hlavní město PRAHA
www stránky
www stránky
hlavní město PRAHA
Zásady dopravní politiky hl. m. Prahy (1996)
GesceSpolugesceSpolupráce
Cílem dokumentu je postupné vytvoření dopravního systému, schopného zajistit přepravní potřeby hlavního města Prahy i v dlouhodobém výhledu.
1 Provoz a rozvoj dopravní infrastruktury Prahy a jejího zájmového území řídit a plánovat jako jeden celek dle jednotné dopravní politiky v úzké spolupráci všech dotčených orgánů samosprávy a státní správy.
1 Zajišťovat finanční prostředky potřebné pro pokrytí nákladů na provoz dopravního systému města, jeho údržbu, nezbytné inovace a další rozvoj.
2 Ve spolupráci se všemi dotčenými správními orgány vymezit území pražského dopravního regionu, dohodnout zásady řízení provozu a rozvoje dopravního systému v jeho působnosti a stanovit kompetence jednotlivých stupňů státní správy i samosprávy v oblasti dopravy.
2 Rozvoj dopravního systému zajišťovat ve vzájemném souladu s rozvojem sídelní soustavy, jak co do kapacit, tak co do času. Vhodným urbanistickým řešením, založeným na koexistenci různých funkcí v území, směřovat ke snižování přepravních nároků ve městě a jeho okolí,a vytvářet tak základní předpoklady pro omezování negativních vlivů provozu dopravy na životní prostředí. Usilovat o to, aby území s vysokou hustotou osídlení a velkou nabídkou pracovních příležitostí byla obsluhována kolejovou hromadnou dopravou.
3 Dopravní infrastrukturu koncipovat, rozvíjet a řídit jako komplexní systém všech doprav, které se musí vzájemně doplňovat a jež musí racionálně spolupracovat.V jednotlivých částech území zajišťovat přepravní potřeby způsobem adekvátním jeho funkčnímu využití, charakteru zástavby a požadavkům tvorby a ochrany životního prostředí
3 Prosazovat sjednocení přepravních a tarifních podmínek hromadných doprav působících na území dopravního regionu a zlepšení integračních vazeb v síti hromadných doprav na území města.
4 Pro obsluhu centra města vytvářet takové podmínky, aby rozhodující část nároků na přepravu osob mohla být uspokojena hromadnou dopravou. Individuální automobilovou dopravu je v centru města naopak nutno účinně regulovat. V přepravě nákladů lze připustit pouze nezbytnou dopravu zásobovací.
4 V komunikační síti města zajistit preferenci osobní hromadné dopravy před dopravou automobilovou.
5 Stabilizovat organizační a tarifní podmínky pro kombinovaný způsob dopravy P+R. Určit správce a hlavního provozovatele a zahájit provoz systému P+R.
6 Zahájit práce směřující k zajištění legislativní základny, která umožní prosazovat na území města veřejný zájem v oblastech
* financování provozu a rozvoje dopravního systému města,
* provozu vnější autobusové dopravy,
* dopravy v klidu,
* omezování aktivit indukujících nákladní dopravu v nevhodných lokalitách,
* provozu silničních vozidel používajících ke svému pohonu médií šetrných k životnímu prostředí,
* zachování dosavadních a vzniku nových pasáží a podloubí v soukromých domech, pokud jsou pro zajištění pěšího provozu přínosné.
* financování provozu a rozvoje dopravního systému města,
* provozu vnější autobusové dopravy,
* dopravy v klidu,
* omezování aktivit indukujících nákladní dopravu v nevhodných lokalitách,
* provozu silničních vozidel používajících ke svému pohonu médií šetrných k životnímu prostředí,
* zachování dosavadních a vzniku nových pasáží a podloubí v soukromých domech, pokud jsou pro zajištění pěšího provozu přínosné.
5 Provoz i rozvoj dopravního systému posuzovat nejen s ohledem na zajištění potřebné dopravní kapacity, ale zejména dbát na to, aby dopravní systém jako celek pracoval bezpečně a při zajištění dostatečné kvality všech jeho jednotlivých částí, jejich vzájemných vazeb i vztahů vůči uživatelům systému, tj. cestující veřejnosti a přepravcům.
6 Dbát na správný a proporcionální vývoj jednotlivých částí dopravního systému a jeho technickou základnu udržovat na úrovni odpovídající stavu technického rozvoje. Při zajišťování přepravních potřeb města a zájmového území preferovat provoz a rozvoj těch druhů doprav a dopravních systémů, které jsou příznivé pro tvorbu a ochranu životního prostředí.
7 Zajistit dokončení rozhodujících rozestavěných dopravních staveb a pokračovat v dopravní výstavbě zejména realizací dalších provozních úseků tras metra, tramvajových tratí, komunikačních úseků a záchytných parkovišť.
8 Zahájit postupnou inovaci a modernizaci stávající infrastruktury městské hromadné dopravy, zejména obnovu jejího vozového parku.
9 Stabilizovat koncepci dopravního režimu v centru města, zejména na území památkové rezervace pro období nejbližších patnácti let. Tuto koncepci založit na účinné regulaci automobilového provozu a uplatnění zón placeného stání.
10 Dokončit inovaci světelných signalizačních zařízení, zahájit přípravu a realizaci integrovaného informačního a řídícího systému městského silničního provozu.
11 Docílit, aby policie radikálně zvýšila účinnost dozoru nad dodržováním pravidel silničního provozu a opatření přijatých v organizaci dopravy na městském území.
12 Usilovat o to, aby České dráhy lépe využívaly své pozemky pro dopravní obsluhu města, zajistily výstavbu tzv. Nového spojení včetně napojení Masarykova nádraží a provedly obměnu příměstských jednotek používaných v pražské oblasti.
7 Zvláštní pozornost věnovat zajištění bezpečného a pohodlného pohybu pěších a dbát,aby dopravní systém byl spolehlivě a snadno použitelný i pro děti a osoby s omezenou pohyblivostí a se sníženými orientačními možnostmi.
8 Rozhodnutí týkající se provozu a rozvoje dopravního systému přijímat na základě analýz zajišťovaných odbornými městskými organizacemi, založených na výsledcích průzkumů a prognózách očekávaného stavu. Pro tyto účely obhospodařovat speciální databázi aktuálních dopravně inženýrských dat.
13 Zajišťovat aktualizaci databáze obsahující údaje potřebné pro inženýrskou a plánovací činnost v oblasti řízení provozu a rozvoje dopravního systému města a okolí a následné zpracování prognózy rozvoje dopravy.
9 Soustavně spolupracovat s veřejností s cílem dosáhnout co nejvyšší míry informovanosti a spoluúčasti obyvatel na tvorbě dopravní politiky města.