MINISTERSTVO VNITRA
Koncepce boje proti extremismu pro rok 2014
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Komunikací proti demagogii
1.1 Otevřené a zodpovědné zpravodajství a PR
1.1.1 Pravidelně aktualizovat stávající informační a analytické materiály na webových stránkách.
Zajistit jejich snadnou dostupnost. Pravidelně publikovat kvartální zprávy o scéně od Odboru
bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra.
Zajistit jejich snadnou dostupnost. Pravidelně publikovat kvartální zprávy o scéně od Odboru
bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra.
1.1.2 Aktivně kontaktovat novináře a zodpovědně jim poskytovat informace s přidanou hodnotou.
V případě informování o extremistické agresi volit aktivní přístup zohledňující, respektive předvídající,
možné dopady těchto násilností. Platí zásada nulové tolerance vůči násilnostem ze strany extremistů.
Korektně informovat o pachatelích z hlediska národnosti, respektive etnicity.
V případě informování o extremistické agresi volit aktivní přístup zohledňující, respektive předvídající,
možné dopady těchto násilností. Platí zásada nulové tolerance vůči násilnostem ze strany extremistů.
Korektně informovat o pachatelích z hlediska národnosti, respektive etnicity.
1.2 Internet bez nenávistné propagandy
1.2.1 Pokračovat v činnosti policejní internetové Helpline pro hlášení nelegálního a nežádoucího
obsahu pro veřejnost. Na konci roku 2014 činnost Helpline vyhodnotit.
obsahu pro veřejnost. Na konci roku 2014 činnost Helpline vyhodnotit.
1.2.2 Komunikovat s komerčními subjekty v případě výskytu nelegálních extremistických obsahů na
Internetu hostovaných na serverech třetích zemí. Ministerstvu vnitra poskytne součinnost v případě
potřeby a v rámci své působnosti Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Internetu hostovaných na serverech třetích zemí. Ministerstvu vnitra poskytne součinnost v případě
potřeby a v rámci své působnosti Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1.3 Protiextremistická kampaň
1.3.1 Pokračovat v realizaci celostátní kampaně upozorňující na problematiku násilí z nenávisti,
zaštítěnou Agenturou pro sociální začleňování.
zaštítěnou Agenturou pro sociální začleňování.
2. Vědomostí proti totalitářům
2.1 Vzdělávání žáků a učitelů
2.1.1 Podporovat projekty primární prevence na školách a školských zařízeních zaměřených
na prevenci kriminality, kde jednou z priorit je i oblast extremismu.
na prevenci kriminality, kde jednou z priorit je i oblast extremismu.
2.1.2 Plnit úkoly v Národní strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže v působnosti
MŠMT na období 2013-2018.
MŠMT na období 2013-2018.
2.1.3 Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového
chování ve školách, školských zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
zaměřené na oblast prevence extremismu.
chování ve školách, školských zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
zaměřené na oblast prevence extremismu.
2.1.4 Stávající informační a analytické materiály v rámci primární prevence extremismu na webových
stánkách pravidelně aktualizovat a doplňovat.
stánkách pravidelně aktualizovat a doplňovat.
2.1.5 Poskytovat všestrannou pomoc a podporu při provádění stávajících preventivních, vzdělávacích
projektů ze strany Ministerstva vnitra a Policie ČR.
projektů ze strany Ministerstva vnitra a Policie ČR.
3. Jednotná protiextremistická platforma
3.1 Prevence
3.1.1 Podporovat protiextremistické preventivní projekty.
3.1.2 Podporovat projekty v oblasti sociálního vyloučení.
3.1.3 Vyvíjet a následně podporovat zavádění probačních programů pro mladistvé pachatele, které
jsou cíleny na snížení projevů násilí a dále podporovat (rozšiřovat, inovovat) týmy pro mládež, tzn.
podporovat multidisciplinární přístup k řešení kriminality mládeže spojené s projevy násilí, včetně
extremismu.
jsou cíleny na snížení projevů násilí a dále podporovat (rozšiřovat, inovovat) týmy pro mládež, tzn.
podporovat multidisciplinární přístup k řešení kriminality mládeže spojené s projevy násilí, včetně
extremismu.
3.2 Města a obce
3.2.1 Pořádat konzultační dny pro zpracovatele shromažďovací agendy na krajské úrovni.
3.2.2 Průběžně doplňovat na webových stránkách Ministerstva vnitra informace ke shromažďovací
agendě.
agendě.
3.2.3 Navrhnout změny zákona o právu shromažďovacím, nebo usměrňovat praxi výkladovými
stanovisky.
stanovisky.
4. Odbornost a imunita
4.1 Vzdělávání policistů
4.1.1 Školení velitelů bezpečnostních opatření.
4.1.2 Školení pro specialisty Služby kriminální policie a vyšetřování.
4.1.3 Vzdělávacích aktivitách pro členy Antikonfliktních týmů, včetně celostátního instruktážně metodického
zaměstnání.
zaměstnání.
4.2 Organizační opatření v Policii ČR
4.2.1 V oblasti institucionálního zabezpečení plnit Mimořádné opatření „Extremismus 2014“.
4.2.2 Klást důraz na operativní rozpracovávání extremistické trestné činnosti. V oblasti získávání
poznatků k extremismu klást důraz nejen na činnost Služby kriminální policie a vyšetřování, ale
zaměřit pozornost k projevům extremismu ze strany pořádkové policie v rámci běžného výkonu
služby. Takto zjištěné informace předávat prostřednictvím stávajících informačních systémů
analytickému pracovišti Krajského ředitelství policie ČR, které je zpracuje a předá příslušnému
specialistovi Služby kriminální policie a vyšetřování na extremismus.
poznatků k extremismu klást důraz nejen na činnost Služby kriminální policie a vyšetřování, ale
zaměřit pozornost k projevům extremismu ze strany pořádkové policie v rámci běžného výkonu
služby. Takto zjištěné informace předávat prostřednictvím stávajících informačních systémů
analytickému pracovišti Krajského ředitelství policie ČR, které je zpracuje a předá příslušnému
specialistovi Služby kriminální policie a vyšetřování na extremismus.
4.2.3 Seznamovat policisty základních útvarů o specialistech na extremismus o možnosti tyto
kontaktovat k zajištění správného kvalifikování a ujednocení postupu ve vyšetřování, a zároveň
včasné informovanosti specialistů o trestné činnosti s extremistickým podtextem.
kontaktovat k zajištění správného kvalifikování a ujednocení postupu ve vyšetřování, a zároveň
včasné informovanosti specialistů o trestné činnosti s extremistickým podtextem.
4.2.4 Využívat analytické podpory Národního kontaktního bodu pro terorismus, přičemž zároveň
bude platit hlásná povinnost krajských ředitelství policie vůči Útvaru pro odhalování organizovaného
zločinu.
bude platit hlásná povinnost krajských ředitelství policie vůči Útvaru pro odhalování organizovaného
zločinu.
4.2.5 Klást důraz na spolupráci policistů po linii extremismu a styčných důstojníků pro menšiny.
4.2.6 Zaměřit se na trestnou činnost s extremistickým podtextem na Internetu a sociálních sítích.
4.2.7 Důsledné rozpracovávat neonacistické struktury s důrazem na nově se etablující subjekty.
4.2.8 Zpracovat Soubor doporučených postupů vyšetřování trestných činů s extremistickým podtextem.
4.2.9 Do konce roku provést analýzu a rozhodnout o možné reorganizaci stávajících pracovních skupin
„Extrem“ Policie ČR, tedy o vytvoření jednotné struktury na úrovni krajských ředitelství Policie ČR za
účelem zvýšení efektivity, flexibility a samotné operability.
„Extrem“ Policie ČR, tedy o vytvoření jednotné struktury na úrovni krajských ředitelství Policie ČR za
účelem zvýšení efektivity, flexibility a samotné operability.
4.3 Vzdělávání soudců a státních zástupců
4.3.1 Zařadit problematiku extremismu, rasismu a xenofobie do vzdělávacího plánu v roce 2014,
zaměřit se na příčiny těchto jevů i na procesní opatření v boji proti nim.
zaměřit se na příčiny těchto jevů i na procesní opatření v boji proti nim.
4.4 Systémové a paušální zamezení infiltrace extremistů
4.4.1 Pokračovat v nastavených opatřeních proti infiltraci extremistů do bezpečnostních sborů (Policie
ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Vězeňská služba ČR, Celní správa ČR) a Armády ČR. Tímto jsou
myšleny lustrace, preventivní, vzdělávací, organizační, legislativní či jiné aktivity.
ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Vězeňská služba ČR, Celní správa ČR) a Armády ČR. Tímto jsou
myšleny lustrace, preventivní, vzdělávací, organizační, legislativní či jiné aktivity.
5. Efektivně a korektně proti násilí
5.1 Bezpečnostní opatření při extremistických akcích
5.1.1 Prohlubovat spolupráci pořádkové policie a Služby kriminální policie a vyšetřování
při bezpečnostních opatřeních, zejména v oblasti předávání informací mezi jednotlivými součástmi.
Týká se to především instruktáží policistů pořádkových jednotek před bezpečnostním opatřením ze
strany specialistů na extremismus k zájmovým osobám, rizikům vyplývajícím u účasti konkrétních
extremistických subjektů a osob z řad extremistů.
při bezpečnostních opatřeních, zejména v oblasti předávání informací mezi jednotlivými součástmi.
Týká se to především instruktáží policistů pořádkových jednotek před bezpečnostním opatřením ze
strany specialistů na extremismus k zájmovým osobám, rizikům vyplývajícím u účasti konkrétních
extremistických subjektů a osob z řad extremistů.
5.1.2 Důsledně postihovat trestnou činnosti během shromáždění s extremistickým prvkem. Zaměřit
se na extremisty, hooligans a mladé výtržníky. Důsledně dokumentovat a následně vyhodnocovat
trestnou činnost.
se na extremisty, hooligans a mladé výtržníky. Důsledně dokumentovat a následně vyhodnocovat
trestnou činnost.
5.1.3 Novelizovat interní policejní materiály pro zvládání policejních bezpečnostních opatření.
Zohlednit evaluaci činnosti jednotlivých zainteresovaných složek.
Zohlednit evaluaci činnosti jednotlivých zainteresovaných složek.
5.1.4 1x ročně pořádat specializované instrukčně metodické zaměstnání pro velitele bezpečnostních
opatření všech krajských ředitelství Policie ČR.
opatření všech krajských ředitelství Policie ČR.
5.1.5 Využívat v rámci zvládání extremistických akcí metody policejní práce „Low profile policing“
a strategii „3D“1. V praxi jde zejména o efektivní a bezpečné využívání Antikonfliktních týmů.
Při předcházení extremistickým akcím komunikovat a spolupracovat s partnery ze samosprávy
i neziskového sektoru.
a strategii „3D“1. V praxi jde zejména o efektivní a bezpečné využívání Antikonfliktních týmů.
Při předcházení extremistickým akcím komunikovat a spolupracovat s partnery ze samosprávy
i neziskového sektoru.
5.2 Oběti trestné činnosti z nenávisti
5.2.1 Usilovat o implementaci příkladů dobré praxe z konceptu hate (bias) crimes. Spolupracovat
s nestátními a mezinárodními institucemi. Zohlednit ustanovení zákona o obětech trestné činnosti
v policejní praxi.
s nestátními a mezinárodními institucemi. Zohlednit ustanovení zákona o obětech trestné činnosti
v policejní praxi.