KRAJ LIBERECKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ LIBERECKÝ
Akční plán adaptace na změnu klimatu v podmínkách Libereckého kraje (2021)
A. Majetek a služby Libereckého kraje a jím zřizovaných organizací
A.1 Prosazování klimatických hledisek a principů podpory ekologické stability krajiny při rozhodování kraje a při jeho investicích
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
A.1.1 Rozpracovat konkrétní soupis (katalog) zmírňujících a adaptačních opatření v podmínkách Libereckého kraje s rámcovou proveditelností
A.1.2 Promítnout ochranu klimatu, ekologickou stability krajiny a mitigační opatření do konkrétních interních koncepčních dokumentů
A.1.3 Zpracovat „klima scan“ jednotlivých budov v majetku KÚ a jím zřizovaných institucí, navrhnout konkrétní zmírňující a adaptační opatření na tyto budovy
A.2 Snížení uhlíkové stopy Krajského úřadu Libereckého kraje a jím zřizovaných organizací přednostně opatřeními s adaptačním i mitigačním efektem
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
A.2.1 Zavedení systematického energetického managementu na budovách kraje a jeho příspěvkových organizací.
A.2.2 Při rekonstrukcích budov v majetku kraje a jeho PO nahrazovat fosilní paliva (v současné době převládající zdroj vytápění budov) nízkouhlíkovými variantami (tepelná čerpadla, biomasa, ad.).
A.2.3 Zavádět výrobu teplé vody s využitím sluneční energie – instalovat fototermické panely na veřejných budovách pro ohřev teplé užitkové vody; využívat odpadní teplo z teplé vody pro ohřev vzduchu v budovách (např. v rekuperačních jednotkách).
A.2.4 Podpořit výrobu elektřiny z OZE – instalovat fotovoltaické panely na střechách veřejných budov (viz též 1c.7), podpořit akumulaci této energie (baterie); vlastní výrobu z fotovoltaických panelů využívat alespoň pro krytí „režijní“ spotřeby budov (osvětlení, vzduchotechnika).
A.2.5 Změnit dodavatele, resp. tarif elektřiny pro budovy v majetku kraje a PO – zajistit nákup „zelené“ elektřiny z OZE.
A.2.6 Při rekonstrukci budov a komunikací v majetku kraje a jím zřizovaných organizací uplatňovat adaptační zásady hospodaření s dešťovou vodou (HDV), jako jsou opatření pro snížení srážkového odtoku, výstavba vsakovacích zařízení bez regulovaného odtoku, výstavbu vsakovacích zařízení s regulovaným odtokem, výstavbu retenčních objektů a s regulovaným odtokem a využívání tzv. „šedé“ vody v budovách.
A.3 Snížení emisí skleníkových plynů v oblasti energie, dopravy, odpadů a cestovního ruchu a zvýšení ukládání uhlíku v zemědělské půdě
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
A.3.1 Spolupráce s akademickým sektorem v kraji i mimo kraj s cílem šíření inovačních řešení pro snižování uhlíkové stopy pro činnosti kraje.
A.3.2 Zajistit prostřednictvím právnických osob zřizovaných Libereckým krajem nákup elektřiny z OZE v aukci a případně i další prodej soukromým osobám – obyvatelům LK.
A.3.3 Zpracovat koncept udržitelné mobility s preferencí nízkouhlíkových a bezemisních způsobů dopravy a rozvojem cyklistické dopravy včetně návazností na veřejnou dopravu.
A.3.4 Podpořit kvalitu a dosažitelnost veřejné dopravy, iniciovat využívání „zelené“ elektřiny a biopaliv v rámci dopravních prostředků, které kraj přímo provozuje, anebo na které kraj finančně přispívá.
A.3.5 Podpora nabíjecích stanic pro elektrokolau budov kraje a organizací kraje jako prostředek mitigace každodenních cest zaměstnanců do práce méně příznivými formami dopravy.
A.3.6 Informačně podpořit dojíždění zaměstnanců kraje a jeho organizací udržitelnou dopravou do práce (bonusy za cestu veřejnou dopravou, na kole či pěšky, podpora využívání spolujízdy).
A.3.7 Zvyšovat podíl biopaliv na spotřebě energie v důsledku rozvoje biopaliv II. a III. generace (zejména s ohledem na autobusovou dopravu v kraji).
A.3.8 Využít potenciál zemědělského hospodaření v oblasti ukládání uhlíku, zejména iniciovat aktivity/projekty aplikovaného výzkumu, které se na regionální či národní úrovni budou zabývat přínosy a možnostmi mitigačních opatření v zemědělství s důrazem na: opatření k efektivnějšímu ukládání uhlíku do půdy, související živočišnou výrobu a chov přežvýkavců, ekologické produkční zemědělství, podporu managementu regenerativního chovu dobytka na trvalých travních porostech a podporu integrované zemědělské produkce (kombinující v rovnováze rostlinnou i živočišnou výrobu).
B. Voda a vodní režim v krajině
B.1 Podpora obcí a dalších subjektů v přípravě a realizaci nápravy nevhodných meliorací, revitalizace toků, víceúčelových regulovatelných nádrží s retenční kapacitou, tůní, průlehů a dalších opatření pro retenci vody
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
Vytvoření odborného zázemí pracovníků, kteří budou schopni připravovat projekty adaptačních opatření a jejich realizaci a taktéž žádosti o dotace na jejich realizaci a zajišťovat odborné konzultace obcím i soukromým subjektům. Podpora při realizaci drobných opatření ve volné krajině i zastavěném území prováděných obcemi a/nebo na základě dobrovolnictví
B.2 Kontrola a součinnost při úpravách režimových opatření
v nakládání s vodami
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
B.3 Součinnost s obcemi a ostatními subjekty při vytváření a obnově vodovodů a kanalizací a při ochraně vodních zdrojů
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
zjištění promítnout do aktualizace Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Libereckého kraje zejména v oblasti předcházení rizik
poskytnout podporu obcím při výstavbě a rekonstrukci přivaděčů a rozvodných sítí
za využití dotace z PO 1.2 OPŽP (zahrnuto též do navrhovaných TO v OPŽP 2021–2027) tam, kde jsou vlastníky VHS či vodovodů obce, či obcemi ovládané společnosti; podpora při přípravě žádostí
podporovat ochranu zdrojů pitných vod z hlediska přívalových dešťů (zejména u malých provozovatelů vodovodů) a doplnění systému úpravy o další stupně
podpora rekonstrukcí a vytváření nových sítí je prioritní tam, kde jsou stávající individuální zdroje ohroženy suchem v důsledku místních podmínek (včetně ohrožení rozšířením dolu Turów)
v návaznosti na to zajistit aktivní součinnost při přípravě nádrže Raspenava pro zajištění pitné vody, přitom preferovat její variantu minimalizující dopady na zájmy ochrany přírody a krajiny
iniciovat vyhodnocení chemické kvality vody v recipientech odpadních vod a predikci vývoje vodnosti dotčených toků a kvality vody v nich – v návaznosti stanovit rizika a priority čištění odpadních vod vypouštěných do jednotlivých
recipientů
B.4 Podpora zvýšení retence vody a optimalizace vodního režimu v lese
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.b lesnictví
budování a obnova mokřadů, tůní, drobných retenčních vodních nádrží přírodního charakteru na lesních vodních tocích, s preferencí obtočných nádrží bez vzdouvacího objektu na vodním toku
aplikování postupů a opatření při těžbě a obnově lesa k zamezení nebo zpomalení povrchového odtoku srážkových vod a proti erozi půdy
revitalizace nevhodně upravených koryt vodních toků (prioritně u zahloubených,
narovnaných a neúměrně opevněných koryt
ochrana a obnova přirozeného vodního režimu v lesích – rušení/omezení meliorací, revize potřebnosti dalších lesnicko-technických opatření jako je (dřívější) nevhodný způsob realizace lesních cest (způsobujících umělé odvodnění přilehlých porostů) a jejich případné rušení či úprava za účelem zadržení vody v lese
B.5 Zajištění ochrany cenných vodních biotopů v krajině a ochrana dalších unikátních biotopů
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
Při aktualizaci lokálních součástí ÚSES bude kladen důraz na zohledňování a zapojování vodních biotopů do tohoto systému, pokud to bude s ohledem na tvorbu a funkčnost ÚSES možné
Kraj se bude podílet na aktivitách na projektech obcí a dalších subjektů zaměřených na zadržování vody v krajině prostřednictvím přírodě blízkých opatření, součinnost a spolupráce při čerpání podpory z PO 4 OPŽP (zahrnuto též do navrhovaných TO v OPŽP 2021–2027)
Kraj zahrne monitoring unikátních alpínských společenstev ve spolupráci s AOPK ČR a SKRNAP a drobných toků ohrožených vysycháním (ve spolupráci s AOPK ČR, LČR a státními podniky povodí) do indikátorů vývoje dopadů změny klimatu na území kraje
B.6 Monitoring jakosti vody
Deskriptory:
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
Provádění kontroly kvality vody ve veřejných vodovodech a veřejných studnách a schvalování provozních řádů veřejných vodovodů provádí hygienická služba. Výsledky této činnosti budou pravidelně sdíleny s krajským úřadem
Kraj bude ve spolupráci s hygienickou službou využívat výsledky Systému monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí (Subsystém II: Zdravotní důsledky a rizika znečištění pitné vody
Kraj bude spolupracovat s Krajskou hygienickou stanicí v Liberci na průzkumu u provozovatelů vodovodů (byl v minulosti z iniciativy KHS již prováděn) nad rámec povinného vykazování pro MZe – zejména tam, kde jsou provozovateli obce
Kraj bude využívat výsledky sledování pesticidů v podzemních vodách a sdílet je s orgány ochrany zemědělského půdního fondu
Kraj bude využívat výsledky monitoringu jakosti povrchových vod prováděných
Povodím Ohře, s. p. a Povodím Labe, s. p. a výsledky monitoringu vod ke koupání prováděného Krajskou hygienickou stanicí Libereckého kraje se sídlem v Liberci v monitoringu dopadů změny klimatu
B.7 Součinnost se správci vodních toků při realizaci revitalizačních a protipovodňových opatření v krajině
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
spolupracovat a poskytovat součinnost při realizaci opatření dle Plánu dílčího povodí Ohře, dolního Labe a ostatních přítoků Labe, zaměří se přitom více na menší opatření mimo vlastní koryta – údolní nivy, tůně, mokřady – a transformaci systémů plošného odvodnění
poskytovat součinnost a spolupráci při realizaci protipovodňových opatření dle Plánu pro zvládání povodňových rizik Povodí Labe a dalších koncepčních protipovodňových strategií
spolupracovat na plánování a realizaci opatření ve vodním hospodářství v rámci III. plánovacího cyklu
spolupracovat s obcemi, mikroregiony, vodoprávními úřady a orgány ochrany přírody a krajiny v kraji při přípravě realizací a vzájemné informovanosti o revitalizačních opatřeních plánovaných a realizovaných povodími,
předjednávat konkrétní návrhy opatření s vlastníky a aktéry v území a zajišťovat soulad s ÚP a tím připravovat podmínky správcům povodí pro realizaci opatření – s využitím pracoviště z opatření F.6.
spolupracovat na výběru konkrétních opatření z návrhů správ povodí s mimořádným významem pro kraj s ohledem na jednotlivé krajiny a u těchto opatření dále spolupracovat na zprostředkování zapojení obcí, mediaci, na řešeních místních poměrů směřujících např. i k výkupu potřebných pozemků, projednávat na politické úrovni s reprezentací obcí
C. Příroda, zemědělství a lesnictví
C.1 Zvýšení odolnosti lesních porostů a přeměna smrkových monokultur
Deskriptory:
XVIII.b lesnictví
uplatňování zásad lesnických adaptačních politik v rámci lesnického plánování – zohledňovat při zpracování lesních hospodářských plánů
informování aktérů o možnostech a vhodnosti využívání pěstebních opatření ve smrkových porostních typech diferencovaně v závislosti na stupni poškození porostů a zóně ochrany přírody, pokud se nacházejí v chráněných územích,
jednání s podnikatelskými i dalšími subjekty o poskytnutí darů na sazenice potřebných druhů stanovištně původních dřevin
iniciování/podpora zapojení dobrovolníků (z firem, spolků, široké veřejnosti…) do realizace výsadeb – zakládání druhově pestrých lesních porostů
C.2 Uplatňování přírodě blízkého managementu porostů poškozených kalamitními činiteli a dosažení stavů zvěře umožňujících obnovu lesů
Deskriptory:
XVIII.b lesnictví
XVIII.e myslivost
Oslovení a projednání s představiteli (ministry) na MŽP a MZe, pozvání a praktická ukázka v terénu (za účasti regionálních aktérů a představitelů kraje) a sdílení zkušeností s přirozenou obnovou lesa na území Libereckého kraje (ukázky úspěšné regenerace lesů s ponechanou dřevní hmotou v Jizerských horách od roku 1991)
Zákonodárná iniciativa Libereckého kraje k oběma výše popsaným problémům, projednání a úsilí o prosazení na centrální úrovni.
Navržení změny dotačních pravidel státu, aby bylo možné diferencovat podle
veřejného zájmu; v současnosti plošné dotování těžby souší na kalamitních plochách,
která má v mnoha případech zmiňované výrazně negativní důsledky a pouze
minimální ekonomický přínos; dotační podporu je vhodné umožnit na cílené
ponechání odumřených porostů za stanovených podmínek pro zajištění uvedených mimoprodukčních funkcí s výraznými pozitivními dlouhodobými ekologickými i ekonomickými efekty
Komunikovat s představiteli obcí, potažmo místní veřejností, přínosy a důležitost
(částečného) ponechání odumřelé dřevní hmoty v lese, včetně prevence eroze, poškození lesních cest i obecních komunikací těžbou a dopravou, ale při současném zajištění bezpečnosti pohybu osob po turistických cestách atp.
C.3 Ochrana půdy před degradačními faktory, zajištění udržitelnosti zemědělské produkce, zadržování vody a zvyšování obsahu organické hmoty v půdě
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
zlepšování kvality půd prostřednictvím zvyšování obsahu a kvality organické hmoty v půdě včetně organických hnojiv ze živočišné výroby
zvýšení různorodosti pěstovaných plodin, využití odrůd a plodin odolnějších k nepříznivým činitelům zejména v rizikových lokalitách
využití moderní techniky a technologií pěstování plodin, vč. pásového zpracování půdy jako vodu zadržujících, protierozních a kvalitu půdy zlepšujících opatření,
náprava nevhodných meliorací, ochrana a obnova drobných mokřadů (i podmáčených okrajů polí), realizace dalších prvků pro retenci vody a protierozní ochranu podle místních podmínek
obnova polních cest, alejí, remízků, mezí, a to po provedení odborného posouzení před provedením konkrétní výsadby a obnovy ve vztahu k dopadu vegetačních prvků na obdělávání orné půdy, pokud by realizací došlo k rozdělení půdního bloku
Ve spolupráci OŽPZ, RAR LK a APIC bude provedeno doplnění námětů a analýza
možností, jak doplnit či proměnit informačně-vzdělávací aktivity RAR LK a APIC v rámci adaptace krajiny na změnu klimatu, např. doplnit o zprostředkování nejnovějších poznatků vědy a výzkumu, zkušeností, metodických doporučení
C.4 Ucelená komunikace a spolupráce v sektoru zemědělství
Deskriptory:
XVIII.a zemědělství
pozitivní role zemědělství a konkrétní možnosti v oblasti mitigace na změnu klimatu (ukládání uhlíku v půdě a efektivnější využití uhlíkových skladů)
komunikace v regionu i směrem k ústředním orgánům ve vztahu k harmonizaci klimatické a dotační politiky v zemědělství, se zohledněním ekonomické udržitelnosti zemědělského podnikání
možnosti mezisektorové spolupráce (např. s bankovním sektorem) pro zajištění příznivých podmínek k zajištění efektivního hospodaření a potřebných opatření zemědělskými subjekty k adaptaci na změnu klimatu
nastavení preventivních protipožárních opatření (týkající se polních požárů, zvláště
pak používání zemědělské techniky a organizace sklizně) a příslušné související komunikace v obdobích zvýšeného požárního rizika a řešení rizikových situací (RAR LK, HZS LK)
D. Urbanizované prostředí a infrastruktura
D.1 Ochrana klíčových komunikací před povodněmi a svahovými nestabilitami
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
Budou vytvořeny podrobné mapy rizika ohrožení silniční dopravní infrastruktury přírodními hazardy ve spolupráci s KSSLK (ŘSD)
D.2 Zajištění ochrany zastavěného území před svahovými nestabilitami
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
Bude poskytnuta součinnost a pomoc obcím při zajištění prostředků (dotací z OPŽP – zahrnuto též do navrhovaných TO v OPŽP 2021–2027) na realizaci opatření pro stabilizování a sanace svahových nestabilit ohrožujících zdraví, majetek a bezpečnost obsažených v „Registru svahových nestabilit“. Tato opatření lze aplikovat na opatření v intravilánu obcí
Bude zapotřebí najít účinnou formu kontroly, zda a jakým způsobem jsou řešeny
jednotlivými obcemi svahové nestability v kraji. Je žádoucí ověřit, zda jsou
všechny nestability zohledněny v územních plánech, resp. zda jsou pro řešení
potřeba zásahy do soukromého vlastnictví a jejich zapracování do územního
plánu. Tuto revizi je možné provést ve spolupráci se zástupci krizového řízení
a spojit ji např. s rozborem ohrožení dopravní infrastruktury. Konkrétním výstupem může být analýza strukturovaná dle jednotlivých registrovaných lokalit svahových nestabilit
D.3 Podpora obcí a dalších subjektů v přípravě opatření pro snižování efektu městského tepelného ostrova a zavádění modrozelené infrastruktury
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
Kraj zavede v rámci dotačního programu podporu využívání srážkové vody v zastavěném území (v budovách) a zajistí postupné provedení adaptačních opatření na budovách a souvisejících pozemcích ve městech v majetku kraje a jeho příspěvkových organizací vzorovým způsobem včetně doprovodných akcí zaměřených na sdílení zkušeností a inspiračních materiálů.
E. Sociální a zdravotní dopady, krizové řízení
E.1 Přizpůsobení stavu, kapacity a dostupnosti zdravotnických zařízení a zařízení poskytujících sociální služby dopadům změny klimatu
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XIII.a zdravotnická infrastruktura
Krajská zdravotnická zařízení se zapojí do sítě Global Green and Healthy Hospitals, která sdružuje zdravotnická zařízení usilující o mitigační i adaptační opatření
Všechna zdravotnická zařízení řízená/spravovaná/vlastněná krajem musí mít zajištěnu odpovídající kapacitu pro pacienty postižené kardiovaskulárními chorobami, resp. mít pro tyto osoby zajištěnu odpovídající ochranu před extrémními teplotami. To vyžaduje adaptaci stávajících zdravotnických zařízení na extrémní teploty, a to v rámci rekonstrukcí i budování nových kapacit. Totéž bude postupně zajištěno pro zařízení poskytující pobytové sociální služby. Jedná se zejména o instalaci externího zastínění, odpovídajícího typu oken, řízené ventilace a dalších stavebně-technických řešení zajišťujících odpovídající kvalitu vnitřního prostředí budov v kontextu dlouhotrvajících vln veder
V areálech nemocnic a sociálních služeb je třeba realizovat stavební úpravy s ohledem na maximální možnou ochranu stávající zeleně, zejména stromů. Při rozvoji areálů využívat přednostně modrozelenou infrastrukturu jak na rostlém terénu, tak na stavebních konstrukcích. Technické prvky snižující dopady vysokých teplot realizovat až jako doplňková či náhradní opatření. Srážkové vody z nepropustných
ploch je žádoucí primárně zachytávat v otevřených nádržích, ideálně přírodního charakteru, vodu využívat k zalévání areálové zeleně, přebytečnou vodu regulovaně zasakovat či alespoň regulovaně vypouštět do dešťové kanalizace
Bude zpracována analýza dostupnosti zdravotnických zařízení a zařízení poskytujících sociální služby se zohledněním ohrožení kritické infrastruktury dopady změny klimatu, tj. sesuvy a záplavami, a budou vytvořena (aktualizována) opatření pro krizový plán kraje, která řeší dočasnou nedostupnost těchto zařízení v důsledku extrémních jevů
E.2 Předcházení zdravotních dopadů zvýšeného výskytu antropozoonóz a pylových alergií v důsledku vyšších teplot
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
Do Zdravotní politiky kraje budou nově zapracována preventivních opatření v oblasti prevence infekčních chorob přenášených zvířecími vektory, jejichž incidence se zvyšuje v důsledku vyšších průměrných teplot.
Kraj bude spolupracovat na realizaci preventivních opatření proti onemocněním přenášeným klíšťaty (a dalšími zvířecími vektory, jejichž výskyt roste se změnou klimatu) v rámci pracovní skupiny pro realizaci zdravotní politiky
Z dotačního fondu LK bude možné podpořit preventivní aktivity (Dotačního fond LK – oblast podpory Zdravotnictví) se zohledněním potřeb ve více postižených oblastech kraje.
F. Systémová opatření, spolupráce, osvěta
F.1 Mapování a vyhodnocování stavu a efektivity návrhu adaptačních opatření v území dle jednotného standardu
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
Zaznamenání skutečné polohy a zejména stavu krajinné zeleně (meze a průlehy, remízky, aleje i významné soliterní stromy/skupiny apod.) – buď v terénu, nebo pomocí analýzy IR snímků + jejich důležitost a potenciál.
Ověření a zpřesnění polohy a skutečného stavu meliorací, resp. plošných odvodnění (ve spolupráci s hospodařícími zemědělci, mají-li podklady).
Skutečný výskyt vodní eroze, včetně polních a lesních cest a lesních pozemků (hrozí zejména u cest nebo příkopů)
Vyznačení regulovaných úseků vodních toků (zřetelně zahloubených, narovnaných, tvrdě opevněných) v místech, kde regulace není z objektivních důvodů nezbytná
F.2 Zpracování komplexního návrhu opatření na zvyšování retence vody, podporu biodiverzity a protierozní ochranu v rámci územních studií krajiny
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
Vymezení krajinných prvků a částí krajiny významných z hlediska adaptability krajiny vůči dopadům změny klimatu, případně plnících jiné významné ekosystémové služby.
Vymezení problematických částí krajiny, které vykazují zvýšenou potřebu posílení ekologické stability krajiny, vč. realizace adaptačních opatření vůči dopadům změny klimatu
Návrh na registraci významných krajinných prvků a případně na vyhlášení dalších druhů ochrany dle zákona o ochraně přírody a krajiny
F.3 Provedení aktualizace zásad územního rozvoje s ohledem na změnu klimatu
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
F.4 Zhodnocení obsahu územních plánů z hlediska proveditelnosti adaptačních opatření a vytipování potřebných změn
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Zejména je třeba se zaměřit na možnost realizace protierozních opatření, dalších
prvků krajinné zeleně a vodních ploch ve všech plochách a modrozelené
infrastruktury ve veřejných prostranstvích a zastavitelných plochách v sídlech.
V koncepci technické infrastruktury stanovit jako prioritní přístup k nakládání s dešťovou vodou vsakování a pouze v místech, kde to prokazatelně není možné, odvedení přebytečných vod dešťovou kanalizací s její následnou retencí.
F.5 Podpora pořizovatelům územních plánů a ÚAP a projektantů formou vzorových materiálů, seminářů a konzultací
Deskriptory:
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Vzorový obsah zadání a regulativů územního plánu bude vytvořen tak, aby jej bylo možné využít ze strany pořizovatelů a projektantů zkopírováním jen s minimálními úpravami. Bude se týkat jak regulativů jednotlivých ploch s rozdílným funkčním využitím, tak principů uplatnitelných v urbanistické koncepci a koncepci veřejné infrastruktury a koncepci uspořádání krajiny
Zejména je třeba se zaměřit na možnost realizace protierozních opatření a vodních ploch a modrozelené infrastruktury ve veřejných prostranstvích v sídlech a jejich odrazu v základní koncepci rozvoje území a koncepci ochrany hodnot a dílčích koncepcích i ve vymezování a stanovování regulace konkrétních ploch s rozdílným funkčním využitím; dále na využití podmíněností a veřejně prospěšných opatření
Obsah semináře a navazující konzultační podpory se zaměří na práci s vytvořenými materiály a pro pořizovatele ÚAP dále na základní principy zapracování tématu adaptace do rozboru udržitelného rozvoje území a pro pořizovatele územních plánů na práci s vytvořenými materiály a dalšími potřebnými souvislostmi opatření (využití VPO a podmíněností, možnosti ochrany stávajících hodnot, modrozelená
infrastruktura apod.)
F.6 Posílení kapacity přípravy projektů a dotačních žádostí opatření v krajině
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
F.8 Stanovení mitigačního cíle Libereckého kraje do roku 2030 a 2050
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
Stanovit mitigační cíl Libereckého kraje do roku 2030 a 2050 v návaznosti na aktuální strategii Evropské unie v dané oblasti – Zelená dohoda pro Evropu (European Green Deal), Zákon o klimatu
Rozpracovat konkrétní soupis zmírňujících opatření v podmínkách Libereckého kraje s rámcovou proveditelností
Nastavit trajektorii k dosažení těchto cílů v jednotlivých sektorech ovlivňujících emise (budovy v majetku kraje a PO, ostatní budovy, doprava, využití území, spotřeba a odpady)
V dvou až tříletém horizontu opakovat emisní inventarizaci kraje, včetně analýzy hlavních zdrojů a propadů skleníkových plynů na území kraje (při dvouletém možno provázat s ÚAP ve čtyřletém cyklu
F.9 Vzdělávání a osvěta veřejnosti pro adaptaci Libereckého kraje na změnu klimatu
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
F.10 Inspirace a pomoc ostatním subjektům při snížení emisí skleníkových plynů v oblasti energie, dopravy, zemědělství, odpadů a cestovního ruchu
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu