení mechanismu pravidelného vyhodnocování
1.2.8.3 Provedení revize Metodiky měření a přeměřování AZP
1.2.8.4 Zvážení hlediska sledování jiných ukazatelů vypovídajících o kvalitě podnikatelského prostředí
1.2.8.5 Zvážit tvorbu databáze - jednotného sledování IP prostřednictvím elektronicky přístupné databáze vybraným resortům/uživatelům
1.2.8.6 Předložit vládě zprávu a doporučení s dalším postupem ve SAZP po roce 2016
1.2.9 Spolupráce se zahraničními partnery - EU, země Evropy iv. navržení systému tzv. zpětné vazby při negativním vývoji jednoho z měřených /hodnocených kritérií v rámci jednotlivých pilířů např. zhoršení hodnoty indikátorů, zhoršení pozice ČR
1.2.9.1 Analýza postupů ve SAZP u členských států EU a vybraných zemí Evropy
1.2.9.2 Zpracování návrhu nastavení systému hodnocení a měření zátěže podnikatelů
1.2.10 Stanovení jasné gesce za centrální koordinaci agendy snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy
1.2.10.1 Stanovení centrálního koordinátora agendy snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy na MV
1.2.10.2 Stanovení útvarů odpovědných za spolupráci s MV v oblasti snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy v rámci jednotlivých ústředních správních orgánů
1.2.11 Zpracování analýzy současného stavu snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy
1.2.11.1 Zpracování analýzy současného stavu snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy v ČR
1.2.11.2 Analýza postupů v oblasti snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy v ostatních zemích EU (ve spolupráci se zahraničními partnery)
1.2.11.3 Zpracování komparativní studie obdobných projektů úspěšně realizovaných v zahraničí (kvalitativních, kvantitativních, kombinovaných)
1.2.12.4 Vyhodnocení analýz a jejich promítnutí do dalšího postupu
1.2.12 Příprava a implementace specifických projektů zaměřených na snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy
1.2.12.1 Vyhodnocení proveditelnosti postupů a projektů úspěšně realizovaných v zahraničí v podmínkách ČR, výběr vhodných postupů k realizaci (např. Časová cestovní mapa, Občan proti byrokracii, Životní situace, Zmapování, změření a snížení nejintenzivnější byrokratické zátěže dopadající na občany)
1.2.12.2 Příprava dílčích implementačních plánů vybraných postupů / projektů
1.2.12.3 Realizace vybraných postupů / projektů
1.2.13 Revize či rozpracování metodik měření administrativní zátěže občanů a veřejné správy
1.2.14.1 Vyhodnocení vhodnosti dosud zpracovaných metodik používaných pro měření administrativní zátěže podnikatelů, resp. specializované Metodiky měření administrativní zátěže s odchylkami pro občany (důraz na časovou náročnost), zpracované mezinárodním Pracovním týmem pro snižování administrativní zátěže občanů
1.2.14.2 Rozhodnutí o případném zpracování nové, komplexní metodiky pro měření administrativní zátěže občanů aplikovatelné v ČR
1.2.14.3 Příp. zpracování nové, komplexní metodiky pro měření administrativní zátěže občanů a ověření metodiky na vzorku
1.2.14 Revize stávající právní základny s cílem zjištění možnosti zjednodušení situace, snížení či odstranění regulatorní zátěže dopadající na občany a veřejnou správu
1.2.14.1 Vytipování konkrétních procesů a předpisů v gesci jednotlivých ústředních správních úřadů s vysokým potenciálem pro úplné zrušení regulatorní zátěže dopadající na jejich základě na občany a veřejnou správu
1.2.14.2 Analýza možností zjednodušení či zrušení stávající právní úpravy s cílem snížit regulatorní zátěž občanů a veřejné správy
1.2.14.3 Příprava a realizace souvisejících legislativních změn
1.3. Rozšíření metod kvality ve veřejné správě
1.3.1 Zpracování analýz stavu řízení kvality ve veřejné správě (jedním z výstupů analýz bude stanovení přínosů a nákladů, které bude předloženo k projednání Radě vlády pro veřejnou s právu)
1.3.1.1 Zpracování analýzy využívání metod kvality na úrovni ústřední státní správy
1.3.1.2 Zpracování analýzy využívání metod kvality na úrovni územních samosprávných celků
1.3.2 Metodika řízení kvality na rovni ústřední státní správy
1.3.2.1 Zpracování variant řešení metodiky zavádění řízení kvality
1.3.2.2 Příprava návrhu usnesení vlády k navržené metodice zavádění systému řízení kvality a jeho předložení ke schválení
1.3.2.3 Zpracování metodického doporučení pro vzdělávání v oblasti řízení kvality zaměstnanců ústřední státní správy
1.3.2.4 Pilotní aplikace metodiky zavádění systému řízení kvality
1.3.2.5 Implementace metodiky zavádění systému řízení kvality
1.3.3 Metodická podpora metod kvality na úrovni územních samosprávných celků
1.3.3.1 Zpracování variant řešení doporučených metodik řízení kvality pro územní samosprávné celky, zhodnocení z pohledu nákladů, přínosů a dopadů
1.3.3.2 Vypracování metodického doporučení k zavádění/ rozvoji metod řízení kvality pro územní samosprávné celky
1.3.3.3 Zpracování metodického doporučení pro vzdělávání zaměstnanců ÚSC v oblasti řízení kvality
1.3.3.4 Implementace metod kvality v organizacích územní samosprávy
1.3.3.5 Realizace vzdělávání (ÚSC)
1.3.3.6 Přenášení dobré praxe, propagace metod kvality
1.3.4 Strategické řízení a plánování ve veřejné správě
1.3.4.1 Implementace metodických nástrojů strategické práce (Metodika přípravy veřejných strategií apod.)
1.3.4.2 Rozvoj technických nástrojů strategické práce (Databáze strategií apod.)
1.3.4.3 Další nástroje pro rozvoj strategické práce
1.3.4.4 Metodická podpora, vzdělávání a další činnosti zkvalitňující strategickou práci
1.3.4.5 Podpora pořízení dokumentů územního rozvoje
1.4. Zavedení systému hodnocení veřejné správy
1.4.1 Stanovení jasné gesce za měření (včetně sběru dat) a hodnocení výkonu veřejné správy
1.4.1.1 Stanovení gestora za celkové měření (včetně sběru dat) a vyhodnocení výkonu veřejné správy
1.4.1.2 Stanovení orgánů veřejné moci, které budou podléhat hodnocení veřejné moci, včetně stanovení útvaru odpovědného za dodání dat v rámci hierarchie jednotlivých orgánů veřejné moci
1.4.2 Zpracování analýzy hodnocení a měření výkonu veřejné správy
1.4.2.1 Zhodnocení současného stavu měření a hodnocení veřejné správy v ČR
1.4.2.2 Zhodnocení systémů měření a hodnocení výkonu VS, používaných v zahraničí, zejména pak v zemích EU
1.4.2.3 Zpracování analýzy
1.4.3 Nastavení systému hodnocení a měření
1.4.3.1 Navržení řešení k měření a hodnocení výkonu veřejné správy na základě provedené analýzy
1.4.3.2 Zpracování návrhu nastavení systému hodnocení a měření
1.4.3.3 Zhodnocení a posouzení potřeby legislativního zpracování vybraného řešení
1.4.3.4 Rozhodnutí o způsobu financování navrženého řešení
1.4.4 Navržení způsobu implementace navrženého řešení
1.4.4.1 Případná příprava legislativního předpisu
1.4.4.2 Zpracování návrhu usnesení vlády k navrženému systému hodnocení VS (bude zahrnovat i úkol tvorby metodiky) a jeho předložení vládě ke schválení
1.4.4.3 Tvorba metodik k vybranému řešení
1.4.5 Implementace navrženého řešení
1.4.5.1 Sběr dat dle stanovených milníků
1.4.5.2 Každoroční zpracování „výročních zpráv o stavu veřejné správy za kalendářní rok“
1.4.5.3 Předložení Výroční zprávy vládě ke schválení
1.4.5.4 Provedení hodnocení dopadů, nákladů a přínosů ex post po dvou letech fungování systému měření
a hodnocení výkonu veřejné správy
a hodnocení výkonu veřejné správy