| Zdraví 2020: Evropská politika pro zdraví a kvalitu života (2012) |
1. | Celoživotní investice do zdraví a posilování role občanů |
1.1 | 27. Podpora dobrého zdravotního stavu během celého života vede ke zlepšení vyhlídek na delší dobu prožitou ve zdraví a na dlouhověkost; obojí může přinést ekonomický, sociální i individuální prospěch
|
1.2 | 28. Programy podpory zdraví založené na principu aktivního zapojení a zvýšení role občanů nabízejí skutečný přínos
|
1.3 | 29. Existují jasné důkazy, že nákladově efektivní strategie mohou přímo zlepšit zdraví a blahobyt populace
|
1.4 | 30. Rozvoj programů podpory zlepšování duševního zdraví je vysoce relevantní
|
1.5 | 31. Obzvláště cenné jsou strategie zaměřené na zdravý život mladých lidí a starší populace
|
2. | Řešení hlavních evropských zdravotních problémů – nepřenosných a přenosných onemocnění |
2.1 | 32. Zdraví 2020 se zaměřuje na řadu efektivních integrovaných strategií a intervencí, jejichž cílem je řešení hlavních zdravotních problémů regionu
|
2.2 | 33. Úspěšné řešení nadměrné zátěže, kterou představují chronická nepřenosná onemocnění, vyžaduje kombinovaný přístup
|
2.3 | 34. Zdraví 2020 podporuje zvýšení úsilí zaměřeného na implementaci globálních a regionálních ustanovení týkajících se nepřenosných onemocnění
|
2.4 | 35. Zdraví 2020 podporuje soustavné úsilí v boji s přenosnými nemocemi
|
3. | Posílení zdravotnických systémů zaměřených na lidi, podpora kapacity veřejného zdraví a rozvoj krizové připravenosti, dohledu a akceschopnosti v mimořádných situacích |
3.1 | 36. Dosažení vysoké úrovně kvality péče a lepších výsledků v oblasti zdraví vyžaduje systémy, které jsou finančně životaschopné, pokrývající potřeby, zaměřené na lidi a založené na důkazech a informacích
|
3.2 | 37. Zdraví 2020 znovu potvrzuje závazek Světové zdravotnické organizace a jejích členských států na zajištění univerzálního pokrytí zdravotní péče, včetně přístupu k vysoce kvalitní a dostupné lékařské péči a lékům
|
3.3 | 38. Zdraví 2020 i nadále vnímá primární zdravotní péči jako základní kámen zdravotnických systémů 21. století
|
3.4 | 39. Dosažení lepších výsledků v oblasti zdravotnictví vyžaduje výrazné posílení funkcí a kapacit v oblasti veřejného zdraví
|
3.5 | 40. Revitalizace veřejného zdravotnictví a transformace poskytování služeb vyžaduje reformu vzdělávání a školení zdravotnických odborníků
|
3.6 | 41. Klíčový význam má vývoj adaptivních politik, odolných struktur a obezřetnosti, neboť jen tak je možno efektivně předvídat a zvládat mimořádné zdravotní situace
|
4. | Vytváření odolných komunit a prostředí podporujících zdraví |
4.1 | 42. Vybudování odolnosti je klíčovým faktorem ochrany a podpory zdraví a blahobytu na úrovni jednotlivců i komunit
|
4.2 | 43. Spolupráce mezi resortem životního prostředí a zdravotnickým sektorem je naprosto klíčová pro ochranu lidského zdraví před riziky plynoucími z nebezpečného nebo kontaminovaného prostředí a pro nastavení sociálních a fyzikálních faktorů podporujících zdraví
|
4.3 | 44. Efektivitu veřejného zdravotnictví zvyšuje rozšíření mezidisciplinární a meziresortní spolupráce mezi oblastmi lidského, environmentálního a zvířecího zdraví
|