MINISTERSTVO VNITRA
Strategie prevence kriminality v České republice 2022-2027
GesceSpolugesceSpolupráce
Česká republika se řadí mezi moderní demokratické země, které ke zlepšování kvality života a zajišťování bezpečí jednotlivců, skupin obyvatel i celých komunit podporují eticky přijatelné a na důkazech založené preventivní přístupy, k čemuž vytváří vhodné systémové, organizační i finanční předpoklady.
A Podpora a rozvoj systému prevence kriminality v ČR - Česká republika rozvíjí systém prevence kriminality a finančně podporuje aktivity prevence kriminality, staví na přístupu založeném na důkazech a empirických poznatcích, posiluje spolupráci (včetně mezinárodní), kapacity a kompetence relevantních subjektů.
A.1 Preventivní politika a přístup je součástí všech strategií a koncepcí v oblasti trestní politiky, bezpečnosti a veřejného pořádku, rizikového chování a práce se zvlášť zranitelnými skupinami osob
A.2 Stát dostatečně finančně podporuje aktivity a projekty prevence kriminality
A.3 Navýšit finanční podporu prevence kriminality ze strany Ministerstva vnitra
A.4 Posilovat spolupráci a kompetence pracovníků v oblasti prevence kriminality
A.5 Posílit přístup prevence kriminality postavené na důkazech (evidence-based)
A.6 Vybudovat jednotný systém prevence v rámci Policie ČR a posilovat jeho kapacity včetně analytických
A.7 Kraje a obce vytvářejí podmínky pro rozvoj prevence kriminality na svém území
A.8 Podporovat zapojení dobrovolníků v oblasti prevence kriminality
A.9 Rozvíjet přístup restorativní justice v ČR
A.10 Zvýšit informovanost veřejnosti o aktuálních rizicích v oblasti kriminality a rizikového chování, realizovaných aktivitách / projektech prevence kriminality a dosáhnout, že se lidé před riziky více chrání a že více důvěřují orgánům veřejné správy
A.11 Udržovat mezinárodní spolupráci v oblasti prevence kriminality jako prostředek ke zefektivnění vlastní činnosti, sledování moderních trendů a zkušeností a ke sdílení dobré praxe
B Pomoc obětem TČ a jejich podpora - Česká republika poskytuje pomoc a podporu obětem trestné (i přestupkové) činnosti, s důrazem na pomoc zvlášť zranitelným obětem a boj proti násilí, realizuje výzkumy zaměřené na chování a potřeby obětí a činí opatření ke snižování latence a sekundární viktimizace obětí.
B.1 Komplexně zajišťovat boj proti všem formám obchodování s lidmi včetně zaměření na prevenci, identifikaci obětí a pomoc a podporu obětem
B.2 Zajištění přímé pomoci a podpory pro oběti obchodování s lidmi prostřednictvím Programu podpory a ochrany obětí obchodování s lidmi
B.3 Podpora ochrany obětí a snižování rizik spojených s extremismem a předsudečnou nenávistí a eliminace společenského napětí, které vyvolávají
B.4 Podporovat provoz linek na pomoc obětem trestné činnosti
B.5 Zjišťovat stav a vývoj problematiky obětí trestných činů
B.6 Usilovat o snížení latence trestné činnosti prostřednictvím včasné identifikace zvlášť zranitelných obětí (ZZO) a motivace k oznamování protiprávních činů
B.7 Realizovat opatření vedoucí ke snížení sekundární viktimizace obětí
B.8 Zvýšit povědomí veřejnosti v oblasti boje proti násilí
B.9 Podporovat rozvoj služeb pro oběti trestných činů
B.10 Komplexně zajišťovat boj proti všem formám domácího a genderově podmíněného násilí včetně zaměření na prevenci, identifikaci obětí a pomoc a podporu obětem
C Práce s pachateli trestné činnosti, prevence recidivy - Česká republika se zaměřuje na boj proti recidivě, na včasnou a koordinovanou resocializaci pachatelů a podporuje práci s násilnou osobou.
C.1 České vězeňství se koncepčně zaměřuje na nápravu odsouzených za účelem předcházení recidivě a na propojení s prevencí kriminality a postpenitenciární péčí s cílem směřovat k reintegraci pachatelů
C.2 Probační a mediační služba se při práci s pachateli koncepčně zaměřuje na odklon pachatele od kriminální kariéry a jeho integraci do společnosti
C.3 Upevňovat pozice sociálního pracovníka a sociálního kurátora v rámci penitenciární a postpenitenciární péče
C.4 Podporovat prevenci domácího násilí ve vztazích prostřednictvím práce s násilnou osobou a osobami jí blízkými, rozšířit dostupnost terapeutických služeb
C.5 Podporovat rozvoj probačních a resocializačních programů pro pachatele a pro práci s jejich rodinami
C.6 Zvýšit počet krajů, v nichž jsou realizovány projekty na prevenci recidivy pachatelů trestné činnosti v rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni
C.7 Podpořit výzkumnou činností efektivitu práce s propuštěnými pachateli
D Komplexní a koordinovaný přístup k bezpečnosti v rizikových lokalitách, práce Policie ČR ve vztahu k menšinám - Česká republika uplatňuje komplexní a koordinovaný přístup k řešení kriminality v rizikových lokalitách založený na partnerské spolupráci odpovědných subjektů a zástupců/obyvatel lokalit, přičemž se zaměřuje nejen na projevy, ale i příčiny problémů. Zohledňuje přitom specifické potřeby a problémy menšinových skupin žijících v těchto lokalitách.
D.1 Naplňováním opatření ve Strategii rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 snížit míru anticiganismu a podporovat rovnost, začleňování a participaci Romů
D.2 Podporovat specializaci v rámci Policie ČR ve vztahu k menšinám, rozvíjet kompetence příslušníků při práci ve vztahu k menšinám a posilovat vzájemnou spolupráci a participaci
D.3 Upevňovat pozice sociálního pracovníka a sociálního kurátora při prevenci kriminality v rizikových oblastech a sociálně vyloučených lokalitách
D.4 Pokračovat v podpoře osvědčených projektů Asistent prevence kriminality (APK) a Domovník-preventista (D-P) v sociálně vyloučených lokalitách a dle možností tuto podporu posilovat
D.5 Podporovat realizaci projektů prevence kriminality zaměřených na kriminalitu a kriminálně rizikové jevy v sociálně vyloučených lokalitách
D.6 Předcházet nárůstu kriminality a zhoršování bezpečnostní situace v obcích v okolí průmyslových zón
E Situační prevence kriminality a nové přístupy - Česká republika rozvíjí a podporuje situační prevenci kriminality, posiluje odolnost míst proti trestné činnosti, zvyšuje povědomí veřejnosti o možnostech ochrany a přitom podporuje a implementuje nové přístupy a technologie.
E.1 Podporovat nové přístupy a inovace v prevenci kriminality
E.2 Rozvíjet situační prevenci kriminality, zvyšovat povědomí odborné i široké veřejnosti a posilovat odolnost míst proti trestné činnosti a jiným deliktům
E.3 Podporovat a rozvíjet tvorbu a využívání technických norem prevence kriminality
E.4 Efektivně rozvíjet využívání městských kamerových a dohlížecích systémů (MKDS) za účelem zvyšování bezpečnosti a prevence kriminality
E.5 Nadále rozvíjet a rozšiřovat využívání forenzního identifikačního značení (FIZ) jako efektivního zabezpečení proti krádežím
E.6 Využívat moderní technologie a analytické nástroje v boji proti graffiti a k prevenci tohoto deliktu
F Kriminalita páchaná dětmi a na dětech - Česká republika sleduje vývoj kriminality páchané dětmi a na dětech a včasně reaguje vhodnými opatřeními, zvyšuje ochranu dětí před násilím a dalšími kriminálně rizikovými jevy, včas identifikuje ohrožené děti a realizuje potřebné intervence a rozvíjí funkční systém pátrání po pohřešovaných dětech.
F.1 Zvýšit ochranu dětí před fyzickým či psychickým násilím a dalšími negativními jevy, včetně dopadu na jejich vývoj
F.2 Plošná implementace Systému včasné intervence do práce s ohroženými dětmi v ČR
F.3 Pružně reagovat na vývoj kriminality páchané dětmi a na dětech
F.4 Pokračovat v rozvoji projektu Speciálních výslechových místností
F.5 Zajistit pokračování a další rozvoj Národního koordinačního mechanismu pátrání po pohřešovaných dětech (NKMPPD)
G Prevence kybernetické kriminality - Česká republika aktivně, systémově a koordinovaně posiluje prevenci kybernetické kriminality a rizikového chování v kyberprostoru a poskytuje pomoc a podporu obětem v kyberprostoru.
G.1 Nastavit systém spolupráce a vzdělávání v oblasti prevence kybernetické kriminality na národní úrovni
G.2 Nastavit a podporovat systém policejní práce v oblasti řešení kybernetické kriminality / kriminality páchané prostřednictvím informačních technologií v rámci PČR
G.3 Aktivně působit v oblasti prevence a osvěty kybernetické kriminality na všechny cílové skupiny s důrazem na skupiny zvlášť zranitelné v kyberprostoru, zejména děti a mládež
G.4 Podporovat oběti kybernetické kriminality
G.5 Zajistit důsledné zohledňování problematiky genderově podmíněného kybernásilí v rámci koncepční činnosti a sběru dat