| Strategie sociálního začleňování Libereckého kraje 2021+ (2021) |
| Bezpečí a zdraví |
| Bezpečná komunita: podpora dobrého sousedství, občanského soužití a komunitního života v kraji |
| Posílení kapacit preventivně působících osob v terénu a jejich kvalitní metodické vedení |
| Přímá podpora komunitních aktivit |
| Přenos dobré praxe, vzdělávání a osvěta, mezioborová spolupráce |
| Bezpečné a kvalitní prostředí pro rodinu: zajištění podmínek pro fungování rodin, volný čas dětí a mládeže a kulturní vyžití sociálně vyloučených osob v kraji |
| Zajištění služeb podpory fungování rodiny jako celku, v případě, že výchova v rodině selže zajištění náhradní rodinné péče jako prevence institucionalizace |
| Podpora pro samoorganizované aktivity „na ulici“ - “plácky”, nízkoprahové služby formou kontaktní práce (terénní sociální asistenti zaměření na práci s dětmi a mládeží) |
| Snižování prahu u mainstreamové nabídky volnočasových aktivit s efektem zvyšování návštěvnosti sociálně vyloučených dětí/dospívajících na kroužky, do sportovních klubů atd. |
| Zapojování mladých lidí ohrožených sociálním vyloučením do rozhodování – posilování občanských kompetencí, mobility mládeže |
| Kvalitní život pro jednotlivce: podpora zdraví sociálně vyloučených osob v kraji v souvislosti se sportem a zdravým životním stylem |
| Podpora sportu pro všechny |
| Dostupné zdraví a podpora zdraví - podpora dostupnosti základní zdravotní péče, osvěty v oblasti péče o zdraví |
| Dotační fond a aktivní lokální fundraising pro sportovní aktivity a zdravý životní styl sociálně vyloučených osob |
| Bydlení |
| Zabezpečení asistence při zajištění bydlení a prevence ztráty bydlení (sociální
práce a sociální služby) |
| Financování asistence se zajištěním bydlení, prevencí ztráty bydlení a dalších činností v rámci krajské sítě (vazba na běžící/ ukončované projekty) |
| Existence dostatečných kapacit krizového ubytování v kraji (azylové domy, krizové byty) ve vazbě na prevenci rozdělení rodin a institucionalizaci |
| Koordinace aktérů v oblasti sociálního bydlení |
| Vznik a koordinace platformy pro setkávání aktérů |
| Monitoring situace, výměna informací, komunikace, společná terminologie |
| Dělba rolí a spolupráce mezi obcemi, sociálními službami a úřadem práce |
| Podpora rozšiřování a dostupnosti bytového fondu |
| Pomoc obcím při plánování bytových politik, získávání dotací a podpor |
| V návaznosti na síť relevantních sociálních služeb ověřit potenciál a následně iniciovat vznik garantovaného bydlení |
| Dluhy |
| Zajištění adekvátní dostupnosti dluhového poradenství na území celého kraje |
| Koordinace zajištění adekvátního pokrytí kraje dluhovým poradenstvím |
| Zajištění stabilního financování dluhového poradenství |
| Koordinace a spolupráce s dalšími aktéry |
| Zajištění provazby a spolupráce dluhového poradenství s existující sítí sociálních služeb a na školskou oblast v kontextu práce v jednotlivých obcích kraje; |
| Vznik krizových linek a kontaktních krizových center ve vazbě na další problémy sociálně vyloučených osob |
Spolupráce | a osvěta mezi zaměstnavateli a jejich podpora při zvládání agendy
exekucí |
| Prevence zadlužení |
| Krajská kampaň proti zadlužování (systém prevence s důrazem na nevhodné půjčky, informování při potenciálně rizikových situacích); |
| Připravené – pro jednotlivé CS zacílené – a pravidelně využívané odborné
vzdělávání ve školách a v rámci volnočasových aktivit |
| Vzdělávání |
| Děti sociálně vyloučené/sociálním vyloučením ohrožené s rizikem „drop-outu“ ze vzdělávání chodí do mateřské školy či mají jinou systematickou podporu ve výchově a vzdělávání nejpozději od 3 let věku |
| Systém podpory nízkopříjmových rodin již v raném věku dětí – založený na důkladném mapování situace a, nejen ekonomických, podmínek ohrožených dětí a jejich rodin ovlivňujících vzdělávání dětí (pracovní stůl, pomůcky, PC, připojení na internet, celkové podmínky pro učení včetně psychických) |
| Maximalizace využití nabízené finanční podpory – umět poskytnout v odůvodněných případech bezplatnou docházku i stravu, svoz/doprovod dětí |
| Pilotní nastavení fungování multidisciplinárních týmů ve vybraných území LK – podpora spolupráce místních aktérů v sociální a školské oblasti a case managementu |
| Nastavení role komunity a využití dobrovolníků či svépomocné podpory |
| Děti/žáci s rizikem „drop-outu“ ze vzdělávání mají individuální podporu, která jim pomůže adekvátně absolvovat základní školu a získat základní stupeň vzdělání |
| Systematická podpora pedagogicko-psychologických poraden a školních poradenských pracovišť |
| Systematická podpora spolupráce škol a sociálních služeb/sociálních
pracovníků |
| Zajištěné financování podpůrných pozic a mimoškolních aktivit |
| Děti/žáci s rizikem „drop-outu“ ze vzdělávání jsou adekvátně podpořeni při výběru střední školy a přípravě na přijímací řízení tak, aby byla eliminována jejich případně obtížná uplatnitelnost na trhu práce |
| Podpora systematického rozšiřování a prohlubování kompetencí pedagogů v souvislosti se sociálním vyloučením žáků |
| Zajištění dostupnosti kurzu základního vzdělání |
| Propracovaný systém dalších vzdělávacích a podpůrných aktivit na středních školách |
| Pravidelná realizace síťování a spolupráce mezi aktéry |
| Zaměstnanost |
| Liberecký kraj ve spolupráci s Paktem zaměstnanosti LK a Krajskou pobočkou Úřadu práce v Liberci společnými kroky napomáhají maximalizaci využití potenciálu osob obtížně uplatnitelných na volném trhu práce |
| Průběžný monitoring a analýza dat o zaměstnanosti osob obtížně uplatnitelných na trhu práce v LK z důvodu nutnosti existence podkladů pro rozhodování o podpoře pro tuto cílovou skupinu |
| Monitoring odpovědného zadávání veřejných zakázek |
| Podpora zaměstnávání na úrovni veřejných podniků, obcí a kraje |
| Rozšiřování příležitostí pro sociální podnikání a prostupné zaměstnávání |
| Cílená podpora mladých dospělých mimo vzdělávání a pracovní trh na ÚP |
| Cílená podpora zavádění flexibilních forem zaměstnávání a osvěta v rámci flexibilních forem práce |