KRAJ KARLOVARSKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ KARLOVARSKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Karlovarského kraje 2016-2020
Rozvoj vzdělávání a vzdělávací soustavy v Karlovarském kraji
Předškolní vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
Připravit se na zavedení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání - doporučit obcím, zřizovatelům mateřských škol, aby byla zajištěna potřebná kapacita mateřských škol, případně byla učiněna další opatření k zajištění maximální účasti dětí na předškolním vzdělávání včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Podporovat spolupráci s orgány sociálně-právní ochrany dětí a dalšími odborníky při motivaci rodin z lokalit ohrožených sociálním vyloučením k účasti v předškolním vzdělávání.
Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v potřebných oblastech – práce s dětmi ze sociálně vyloučených lokalit, s dětmi s potřebou podpůrných opatření, s dětmi cizinců.
Podporovat změny ve školních vzdělávacích programech, zaměřit se na polytechnickou výchovu (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, což zahrnuje i EVVO).
Podpora předškolního vzdělávání a péče: dostupnost – společné vzdělávání – kvalita. Opatření se vztahuje i na podporu vzdělávání cizinců za podpory asistence ve třídě MŠ.
Základní vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Podporovat využívání jednotné diagnostiky při posuzování školní zralosti, lepší spolupráci MŠ a ZŠ s rodiči, příp. s OSPOD, doporučovat možnost vzdělávání v přípravných třídách. Podporovat zvyšování kvality pedagogické práce u dětí s potřebou podpůrných opatření.
Podporovat spolupráci ZŠ se SŠ a zaměstnavateli, a to zejména ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce a zapojením zaměstnavatelů do procesu volby vzdělávací dráhy žáka.
Podporovat provedení obsahových úprav RVP/ŠVP ZV v oblasti očekávaných výstupů, podporovat matematické, jazykové, polytechnické a ICT vzdělávání (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, což zahrnuje i EVVO). Podporovat vytváření postojů a předpokladů pro aktivní občanství a udržitelný rozvoj.
Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami zlepšováním podmínek pro tuto činnost. Podporovat dodržování pravidel pro diagnostickou a intervenční práci v poradenských zařízeních, tak aby nedocházelo k neoprávněnému vyčleňování dětí a žáků mimo hlavní vzdělávací proud. Podporovat bezbariérovost na školách.
Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků vč. vedoucích pracovníků, případně zástupců zřizovatelů, odborných pracovníků ŠPZ v prioritních oblastech.
Podporovat systémová opatření ke zlepšení zdravého životního stylu dětí a mládeže s využitím vzdělávací oblasti Výchovy ke zdraví. Podpora vzdělávání ke zdraví a bezpečí.
Podporovat spolupráci škol a školských zařízení pro zájmové vzdělávání při rozvoji nadání, včetně programů, soutěží a stimulujících mimoškolních aktivit. Zvyšovat přístupnost zájmového a neformálního vzdělávání. Podporovat zapojení dětí ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání do mimoškolních aktivit.
Střední vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
Harmonizovat skladbu oborů středního vzdělávání a provázat efektivněji jejich strukturu s potřebami trhu práce, využívat predikci potřeb regionálního trhu práce jako jedno z kritérií při úpravě počtu otevíraných tříd prvních ročníků oborů středního odborného vzdělávání. Podpořit výuku v těch oborech středního vzdělání, u jejichž absolventů je předpoklad dlouhodobého uplatnění na trhu práce.
Podporovat systém cyklických revizí RVP v návaznosti na předpokládané budoucí požadavky trhu práce, podporovat zavedení některých opatření podle modelu odborného vzdělávání POSPOLU, podporujícího prostupnost odborného vzdělávání.
Podporovat obory technického a přírodovědného zaměření s ohledem na technický pokrok a požadavky trhu práce.
Pravidelně vyhodnocovat rozsah a organizaci odborné praxe u maturitních oborů a odborného výcviku u nematuritních oborů odborného vzdělávání a podporovat jeho navýšení.
Podporovat systémové využívání stáží ve firmách jako efektivního nástroje podpory zaměstnatelnosti, praktické vyučování v oborech odborného vzdělávání zajišťovat v rámci možností na pracovištích zaměstnavatelů a dalších zařízeních (např. Centra odborného vzdělávání), Podporovat spolupráci škol, zaměstnavatelů a poboček Úřadu práce s cílem dalšího zkvalitnění úrovně odborného vzdělávání.
Podporovat zavedení povinné přijímací zkoušky pro přijímání žáků do oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou. Podporovat účast středních škol v přijímacích zkouškách do oborů vzdělání s maturitní zkouškou.
Podporovat systémové změny ve výuce matematiky v základním a středním vzdělávání. Podporovat zařazení zkoušek Matematika rozšiřující cizí jazyk rozšiřující do nabídky nepovinných zkoušek společné části maturitní zkoušky.
Podporovat zavedení plošné realizace maturitní zkoušky elektronickou formou, podporovat účast středních škol na pilotním ověřování možnosti zavedení počítačem podporovaného testování (CBT) realizace maturitní zkoušky.
Podporovat poskytování metodické podpory školám při využívání jednotných zadání, např. formou e-learningu, konzultací a helpline.
Podporovat zavedení skládání písemných závěrečných zkoušek elektronicky, zároveň dále ponechat možnost skládání písemných zkoušek tradiční formou – metodou tužka + papír.
Infrastruktura SŠ a VOŠ (oblast podpory přírodovědného a technického vzdělávání, podpora center odborného vzdělávání, podpora cizích jazyků, konektivity škol a digitálních kompetencí, sociální inkluze, celoživotního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání.
Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Optimalizovat oborovou strukturu ve vazbě na aktuální požadavky trhu práce a na základě analýzy struktury absolventů dle oborů vzdělání registrovaných na úřadu práce.
Do oborů vzdělání poskytujících střední vzdělání s maturitní zkouškou ve střední škole nebo vyšší odborné vzdělání ve vyšší odborné škole může být nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce sociálních partnerů (Svazu průmyslu a dopravy, Hospodářské komory, Agrární komory).
Rovné příležitosti ve vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
Podporovat zavedení diagnostických postupů ve školách a sjednocení diagnostiky v poradenských zařízeních.
Podporovat informovanost žáků, rodičů, pracovníků OSPOD a dalších pedagogických pracovníků ve věci změn legislativy (§ 16 školského zákona).
Zlepšení podmínek pedagogických pracovníků
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Vyhledávat další možnosti spolupráce s FPE ZČU v Plzni k získávání a zvyšování odborné kvalifikace zejména učitelů ZŠ a SŠ.
Stipendia pro studenty VŠ – podpora studijních oborů zaměřených na učitelství 1. a 2. stupně základních škol a středních škol.
Podporovat vzdělávací a metodickou činnost Krajského vzdělávacího centra pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XXI.b zájmová činnost a rekreace
Podporovat vzdělávání pedagogů v oblasti implementace a aktualizace ŠVP. Podporovat činnost Krajské umělecké rady.
Podporovat zapojení základních uměleckých škol v rámci projektového období 2014 -2022, zejména OP VVV a IROP.
Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání. Stabilizovat a dále zlepšovat pracovní podmínky pedagogických pracovníků v těchto zařízeních.
Vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace