Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Činnost"

Rozbalit detaily

Národní akční plán inkluzívního vzdělávání 2010-2013

1. Koordinace a plánování aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání

1.1 Iniciovat vznik subjektů podílejících se na plánování a koordinaci činností směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání a zabezpečit jejich činnost, vymezit východiska pro rozvoj inkluzívního vzdělávání

1.1.1 Ustavit koordinační (řídící) orgán (dále jen „ŘO“) Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy pro oblast inkluzívního vzdělávání za účasti zástupců akademické obce, relevantních ministerstev a dalších subjektů
Popis / Komentář:
Činnost ŘO zahrnuje mimo jiné:
- Analýzu současného stavu
- Přípravu konceptu výzkumných aktivit
- Definice cílového stavu vzdělávacího systému, jehož bude dosaženo na základě implementace opatření podporujících rozvoj inkluzívního vzdělávání
- Přípravu pravidelných aktualizací Národního akčního plánu podpory inkluzívního vzdělávání (s roční až dvouletou periodicitou)

1.1.2 Ustavit expertní skupiny k přípravě konkrétních návrhů na opatření v jednotlivých tematických oblastech vymezených tímto dokumentem, včetně oblasti technologické, ekonomické a dalších
1.1.3 Zpracovat návrh aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu...
Popis / Komentář:
Zpracovat návrh aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu, a to ve vztahu k současnému stavu a tradici českého vzdělávacího systému a vymezení odpovídajícího pojmového aparátu (kompatibilního s aktuální mezinárodní klasifikací funkčních schopností, postižením a zdraví).

1.1.4 Zpracovat návrh změn v oblasti kompetencí jednotlivých orgánů veřejné správy v oblasti inkluzívního vzdělávání
1.1.5 Ustavit řídící a koordinační orgány podpory inkluzívního vzdělávání na regionální (krajské) úrovni a standardizovat jejich činnosti

2. Strategické dokumenty pro oblast vzdělávání a vzdělávací programy

2.1 Zpracovat návrhy úprav strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, řešit návrh úprav stávajících rámcových vzdělávacích programů

2.1.1 Zpracovat návrh úprav Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy v České republice
2.1.2 Zpracovat návrh úprav relevantních pasáží strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, zpracovat návrh případné aktualizace znění Národního programu rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (Bílé knihy)
2.1.3 Řešit relevantní úpravy Rámcových vzdělávacích programů směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání
2.1.4 Řešit návaznost opatření definovaných v tomto dokumentu na další relevantní strategické dokumenty...
Popis / Komentář:
Řešit návaznost opatření definovaných v tomto dokumentu na další relevantní strategické dokumenty (Národní plán podpory a integrace osob se zdravotním postižením, Akční plán koncepce včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, Národní akční plán sociálního začleňování, Národní akční plán transformace systému péče o ohrožené děti, Střednědobá koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením, Dlouhodobý záměr vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a... »

3. Legislativa

3.1 Připravit návrhy nutných úprav obecně závazných právních norem (z oblasti školské legislativy i dalších relevantních souvisejících oblastí) v závislosti na navržených opatřeních směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání

3.1.1 V rámci úprav obecně závazných právních norem nově a přesněji definovat vztahy účastníků inkluzívního vzdělávání...
Popis / Komentář:
V rámci úprav obecně závazných právních norem nově a přesněji definovat vztahy účastníků inkluzívního vzdělávání (děti, žáci, zákonní zástupci, školy, relevantní školská zařízení, školská poradenská zařízení), vytvořit ucelený přehled opatření, jež by měla být předmětem novelizace a následně v rámci spolupráce jednotlivých odborů MŠMT zapracovat inkluzívní opatření přímo do vyhlášek o předškolním vzdělávání, o základním vzdělávání, středním vzdělávání, vyšším odborném vzdělávání, zákona... »

3.1.2 V rámci úprav obecně závazných právních norem pro oblast vysokého školství definovat požadavek zajištění nediskriminujících podmínek studia výslovně a jednoznačně ve vztahu k uchazečům a studentům se zdravotním postižením
3.1.3 V rámci úprav obecně závazných předpisů zohlednit potřebné úpravy směřující k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami...
Popis / Komentář:
V rámci úprav obecně závazných předpisů zohlednit potřebné úpravy směřující k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami rovněž v oblasti informační, informatické, technologické, vydavatelské, technologické a v dalších relevantních oblastech

3.1.4 V rámci obecně závazných právních předpisů jasně definovat stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky tzv. speciálně pedagogické podpory...
Popis / Komentář:
V rámci obecně závazných právních předpisů jasně definovat stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky tzv. speciálně pedagogické podpory poskytované dětem, žákům a studentům v inkluzívním vzdělávání, a to včetně vyjádření míry nárokovosti poskytnutí toho kterého prostředku podpory a definování způsobu jeho přidělování a financování

3.1.5 V souvislosti s úpravou činností školského poradenského systému řešit případnou závaznost výsledků pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství...
Popis / Komentář:
V souvislosti s úpravou činností školského poradenského systému řešit případnou závaznost výsledků pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství školských poradenských zařízení ve vzdělávání žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření.

3.1.6 Nově definovat působnost a pracovně - právní aspekty činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání...
Popis / Komentář:
Nově definovat působnost a pracovně - právní aspekty činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání, včetně možnosti výkonu práce na více pracovních místech, v rámci dělených úvazků a obdobných forem, které umožní mobilní poskytování poradenských, vzdělávacích a dalších činností přímo v běžné (inkluzívní) škole žáka či studenta s potřebou podpůrných opatření

3.1.7 V činnosti školských poradenských zařízení explicitně upravit práva a povinnosti účastníků poradenské (diagnostické) činnosti zahrnující podrobnější vymezení procesní stránky poradenství (diagnostiky) v obecně závazných právních normách
3.1.8 V rámci stanovení míry podpory u žáků s potřebou podpůrných opatření zpracovat návrh řešení obligatornosti přítomnosti dvou pedagogických pracovníků ve třídě (skupině) v níž je vzděláván žák nebo vzděláváni žáci s potřebou podpůrných opatření

4. Podpora inkluze v oblasti předškolního vzdělávání

4.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního přístupu v oblasti předškolního vzdělávání, vyrovnávání sociálních nerovností a vzdělanostních šancí

4.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřující k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti institucionalizovaného předškolního vzdělávání (v mateřských školách)
4.1.2 Zpracovat návrh opatření řešících rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti předškolního vzdělávání v návaznosti na mechanismy rané péče a včasné péče
4.1.3 Zpracovat návrh a pilotně ověřit alternativní pro-inkluzívně orientované modely předškolní přípravy
4.1.4 Zpracovat studii proveditelnosti povinného předškolního vzdělání v posledním roce před zahájením základního vzdělání
4.1.5 Zpracovat studii proveditelnosti eventuální „nárokovosti“ předškolní přípravy v plném rozsahu

5. Podpora inkluze v oblasti primárního a sekundárního vzdělávání

5.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti základního, a sekundárního vzdělávání

5.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání...
Popis / Komentář:
Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání (na školách hlavního výchovně-vzdělávacího proudu) v oblasti základního a sekundárního vzdělávání (s vymezením případných specifik pro daný stupeň vzdělávání)

5.1.2 Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni primárního a sekundárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace
5.1.3 Zpracovat návrhy transformace činnosti škol samostatně zřízených pro žáky a žákyně se zdravotním postižením...
Popis / Komentář:
Zpracovat návrhy transformace činnosti škol samostatně zřízených pro žáky a žákyně se zdravotním postižením (s výrazným akcentem na orientaci speciálních škol na segment žáků se závažnými formami postižení s intenzivní a mimořádnou potřebou podpůrných opatření, pro něž ze závažných důvodů představuje vzdělávání ve školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením naplnění jejich nejlepšího zájmu a výraznější kooperaci se školami hlavního výchovně vzdělávacího proudu ve prospěch... »

5.1.4 Připravit návrh transformace základních škol praktických, zpracovat analýzu využití RVP ZV LMP
5.1.5 Vedle primárně inkluzívních opatření, v souladu s naplněním práv osob s postižením, podrobně vymezit pravidla uskutečňování formy jiného způsobu vzdělávání ve smyslu § 42 školského zákona...
Popis / Komentář:
Vedle primárně inkluzívních opatření, v souladu s naplněním práv osob s postižením, podrobně vymezit pravidla uskutečňování formy jiného způsobu vzdělávání ve smyslu § 42 školského zákona, s cílem stanovit jednotný způsob metodického, organizačního a personálního zajištění tohoto způsobu vzdělávání u žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením

5.1.6 Zpracovat návrh na posílení inkluzívního vzdělávání relevantních cílových skupin žáků s nařízenou ústavní výchovou, vycházejících z přístupu zaměřeného na integraci služeb, partnerství a rychlou reintegraci jedince do společnosti

6. Podpora inkluze v oblasti terciárního vzdělávání

6.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti na úrovni terciárního vzdělávání

6.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních, personálních a institucionálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti terciárního vzdělávání...
Popis / Komentář:
Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních, personálních a institucionálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti terciárního vzdělávání (základní otázky podpory inkluzívního vzdělávání v tomto segmentu řešit v rámci Dlouhodobého záměru pro vysoké školy a jeho aktualizací v rámci rozvojových programů a IPn a zpracování nového systému financování vysokých škol)

6.1.2 Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni terciárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace

7. Příprava pedagogických pracovníků a oblast jejich dalšího vzdělávání

7.1 Standardizovat proces pregraduální přípravy pedagogů a vypracovat návrhy směřující k celkovému posilování kompetencí pedagogů pro realizaci inkluzívního vzdělávání

7.1.1 Vytvořit standardy v oblasti pregraduální přípravy pedagogických pracovníků a jejich implementace ve spolupráci s Akreditační komisí a představiteli relevantních IPn (spolupráce na tvorbě standardů práce učitele)
7.1.2 Zpracovat návrh na adekvátní naplňování potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k rozvoji inkluzívního vzdělávání (na základě realizované analýzy potřeb v dané oblasti)
7.1.3 Zpracovat návrhy alternativních forem posilování kompetencí pedagogických pracovníků ve vztahu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření

8. Diagnostika a poradenství

8.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k zajištění, zefektivnění a zkvalitnění poradenských služeb ve vztahu k jejich uživatelům

8.1.1 Zpracovat návrh jednotného systému organizace, řízení a metodického vedení školských poradenských zařízení...
Popis / Komentář:
Zpracovat návrh jednotného systému organizace, řízení a metodického vedení školských poradenských zařízení, včetně ustavení systému odborné supervize jejich činnosti a vzniku revizního pracoviště pro přezkum výsledků činnosti školských poradenských zařízení

8.1.2 Standardizovat činnost školských poradenských zařízení
8.1.3 Zpracovat návrh posílení personálních kapacit systému poradenských služeb ve školství a posílení mobility služeb
8.1.4 Zpracovat návrh rozvoje systému školních poradenských pracovišť
8.1.5 Zajistit podmínky pro optimalizaci, síťování a zvyšování kvality poradenských služeb na terciárním stupni vzdělávání, rozvoj spolupráce v oblasti poskytování poradenských služeb na úrovni sekundárního a terciárního vzdělávání
8.1.6 Definovat, ověřit a validizovat nové možnosti a způsoby diagnostikování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků, žákyň a studentů v souladu s nejnovějšími poznatky psychologických, pedagogických a speciálně pedagogických věd

9. Koordinace aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni

9.1 Připravit podmínky pro efektivní koordinaci aktivit směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální a regionální úrovni

9.1.1 Zpracovat návrh a pilotně ověřit činnosti platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni
9.1.2 Na základě pilotního ověřování vytvořit metodiku činnosti lokálních platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání a řešit otázku obligatornosti jejich existence na úrovni obcí s rozšířenou působností

10. Analytické a výzkumné aktivity

10.1 Realizovat výzkumné aktivity v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

10.1.1 Podporovat výzkumné záměry a další výzkumné aktivity zaměřené na oblast inkluzívního vzdělávání
10.1.2 Akcentovat podporu výzkumných aktivit zaměřených na oblast inkluzívního vzdělávání v dotačních programech vyhlašovaných MŠMT
10.1.3 Realizovat analýzu připravenosti jednotlivých účastníků systému pro implementaci koncepčních změn podporujících rozvoj inkluzívního vzdělávání (definice příležitostí a rizik atd.)
10.1.4 Realizovat analýzu potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k práci s dětmi, žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření
10.1.5 Vyčlenit prostředky na účast zástupců MŠMT, řídícího orgánu a expertních skupin na evropských platformách zabývajících se problematikou inkluzívního vzdělávání a prostředků na realizaci konzultací se zahraničními odborníky

11. Standardizace, metodická podpora a evaluace

11.1 Vytvořit podmínky pro standardizaci, evaluaci a další zkvalitňování inkluzívního vzdělávání

11.1.1 Zpracovat rámec pro koncepci evaluace a standardizace mechanismů inkluzívního vzdělávání
11.1.2 Kooperovat na přípravě standardů kvality profese učitele a připravit návrh na integrální začlenění aspektů týkající se práce s žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření
11.1.3 Zpracovat návrh adekvátních forem evaluace a autoevaluace práce pedagogických pracovníků a dalších subjektů ve vztahu k inkluzi
11.1.4 Zpracovat koncepci periodického ověřování efektivity přijatých opatření na podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání (stanovení klíčových kvantitativních i kvalitativních ukazatelů) a jeho realizace
11.1.5 Zpracovat návrh vyhodnocování efektivity realizovaných opatření ve vztahu k žákům z romské menšiny prostřednictvím monitoringu poměru romských a neromských žáků vyučovaných dle RVP ZV LMP
11.1.6 Ověřit možnosti aplikace mezinárodních nástrojů pro hodnocení míry aplikace inkluzívního přístupu v oblasti vzdělávání
11.1.7 Zpracovat metodické materiály pro podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání
11.1.8 Zpracování návrhu prosazování jednotných technologických standardů podmiňující existenci standardů v oblasti komunikace či dalších relevantních podpůrných opatření pro osoby s postižením či znevýhodněním

12. Informování a medializace aktivit, PR

12.1 Zajistit efektivní informování odborné i široké veřejnosti o procesech a aktivitách směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání

12.1.1 Zpracovat základní programový dokument („policy paper“) podpory rozvoje inkluzívního vzdělávání
12.1.2 Zpracovat strategii efektivního informování odborné i široké veřejnosti o argumentech podporujících toto pojetí vzdělávání, procesech a opatřeních směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání a jejich předpokládaných důsledcích
12.1.3 Zpracovat strategii prezentace relevantních zahraničních zkušeností z oblasti transformace vzdělávacího systému směrem ke zvýšení míry inkluzívního vzdělávání
12.1.4 Realizovat mediální aktivity (cílené kampaně) směřující k odbourávání předsudků a eliminace segregačních tlaků v oblasti vzdělávání (se zvláštním zřetelem na oblast vzdělávání romských žáků)