Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2020)
1. Změny ve školském rejstříku
1.1 Předškolní vzdělávání
1.1.1 Navýšení kapacit spádových mateřských škol (MŠ)
a) v místech, kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let,
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
1.1.2 Navyšování kapacit nespádových mateřských škol a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné a pouze v těch lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ
1.2 Základní vzdělávání
1.2.1 Navýšení kapacit spádových základních škol
a) v místech s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy,
nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
1.2.2 Navyšování kapacit nespádových základních škol
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné,
b) pouze v lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení.
1.2.3 Další zápisy
a) zapisovány nové obory vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální,
b) zapisovány nové školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
1.3 Střední vzdělávání
1.3.1 Zápisy nových středních škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit středních škol (vyjma středních škol poskytujících vzdělávání v oborech vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
a) Nové střední školy a nová místa poskytovaného vzdělávání v rámci kraje budou vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání středního vzdělávání a neobsazeným kapacitám škol zapisovány do rejstříku škol a školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit středních škol a potřeby trhu práce.
b) Navyšování kapacit středních škol bude vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů středního vzdělání a neobsazeným kapacitám škol do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, a to s ohledem na stávající naplněnost dané školy a kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřebám trhu práce.
1.3.2 Podmínky pro zápis nových oborů vzdělání, navyšování kapacit stávajících
a) Obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být do rejstříku škol a školských zařízení nově zapisovány v návaznosti na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit.
b) Nové obory čtyřletého gymnázia nebudou s ohledem na demografický vývoj, dostupnost stávajících kapacit, dostatečně hustou a stabilní síť gymnázií v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány.
c) V oblasti oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření 6letých a 8letých oborů vzdělání nebudou vzhledem k dopadům nadměrného odchodu žáků 5. a 7. tříd ZŠ do 1. ročníků 6letých a 8letých gymnázií do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, obory ani navyšovány stávající kapacity.
d) V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje.
e) V oblasti oborů vzdělání s výučním listem nebudou navyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů vzdělání, v nichž je:
- dlouhodobě vykazována míra nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje,
- tendence míry nezaměstnanosti rostoucí a jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce.
f) Obory vzdělání s unikátním obsahem nebo obory vzdělání jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové střední školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
g) V oborech nástavbového studia, v nichž míra dlouhodobé nezaměstnanosti absolventů přesahuje průměr míry nezaměstnanosti absolventů, nebudou navyšovány oborové kapacity.
1.4 Vyšší odborné vzdělávání
1.4.1 Do rejstříku škol a školských zařízení budou zapisovány
a) nové vyšší odborné školy (dále jen „VOŠ“), další místo poskytovaného vzdělávání nebo navýšení kapacity VOŠ jen ve zcela výjimečných a ojedinělých případech, zejména v oborech regulovaných povolání (skupiny oborů vzdělání 53 Zdravotnictví a 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče) a s ohledem na demografický nárůst, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a současně také s ohledem na budoucí potřeby trhu práce,
nebo
b) nové VOŠ nebo navýšení kapacity VOŠ v případech, pokud bude zachována stávající kapacita VOŠ a současně pokud bude zachována stávající kapacita oborů vzdělání v rámci kraje.
c) Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
1.5 Konzervatoře
1.5.1 Z důvodu dostatečných volných kapacit na konzervatoři nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru v oblasti konzervatoří v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit.
1.6 Jazykové vzdělávání
1.6.1 Do rejstříku škol a školských zařízení nebudou vzhledem ke klesajícímu počtu žáků a dostačujícím kapacitám zapisovány nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ani nebudou navyšovány kapacity jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a zapisována nová místa poskytovaného vzdělávání.
1.7 Základní umělecké školy
1.7.1 Kapacity ZUŠ je možné navyšovat, maximálně však do dosažení 20% podílu kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let
1.7.2 Zvýšení kapacity konkrétní ZUŠ, případně zřízení ZUŠ nové, které by překročilo 20% podíl kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let, bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ v kraji
1.8 Školská zařízení pro zájmové vzdělávání
1.8.1 Povolování zápisu nových zařízení nebo zvyšování kapacity školních družin a školních klubů bude umožněno při současném splnění těchto podmínek:
a) Nové školní družiny nebo školní kluby, případně zvyšování jejich kapacity bude možno zapsat pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy.
b) Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce např. v souvislosti s novou bytovou výstavbou. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě.
c) Maximální meziroční zvýšení kapacit školních družin bude činit 120 % nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019, což je v Olomouckém kraji nárůst maximálně o 1 187 míst.
1.8.2 Školní kluby a střediska volného času:
Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání. Vzhledem k dlouhodobě stabilizované sítí středisek volného času v Olomouckém kraji nebudou zapisována nová střediska volného času.
1.9 Školská poradenská zařízení
1.9.1 V oblasti školských poradenských zařízení nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru zapisována nová zařízení do rejstříku škol a školských zařízení. V odůvodněných případech a s ohledem na demografický nárůst a dostupnost stávajících zařízení bude podporován zápis nových míst poskytování školských služeb
1.10 Střediska výchovné péče
1.10.1 Nová střediska výchovné péče, případně zapisování a navyšování jejich kapacit, budou do rejstříku škol a školských zařízení zapisována pouze v případech, kdy se v některé lokalitě projeví nedostatečnost stávající nabídky, a to přednostně u stávajícího zařízení pro výkon ústavní výchovy.
1.11 Ostatní školská zařízení
1.11.1 Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků:
Nebude podporován zápis nových zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ani rozšiřování počtu míst poskytování vzdělávání
1.11.2 Školská výchovná a ubytovací zařízení:
v následujícím období se nepředpokládá zápis nových zařízení. S ohledem na místní podmínky a zabezpečení ubytovacích služeb v dané lokalitě může docházet k optimalizaci disponibilních kapacit v rámci kraje.
1.11.3 Zařízení školního stravování:
Návrhy na úpravu sítě či kapacit zařízení školního stravováni budou vždy individuálně posuzovány vzhledem k aktuálním potřebám a kapacitám škol/školských zařízení
1.11.4 Zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči:
v následujícím období se nepočítá s rozšiřováním této sítě
2. Strategické návrhy a záměry
2.1 Předškolní vzdělávání
a rámci možností zvyšovat účast dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením na předškolním vzdělávání (např. bezplatné školní stravování – projekt obědy do škol), podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
b Podporovat prohlubování a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání, zvyšování kompetencí učitelů mateřských škol ke vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
c Podporovat odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol; za tím účelem podporovat vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci.
d Pokračovat v podpoře polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální), rozvoj digitálních kompetencí a znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti včetně tvořivosti.
e V mateřských školách, které jsou schopny vytvořit vhodné personální podmínky, podporovat seznamování dětí s cizím jazykem.
f Rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálně pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami, tím současně eliminovat počet odkladů povinné školní docházky
g V odůvodněných případech i nadále podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou a přípravných tříd základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do této třídy vyrovná jejich vývoj, a pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.
h Podporovat snahu zřizovatelů efektivně nastavit kapacity mateřských škol v závislosti na demografickém vývoji příslušné věkové kategorie za účelem dostupnosti předškolního vzdělávání
i V odůvodněných případech podporovat vznik firemních mateřských škol, tříd za účelem slaďování pracovního a rodinného života.
j S ohledem na možnosti mateřských škol podporovat snižování naplněnosti tříd mateřských škol a podporovat překrývání pedagogické činnosti mateřských škol.
2.2 Základní vzdělávání
a Vyvíjet aktivitu za účelem zkvalitnění ŠVP na školách v zájmu umožnění mobility žáků a jejich přípravy na studium ve středních školách (zjednodušení ŠVP a začlenění nových technologií a témat).
b Podporovat zavádění opatření pro usnadnění přechodu, začleňování a setrvání dětí a žáků do hlavního vzdělávacího proudu.
c Podporovat odpovědné kariérní poradenství.
d Podporovat přípravu žáků-cizinců, k jejich začlenění do základního vzdělávání, a to zejména za účelem odstranění bariéry nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka
e Podporovat zkvalitnění jazykového vzdělávání ve školách.
f Zaměřit se na oblast matematických dovedností žáků a čtenářské a digitální gramotnosti vzhledem k dlouhodobým výsledkům testování žáků.
g Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
h Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí.
i Podporovat polytechnické vzdělávání na základních školách, manuální zručnost žáků, zvyšování podnikavosti, iniciativy a kreativity.
j Pokračovat v podpoře propojení školního a mimoškolního vzdělávání.
k V rámci možností odstraňovat nedostatek kvalifikovaných a aprobovaných personálních kapacit v základních školách, a to zejména v severních okrajových částech kraje.
l V rámci možností působit na zvyšování úrovně vzdělávání zejména na 2. stupni základních škol; za tím účelem podporovat vznik metodických kabinetů, zavádění a využívání vlastních evaluačních systémů na školách; v rámci možností eliminovat snižování kvality vzdělávání na 2. stupni v důsledku odchodu žáků na víceletá gymnázia.
m V oblastech s nízkou naplněností škol podporovat v případě zájmu zřizovatelů vznik svazkových škol.
n Podporovat zapojení škol do projektů Implementace krajského akčního plánu I a II.
o Podporovat zapojení škol do místních akčních plánů.
2.3 Střední vzdělávání obecně
a Zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost)
b Realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol.
c Podporovat zapojení škol do Krajského akčního plánu II a projektů Implementace krajského akčního plánu I a II.
d Rozvíjet a prohlubovat spolupráci škol s odborníky z praxe.
e Podporovat odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon.
f Podporovat zkvalitnění jazykového vzdělávání ve školách.
g Podporovat mimořádně nadané žáky.
h Usilovat o snížení počtu žáků ve třídě z důvodu individualizace výuky, práce s nadanými žáky a žáky ohroženými školním neúspěchem.
i Podporovat tzv. klíčové kompetence žáků – čtenářská, matematická, finanční gramotnost, podnikavost aj.
j Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
k Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí.
l Podporovat všechna opatření, která povedou ke snižování administrativní zátěže v projektové i mimoprojektové činnosti škol.
m Podporovat realizaci dalšího vzdělávání na školách.
n Podporovat realizaci projektů zaměřených na rozvoj managementu školství.
2.4 Gymnázia
a Upravit poměrné zastoupení gymnaziálního vzdělávání v nabídce středních škol a v souladu s Dlouhodobým záměrem ČR a nenavyšovat kapacitu gymnaziálního vzdělávání. Nezvyšovat počet gymnázií.
b Podporovat bilingvní gymnázia.
c Vést s řediteli škol diskusi o nastavení kritérií přijímacího řízení s využitím jednotné přijímací zkoušky.
d Podporovat spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci a dalších vysokých škol s gymnázií v regionu s cílem zvýšit zájem o přírodovědné a technické studium.
e Podporovat inovativní metody výuky přírodovědných předmětů spojené s praktiky na odborných pracovištích univerzity nebo špičkových technologických pracovištích firem.
f Podporovat spolupráci gymnázií se středními školami v zahraničí.
g Podporovat kariérové poradenství zaměřené na výběr vhodné vysoké školy.
h Podporovat podnikavost, kreativitu k rozvoji vlastního potenciálu žáků a směřování k odpovědnému podnikání.
i Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol.
j V rámci pravidelného hodnocení ředitelů škol zohledňovat výsledky jednotných maturitních zkoušek.
2.5 Střední odborné školy
a Podporovat rozvoj technických oborů na školách poskytujících vzdělávání v oborech ukončených maturitní zkouškou.
b Podporovat redukci obsahu učiva ve všech složkách RVP a posílit výuku praxe v maturitních oborech.
c Vést s řediteli škol diskusi o nastavení kritérií přijímacího řízení s využitím jednotné přijímací zkoušky.
d Podporovat materiální vybavení a personální zajištění odborného vzdělávání v souladu s požadavky průmyslu 4.0 (automatizace, robotizace, digitalizace).
e Podporovat prezentace odborných škol ve spolupráci s firmami regionu a VŠ.
f Sledovat a vyhodnocovat výsledky žáků středních odborných škol u maturitních zkoušek a přijmout opatření zajišťující kvalitu středního odborného vzdělávání.
g U solitérních škol podporovat materiálně technickou základnu tak, aby školy mohly plnit hlavní i doplňkovou činnost
h Využívat prvky duálního vzdělávání v technickém vzdělávání (realizace praxí v optimální míře pro zisk potřebných kompetencí, propagace technických oborů, možnost vzdělávání žáků v reálném prostředí budoucích zaměstnavatelů aj.)
i Podporovat činnost a rozšiřování sítě krajských metodických kabinetů odborného zaměření.
j Podporovat činnost krajského metodického kabinetu digitální gramotnosti, automatizace a virtuální reality.
k Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol.
l V rámci pravidelného hodnocení ředitelů škol zohledňovat výsledky jednotných maturitních zkoušek.
2.6 Střední odborná učiliště a Odborná učiliště
a Podporovat střední vzdělání s výučním listem v rozsahu potřeb trhu práce a regionu.
b Rozvíjet spolupráci se zaměstnavateli umožňující odbornou praxi žákům středních škol.
c Podporovat spolupráci škol a zaměstnavatelů (např. workshopy, kulaté stoly, zapojení odborníků z praxe do výuky, stáže pedagogů ve firmách, aj.).
d Podporovat unikátní obory v rámci kraje (např. formou stipendií).
e Podporovat standardizaci závěrečných zkoušek oborů středního vzdělání s výučním listem.
f Ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR a profesními svazy a sdruženími podporovat programy, které zvyšují kvalitu oborů středního vzdělání s výučním listem a prestiž řemesla.
g Dlouhodobě podporovat veškeré aktivity vedoucí ke snížení rizik předčasných odchodů žáků z oborů středního vzdělání s výučním listem včetně podpory centra kariérového poradenství.
h Systematicky podporovat učitele při implementaci revidovaného kurikula a podporovat profesní rozvoje pedagogů zaměřené na podporu implementace revidovaného RVP.
i Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, technického myšlení, technické tvořivosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti.
k Podporovat činnost sítě krajských metodických kabinetů (KMK) a její rozšiřování.
2.7 Konzervatoř
a Podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři.
2.8 Vyšší odborné školy
a Podporovat inovaci vzdělávacích programů.
b Podporovat spolupráci vyšších odborných škol s vysokými školami při zavádění kreditního systému hodnocení studentů vyšších odborných škol.
c Podporovat spolupráci VOŠ s VŠ vedoucí k lepší prostupnosti mezi vyšším odborným a vysokoškolským vzděláváním.
2.9 Vysoké školy
a Podporovat činnost vysokých škol působících na území Olomouckého kraje.
b Podporovat zvyšování kvality vzdělávání na vysokých školách.
c Podporovat rozvoj spolupráce vysokých škol a středních škol v regionu (včetně podpory nadaných žáků).
d Podporovat rozvoj profesně zaměřených studijních programů na vysokých školách v Olomouckém kraji.
e Podporovat rozvoj akademicky zaměřených studijních oborů na vysokých školách v Olomouckém kraji zaměřených na polytechnické vzdělávání, nové technologie a průmysl.
f Spolupracovat s vysokými školami se sídlem na území Olomouckého kraje v rámci výzkumných a inovačních strategií.
2.10 Další vzdělávání obecně
a Motivovat dospělé k celoživotním vzdělávacím aktivitám koordinační a osvětovou činností.
b Podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje.
c Podporovat činnost Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje.
d Podporovat implementaci systému uznávání, založeného na Národní soustavě kvalifikací, a dále jej propojovat s dalšími kvalifikačními systémy a rámcovými vzdělávacími programy tak, aby se rozšiřovala jeho uplatnitelnost v kraji.
e Podporovat rozšíření nabídky dalšího vzdělávání s ohledem na modernizaci společnosti a nové potřeby zaměstnavatelů.
2.11 Další vzdělávání pedagogických pracovníků
a Rozvoj dovedností pedagogických pracovníků na poli nových didaktických metod a forem výuky, které povedou k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností dětí, žáků a studentů.
b Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti formativního hodnocení, dovednost komunikace se zákonnými zástupci žáků, vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných.
c Podporovat zvýšení dostupnosti DVPP v koordinaci s NPI ČR i mimo velká centra.
d Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na oblast digitálních dovedností včetně kybernetické bezpečnosti.
e Podporovat rozvoj sítě krajských metodických kabinetů jako center podpory rozvoje odborných kompetencí pedagogických pracovníků.
f Podporovat zvyšování profesního rozvoje vedoucích pracovníků v oblasti strategického řízení rozvoje škol a pedagogického vedení včetně kvalifikačních studií.
g Podporovat DVPP zaměřené na uplatňování formativního hodnocení žáka včetně metodických postupů, které se k nim váží, a využívání formativního hodnocení podporovat
2.12 Školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona
a Zefektivnit systém školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb, a to zejména při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a doporučování podpůrných opatření.
b Podporovat zavádění opatření pro usnadnění přechodu, začleňování a setrvání dětí a žáků do hlavního vzdělávacího proudu.
c Podporovat vznik multidisciplinárních služeb prevence a včasné intervence, včetně přímé odborné multidisciplinární podpory škol v práci s dětmi s problémovým chováním, emoční zátěží, duševním onemocněním.
d Zasazovat se o maximální rozvoj potenciálu všech dětí, žáků a studentů, včetně rozvoje jejich tvořivosti.
e Podporovat činnost Krajského centra kariérového poradenství v oblasti podpory nadání.
f Podporovat činnost Regionálního centra aplikovaných pohybových aktivit.
g Nadále podporovat školy a třídy zřízené v souladu s § 16 odst. 9 školského zákona a jejich počet optimalizovat v souladu s reálnými potřebami Olomouckého kraje.
h Podporovat práci Spolku speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje.
i Podporovat vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra a nastavení jejich vzdělávání tak, aby se žák mohl co nejvíce rozvíjet.
2.13 Základní umělecké školy
a Po vzájemné dohodě zainteresovaných stran (škola, obec, kraj) umožnit přechod základních uměleckých škol zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí.
b Umožnit přesuny mezi kapacitami jednotlivých uměleckých oborů v rámci stávající kapacity škol.
c Provádět průběžné vyhodnocování školních vzdělávacích programů ve všech ročnících studia v ZUŠ.
d V souladu s vyhodnocením realizace RVP ZUV začleňovat nové (zejména digitální) technologie do výuky.
f Podporovat spolupráci ZUŠ v rámci Olomouckého kraje prostřednictvím dotačních titulů a grantů.
g Podporovat spolupráci ZUŠ se zahraničními školami obdobného zaměření formou dotačních titulů a grantů.
2.14 Školy a školská zařízení jiných zřizovatelů
a Pohlížet na školství v Olomouckém kraji jako na celek bez ohledu na zřizovatele.
2.15 Jazykové školy
a Podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách.
b Podporovat spolupráci jazykových škol s dalšími subjekty.
c Podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt.
2.16 Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
a Účastnit se aktivně efektivní, systémové, jednotné a kooperující spolupráce všech subjektů participujících na oblasti péče o ohrožené děti.
b Podporovat vzdělávání pedagogů dětských domovů.
c Vytvářet podmínky a podporovat vznik možnosti samostatného bydlení.
d V odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť (rodinné domy, byty v běžné zástavbě,…).
e Nadále prosazovat zachování dětských domovů v gesci školství.
f Podporovat možnosti dětských domovů čerpat finanční prostředky ze strukturálních fondů.
g Usilovat o návrat dětí do rodin, popř. náhradních rodin.
2.17 Školní kluby a družiny
a Řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity tak, aby si nekonkurovaly ŠK a ŠD se středisky volného času.
2.18 Střediska volného času
a Po vzájemné dohodě zainteresovaných stran (škola, obec, kraj) umožnit přechod SVČ zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí.
b Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání.
c Vytvářet podmínky pro užší spolupráci škol všech stupňů a školských zařízení pro zájmové vzdělávání k rozvoji nadání dětí, žáků, studentů včetně nabídky pomoci školám, programů, soutěží a stimulujících mimoškolních aktivit (odborná soustředění, přípravné kurzy, on-line vzdělávání, stáže, badatelská a zájmová činnost aj.).
d Zaměřit další vzdělávání pedagogů školských zařízení na oblast práce s nadanými dětmi, žáky a studenty.
e Usilovat o vybudování Edukačního parku Olomouckého kraje.
2.19 Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum
a Podporovat rozšíření nabídky služeb pedagogicko-psychologického poradenství formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele v rámci stávajících kapacit.
b Zefektivnit systém školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb, a to zejména při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a doporučování podpůrných opatření.
c Podporovat aktivity vedoucí k prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání.
d Převést SPC fungující pod školami zřizovanými Olomouckým krajem pod PPP a SPC OK.
2.20 Kariérové poradenství
a Zajistit organizaci prezentační výstavy oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje.
b Podílet se i nadále na vydávání Atlasů školství.
c Informovat veřejnost o podpoře Olomouckého kraje žákům vybraných oborů požadovaných na trhu práce.
d Organizovat setkání výchovných poradců základních škol Olomouckého kraje, pravidelně alespoň 1x ročně informovat výchovné poradce o aktuální situaci na trhu práce, podmínkách přijímacího řízení atd.
e Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti kariérového poradenství.
f Podporovat spolupráci výchovných poradců a Úřadu práce a výchovných poradců se zaměstnavateli.
Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
2.21 Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
a Udržet stabilní systém veřejnoprávního výkonu primární prevence v Olomouckém kraji, síť služeb a organizací podílejících se na primární prevenci a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách.
b V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách a navýšení finančního krytí primární prevence ze strany Olomouckého kraje.
c Udržet systém průběžného vzdělávání pedagogů v tématech primární prevence, každoroční realizaci Krajské konference primární prevence a zajistit informovanost škol o nabídce vzdělávání v primární prevenci. Cíleně podporovat vzdělávání školních metodiků prevence ve specializačním 250hodinovém studiu.
d Vést školní metodiky prevence k včasnému zachycení rizikového chování žáků a studentů a následné intervenci, podporovat využití systému výkaznictví a zaměřit se na vybrané rizikové projevy chování žáků.
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
2.22 Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
a Aktualizovat krajskou koncepci EVVO.
b V souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat aktivity vycházející z Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství.
c Podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných dotačních titulů Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů.
d Rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost.
e Rozvíjet komunitní funkci škol, kdy se školy stávají prostředím pro rozvíjení spolupráce a zájmu o udržitelný rozvoj a také prostorem pro sdílení zkušeností s dalšími školami a s mimoškolním prostředím (veřejná správa, NNO, podniková sféra, veřejnost).
2.23 Evropské vzdělávací programy
a Podporovat a propagovat evropské vzdělávací programy v Olomouckém kraji.
2.24 Partnerství škol a školských zařízení
a Podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní a regionální partnerství.
b Podporovat spolupráci škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje se školami a školskými zařízeními v partnerských regionech.
c V oblasti odborného vzdělávání podporovat spolupráci s podnikatelskou sférou.
d Podporovat realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na spolupráci škol a školských zařízení.
2.25 Studium na zahraničních školách
a Propagovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách.
b Finančně podporovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách.
2.26 Duální vzdělávání
a Zavádět prvky duálního vzdělávání na odborných školách.
b Rozvíjet spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy, Hospodářskou komorou ČR a dalšími sociálními partnery.
2.27 Sektorové dohody a memoranda o spolupráci
a V případě zájmu sociálních partnerů a potřeb trhu práce uzavřít další sektorové dohody, případně memoranda o spolupráci.
2.28 Spolupráce středních škol a sociálních partnerů
a Rozvíjet a prohlubovat spolupráci škol s odborníky z praxe.