MINISTERSTVO VNITRA
Klientsky orientovaná veřejná správa ČR 2030 (2021)
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Pro klienta dostupné a kvalitní služby veřejné správy
1.1 Zlepšit kvalitu služeb poskytovaných veřejnou správou
1.1.1 Optimalizace řešení životních událostí
1.1.2 Tvorba analytických podkladů pro digitalizaci vybraných částí veřejné správy
1.1.3 Tvorba návrhů a analýz pro implementaci e-služeb veřejné správy na transakční část portálu gov.cz (Portál občana)
1.1.4 Zlepšení informovanosti občanů o možnostech čerpání služeb veřejné správy
1.1.5 Vytvoření a následná realizace vzdělávacího programu ke zlepšení proklientského přístupu úřadů veřejné správy
1.1.6 Vytvoření nových či zdokonalení stávajících nástrojů hodnocení kvality poskytovaných služeb
1.1.7 Elektronizace matriční agendy
1.1.8 Hodnocení výkonu veřejné správy v ČR a doporučení pro zlepšení kvality služeb z pohledu OECD
1.2 Zajistit optimální dostupnost služeb
1.2.1 Vytvoření nové struktury výkonu přenesené působnosti
1.2.2 Zrušení místní příslušnosti ve všech případech, kde je to vhodné
1.2.3 Zajištění flexibilnějšího výkonu veřejné správy v aglomeracích
1.2.4 Analytické zhodnocení zákonných úkolů v oblasti samosprávy
1.2.5 Hodnocení dostupnosti služeb v území za pomoci inovativních nástrojů
1.2.6 Analytické zhodnocení poskytování služeb veřejné správy občanům pobývajícím v zahraničí a následné kroky
2. Efektivně fungující systém veřejné správy
2.1 Posílit řídící a koordinační mechanismy
2.1.1 Analytické zhodnocení řízení veřejné správy v zahraničí
2.1.2 Analytické zhodnocení kompetencí a jejich ukotvení
2.1.3 Příprava nového kompetenčního zákona
2.1.4 Posílení řízení přenesené působnosti
2.1.5 Posílení stávajících nástrojů státu v případě dlouhodobého nezájmu občanů obce o její správu
2.1.6 Posílení adresného financování výkonu přenesené působnosti
2.1.7 Podmínění vzniku statutárního města
2.2 Zefektivnit kontrolní mechanismy v oblasti nakládání s veřejnými prostředky
2.2.1 Analytické zhodnocení slabých stránek současného systému kontrol veřejných prostředků
2.2.2 Kompletní revize platného zákona o finanční kontrole
2.3 Zlepšit právní prostředí
2.3.2 Ukotvení ex post RIA
2.3.3 Metodická podpora zpracování RIA
2.3.4 Propojení právních předpisů v e-sbírce s judikaturou
2.3.5 Rozšíření e-sbírky o publikaci právních předpisů ÚSC
2.4 Zefektivnit spolupráci obcí
2.4.1 Podpora meziobecní spolupráce ve správních obvodech obcí s rozšířenou působností coby přirozených mikroregionálních centrech
2.4.2 Zřízení specifického institutu meziobecní spolupráce v rámci aglomerací
2.5 Vytvořit prostředí podporující inovace a rozvíjet automatizaci, případně AI
2.5.1 Analytické zhodnocení systému inovací veřejných politik a sdílení zkušeností v oblasti inovací
2.5.2 Implementace doporučení analýzy
2.5.3 Analytické zhodnocení potenciálu využití automatizace a případně umělé inteligence v agendách veřejné správy a následná realizace doporučení
3. Efektivně fungující instituce veřejné správy
3.1 Rozšířit rozhodování a plánování na principu evidence-informed
3.1.1 Rozvoj kompetencí analytických pracovníků ve veřejné správě
3.1.2 Zvýšení povědomí veřejné správy o významu analytické práce a evidence-informed rozhodování
3.1.3 Vytvoření platformy sdílení dat pro analytickou práci
3.1.4 Podpora vzniku analytických týmů ve státní správě
3.1.5 Vytvoření systému sběru dat o veřejné správě
3.2 Rozšířit aplikaci trvale udržovaných systémových přístupů k řízení kvality
3.2.1 Podpora rozvoje zavedeného systému řízení kvality ve služebních úřadech
3.2.2 realizace školení
3.2.3 Realizace systému oceňování služebních úřadů za úspěchy v oblasti řízení kvality
3.2.4 Benchmarking ve státní službě
3.2.5 Sdílení dobré praxe
3.2.6 Metodické vedení nastavení a udržování systému řízení organizace
3.2.7 Metodická podpora systému řízení organizace
3.2.8 Zpřístupnění metodiky CAF 2020 úřadům územních samosprávních celků
3.3 Zlepšit uplatnění principů udržitelného rozvoje
3.3.1 Zasazení perspektivy udržitelného rozvoje do systému vzdělávání pro veřejnou správu
3.3.2 Vzdělávání a osvěta v oblasti enviromentální odpovědnosti
3.3.3 Osvětová činnost a metodická podpora v oblasti sociálně odpovědného a obecně strategického zadávání veřejných zakázek
3.3.4 Hodnocení udržitelného rozvoje
3.4 Zvýšit význam a kvalitu provádění strategického řízení
3.4.1 Další rozvoj a implementace metod a nástrojů pro strategické řízení
3.4.2 Vznik a rozšiřování inovací pro strategické řízení
3.4.3 Zlepšování prostředí pro strategické řízení
3.4.4 Rozšiřování znalostí a zkušeností ve strategickém řízení
3.5 Sjednotit kvalitu prováděných projektových prací ve státní správě
3.5.1 Zavedení minimálních standardů projektového řízení pro instituce státní správy
3.5.2 Sjednocení kompetencí projektových manažerů v institucích státní správy a katalogizace projektových prací
4. Kompetentní lidské zdroje
4.1 Zvýšit znalosti a dovednosti volných zástupců územních samosprávních celků
4.1.1 Zavedení systémového vzdělávání zastupitelů
4.1.2 Zavedení povinného ověření zvláštní odborné způsobilosti u všech volených zástupců, vykonávajících přenesou působnost
4.2 Zvýšit znalosti a dovednosti úředníků územních samosprávných celků
4.2.1 Standardizace vstupního vzdělávání úředníků územních samosprávných celků
4.2.2 Nastavení obsahu správních činností, přípravy a ověření zvláštní odborné způsobilosti podle působnosti jednotlivých ÚSC
4.2.3 Zlepšení koordinace procesu uznávání rovnocennosti vzdělání
4.3 Zkvalitnit vzdělávání ve státní správě
4.3.1 Zavedení centrálního vzdělávání v průřezových oblastech
4.3.2 prohlubování vzdělání v klíčových správních činnostech
4.3.3 centrální evidence absolvovaných vzdělávacích akcí
4.3.4 Změna pojetí struktury prohlubování vzdělání v kontextu zákona o státní službě
4.3.5 Standardizace vstupního vzdělávání úvodního
5. informovaní a účastnící se občané
5.1 Zlepšit komunikaci veřejné správy s veřejností
5.1.1 Metodické vedení komunikace institucí veřejné správy s veřejností
5.1.2 Zavedení povinnosti ústředních orgánů státní správy zpracovávat komunikační strategie
5.1.3 Realizace odborných setkání a tvorba informačních materiálů za účelem zvyšování informovanosti o dění ve veřejné správě
5.1.4 Metodické vedení komunikace institucí veřejné správy se specifickými skupinami
5.2 Zvýšit povědomí o možnostech účasti občanů na veřejném dění, tyto možnosti usnadňovat
5.2.1 Šíření znalosti o formách možné účasti obyvatel na veřejném dění
5.2.2 Metodické vedení uplatňování méně tradičních nástrojů participace ve veřejné správě
5.2.3 Analytické zhodnocení fungování subobecní struktury a z toho plynoucí následné kroky