1. KOORDINACE A ŘÍZENÍ RIZIK KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI ČESKÉ REPUBLIKY |
1.1 Alokace finančních zdrojů ke snížení dopadu kybernetických hrozeb v ČR
|
1.1.1 Provedení analýz zaměřených na zajištění finančních zdrojů potřebných k plnění všech úkolů ve všech oblastech akčního plánu
|
1.1.1.1 Garantování odpovídajícího finančního rámce pro plnění úkolů k zajištění kybernetické bezpečnosti ČR v jednotlivých rozpočtových kapitolách rezortů.
|
|
1.2 Organizační začlenění systému včasného varování a reakce na kybernetické útoky
|
1.2.1 Vybudovat vládní pracoviště pro koordinaci, řízení, monitoring a analýzu aktuálního stavu informačních a komunikačních systémů ČR.
|
1.2.1.1 Vybudování vládního pracoviště CERT s kompetencemi koordinovat činnost při stanovení prevence detekce a reakce na kybernetické útoky v ČR.
|
|
1.3 Realizace systému včasného varování a reakce na kybernetické útoky
|
1.3.1 Prostřednictvím CERT vytvořit jednotný systém včasného varování, reakce a výměny informací ke snížení rizik plynoucích z hrozeb informačních a komunikačních systémů.
|
1.3.1.1 Zveřejňovat varování o bezpečnostních hrozbách a incidentech na Portálu CERT s doporučením na eliminaci rizik.
|
|
1.4 Nepřetržité monitorování a analýza kybernetických hrozeb ČR
|
1.4.1 Provádět systémové a pravidelné monitorování hrozeb a analyzování současné situace v ČR i ve světě.
|
1.4.1.1 Zřízení národního registru bezpečnostních incidentů a jeho pravidelné vyhodnocování a aktualizace
|
|
1.5 Alokace zdrojů ke snížení dopadu kybernetických útoků ČR
|
1.5.1 Alokovat finanční zdroje na reálné stanovení cílů a plánování procesů při výstavbě a provozu kybernetické obrany ČR v návaznosti na EU a NATO.
|
1.5.1.1 Garantování finančního rámce na výstavbu kybernetické obrany ČR.
1.5.1.2 Získání finančních zdrojů z ESF a realizace projektů kybernetické obrany.
|
|
1.6 Alokace lidských zdrojů k eliminaci kybernetických hrozeb ČR a edukace subjektů OČTŘ v potírání kyberkriminality
|
1.6.1 Zajistit podmínky pro další rozvoj (včetně materiálního a personálního posilování) struktur, přímo zapojených do potírání kybernetické kriminality.
|
1.6.1.1 Získání lidských a finančních zdrojů, tvorba koncepce dalšího vzdělávání
|
|
1.7 Stanovení cílů, kompetencí, rolí, odpovědnosti při výstavbě kybernetické obrany jako součásti kybernetické bezpečnosti ČR
|
1.7.1 Alokovat lidské zdroje na stanovení reálných cílů při výstavbě a provozu kybernetické obrany ČR v návaznosti na EU a NATO.
|
1.7.1.1 Alokace prostředků na financování lidských zdrojů z ESF a realizace výstavby projektů kybernetické obrany.
|
|
1.8 Monitorování účinnosti navržených protiopatření
|
1.8.1 Alokace finančních zdrojů na stanovení reálných cílů a plánování procesů při výstavbě a provozu kybernetické bezpečnosti ČR v návaznosti na EU a NATO.
|
1.8.1.1 Alokace finančních zdrojů na experty a realizace cílů výstavby kybernetické bezpečnosti.
|
|
1.9 Zlepšení spolupráce při zabezpečení kybernetické bezpečnosti
|
1.9.1 Zavést monitorování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik a navržených protiopatření jako součást národního systému řízení bezpečnostních rizik včetně vyhodnocování účinnosti nasazovaných opatření.
|
1.9.1.1 Bude řešeno v rámci vládního pracoviště CERT s koordinační úlohou ve vztahu ke kritické infrastruktuře ČR.
|
|
1.10 Ochrana kritické informační infrastruktury státu
|
1.10.1 Rozšiřovat a podporovat spolupráci policejních orgánů se zpravodajskými službami a nevládními neziskovými subjekty, zabývajícími se problematikou boje proti kybernetické kriminalitě
|
1.10.1.1 Zlepšování spolupráce a výměna zkušeností
|
|
1.11 Zlepšení spolupráce při zabezpečení kybernetické bezpečnosti
|
1.11.1 Vytvořit pro informační a komunikační systémy kritické infrastruktury státu potřebné postupy pro rychlý přechod z běžného do krizového stavu
|
1.11.1.1 Zpracování krizových plánů jednotlivých systémů KI, realizace pravidelných vzdělávacích programů personálu, nácviky postupů při obnově služeb informačních systémů.
|
|
1.12 Zlepšení spolupráce při zabezpečení kybernetické bezpečnosti
|
1.12.1 Zlepšit součinnost mezi subjekty zodpovědnými za informační a komunikační systémy kritické infrastruktury státu a věcně příslušnými bezpečnostními složkami státu
|
1.12.1.1 Zpracovat zásady a stanovit úroveň bezpečnosti systémů KI sjednocením a definováním práv a odpovědnosti.
1.12.1.2 Optimalizace existujících právních a technických norem.
|
|
|
2. PODPORA MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI |
2.1 Zapojení do mezinárodních cvičení v oblasti kybernetické bezpečnosti
|
2.1.1 Aktivně se zapojit do mezinárodních cvičení s prvky národní kybernetické obrany.
|
2.1.1.1 Zlepšování spolupráce a výměna zkušeností zejména při cvičeních EU a NATO.
|
|
2.2 Realizace efektivní spolupráce a koordinace na národní i mezinárodní úrovni
|
2.2.1 Podporovat portál CERT jako jednotný informační prostředek pro zajištění efektivní komunikace v oblasti kybernetické bezpečnosti na národní i mezinárodní úrovni.
|
2.2.1.1 Zřízení pracovních skupin pro oblast kybernetické bezpečnosti ČR v rámci MKRPKB.
2.2.1.2 Zveřejnění výstupů na portálu CERT jako platformy pro zajištění spolupráce s odbornou veřejností v oblasti kybernetické bezpečnosti.
|
|
2.3 Realizace aktivní mezinárodní spolupráce
|
2.3.1 Aktivně se účastnit přípravy legislativy a norem a další spolupráce týkající se kybernetické bezpečnosti v rámci Evropské unie i mimo ní (v rámci OECD, ISO, CERT, ENISA, ASEM, NATO a jiných mezinárodních organizací)
|
2.3.1.1 Zapojení expertů v oblasti legislativy, ICT a bezpečnosti jednotlivých resortů v oblasti kybernetické bezpečnosti do přípravy legislativy a norem v rámci EU, NATO.
|
|
2.4 Realizace aktivní mezinárodní spolupráce
|
2.4.1 Zapojit se do vytváření národních a mezinárodních pozorovacích a varovných sítí, se schopností odhalit a zabránit kybernetickým útokům v době vzniku
|
2.4.1.1 Zajištění uvedených činností prostřednictvím vládního pracoviště CERT ve spolupráci s dalšími pracovišti typu CSIRT.
|
|
|
3. NÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI (STÁTNÍ, SOUKROMÉ A AKADEMICKÉ) |
|
3.1.1 Prostřednictvím portálu CERT a dalších prostředků prezentovat nejlepší znalosti a praxi v oblasti kybernetické bezpečnosti.
|
3.1.1.1 Zveřejňování nejlepších znalostí a praxe při eliminaci kybernetických hrozeb (praktické dokumenty) na portálu CERT a jiných prostředcích
|
|
3.2 Využívání nejlepší praxe při budování kybernetické bezpečnosti
|
3.2.1 Podporovat zavádění a efektivní správu systémů řízení kybernetické bezpečnosti.
|
3.2.1.1 Zavádění systému ISMS a norem řady BS ISO/IEC 270XX.
|
|
|
4. VYTVOŘENÍ LEGISLATIVNÍHO RÁMCE K POSÍLENÍ KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI ČR A PODPORA OCHRANY LIDSKÝCH PRÁV A SVOBOD |
4.1 Vytvoření legislativního rámce na zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR
|
4.1.1 Příprava věcného záměru zákona o kybernetické bezpečnosti ČR a příslušných prováděcích předpisů
|
4.1.1.1 Definovat pojmy v právním systému ČR, které jsou nutné pro zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR, vymáhání práv a povinností v kyberprostoru ČR.
4.1.1.2 Definovat práva a povinnosti uživatelů a poskytovatelů služeb kyberprostoru ČR v souladu s nařízeními a předpisy EU.
|
|
4.2 Vytvoření legislativního rámce na zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR
|
4.2.1 Analýza současného právního prostředí v oblasti kybernetické bezpečnosti ČR
|
4.2.1.1 Zpracování analýzy platného práva se zaměřením na bezpečnost a potírání kriminality v kyberprostoru při respektování a dodržování lidských práv a svobod.
|
|
4.3 Vytvoření zákona na zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR
|
4.3.1 Příprava zákona na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
|
4.3.1.1 Návrh novelizace právních norem ke zvýšení vymahatelnosti práva ČR týkající se kyberkriminality.
|
|
|
5. ZVYŠOVÁNÍ ZNALOSTÍ A POVĚDOMÍ V OBLASTI KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI ČR |
5.1 Zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti, rizicích a možnostech obrany občanů, subjektů komerční a nekomerční sféry a orgánů veřejné správy
|
5.1.1 Podporovat povědomí o kybernetické bezpečnosti mezi firmami, veřejnou správou a dalšími organizacemi.
|
5.1.1.1 Zveřejňování zkušeností a praxe v oblasti kybernetické bezpečnosti na portálu CERT.
|
|
5.2 Zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti, bezpečnostních rizicích a možnostech obrany u občanů, subjektů komerční a nekomerční sféry a orgánů veřejné správy.
|
5.2.1 Podporovat zvyšování povědomí jednotlivců školeními na téma kybernetické bezpečnosti.
|
5.2.1.1 Realizovat vzdělávací programy na téma kybernetické bezpečnosti podle role, kterou uživatelé, experti a řídící pracovníci plní, včetně orgánů činných v trestním řízení.
|
|
5.3 Zavést školicí a vzdělávací programy
|
5.3.1 Definovat cílovou úroveň znalostí pro jednotlivé role v oblasti kybernetické bezpečnosti podle role, kterou zde uživatelé plní.
|
5.3.1.1 Zpracování metodického pokynu a způsobu plnění.
|
|
5.4 Podpořit celkový program národního povědomí o kybernetické bezpečnosti
|
5.4.1 Kybernetickou bezpečnost začlenit do odborného vzdělávání.
|
5.4.1.1 Zpracování metodického pokynu a způsobu plnění, edukace v oblasti kybernetické bezpečnosti.
|
|
|
6. POSILOVÁNÍ KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI V ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY A KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY ČESKÉ REPUBLIKY |
6.1 Zpracování analýzy rizik informačních a komunikačních systémů veřejné správy s návrhem na eliminaci rizik
|
6.1.1 Vytvoření přehledu informačních a komunikačních systémů ČR. Provedení analýzy rizik poskytovaných služeb dodavatelů, kteří nejsou v majetku veřejné správy. Návrh opatření k eliminaci rizik.
|
6.1.1.1 Návrh komplexních opatření na eliminaci uvedených rizik.
|
|
6.2 Definování ochrany neutajovaných informací veřejné správy
|
6.2.1 Podpora k vytváření podzákonných norem k systematické kategorizaci informací neutajovaného charakteru a kategorizaci ICT ve veřejné správě, které zpracovávají neutajované informace neveřejného charakteru.
|
6.2.1.1 Vypracování předpisů a směrnic k ochraně důvěrných neutajovaných informací neveřejného charakteru a způsobu nakládání v informačních a komunikačních systémech veřejné správy.
|
|
6.3 Zavádění bezpečnostních norem a mezinárodních norem v oblasti ICT do veřejné správy
|
6.3.1 Podporovat zavádění a efektivní správu systémů řízení kybernetické bezpečnosti.
|
6.3.1.1 Zavádění systému ISMS a norem řady BS ISO/IEC 270XX atd.
|
|
|
7. POSILOVÁNÍ ODOLNOSTI PROTI NARUŠENÍ ICT SYSTÉMŮ A PROTI KYBERNETICKÝM ÚTOKŮM ČR |
7.1 Monitorování účinnosti navržených protiopatření
|
7.1.1 Zavést monitorování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik a navržených protiopatření.
|
7.1.1.1 Bude řešeno v rámci vládního pracoviště CERT.
|
|
7.2 Zajištění kybernetické bezpečnosti orgánů veřejné správy
|
7.2.1 Zajistit dohled kybernetické bezpečnosti v rámci komunikační a informační infrastruktury veřejné správy.
|
7.2.1.1 Zřízení vládního pracoviště CERT.
|
|
7.3 Ochrana kritické informační a komunikační infrastruktury státu
|
7.3.1 Vyžadovat zavádění nástrojů kybernetické bezpečnosti pro ochranu informačních a komunikačních systémů kritické infrastruktury státu.
|
7.3.1.1 Zavedení bezpečnostní správy vybraných systémů a sítí, provozní bezpečnostní dokumentace, kontroly zabezpečení jejich vzájemného koordinovaného řízení a výměna informací při zjištění bezpečnostních incidentů.
|
|
7.4 Zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve veřejné správě
|
7.4.1 Stanovit minimální rozsah úkolů k zajištění bezpečnosti informací ve veřejné správě v souladu s příslušnými normami ČSN ISO/IEC řady 27000 apod.
|
7.4.1.1 Návrh novelizace právních norem a zpracování metodik a směrnic stanovujících povinnostinveřejné správě k zavedení ISMS včetně kontrolních mechanismů a sankcí.
|
|
7.5 Spolupráce při zabezpečení kybernetické obrany
|
7.5.1 Zlepšit součinnost mezi subjekty zodpovědnými za informační a komunikační systémy kritické infrastruktury státu a věcně příslušnými bezpečnostními složkami státu.
|
7.5.1.1 Zpracovat zásady a stanovit úroveň bezpečnosti systémů KI sjednocením a definováním práv a odpovědnosti.
7.5.1.2 Optimalizace existujících právních a technických norem.
|
|
7.6 Zavedení plánu obnovy systému ICT ve veřejné správě
|
7.6.1 Zvýšit bezpečnost ICT a dat ve veřejné správě možností spolehlivé a rychlé obnovy funkčnosti systému, služeb a dat.
|
7.6.1.1 Zpracování metodik a směrnic nařizujících aplikaci plánů obnovy ICT ve veřejné správě, včetně ověření reálné funkčnosti.
|
|
7.7 Cvičení na národní a mezinárodní úrovni k testování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik
|
7.7.1 Provádění cvičení na národní a mezinárodní úrovni k nácviku testování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních hrozeb a zavedení protiopatření prvků veřejné informační a komunikační infrastruktury.
|
7.7.1.1 Zpracování plánů a metodik k provádění cvičení na národní a mezinárodní úrovni k nácviku testování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik a zavedení protiopatření vybraných prvků veřejné informační a komunikační infrastruktury.
|
|
|