KRAJ ÚSTECKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ ÚSTECKÝ
Aktualizace Územní energetické koncepce Ústeckého kraje (2019) [akt. 2019]
GesceSpolugesceSpolupráce
Cíle v oblasti provozování a rozvoje soustav zásobování tepelnou energií
Zachování ekonomicky udržitelného rozsahu soustav zásobování tepelnou energií za
konkurenceschopné ceny.
- Zvyšování účinnosti výroby tepla ve zdrojích SZTE.
konkurenceschopné ceny.
- Zvyšování účinnosti výroby tepla ve zdrojích SZTE.
Důsledné posuzování záměrů odpojení od SZTE při dokládání ekonomicky nepřijatelnému využití tepla ze SZTE energetickým posudkem podle §16 odst. 7 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
Kraj nebude iniciovat odpojování vlastních objektů od soustav zásobování teplem při podmínce ekonomické výhodnosti dodávky tepla ze SZTE.
Provádění namátkových kontrol předložených energetických posudků a energetických průkazů při
odpojování od SZTE a jejich nezávislé posouzení.
odpojování od SZTE a jejich nezávislé posouzení.
Uložit povinnost právnickým a fyzickým osobám v případech změny způsobu vytápění v bytových
domech z tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií ke zdroji spalujícímu zemní plyn nebo z
tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií ke spalovacímu zdroji na tuhá paliva, zpracovat
rozptylovou studii pro daný záměr a rozptylovou studii pro celou hodnocenou lokalitu při
rozhodování ORP při povolování zdrojů pod 300 kWt.
domech z tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií ke zdroji spalujícímu zemní plyn nebo z
tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií ke spalovacímu zdroji na tuhá paliva, zpracovat
rozptylovou studii pro daný záměr a rozptylovou studii pro celou hodnocenou lokalitu při
rozhodování ORP při povolování zdrojů pod 300 kWt.
Zlepšení komunikace distributorů tepelné energie s městy, objasnění rozdílu mezi dodávkou
tepelné energie (službou) a dodávkou energie, případně transparentnosti tvorby ceny tepla.
tepelné energie (službou) a dodávkou energie, případně transparentnosti tvorby ceny tepla.
Podpora kraje městům se soustavami zásobování teplem při tvorbě územních energetických koncepcí, v rámci kterých budou města a jejich obyvatelé lépe informováni o udržitelnosti soustav, možných dopadech odpojování, ekonomice výroby tepla, porovnání cen, výhod SZTE.
Cíle v oblasti realizace energetických úspor
Realizace ekonomického potenciálu úspor v konečné spotřebě energie a v primární spotřebě
energie ve všech sektorech s maximálním využitím dotačních prostředků.
- Realizace potenciálu úspor v budovách veřejného sektoru uplatňováním dotací z OPŽP, Zelené
úsporám a využíváním EPC v majetku obcí a kraje.
energie ve všech sektorech s maximálním využitím dotačních prostředků.
- Realizace potenciálu úspor v budovách veřejného sektoru uplatňováním dotací z OPŽP, Zelené
úsporám a využíváním EPC v majetku obcí a kraje.
Stanovit úlohu kraje, ORP a obcí ve zvyšování informovanosti obyvatel, poskytování osvěty a poradenství v energetických otázkách (např. uplatňování dotací z OPPIK, OPŽP, Zelené úsporám)
Vytipování vhodných objektů a následná realizace energetických úspor metodou EPC v majetku
obcí a kraje. Na začátku roku 2019 probíhá výběrové řízení na první soubor objektů pro realizaci
úspor energie metodou EPC
obcí a kraje. Na začátku roku 2019 probíhá výběrové řízení na první soubor objektů pro realizaci
úspor energie metodou EPC
Podporovat realizaci úsporných opatření v pracovní skupině Energetická efektivita v Komisi pro Smart Region
Zavedení energetického managementu na budovách v majetku kraje
Zpracování Akčního plánu pro realizaci úspor energie v Ústeckém kraji, který definuje konkrétní
projekty včetně zdroje financování, odpovědné instituce a harmonogram
projekty včetně zdroje financování, odpovědné instituce a harmonogram
Snažit se o maximální uživatelsky přívětivou administraci dotačních titulů (např. jako v případě tzv. kotlíkové dotace)
Cíle v oblasti využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie včetně energetického využívání odpadů
Navýšení podílu OZE a DZ na primární spotřebě energie (orientační cíl 11 % v roce 2044).
- Rozvoj OZE v majetku kraje a obcí.
- Energetické využití odpadů po přednostní materiálové recyklaci.
- Rozvoj OZE v majetku kraje a obcí.
- Energetické využití odpadů po přednostní materiálové recyklaci.
Aktivní vyhledávání a realizace projektů využívání obnovitelných zdrojů energie v objektech v majetku kraje
Rozvíjet využití tepelných čerpadel (i náhradou přímotopů), solárních kolektorů, fotovoltaických
systémů včetně akumulace v majetku kraje
systémů včetně akumulace v majetku kraje
Hledání možností využití tepla u stávajících bioplynových stanic
Prozkoumání možností využití geotermálního hlubinného tepla na dalších lokalitách mimo
plánovaného zdroje v Litoměřicích
plánovaného zdroje v Litoměřicích
Uplatňování požadavku (kontroly) na obsah PENB a posouzení ekonomické přijatelnosti využití SZTE, OZE a KVET v PENB.
Podporovat záměr výstavby přečerpávacích vodních elektráren jako prvku podporujícího integraci OZE a zvyšující stabilitu přenosové soustavy
Podporovat záměr výstavby zařízení k energetickému využití směsného komunálního odpadu po přednostní materiálové recyklaci o kapacitě 150 kt/rok. Teplo musí být využito v SZTE.
Cíle v oblasti výroby elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla
Zvýšení stávajícího podílu výroby elektřiny v KVET (orientační cíl z 5,5 % v roce 2016 na 8 % v roce 2044).
- Zachování výroby elektřiny v kombinované výrobě ve stávajících soustavách SZTE.
- Zachování výroby elektřiny v kombinované výrobě ve stávajících soustavách SZTE.
Aktivně vyhledávat možnosti využití KVET ve veřejných budovách nenapojených na vysokoúčinné soustavy SZTE
Realizovat instalace KGJ pomocí metody EPC v objektech v majetku kraje
Cíle v oblasti snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů
Snížení emisí tuhých znečišťujících látek o 50 % ze zdrojů v domácnostech do roku 2044 (orientační cíl).
- Snížení emisí tuhých znečišťujících látek v energetice a průmyslu o 50 % do roku 2044 (orientační cíl).
- Monitorovat vývoj emisí skleníkových plynů a následně stanovit cíl snížení.
- Snížení emisí tuhých znečišťujících látek v energetice a průmyslu o 50 % do roku 2044 (orientační cíl).
- Monitorovat vývoj emisí skleníkových plynů a následně stanovit cíl snížení.
Podporovat opatření a projekty, které přispívají ke snižování emisí. Zajistit jejich součinnost s
opatřeními v Programu zlepšování kvality ovzduší Zóna Severozápad – CZ04
opatřeními v Programu zlepšování kvality ovzduší Zóna Severozápad – CZ04
Provádět kontroly zdrojů v majetku kraje a plnění emisních limitů
Urychlit obměnu kotelního fondu za účinnější zdroje v majetku kraje
Podporovat náhradu tuhých paliv (např. formou Kotlíkových dotací) biomasou, tepelnými čerpadly nebo zemním plynem
Spolupracovat s dodavateli v rozvoji plynofikace
Důsledný monitoring znečišťování ovzduší výrobními provozy
Stanovit úlohu kraje, ORP a obcí ve zvyšování informovanosti obyvatel o správném provozu kotlů
Podporovat města při vstupu do Paktu starostů a primátorů
Cíle v oblasti rozvoje energetické infrastruktury
Zvýšení spolehlivosti zásobování území kraje elektrickou energií (zejména Šluknovského výběžku).
- Zvýšení spolehlivosti zásobování území kraje zemním plynem.
- Zvýšení spolehlivosti zásobování území kraje zemním plynem.
Komunikace s investory u plánovaných projektů i projektů v procesu realizace (např. výstavba
nového vedení 110 kV v úseku TR Česká Lípa SEVER – TR Varnsdorf).
nového vedení 110 kV v úseku TR Česká Lípa SEVER – TR Varnsdorf).
Vytvoření pracovní skupiny vedené pracovníky kraje tvořené zástupci výrobců distributorů a spotřebitelů el. energie a zemního plynu při koordinaci rozvojových aktivit a řešení problémů.
Vyhledávat a případně realizovat možnosti zlepšení infrastruktury v objektech kraje a na území
ORP.
ORP.
Cíle v oblasti provozu „ostrovů v elektrizační soustavě“
Udržet zásobování hlavních prvků kritické infrastruktury v případě dlouhodobého výpadku dodávek elektřiny.
Vytipování vhodných provozoven na úrovni statutárních měst schopných ostrovního provozu a zjistit podmínky pro přednostní dodávky prvkům kritické infrastruktury
Sestavit seznam odběrných míst el. energie na území kraje, u kterých je nebezpečný výpadek zásobování el. energií a analyzovat možnosti záložního zdroje (náhradní zdroj nebo trvalý KVET)
Cíle v oblasti rozvoje „inteligentních sítí“
Podílet se na projektech definovaných v Národním akčním plánu Smart Grids (NAP SG).
Spolupracovat se subjekty NAP SG a zejména s distribučními společnostmi při realizaci pilotních
projektů rozvoje inteligentních sítí
projektů rozvoje inteligentních sítí
Zavést systém inteligentního měření v majetku kraje po prokázání prospěšnosti takového opatření
z pilotních provozů
z pilotních provozů
Cíle v oblasti využití alternativních paliv v dopravě
Zvýšení využití alternativních paliv vozidel v majetku Ústeckého kraje.
Ústecký kraj nakoupí a bude provozovat vozidla na alternativní paliva (CNG, bioplyn, bioetanol) či
elektromobily a bude podporovat i ostatní organizace v kraji.
elektromobily a bude podporovat i ostatní organizace v kraji.
Podporovat města k přechod autobusů MHD z nafty na el. trakci, CNG, bioplyn
Podporovat ve zvyšování atraktivity MHD (modernizací vybavení vozů, možností nákupu jízdenek
ve vozidle, cenové zvýhodnění elektronických jízdenek)
ve vozidle, cenové zvýhodnění elektronických jízdenek)
Stanice CNG – identifikace dalších možností při rozšiřování stanic CNG
Podpora aktivit veřejných i soukromých subjektů při rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily
Cíle v oblasti transformace uhelné energetiky
Snížení spotřeby uhlí v primární spotřebě energie Průběžně informovat obyvatele o důsledcích transformace.
Náhrada uhelných kotlů v domácnostech (např. s využitím kotlíkových dotací)
Komunikace s veřejností s důsledky ukončení těžby hnědého uhlí (např. ztráta disponibility tříděného uhlí)
Příprava záměrů využití území po těžbě uhlí
Aktivní komunikace s veřejností o chystaných záměrech využití území po těžbě uhlí, např. instalace bezemisních zdrojů do bývalých těžebních jam
Cíle v oblasti omezení skládkování směsných komunálních odpadů
Snížit podíl v kraji produkovaných a následně skládkovaných směsných komunálních odpadů (ze
100 % na 0 % v roce 2044).
100 % na 0 % v roce 2044).
Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru využitelných složek komunálních odpadů, minimálně pro papír, plasty, sklo a kovy.
Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady.
Dohlížet na odvádění poplatku za skládkování využitelných komunálních odpadů.
Komunikace s investory při úvahách o realizaci záměru výstavby zařízení na energetické využití směsných komunálních odpadů ve zdrojích v SZTE s kapacitou nejvýše 150 kt/rok.
Sledovat možnosti využití skládkového plynu a bioplynu z využití BRO a tuků a olejů potravinářského charakteru.