KRAJ PLZEŇSKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ PLZEŇSKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje 2020-2024
GesceSpolugesceSpolupráce
Rozvoj regionálního školství
A Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení
A.1 Hlavní cíle změn ve školském rejstříku v letech 2020-2024
B Předškolní vzdělávání
B.1 Podporovat systémové uspořádání péče o děti ve věku do tří let
B.2 Podporovat legislativní úpravu kompetencí nepedagogických pracovníků (chův, zdravotních sester)
B.3 Podporovat rozšiřování kapacit MŠ v lokalitách, kde bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ, tedy dětí ve věku od tří do šesti let
B.4 Podporovat systematické vyhodnocování implementace povinného předškolního vzdělávání
C Základní vzdělávání
C.1 Získat a udržet na školách učitele nejpotřebnějších aprobací
C.2 Rozvíjet a zkvalitnit digitální gramotnost a odpovídající zázemí na školách
C.3 Nenavyšovat podíl žáků na nižším stupni víceletých gymnázií
C.4 Podpořit školy při začleňování a vzdělávání dětí a žáků cizinců (potažmo dětí a žáků s OMJ)
D Střední vzdělávání
D.1 Rozvíjet a zkvalitnit digitální gramotnost a odpovídající zázemí na školách
D.2 Podpořit implementaci gramotností a kompetencí do výuky na školách
D.3 Zkvalitnit výuku cizích jazyků na školách
D.4 Podporovat systém elektronického přihlašování
D.5 Podporovat zařazení do stávající legislativy (postupné ukončování vzdělávání)
D.6 Získat a udržet na školách učitele odborných předmětů a odborného výcviku
D.7 Rozvíjet kompetence pro řízení vlastní kariéry
E Vyšší odborné vzdělávání
E.1 Prohloubit spolupráci se ZČU při uznávání vyššího odborného vzdělávání v bakalářských programech
F Hodnocení žáků, škol a školského systému
F.1 Podporovat vytváření digitálních portfolií žáků a pedagogů ve školách
F.2 Učitelé ve výuce aktivně rozvíjejí měkké kompetence žáků, aplikují partnerský přístup respektující individualitu každého žáka a využívají formativní hodnocení žáků
G Rovné příležitosti ve vzdělávání, poradenství, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
G.1 Zkvalitnit systém řízení ŠPZ v kooperaci s MŠMT
G.2 Zajistit dostatečnou dostupnost poradenství a zlepšování kvality poradenských služeb (včetně oblasti primární prevence)
G.3 Vzdělávat a metodicky podporovat pedagogy v oblasti inkluze
G.4 Zajistit rovné příležitosti ve vzdělávání
G.5 Zaměřit se na systematickou podporu nadání a péči o nadané a mimořádně nadané žáky
G.6 Rozvíjet kompetence pro řízení vlastní kariéry
G.7 Podporovat DVPP s využitím závěrů projektů APIV, KIPR, SYPO
G.8 Koordinovat aktivity v území
H Zlepšení podmínek pracovníků v regionálním školství
H.1 Zvyšovat vzdělanost pedagogů a ředitelů
H.2 Zlepšovat podmínky pro práci ředitelů
I Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání
I.1 Podporovat metodicky a finančně zájmové vzdělávání, vč. aktivit pro rozvoj nadání a individuální přípravu
I.2 Podporovat činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání, především po stránce prostorové s možností rozšiřování nabídky zájmových činností + Využívat v rámci sdílení odborné laboratoře, herny a dílny v ZŠ a SŠ
I.3 Podporovat inovace v činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání - nové technologie a digitalizace
I.4 Podporovat spolupráci škol, školských zařízení a ostatních organizací a napomáhat uznávání výsledků zájmového a neformálního vzdělávání dle možností i ve formálním vzdělávání. Smysluplně provázat výchovné a vzdělávací prvky formálního a neformálního vzdělávání k rozvoji klíčových kompetencí
I.5 Pregraduální i další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit též na oblast vzdělávání nadaných žáků, pedagogickou diagnostiku, metody a formy vzdělávání stimulující rozvoj nadání, vytvoření systému podpory nadání na škole i externí spolupráci v rámci Krajské sítě podpory nadání
J Ústavní a ochranná výchova a preventivně výchovná péče
J.1 Podporovat efektivní, systémovou a jednotnou spolupráci všech subjektů participujících na oblasti primární prevence v PK
J.2 Sjednotit postup při řešení situace ohrožených dětí, zlepšit mezirezortní spolupráci v oblasti péče o ohrožené děti
J.3 Podporovat efektivní a systémovou spolupráci všech subjektů zaměřujících se na vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších aktérů v oblasti primární prevence rizikového chování v PK (v rámci fungování krajské pracovní skupiny PPRCH)
J.4 Jednoznačné znění zákona o ústavní výchově týkající se umístěných nezletilých matek a jejich nezletilých dětí v zařízeních pro výkon ústavní výchovy
J.5 Podporovat vznik zařízení pro děti se zdravotními problémy, které jsou překážkou v umístění dětí do školských zařízení pro výkon ústavní výchovy
J.6 Podporovat vznik pobytové sociální služby pro nezletilé matky a jejich nezletilé děti v případech, kdy nezletilé matky budou moci samostatně zajistit péči o své nezletilé děti
J.7 Seznamovat širokou veřejnost s problematikou ústavní výchovy
K Další vzdělávání
K.1 Podporovat funkční platformy partnerství v oblasti dalšího vzdělávání
K.2 Zlepšit další vzdělávání pro adaptabilitu obyvatel Plzeňského kraje
K.3 Rozvíjet kompetence pro řízení vlastní kariéry
L Řízení školského systému
L.1 Podporovat platformy pro spolupráci všech aktérů ve vzdělávání na území Plzeňského kraje
L.2 Podporovat prvek akčního plánování ve vzdělávání
L.3 Podporovat a rozvíjet krajské a místní akční plány vzdělávání včetně vzájemné spolupráce a využívat jejich výstupy
M Vzdělávání pro udržitelný rozvoj
M.1 Podporovat další vzdělávání koordinátorů EVVO i pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
M.2 Podporovat soutěže a programy zaměřené na ekologii a udržitelný rozvoj
M.3 Podporovat ekologicky šetrné provozy školních budov a pozemků
M.4 Naplňovat cíle Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Plzeňského kraje a Akčního plánu EVVO pro plnění cílů Koncepce EVVO Plzeňského kraje