Databázi pro MMR zajišťuje NSZM na platformě infosystému DATAPLÁN
www stránky
EVROPSKÁ UNIE / European Union
Strategie EU pro Podunají (2010)
Základní informace o dokumentu
[EUSDR 2010]
Strategie by měla z Podunají udělat opravdový region 21. století – bezpečný a sebevědomý, jeden z nejpřitažlivějších v Evropě. V roce 2020 by všichni obyvatelé Podunajského regionu měli mít lepší vyhlídky na dosažení vyššího vzdělání, zaměstnání a prosperity přímo ve svém kraji. Právě za tímto účelem Evropská rada požádala Komisi, aby připravila tuto strategii.
Strategie zdůrazňuje ucelený přístup k udržitelnému rozvoji. Je nutné identifikovat prostor pro synergie i vzájemné ústupky, např. rozvojem špičkové ekologické technologie, snahou o lepší nastavení politik a financování pro dosažení lepšího účinku v místě působení a překonáváním roztříštěnosti. Díky tomu, že vyvíjí činnost v mnoha oblastech politiky, může Komise takový přístup usnadňovat, jak je nastíněno 1) v tomto sdělení ostatním institucím a 2) v průvodním akčním plánu.
Podunají prošlo dramatickou proměnou. Mezi nejnovější změny patří rozšíření EU v letech 2004 a 2007. Nejmezinárodnější povodí na světě nyní leží převážně v prostoru Evropské unie (EU). Existují nové příležitosti k řešení závažných problémů a využití potenciálu regionu, zejména šance podpořit jeho úsilí o překonání hospodářské krize udržitelným způsobem. Lze zlepšit společensko-hospodářský rozvoj, konkurenceschopnost, řízení ochrany životního prostředí a růst založený na účinném využívání zdrojů, zvýšit úroveň bezpečnosti a zmodernizovat dopravní koridory. Dunaj může EU otevřít jejím blízkým sousedům, regionu Černého moře, jižnímu Kavkazu a střední Asii. Strategie EU pro Podunají může přispět k plnění cílů EU a posílit její hlavní politické iniciativy, zejména strategii Evropa 2020.
Dunajský region je funkčním prostorem, který je vymezen povodím Dunaje. Koordinační útvary jako např. Dunajská komise a Mezinárodní komise pro ochranu Dunaje se věnují řešení jednotlivých problémů. Strategie zaujímá širší přístup, aby bylo možné se s prioritními otázkami vypořádat uceleným způsobem. Ze zeměpisného hlediska se týká převážné, avšak nikoliv výhradně, těchto zemí: v rámci EU Německa (Bádenska-Württemberska a Bavorska), Rakouska, Slovenské republiky, České republiky, Maďarska, Slovinska, Rumunska a Bulharska, za hranicemi EU pak Chorvatska, Srbska, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Moldavské republiky a Ukrajiny (regionů podél Dunaje). Strategie zůstává otevřena dalším partnerům z regionu. Dunaj se vlévá do Černého moře, strategie by proto měla být v souladu s perspektivami rozvoje regionu Černého moře. S více než 100 miliony obyvatel a pětinou rozlohy EU se pro Evropu jedná o životně důležitou oblast.
PROVÁDĚNÍ A ŘÍZENÍ
• Udržitelný rámec spolupráce
Dodáním řádu vynakládanému úsilí se strategie snaží co nejlépe využít to, co je k dispozici, jmenovitě politiky a financování. Jednotlivá opatření se vzájemně doplňují. Všechny zúčastněné strany na sebe musí vzít odpovědnost. Prohlášení Bukurešťského summitu o Dunaji je v této souvislosti důležitým závazkem. Komise může pomoci formou usnadňování a podpory aktivit, je ovšem zapotřebí závazku a praktického zapojení všech orgánů na státní, regionální i dalších úrovních. Spolupráce s mezinárodními a přeshraničně působícími organizacemi v celém regionu podpoří synergický účinek a zabrání tvorbě duplicit. Posílený územní rozměr spolupráce přinese ucelený přístup a povzbudí k lepší koordinaci strategií pro jednotlivá odvětví. Bude nutný jednoznačný důraz na výsledky.
• Koordinace
Je zapotřebí několika opatření. Strategickou úroveň koordinace bude mít na starost Komise, které budou napomáhat všechny členské státy prostřednictvím skupiny na vysoké úrovni. Nečlenské státy by do této skupiny měly být přizývány podle potřeby. Komise by se na skupinu obracela v případě úprav strategie nebo akčního plánu, při přípravě zpráv a ve věci monitorování. Skupina se věnuje usměrňování politiky a určování priorit. Koordinace každé prioritní oblasti je úkolem členských států (spolu se státy nebo regiony, které nejsou členy, s výjimkou témat, kterým se EU věnuje na vnitrostátní úrovni – např. bezpečnost a závažná kriminalita a organizovaný zločin), které budou konzultovat Komisi a příslušné agentury EU a regionální orgány. „Koordinátoři prioritních oblastí“, kteří prokážou závazek vůči celému dunajskému regionu, jsou přijatelní pro ostatní a nepostrádají potřebné odborné znalosti, zajistí realizaci (např. formou dohody na plánování, které bude obsahovat cíle, ukazatele a harmonogramy, a zajišťováním rozsáhlých kontaktů mezi navrhovateli projektů, programy a zdroji financování, a poskytováním technické podpory a poradenství). Půjde o práci nadnárodní, meziodvětvové a interinstitucionální povahy. Ve zprostředkovatelské roli budou Komsi napomáhat národní kontaktní místa. Ta budou zajišťovat koordinaci v každé zemi, identifikovat příslušné kontakty a především se budou zabývat praktickými stránkami práce.
• Provádění
Provádění opatření je odpovědností všech, na státní, regionální, městské a místní úrovni. Opatření (která stanoví cíle, jichž má být dosaženo) musí být převedena do podoby konkrétních projektů (které budou podrobné a budou muset mít vedoucího projektu, časový rámec a financování). V předkládání návrhů by jim mělo být aktivně napomáháno při současném respektování autonomie programového rozhodování.
• Financování
Strategie bude prováděna za využití stávajících finančních prostředků a tam, kde to bude potřeba, jejich přizpůsobením cílům strategie, a při současném dodržení celkových rámců. Ve skutečnosti je už k dispozici množství prostředků v rámci početných programů EU (např. 100 miliard EUR ze strukturálních fondů v období 2007–2013, stejně jako významné objemy finančních prostředků v rámci NPP a ENPI). Postupy pro výběr projektů by mohly být přezkoumány, aby vyhovovaly odsouhlaseným cílům. Existují i jiné prostředky, jako například investiční rámec pro západní Balkán, stejně jako mezinárodní finanční instituce (např. EIB: 30 miliard EUR v období 2007–2009 na podporu splavnosti a odstranění znečištění). Pozornost by měla být věnována kombinacím grantů a půjček. Existují státní, regionální i místní prostředky. Právě přístup k financování a možnosti jeho kombinování, zejména z veřejných a soukromých zdrojů mimo rámec EU, jsou zcela zásadní.
• Podávání zpráv a hodnocení
Podávání zpráv a hodnocení bude prováděno Komisí v partnerství s koordinátory prioritních oblastí a dalšími zúčastněnými stranami. Úkolem koordinátorů bude identifikovat pokrok související se zlepšeními, která opatření a projekty přinesou, a postup v plnění cílů, stejně jako podávání pravidelných informací o své činnosti. Na základě toho bude Komise připravovat zprávy ukazující pokrok v plnění akčního plánu. Komise bude rovněž organizovat výroční fórum, které bude sloužit k prodiskutování práce, konzultování upravených opatření a k vývoji nových přístupů. Účastnit se budou státy, orgány EU a další zainteresované strany (zejména mezivládní subjekty, soukromý sektor a občanská společnost).