MINISTERSTVO DOPRAVY
Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
1. Efektivní, inteligentní a dopravní infrastruktura s kvalifikovaným obslužným personálem
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící strategický cíl 1 "Efektivní, inteligentní a dopravní infrastruktura s kvalifikovaným obslužným personálem"
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence
Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly
Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat interních i externích auditů
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase a predikce vývoje dopravy pro navazující řídicí a informační systémy
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Vytvořit datové rozhraní, které umožní (nediskriminačním způsobem) integrovat dostupná data o silničním provozu do mobilních aplikací a dalších informačních prostředků (např. navigace) třetích stran
Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru
Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy
2. Zajištění plynulosti dopravního provozu a s tím spojené snížení celkových časových ztrát v dopravním provozu
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící část strategického cíle 2 "Zajištění plynulosti dopravního provozu a s tím spojené snížení celkových časových ztrát v dopravním provozu"
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Zpracovat plány pro řízení dopravního provozu na hlavních trasách jak mezi důležitými sídly v rámci ČR, tak i s důležitými sídly v sousedních zemích
Poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst
Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
2.1 Zvýšení informovanosti účastníků dopravního provozu
Deskriptory:
XI.f inteligentní dopravní systémy
Podporovat výstavbu městských dopravních informačních center a ITS systémů na území důležitých městských aglomerací s vazbou na významné kapacitní silnice TEN-T
Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury základními prvky ITS na území důležitých městských aglomerací s vazbou na významné kapacitní silnice TEN-T
Definovat na jaké infrastruktuře elektronických komunikací se předpokládají přenosy dat a jak bude tato přenosová síť
dimenzována
Na území důležitých městských aglomerací mající vazbu na významné kapacitní silnice TEN-T podporovat vlastníky silniční sítě při budování a vybavování této sítě základními prvky ITS pro sběr dat
Poskytovat včasné, ověřené a prostorově dostatečně přesně umístěné informace o standardních a mimořádných dopravních situacích
Vytvořit vícejazyčné call centrum pro dopravní zpravodajství odpovídají specifikacím stanoveným v příslušných technických a právních předpisech
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS
Podpořit vybavení SSÚD o přenosné/mobilní ITS řídicí a informační systémy pro řízení dopravních proudů a informování účastníků silničního provozu v místech dopravních uzavírek
Zavádět vyšší algoritmy řízení pro detekci událostí nad definovanými senzory a automatické zásahy do dopravy v dané oblasti
Dovybavit silniční síť ve správě ŘSD nebo ve vlastnictví významných měst o následující bezpečnostní aplikace ITS
3. Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící část strategického cíle 3 "Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu"
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS
Podporovat implementaci systémů dynamického plánování tras k místu zásahu pro vozidla integrovaného záchranného systému v podmínkách mimořádných situací s přihlédnutím k aktuálním dojezdovým časům
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
3.1 Snížení počtu usmrcených a vážně zraněnýchosob v silničním provozu
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
Včasně varovat o vzniku nehodové události a zajistit včasnou a adekvátní reakci k záchraně lidského života
Identifikovat a relevantními senzory vybavit rizikové lokality na české silniční sítí ve správě ŘSD nebo ve vlastnictví významných měst přizpůsobeným zařízením ITS
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
3.2 Snížení rizik vzniku mimořádných událostí při přepravě zásilek vyžadující zvláštní péči nebo dozor (nebezpečné věci, nadměrná a nadrozměrná přeprava)
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
3.3 Zvýšení informovanosti osobám nacházejících se uvnitř či přijíždějícím k oblasti živelné pohromy nebo jiné krizové situace
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
Připravit funkční propojení ITS s informačními médii a v době krizových situací využívat k informování účastníků dopravy (řidič, cestující, občan) odpovídajících
informačních kanálů, kterými systémy ITS disponují
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
3.4 Zvýšení bezpečnosti při provozování silniční nákladní dopravy
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
3.6 Snížení rizika ohrožení bezpečnosti železniční dopravy technickými závadami na vozidlech
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
3.7 Zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy prostřednictvím ITS – Kontrolně analytické centrum řízení železničního provozu
Deskriptory:
XI.j bezpečnost v dopravě
4. Snížení závažného porušování pravidel silničního provozu a zamezení závažného protiprávního jednání v dopravě
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící strategický cíl 4 "Snížení závažného porušování pravidel silničního provozu a zamezení závažného protiprávního jednání v dopravě"
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
Zprovoznit monitorovací systémy za účelem prevence před trestnou činností a za účelem získávání důkazních prostředků
Upozorňovat na závažné porušování pravidel silničního provozu a zajistit adekvátní reakci bezpečnostních složek
5. Rozvíjet systémy ITS harmonizovaným způsobem
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící část strategického cíle 5 "Rozvíjet systémy ITS harmonizovaným způsobem"
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu
Z existujících systémů integrovat do NDIC další dosud chybějící data jako např. data o poloze vozidel veřejné osobní dopravy
Podporovat výstavbu městských dopravních informačních center a ITS systémů na území důležitých městských aglomerací
Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence
Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly
Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Vytvořit datové rozhraní, které umožní (nediskriminačním způsobem) integrovat dostupná data o silničním provozu
do mobilních aplikací a dalších informačních prostředků (např. navigace) třetích stran
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím
informačních prvků ITS, ale i s využitím mobilních aplikací
Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru
Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy
Jako součást profesní přípravy a pravidelných školení pro další získávání, udržování nebo rozšiřování odborné
způsobilosti a znalosti zaměstnanců dopravců nebo správců a provozovatelů dopravní infrastruktury, kteří jsou
v přímém kontaktu s cestujícími, zařadit znalost zásad komunikace s lidmi neslyšícími, ohluchlými a nedoslýchavými
U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti
Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS
Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích
Propojit stávající systémy sběru dopravních dat (Systémy vážení za jízdy /WIM/, Automatické senzory dopravy, meteostanice atd.) do tzv. „big dat“
Při zavádění řešení využívající data o poloze vozidel ze systémů GNSS podporovat vybavování vozidel multikonstelačními přijímači s podporou GPS, Galileo i EGNOS
Ve větších aglomeracích podporovat zavádění
spolupracujících systémů pro preferenci vozidel veřejné osobní dopravy
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
5.1 Vytváření transparentního trhu ITS pro mobilitu jako službu
Deskriptory:
XI.i mobilita
Zabezpečit volný přístup k datům pro potřeby výzkumu a vývoje v oblasti ITS, především nových služeb a také dynamických multimodálních modelů mobility osob
a logistických procesů v nákladní dopravě
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
5.2 Vytváření standardizovaných rozhraní systémů ITS k technicky obdobným systémům v ostatních druzích dopravy
Deskriptory:
XI.f inteligentní dopravní systémy
Do NDIC začlenit modul umožňující prostorové konverze mezi jednotlivými zdroji tak aby byly propojitelné na jednotnou prostorovou základnu používanou NDIC
V NDIC definovat vstupní formáty dat, včetně prostorového popisu a umožnit automatickou validaci těchto vstupních dat
Zajistit dostupnost informací o poloze všech vozidel veřejné dopravy v reálném čase na základě otevřeného rozhraní
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
5.3 Vytvoření integrovaného technologického systému správce železniční infrastruktury
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
Do NDIC začlenit modul umožňující prostorové konverze mezi jednotlivými zdroji tak aby byly propojitelné na jednotnou prostorovou základnu používanou NDIC
V NDIC definovat vstupní formáty dat, včetně prostorového popisu a umožnit automatickou validaci těchto vstupních dat
Zabezpečit jednotný formát prostorových dat, který bude naplňovat požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady ES/2/2007 INSPIRE
Zajistit podporu rozvoje ITS a aplikací a služeb spojených s využíváním dat z družicové navigace, telekomunikace a pozorování Země postupným budováním dostatečně robustní infrastruktury prostorových dat
Rozvíjet a podporovat systémy pro jednotný a přesný popis dopravní infrastruktury pro přesnou lokalizaci a zobrazení dopravních informací a situace až na úroveň mapové
vizualizace
Určit oblasti na síti TEN-T, které z důvodu dopravní a bezpečnostní situace vyžadují zavedení služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa
Určit tratě (v rámci jejich kategorizace), na kterých využití GNSS přinese urychlené zvýšení bezpečnosti a efektivity provozu s přiměřenými náklady
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
5.4 Rozvoj oblasti prostorových dat v oblasti dopravy
Deskriptory:
XI.f inteligentní dopravní systémy
Zabezpečit jednotný formát prostorových dat, který bude naplňovat požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady ES/2/2007 INSPIRE
Rozvíjet a podporovat systémy (včetně aplikací založených na družicových systémech jako např. dálkový průzkum Země) pro monitorování bezpečnosti dopravní
infrastruktury
Zajistit podporu rozvoje ITS a aplikací a služeb spojených s využíváním dat z družicové navigace, telekomunikace a pozorování Země postupným budováním dostatečně robustní infrastruktury prostorových dat
Rozvíjet a podporovat systémy pro jednotný a přesný popis dopravní infrastruktury pro přesnou lokalizaci a zobrazení
dopravních informací a situace až na úroveň mapové vizualizace
UrÄŤit oblasti na síti TEN-T, které z důvodu dopravní a bezpečnostní situace vyžadují zavedení služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa
Zajistit interoperabilitu různých formátů sad prostorových dat (mapových děl), GIS a informací, které spravují, s ohledem na prostorovou, objektovou a časovou
synchronizaci
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
5.7 Podpora rozvoje autonomních (robotických)vozidel
Deskriptory:
XI.f inteligentní dopravní systémy
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
5.8 Podpora výzkumu, vývoje a inovací
Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
Zabezpečit volný přístup k datům pro potřeby výzkumu a vývoje v oblasti ITS, především nových služeb a také dynamických multimodálních modelů mobility osob
a logistických procesů v nákladní dopravě
6. Podpora rozvoje společensky žádoucích technologií a služeb
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící strategický cíl 6 "Podpora rozvoje společensky žádoucích technologií a služeb"
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence
Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly
Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat interních i externích auditů
Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům, aby bylo usnadněno určování spolehlivosti například predikcí budoucího vývoje dopravy
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase a predikce vývoje dopravy pro navazující řídicí a informační systémy
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi a poskytovat informační služby o přístupnosti těchto stanic účastníkům silničního provozu
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS, ale i s využitím mobilních aplikací, systémů GNSS
Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru
Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy
K informacím o jízdních řádech a o spojení veřejnou osobní dopravou integrovat také tarifní informace
Zajistit provázanost systémů o cestování veřejnou osobní dopravou s dispečerskými systémy dopravních společností zajišťujících veřejnou osobní dopravu v oblasti skutečného
nasazení konkrétních typů vozidel na jednotlivé spoje
Jakékoli informace, které mají být dostupné uživatelům, musí být poskytovány tak, aby je mohli přijímat v plném rozsahu i uživatelé handicapovaní
Hlášení změn a mimořádností v dopravě prostřednictvím rozhlasů v železničních stanicích, letištích rozhlasů
Jako součást profesní přípravy a pravidelných školení pro další získávání, udržování nebo rozšiřování odborné
způsobilosti a znalosti zaměstnanců dopravců nebo správců a provozovatelů dopravní infrastruktury, kteří jsou
v přímém kontaktu s cestujícími, zařadit znalost zásad komunikace s lidmi neslyšícími, ohluchlými a nedoslýchavými
U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti
Poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst
Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS
Podporovat projekty zaměřené na zkvalitnění
a zefektivnění služeb pro motoristy zajištěním rychlejšího zásahu díky technologiím lokalizace silničních vozidel
Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích
Odstraňovat bariéry v přístupnosti osob se sníženou schopností orientace, mobility nebo komunikace k veřejné osobní dopravě podporou zavádění systémů pro zlepšení orientace a sloužící k navigaci v neznámém prostředí
Při zavádění řešení využívající data o poloze vozidel ze systémů GNSS podporovat vybavování vozidel multikonstelačními přijímači s podporou GPS, Galileo i EGNOS
Podporovat implementaci systémů dynamického plánování tras k místu zásahu pro vozidla integrovaného záchranného systému v podmínkách mimořádných situací s přihlédnutím k aktuálním dojezdovým časům
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení
Podpora rozvoje a budování „inteligentních“ zařízení na železničních přejezdech, která přizpůsobí začátek výstrahy signalizačních zařízení rychlosti drážního vozidla blížícího
se k přejezdu
Kromě budování přejezdových zabezpečovacích zařízení podporovat rozvoj spolupracujících varovných informačních systémů pro informování účastníků silničního provozu
v reálném čase
Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS
Podporovat systémy pro provedení záchranné operace vrtulníky letecké záchranné služby (LZS/HEMS) v rizikových podmínkách
Jednoznačně nastavit funkční procesy a spolupráce mezi NDIC a dalšími institucemi veřejného a privátního sektoru
Stanovit systém kontroly kvality poskytovaných informací. Zaměřit se na relevantnost poskytnutých informací
V oblasti systémů pro podporu a řízení mobility je rovněž nezbytná kontinuální komunikace směrem k široké veřejnosti
Zajistit vzdělávání řidičů, příp. dalších účastníků silničního provozu, o technologiích ITS, aby mohli reagovat na postupný vývoj nových technologií
Posuny paradigmatu, jichž jsme byli svědky – od pečlivě řízených směrodatných dat ke značným proudům dat neznámé kvality v reálném čase
Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování
kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích
7. Podpora vzdělávacích a výcvikových programů
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící strategický cíl 7 "Podpora vzdělávacích a výcvikových programů"
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu
Vytvoření postupů a sběr dat pro poskytování informací o provozních nepravidelnostech v železničním provozu pro cestující i železniční podniky
8. Podpora rozvoje standardizovaných systémů ITS pro železniční dopravu v rámci EU a podpora rozvoje standardizované výměny dat mezi provozovateli železniční infrastruktury a dopravci
![Tematické vazby](/img/dtp/_pix.gif)
Opatření řešící strategický cíl 8 "Podpora rozvoje standardizovaných systémů ITS pro železniční dopravu v rámci EU a podpora rozvoje standardizované výměny dat mezi provozovateli železniční infrastruktury a dopravci"
Deskriptory:
XI.c železniční doprava