Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Globální cíl"
1 "Strategický cíl"
1.1 "Opatření"

Zdraví 2020 ČR - AP č. 04a: Omezování zdravotně rizikového chování - 4 a) Akční plán pro vytvoření interdisciplinárního meziresortního rámce primární prevence rizikového chování u vysoce ohrožených skupin dětí

GesceSpolugesceSpolupráce
Realizace strukturovaného, systémového modelu metodické podpory a koncepčního řešení v rezortu zdravotnictví pro oblast prevence rizikového chování dětí a mládeže na celonárodní úrovni.
Zastavení nárůstu prevalence užívání tabáku a alkoholu u dětí i dospívajících a posunutí hranice zahájení tohoto chování do vyššího věku a dále zastavení nárůstu prevalence tohoto rizikového chování u dospělé populace a rizikových skupin (osoby ve výkonu trestu, sociálně znevýhodněné osoby, lidé bez zaměstnání a ohrožení chudobou).
Vytvořit jednotný koncepční rámec v oblasti prevence rizikového chování dětí a mládeže ve zdravotnictví a školství a jeho prostřednictvím zajistit vznik akceptovatelné společné komunikační platformy pro různé subjekty působící v této oblasti a reprezentující veřejné, soukromé i neziskové instituce s cílem podpořit zdravý životní styl a posílit ochranu veřejného zdraví. Zdravotní a školská prevence musí tvořit součást širšího mezioborového rámce prevence rizikového chování, bezpodmínečně nutný je společný postup s ostatními subjekty a participace na vlastním zajištění těchto programů, které jsou ve velké míře realizovány ve spolupráci se školami (často přímo na jejich půdě):
1a Iniciace vzniku národní komunikační platformy, definice jejího cíle a statutu a prosazení její existence. Zvolení vhodné komunikační strategie pro koordinaci aktivit.
1b Vytvoření slovníku základních pojmů rizikového chování a dosažení konsensuálního pojetí klíčových pojmů a definicí a zpřístupnění slovníku širší veřejnosti a odborníkům v praxi.
1c Vytvoření souboru základních dokumentů specifikujících oblast prevence rizikového chování a tvořících soubor základních výukových materiálů a teoretické báze této oblasti prevence.
Zastavení nárůstu prevalence pravidelného užívání konopných a dalších drog u dětí a dospívajících a posunutí hranice zahájení tohoto chování do vyššího věku.
Vytvořit podmínky pro vznik budoucí celonárodního koncepčního rámce prevence rizikového chování obecně, tj. napříč zainteresovanými resorty, všemi věkovými (včetně seniorů) i sociálními skupinami a Koncepci prevence rizikového chování dětí a mládeže do tohoto nového dokumentu/rámce integrovat:
2a Vytvoření návrhu Koncepce prevence rizikového chování dětí a mládeže v ČR. Jeho projednání a získání podpory a schválení. Definování cílů, personálních, materiálních i finančních podmínek realizace koncepce, vymezení priorit
2b Vypracování Analýzy a zpracování podkladů pro transformaci Koncepce pro děti a mládež do podoby dokumentu zahrnujícího celé věkové spektrum.
2c Vypracování návrhu implementace (implementační plán) bodu 2 a vytvoření jeho technického plánu jeho realizace.
Snížení prevalence užívání těkavých látek u dětí v sociálně slabých rodinách a vyloučených lokalitách poznamenaných chudobou.
Vytvořit odborný profil pracovníka v prevenci rizikového chování pro zdravotní, školskou a sociální sféru a vytvořit mezioborový systém posuzování kvalifikací z hlediska znalostí, dovedností a kompetencí, včetně systému kontroly a certifikování odbornosti tak, jak jej zná zdravotní systém ČR (např. systémem certifikovaných kurzů, různých specializací atd.). Čelý systém je možné pilotně ověřit a implementovat:
3a Profil odborného pracovníka v oblasti prevence s využitím systému „výstupů z učení“ (learning outcomes). Definování znalostí, dovedností a kompetencí pracovníka v prevenci rizikového chování pro jednotlivé formy rizikového chování.
3b Zpracování alternativ jednotného systému porovnávání a hodnocení odbornosti v prevenci.
3c Zpracování návrhu Národního systému posuzování odbornosti preventivního pracovníka a jeho srovnání s obdobnými zahraničními projekty.
3d Provedení pilotní implementace národního systému a vypracování návrhu dalšího postupu a jeho schválení.
Zastavení nárůstu prevalence pravidelného užívání sedativ, analgetik a nesteroidních antiflogistik u dětí a dospívajících a posunutí hrance zahájení tohoto chování do vyššího věku.
Zajištění koordinace služeb jednotlivých poskytovatelů, práce s informacemi v Národním preventivním informačním systému za účelem hodnocení účelnosti preventivních programů, sledování dopadů rizikového chování a jejich odrazu do sféry sociální, zdravotní, vzdělávací a ekonomické:
4a Vytvoření národní databáze kontaktů relevantních subjektů (státní, soukromý, neziskový sektor) v oblasti prevence.
4b Návrh a implementace Národního informačního systému v prevenci rizikového chování (obsahující především certifikované poskytovatele prevence a databanku příkladů a nástrojů dobré praxe, včetně diagnostických nástrojů atd.).
4c Vzájemné propojení Národního informačního systému s Národní koordinační radou a její činností.
4d Návrh a implementace Minimálního preventivního programu pro ZŠ a následně pro SŠ a příprava podmínek pro MPP pro VŠ a MPP pro obecnou populaci a MPP rizikového skupiny.
4e Vypracování návrhu systému koordinace ve vazbě na financování základního páteřního programu prevence (Minimálního preventivního programu - MPP), ověření systému ve vybraných lokalitách a návrh národní implementace.
4f Promítnout standardy kvality (viz Opatření č. 5) a certifikaci odbornosti do finančních mechanismů podpory intervenčních aktivit a projektů v oblasti primární prevence a preventivní péče z veřejných zdrojů.
4g Příprava vzniku odborné společnosti a iniciace celého procesu a jeho podpora až do zahájení činnosti.
4h Velmi důležitá je pokračující implementace screeningu a krátké intervence rizikového chování v dospívání především do primární zdravotnické péče a obecně podpora šíření a zavádění screeningu a metod krátké intervence do dalších oblastí zdravotnictví, školství a sociálních služeb. Důležitá je pak systémová podpora těchto nástrojů (např. jednání se zdravotními pojišťovnami o zavedení specifického kódu pro tuto činnost a široké používání této metody s následnou evaluací atd.).
Zvýšit zdravotní gramotnost včetně posilování samostatnosti a odpovědnosti při rozhodování ve prospěch zdraví u dětí a dospívajících a jejich rodičů specificky v oblasti rizikového chování.
Vytvořit jednotný rámec pro hodnocení kvality a efektivity programů s cílem mj. systematizace programů a intervencí, který bude kompatibilní se systémy klíčových resortů (MZ, MPSV, MŠMT) a zajistí srozumitelnost pro hlavní cílové skupiny projektu: rodiče, školy a školská zařízení, poskytovatele zdravotnických programů a intervencí. Vytvoření, ověření a implementace standardů kvality pro oblast prevence rizikového chování kompatibilní se standardy vyvíjenými v rezortu školství:
5a Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality poskytovatelů preventivních programů a podmínek jejich poskytování.
5b Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality dílčích programů prevence rizikového chování, tj. obecných standardů programů na úrovni všeobecné, selektivní a indikované prevence v ČR.
5c Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality a odborných požadavků na preventivní pracovníky (vazba na úkol č. 7 – viz).
5d Vypracování návrhu (včetně alternativních řešení) systému ověření a posuzování všech tří oblastí (bod 1-3) v praxi, tj. procedurální a technické řešení realizace hodnocení kvality (včetně nákladů, prováděcí dokumentace atd.).
5e Vytvoření, pilotní ověření a implementace jednotného meziresortního systému výkonů (jejich definice) a sběru dat (výkaznictví) v oblasti prevence rizikového chování.
Snížení nárůstu prevalence sexuálně přenosných onemocnění ve vybraných rizikových skupinách. Snížení počtu těhotenství v adolescenci. Snížení počtu umělých přerušení v těhotenství.
Realizovat pilotní intervenční set nástrojů a intervencí napříč všemi základními oblastmi rizikového chování, tzn. pilotně ověřit a evaluovat; na základě získaných výsledků připravit a zpřístupnit první verzi všem cílovým skupinám projektu a podpořit dobrou praxi prostřednictvím národní databanky preventivních nástrojů a intervencí pro různé zdravotnické, školské a další relevantní odbornosti s cílem zvýšit dostupnost těchto programů, včetně programů časné diagnostiky a intervence:
6a Provést podrobnou rešerši současné odborné literatury zaměřenou na efektivní intervence v oblasti všeobecné, selektivní a indikované prevence.
6b Definovat soubor požadavků na programy prevence z hlediska jejich kvality a efektivity a vytvořit soubor doporučení pro poskytování kvalitních a efektivních intervencí pro realizátory preventivních programů a jejich příjemce a zajištění průběžného systému inovace a aktualizace tohoto dokumentu, včetně vazby na Národní radu.
6c Vytvořit uživatelsky přívětivou databázi pro zpracování a sdílení příkladů dobré praxe, tj. na bázi Manuálu dobré praxe a katalogu programů, včetně definovaných požadavků a struktury.
6d Zajistit dostupnost informací/databáze/příkladů dobré praxe poskytovatelům, příjemcům i donorům a kontrolním institucím (např. Česká školní inspekce atd.) a zajištění průběžného systému inovace a aktualizace Manuálu.
6e Vytvořit podmínky sdílení a výměny zkušeností a programů mezi poskytovateli a aktivně vytvářet, iniciovat a podporovat aktivity zajišťující tuto výměnu zkušeností a sdílení programů atd.
6f Podporovat vývoj nových programů, jednotné zpracování a prezentaci nových i existujících programů a podporovat jejich šíření.
Snížení prevalence úrazů v důsledku rizikových sportovních aktivit a dopravního provozu, včetně rizik spojených s užíváním návykových látek a alkoholu. Snížení agresivity a autoagresivity. Snížení počtu sebevražd v dětském a adolescentním věku.
Vytvořit a pilotně ověřit jednotná kritéria pro přípravu a hodnocení vzdělávání v této oblasti, napříč všemi zapojenými zdravotnickými, školskými a dalšími relevantními odbornostmi, podílejícími se na prevenci rizikového chování; zmapování možností zapojení jednotlivých odborností dle jednotlivých skupin a jejich možností a limitů, včetně ekonomických a právních aspektů:
7a Vytvoření Kritérií pro hodnocení kvalifikace preventivního pracovníka nezávisle na resortní a oborové příslušnosti.
7b Vytvoření Metodiky posuzování kvalifikace a celonárodní systém posuzování kvalifikací v prevenci na bázi výstupu z učení (learning outcomes). Ověření této metodiky a vypracování návrhu na její celonárodní implementaci.
7c Provedení evaluace návrhu a pilotního ověření celonárodní implementace jednotného systému posuzování kvalifikace v prevenci. Zpracování implementačního manuálu.
7d Důvodová zpráva a předložení návrhu implementace zapojeným resortům.
U intervenované populace dosáhnout zastavení narůstající ATB rezistence, udržení stávající kolektivní protiinfekční imunity, zvýšení proočkovanosti populace u sexuálně přenosných onemocnění (hepatitidy B a infekce lidského papilomaviru). Zvýšit povědomí a zastavit nárůst rizikového chování (u rodičů i dětí) spojeného s radikálně odmítavými postoji k očkování atd.
Vytvořit podmínky pro zlepšení a realizaci vědecko-výzkumné činnosti v této oblasti na univerzitách v ČR a zvýšit počet výzkumných studií, realizovaných v klíčových tematických oblastech zainteresovaných oborů a podpořit princip aplikace tzv. evidence based přístupu s důslednou preferencí aplikace především experimentálních výzkumných modelů s nejvyššími požadavky na úroveň vědecké práce, včetně jejího publikování.
8a Vytvoření a realizace projektů a programů pro popularizaci a informování politiků a úředníků v oblasti propojování vědy a praxe a v uplatnění principu přístupu založeného na důkazech v oblasti financování a podpory.
8b Čílená podpora propojování vědy a praxe a přenosu výsledků vědy do preventivní praxe – formou cílené podpory spolupráce mezi odbornými časopisy a praxí a akce popularizující vědu a výsledky vědy v prevenci.
8c Zlepšení cílené podpory vědy a publikování (včetně zvýšení kvality a rozvoje oborově relevantních časopisů) v oblasti prevence rizikového chování, zejména v oblasti podpory testování efektivity a obecně vývoje a testování preventivních intervencí.
8d Číleně podporovat vědecko-výzkumnou činnost v prevenci rizikového chování a dosáhnout vytvoření podprogramu pro financování v rámci resortní grantové agentury a dotačních mechanismů dalších relevantních resortů.
8e Čílená podpora vědecko-výzkumné činnosti v oblasti prevence na mezinárodní úrovni a podpora zapojení ČR do mezinárodních studií a projektů.
8f Vypracování návrhu a zahájení jednání o prosazení samostatného finančního programu pro tuto oblast při agentuře pro zdravotnický výzkum.
8g Podpora výzkumu a evaluace v oblasti kontroly dodržování zákonů podporujících zdraví
Zvýšit povědomí o tzv. přístupu založeném na důkazech (evidence based) a vědecky podloženém přístupu (research based) v oblasti prevence a zvýšit informovanost donorů a politiků o výsledcích vědy v prevenci a motivovat je pozitivně k výraznějšímu zohlednění výsledků vědy v systému financování a podpory preventivních programů z veřejných zdrojů.
Lépe Českou republiku zapojit do mezinárodních struktur a aktivit a podpořit aktivní účast českých zástupů v těchto nadnárodních sítích (jako např. EÚSPR, EÚPHAS atd.) a vytvářet dlouhodobě podmínky pro co nejlepší propojení a výměnu zkušeností se zahraničními partnery na úrovni poskytovatelů péče, univerzit a výzkumných institucí a mezinárodních vzdělávacích programů a programů podpory spolupráce a výměny zkušeností.
9a Podpora členství a zastupování a práce za ČR v klíčových mezinárodních strukturách typu EÚPHAS, EÚSPR atd.
9b Podpora účasti v mezinárodních projektech za účasti ČR a podpora řešení problémů s tím spojených (kofinancování projektů atd.).
9c Podpora zahraničních přednášek a lektorů a výměn zkušeností a zvýšení počtu smluvních partnerských vztahů se zahraničními institucemi.
9d Podpora rozšíření platformy pro spolupráci se zahraničními subjekty v oblasti vzdělávání a vědy.
9e Podpora zvýšení objemu aktivit v oblasti příhraniční spolupráce a obecně s okolními zeměmi.
Revize stávajících právních předpisů, vztahujících se k prevenci rizikového chování
Opatření 10: Zajištění vhodné legislativní podpory prevence rizikového chování.
10a Revize aktuálních právních norem.
10b Vypracování konkrétních návrhů ke změně právních norem.
10c provedení hodnocení dopadů včetně ekonomické analýzy předkládaných návrhů.
Zvýšit mediální podporu prevenci rizikového chování
11a Vytvoření pracovní skupiny k přípravě podkladů pro tiskového mluvčího ve vazbě na činnost Národní rady, vznikající odborné společnosti, dotčených resortů a klíčových poskytovatelů služeb. Návrh a vytvoření a stabilizace spolupráce s médii.
11b Vytvoření dlouhodobého plánu práce s médii a strategie komunikace, včetně pravidelných i jednorázových akcí směrem k veřejnosti a médiím.
11c Podporovat vzdělávání novinářů v problematice prevence a dlouhodobou a systematickou spolupráci s nimi.