Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO DOPRAVY
MINISTERSTVO DOPRAVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO DOPRAVY

Názvy hierarchických úrovní
"Priorita"
1 "Specifický cíl"
1.1 "Opatření"

Bílá kniha - Koncepce veřejné dopravy 2015-2020 s výhledem do roku 2030

Bílá kniha - Koncepce veřejné dopravy 2015-2020 s výhledem do roku 2030
I: HIERARCHICKÝ SYSTÉM DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI
I/1: Zajištění vhodného způsobu organizace veřejných služeb
I/1.1: Rozhodnout o způsobu řešení organizace a financování regionální dopravy od roku 2020 mezi předloženými variantami 1 a 3
I/1.2: V návaznosti na rozhodnutí o způsobu řešení organizace a financování regionální dopravy od roku 2020 připravit návrh zajištění financování veřejné železniční dopravy a nutných rozvojových projektů, včetně případných potřebných legislativních úprav.
I/2: Spolupráce mezi objednateli
I/2.1: Objednávku regionální dopravy řešit rovněž s ohledem na potřeby občanů dojíždět přes hranice kraje. Doporučení pro kraje, termín průběžně, zahrnout do dopravních plánů v rámci jejich nejbližší aktualizace.
I/2.2: Prověřit v závislosti na způsobu organizace dopravní obslužnosti možnosti a potřebnost koordinační úlohy pro zajištění kvalitnějšího prolínání obslužnosti jednotlivých krajů – horizontální (občané mají významné přepravní potřeby i do sousedních krajů), jakož i vertikální (provázanost celostátní, krajské a obecní objednávky).
II: ZKVALITNĚNÍ PLÁNOVÁNÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI
II/1: Zkvalitnění obsahu plánů dopravní obslužnosti území
II/1.1: Optimalizovat rozsah veřejné dopravy v plánech dopravní obslužnosti území a vytvářet podmínky pro její stabilizaci a vzájemnou koordinaci prostřednictvím systémových organizačních, právních, technických a finančních opatření. Provázat problematiku financování s dopravně-inženýrským obsahem dopravního plánu.
II/1.2: Na základě zohlednění místních podmínek zaměřit v systému regionální obslužnosti železniční objednávku přednostně na rychlou páteřní dopravu, včetně kapacitní a atraktivní dopravní obslužnosti hustě osídlených celků.
II/1.3: Zavést dopravní plánování v obcích, a to alespoň o velikosti nad 15 tisíc obyvatel, které objednávají veřejné služby v přepravě cestujících.
II/1.4: Obsluhu malých obcí autobusovou dopravou řešit dopravními prostředky s odpovídající kapacitou. Zavádět alternativní systémy obsluhy méně osídlených území (vozidlo na zavolání apod.).
II/2: Požadavky na zajištění kvantitativních a kvalitativních standardů
II/2.1: Nastavit standardy služeb ve veřejné dopravě pro jednotlivé části veřejné dopravy příslušným objednatelem, smluvně zajistit naplnění těchto standardů a požadovat je při realizaci veřejné služby. Přizpůsobit minimální hodnoty celostátních standardů kvality a bezpečnosti reálným potřebám trhu
II/2.2: Zajistit podle ekonomických možností jednotlivých krajů a státu integraci veřejné dopravy na celém území krajů, integrace by měla zahrnovat propojení jízdních řádů všech segmentů veřejné dopravy na bázi páteřního a rozvozového systému, integraci tarifní a informační.
II/2.3: Zajistit objednateli veřejných služeb v přepravě cestujících a prostřednictvím plánů dopravní obslužnosti, aby obsluha na páteřních linkách byla v odpovídajícím intervalu celodenní a celotýdenní. Využívání jednotlivých spojů v průběhu dne závisí na tomto pojetí. Určitým negativem vždy bude, že spoje v okrajových časech nebudou využívány v dostatečné míře.
II/2.4: Vytvářet podmínky pro zpřístupnění všech druhů veřejné přepravy osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace a pro rovný přístupu mužů a žen k veřejné dopravě.
II/3: Proces realizace dopravních plánů
II/3.1: Nastavit proces plánování dopravní obslužnosti včetně pravidel pro předkládání plánů ke stanovisku dotčeným objednatelům, nastavit mediační procesy vedoucí k lepšímu provázání dopravních plánů.
II/3.2: Dopravní plány krajů odvíjet od celostátního plánu dopravní obslužnosti území.
II/3.3.: Zlepšit propagaci veřejné dopravy.
III: UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH
III/1: Způsob výběru dopravce
III/1.1: Veřejné služby v přepravě cestujících zadávat postupně na základě jasného harmonogramu a v souladu s principy Bílé knihy EU. V oblasti železnice vymezit jednotlivými objednateli způsob zadání prostřednictvím soutěže a prostřednictvím přímého zadání.
III/1.2: V rámci nabídkových řízení stanovit požadované standardy dopravní obslužnosti, a to dle možností veřejně, předem ještě před zahájením nabídkového řízení, nediskriminačním a transparentním způsobem.
III/1.3: Při uzavírání smluv o veřejných službách předem jednoznačně stanovit rozsah a četnost objednávky a způsob stanovení výše kompenzace po celou dobu jejich účinnosti.
III/2: Problematika investic do vozidlového parku
III/2.1: Při výběru dopravce na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu zohlednit schopnost dopravce poskytovat služby ve stanovené kvalitě z pohledu uživatele a investovat v potřebné míře do vozidlového parku.
III/2.2: Při obnově vozidlového parku v krátkodobém časovém horizontu využívat vícezdrojové financování, včetně případného využití fondů EU, a to v souladu s investicemi do rozvoje infrastruktury na příslušné lince.
IV: INTEROPERABILITA SYSTÉMU
IV/1: Tarifní a přepravní integrace území ČR
IV/1.1: Při sjednávání smluv o veřejných službách, zejména v oblasti železniční dopravy, usilovat o zajištění tarifní soudržnosti, která v prvním kroku maximálně usnadní cestování mezi dvěma místy na české železniční síti veřejnými službami v přepravě cestujících na jeden přepravní doklad. Usilovat o propojování se systémy IDS.
IV/1.2: Sjednotit pravidla pro stanovení cenové regulace a slev v České republice a prověřit jejich potřebnost pro další období.
IV/1.3: Analyzovat jízdní výhody v oblasti železniční dopravy a podle výsledků analýzy upravit pravidla jejich poskytování, včetně případné úpravy právních podmínek.
IV/2: Standardizace technických podmínek
IV/2.1: Spolupracovat na stanovení národního standardu pro technologii odbavení cestujících užívaných v rámci jednotlivých IDS s cílem zajištění technické interoperability, zlepšení podmínek pro smluvní interoperabilitu a integraci veřejných služeb v celostátním rozsahu.
IV/3: Informační systém o jízdních řádech
IV/3.1: Zajistit otevřenost dat v rámci CIS JŘ, při zachování státem garantovaného vyhledávače spojení a udržení dlouhodobé funkčnosti CIS JŘ.
V: OPTIMALIZOVANÝ VZTAH VEŘEJNÝCH SLUŽEB A KOMERČNÍCH SLUŽEB
V/1: Řízení vztahu veřejných a komerčních služeb v oblasti linkové silniční osobní dopravy
V/1.1: Zajistit úpravu procesu licenčního řízení k účinnější koordinaci silniční linkové
osobní dopravy.
V/2: Řízení vztahu veřejných a komerčních služeb v oblasti veřejné drážní osobní dopravy
V/2.1: Zajistit odpovídající ochranu veřejných služeb v prostředí otevírajícího se dopravního trhu v oblasti drážní dopravy.
V/1.2: Prověřit možnost posílení koncesního modelu veřejné dopravy v České republice.
VI: OPTIMALIZOVANÝ VZTAH VEŘEJNÝCH SLUŽEB K INFRASTRUKTUŘE
VI/1: Zpoplatnění osobní dopravy
VI/1.1: Při změnách cen za infrastrukturu důsledně analyzovat možnosti řešení, při kterých bude dbáno na vyrovnání pro objednatele veřejných služeb.
VI/2: Vztah mezi údržbou, modernizací a objednávkou
VI/2.1: Kvalitněji provázat plánování dopravní obslužnosti a plánování rozvoje dopravní infrastruktury, při tom brát v úvahu dopravní plány krajů a státu, zejména jejich nejvyšší priority.
VI/3: Dopravní terminály
VI/3.1: Při dalším postupu železniční reformy zajistit nediskriminační přístup k zařízení služeb.
VI/3.2: Analyzovat možnost cenové regulace vjezdů na autobusová stanoviště v České republice.