MINISTERSTVO DOPRAVY
Dopravní politika ČR 2014-2020, s výhledem do roku 2050
Uživatelé
Vytváření podmínek pro konkurenceschopnost ČR
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.i mobilita
XI.l kosmické aktivity
Vytváření podmínek pro soudržnost regionů
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.k nemotorová doprava
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Nákladní doprava jako součást logistického procesu
Deskriptory:
I.d průmyslové zóny
III.a podnikatelské prostředí
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.i mobilita
Hledat účinná a udržitelná logistická řešení s využitím principu komodality s cílem podpořit multimodalitu přeprav, optimalizovat kapacitu dopravní infrastruktury a využití energií a rovněž zpřístupnit logistické služby malým a středním podnikatelským subjektům v sektoru průmyslu, obchodu a zemědělství
Vytvořit podnikům přístup ke konkurenceschopným multimodálním přepravním řetězcům s využitím železniční a případně vodní dopravy s cílem:
- zlepšení vytížení dopravních prostředků a snížení prázdných jízd
- redukce těžké silniční dopravy (formou služby pro silniční dopravce)
- lepší kooperace a koordinace podniků v oblasti dopravy
- podpory podnikání pro malé a střední firmy
- snížení negativních dopadů na životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost dopravy
Veřejná služba v přepravě cestujících
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.k nemotorová doprava
XI.l kosmické aktivity
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Zajistit mezi všemi významnými aglomeracemi v České republice pravidelnou a konkurenceschopnou intervalovou veřejnou dopravu
Zajistit podle ekonomických možností jednotlivých krajů a státu integraci veřejné dopravy na celém území krajů, integrace musí zahrnovat propojení jízdních řádů všech segmentů veřejné dopravy na bázi páteřního a rozvozového systému, integraci tarifní a informační
Zajistit propojení veřejných služeb v přepravě cestujících s dopravou nemotorovou a individuální (obsluha rozptýleného osídlení)
Zajistit prolínání obslužnosti jednotlivých krajů - horizontální (občané mají významné přepravní potřeby i do sousedních krajů), jakož i vertikální (provázanost celostátní, krajské a obecní objednávky)
Zajistit prostřednictvím objednatelů veřejných služeb v přepravě cestujících a prostřednictvím plánů dopravní obslužnosti, aby obsluha na páteřních linkách byla v odpovídajícím intervalu celodenní a celotýdenní
Zajištění práv cestujících
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
Při projednávání případných změn existujících předpisů EU v oblasti práv cestujících, stejně jako při diskuzích s Evropskou komisí o jednotných pokynech ohledně interpretace současných předpisů v dané oblasti, prosazovat princip rovnováhy mezi rozsahem práv cestujících a konkurenceschopností dopravců
Provoz a bezpečnost dopravy
Vytváření podmínek pro kvalitní poskytování služeb
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.l kosmické aktivity
Vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu (kapitola 4.4) a vybavit ji moderními technologiemi ITS ve všech druzích dopravy, včetně infrastruktury pro multimodální propojení jednotlivých druhů dopravy v osobní i nákladní dopravě
Snižování dopadů z nepravidelností provozu
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.l kosmické aktivity
Průběžně analyzovat vývoj dopravního zatížení s cílem včasné prevence očekávaných kongescí. Předcházet kongescím odstraňováním dopravních hrdel a bodových závad; tato místa identifikovat již v předprojektové fázi přípravy staveb.
V silniční dopravě podle místních podmínek zvažovat možnost regulace intenzity dopravy zaváděním poplatků za vjezd do kongescemi postižených míst.
V silniční dopravě podle místních podmínek zvažovat možnost regulace intenzity dopravy zaváděním poplatků za vjezd do kongescemi postižených míst.
Zavádět opatření k vyššímu využívání kolejové a vodní dopravy; investičně méně náročnými opatřeními zvyšovat pravidelnou i výlukovou kapacitu železniční infrastruktury (výhybny, kolejové spojky), optimalizace využívání dostupných kapacit na vodní dopravní cestě formou RIS.
Omezení na infrastruktuře železniční a silniční dopravy z důvodu údržby a oprav přednostně plánovat na období s nižší intenzitou provozu a s využitím systémů ITS.
Z důvodu spolehlivého zabezpečení přístupu ČR na evropskou vodní síť a k námořním přístavům uzavřít mezinárodní dohodu o řece Labi mezi ČR a SRN založenou na principech hospodářského partnerství
Nákladní doprava dle principu komodality
Deskriptory:
I.d průmyslové zóny
III.a podnikatelské prostředí
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.g omezování hluku a vibrací
Podporovat podmínky pro výstavbu paralelní vzletové a přistávací dráhy na letišti Praha Václava Havla.
Zpracovat v souvislosti s přípravou Operačního programu pro sektor doprava na léta 2014 – 2020 a s výhledem do roku 2030 návrh konkrétní lokalizace veřejných terminálů multimodální dopravy s případnou vazbou na logistická centra.
Vybudovat veřejné terminály multimodální dopravy dle parametrů AGTC, které jsou zařazeny do sítě TEN-T a budou definovány jako součást Nákladních železničních koridorů podle nařízení Nařízení (EU) 913/2010.
Vytvářet podmínky pro rozvoj rychlé železniční nákladní dopravy mezi hlavními body překládky a hospodářských aktivit spojené s uplatněním principu just-in-time.
Iniciovat práce k prověření rozsahu současné sítě železničních stanic s výpravním oprávněním, stanovit podmínky pro nediskriminační přístup místních autodopravců a podnikatelů a vytvářet podmínky pro implementaci vhodných logistických řešení (struktura hub+spoke)
Vytvořit program na podporu rozšíření parku přepravních jednotek a dopravních prostředků pro kombinovanou dopravu a pro provozní dotaci počáteční fáze provozu pravidelných linek multimodální dopravy.
Podporovat nové koncepty zásobování měst založených na principech citylogistiky; jako alternativu pro zásobování v některých městech na dopravně významných vodních cestách využít vodní dopravu (např. pro zajištění přísunu stavebního materiálu a odvozu stavebních sutí a komunálních odpadů).
Nižší sazby ceny za použití dopravní cesty stanovit pro provozování systému vozových zásilek a v případě kombinované dopravy jen u vnitrokontinentálních linek
Vytvářet podmínky pro rozvoj nákladní letecké přepravy, která může podporovat rozvoj a vytváření pracovních míst, přinejmenším zavedením souvisejících pozemních služeb, zejména na regionálních letištích, což z důvodu využití volných kapacit může přispět ke snížení přetížení a přeplnění na letištích TEN-T a k minimalizaci dopadů na životní prostředí.
Zajistit fungování železničních nákladních koridorů na území ČR ve smyslu Nařízení (EU) 913/2010 a propojit nákladní koridor č. 7 s nákladním koridorem č. 8. Na nákladních koridorech zajistit dostatečnou kapacitu pro nákladní dopravu zajištěním dostatečné kapacity příslušných traťových úseků. Při nedostatečné kapacitě dopravní infrastruktury na nákladních koridorech dočasně do doby její zvýšení řešit problém zaváděním příslušných opatření nejen v nákladní, ale i v osobní dopravě.
Zajistit průjezdnost velkých železničních uzlů segregací osobní a nákladní dopravy (zejména uzel Praha).
Vytvářet vhodné podmínky pro využívání vodní dopravy. Vytvářet trvale podmínky pro možnost aplikování podpory vodní dopravy (modernizace plavidel vnitrozemské vodní nákladní a osobní dopravy) v rámci programů NAIADES (Navigation and Inland Waterway Action and Development in Europe) a NAIADES II a návazných programů tohoto typu
Z důvodů snižování vlivu dopravy na veřejné zdraví diferencovat sazbu výkonového zpoplatnění v nočních hodinách v souladu se Směrnicí 1999/62 EU ve znění Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/76/EU ze dne 27. září 2011 a podporovat rozšiřování sítě pravidelných linek multimodální dopravy pro dálkovou nákladní dopravu.
Vytvářet podmínky pro rozvoj nákladní letecké přepravy, která může podporovat rozvoj a vytváření pracovních míst, přinejmenším zavedením souvisejících pozemních služeb, zejména na regionálních letištích, což z důvodu využití volných kapacit může přispět ke snížení přetížení a přeplnění na letištích TEN-T a k minimalizaci dopadů na životní prostředí.
Funkční systém osobní dopravy
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
Změnit strukturu objednávání veřejných služeb v osobní dopravě dle dokumentu Koncepce veřejné dopravy (viz. text výše) a k tomu zajistit příslušnou legislativu.
Zajistit integrovaný tarif na úrovni krajů. Výši tarifů na úrovni krajů (resp. podobně i na celostátní úrovni) sjednat s ohledem na dělbu výnosových rizik i ve spolupráci s dopravci. Podpořit vznik smluv o vzájemném uznávání tarifu mezi dopravci.
Při sjednávání smluv o veřejných službách, zejména v oblasti železniční dopravy, usilovat o tarifní soudržnost, která maximálně usnadní cestování mezi dvěma místy na české železniční síti na jeden přepravní doklad.
Při dalším postupu železniční reformy usilovat o maximálně nediskriminační přístup k zařízení služeb. Usilovat o navázání ustanovení zákona o veřejných zakázkách na specifické postupy v rámci nabídkových řízení, spojené např. s pořízením vozidel.
Postupně zavádět dopravní preferenci veřejné dopravy, dopravní plánování včetně kritérií výkonnosti a kvality, dopravní, provozní, informační, tarifní a odbavovací integraci veřejné dopravy tak, aby kolejová doprava tvořila páteř systému.
Na úrovni MD ČR ve spolupráci s krajskými objednateli dále usilovat o integraci mezi dálkovou železniční dopravou a regionálním integrovanými dopravními systémy (v případě integrace tarifní v závislosti na ekonomických a technických možnostech).
Ve veřejné dopravě v následujícím období věnovat pozornost postupnému otevírání trhu ve všech druzích dopravy, řešení problematiky dopravního plánování, problematice financování veřejné dopravy a problematice integrovaných dopravních systémů včetně elektronického jízdného. V dopravě v závazku veřejné služby uplatňovat ve shodě se Zákonem o veřejných službách v přepravě cestujících a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 soutěž mezi dopravci. Ve smluvních vztazích mezi objednateli a dopravci v dopravě v závazku veřejné služby nastavit uplatněním regulované konkurence stav, v němž veřejný sektor bude prosazovat zájmy cestujících a dopravci budou efektivně a udržitelně poskytovat dopravní služby ke spokojenosti svých zákazníků.
Zavést ochranu veřejných služeb poskytovaných v závazku veřejné služby, a současně nedopustit zmaření soukromých investic do systému veřejné dopravy.
Nastavit standardy služeb ve veřejné dopravě pro jednotlivé části veřejné dopravy příslušným objednatelem, smluvně zajistit naplnění těchto standardů a požadovat je při realizaci veřejné služby.
Při výběru dopravce na provozování osobní dopravy ve veřejném zájmu zohlednit schopnost dopravce poskytovat služby ve stanovené kvalitě z pohledu uživatele a investovat v potřebné míře do vozidlového parku.
Vytvářet podmínky pro zpřístupnění všech druhů veřejné přepravy osobám s omezenou schopností pohybu nebo orientace.
Provázat plánování dopravní obslužnosti a plánování rozvoje dopravní infrastruktury, při tom brát v úvahu dopravní plány krajů a státu, zejména jejich nejvyšší priority.
Na základě zohlednění místních podmínek zaměřit v systému regionální obslužnosti železniční objednávku přednostně na rychlou páteřní dopravu.
Obsluhu malých obcí autobusovou dopravou řešit dopravními prostředky s odpovídající kapacitou a se zajištěním podpory obnovy autobusů, které slouží pro závazek veřejné služby, a to s ekologickým pohonem a dostupností pro osoby se sníženou mobilitou.
Budovat systémy parkovišť P+R, B+R a K+R, a to zejména u železničních stanic s intervalovou dopravou na předměstích měst (nejen až u systémů MHD na okrajích měst).
Řešení problémů dopravy ve městech
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
Ve spolupráci orgánů státní správy a samosprávy nadále usilovat o zlepšení provázanosti veřejné dopravy nabídkou společně nabízených služeb, koordinovat objednávky dálkové, regionální a obecní dopravy. Organizovat systémy MHD v krajích smluvním organizátorem (odborný orgán zřízený všemi objednateli veřejné dopravy v kraji) s vhodným rozložením výnosových rizik mezi objednatele a dopravce.
Snižovat negativní dopady suburbanizace na krajinu zaváděním atraktivní a spolehlivé příměstské veřejné hromadné dopravy jako alternativy individuální automobilové dopravy přetěžující silniční síť s cílem maximalizovat dělbu přepravní práce ve prospěch hromadné dopravy včetně její vnitřní diferenciace dle kapacitních potřeb včetně jejího výhledu.
V rámci EU spolupracovat na realizaci opatření obsažených v Akčním plánu pro městskou mobilitu a využívat získané pozitivní zkušenosti a postupy v této oblasti pro zlepšování udržitelnosti a bezpečnosti mobility v městských oblastech ČR.
Místní úpravou silničního provozu na pozemní komunikaci usměrňovat těžkou nákladní dopravu, vytvářet systém ochrany center měst před zbytnou automobilovou dopravou zavedením zón a ulic s omezeným přístupem a omezené rychlosti automobilové dopravy, městské komunikace přizpůsobovat potřebám pěšího pohybu a života ve městech, rozvíjet cyklistické stezky ve městech a pěší zóny, na okrajích měst budovat pro individuální automobilovou dopravu záchytná parkoviště P+R (Park&Ride) a K+R (Kiss&Ride) s návazností na MHD.
Rozvíjet stávající síť ucelených tras pro nemotorovou dopravu, zajišťujících relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale především z bydliště na pracoviště nebo do školy.
Na úrovni místních orgánů v obcích zpracovat resp. aktualizovat, kde je to účelné, koncepce cyklistické dopravy, v rámci kterých bude mimo jiné třeba dle místních podmínek v intravilánech přehodnotit využití současných chodníků pro cyklistickou dopravu a prostor pro cyklistickou dopravu vymezovat dle místních podmínek také na úrovni vozovky.
Při řešení cyklistické dopravy budou odpovědné orgány využívat veřejně projednanou Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR.
Vytvářet řešení dopravního prostoru s respektováním požadavků pro osoby tělesně postižené (bezpečnost, bezbariérovost).
Zvyšování bezpečnosti dopravy
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
V případě krizových situací včetně zhoršených rozptylových podmínek a překračování hygienických limitů hluku omezit zbytnou dopravu, využít připravená regulační opatření, kterými se mění způsob řízení a organizace dopravy a podmínky pro omezení nebo zákaz provozu v oblasti dopravy ČR.
Zlepšovat systém opatření proti krádežím důležitých komponentů zabezpečovacího zařízení železniční infrastruktury především z barevných kovů, jejichž odcizení může výrazně ohrozit bezpečnost železničního provozu.
Provádět hodnocení bezpečnosti a ochranná opatření k zabezpečení veřejné osobní dopravy před teroristickými útoky a současně hledat jiné konstrukce a materiály, vybavení a zařízení, jakož i postupy, které by mohly zmírnit následky teroristických činů.
Věnovat pozornost zajišťování funkčnosti a zvýšení ochrany dopravní infrastruktury zejména s ohledem na postupující změnu klimatu a hrozby teroristických útoků.
Vytvořit podmínky pro posílení bezpečnosti ve veřejné (zejména osobní) dopravě, zaměřená především proti krádežím a ostatní trestné činnosti.
Důsledně implementovat požadavky na ochranu letecké dopravy před protiprávními činy stanovené v příslušné evropské legislativě a zabývat se otázkami souvisejícími s touto problematikou (např. postupné zavádění detekčních zařízení na kontrolu tekutin, případné zavádění bezpečnostních skenerů, posílení institutu ověřování spolehlivosti apod.). Na základě analýzy rizik nebo závěrů vyhodnocení cvičení v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy usilovat o další minimalizaci bezpečnostních hrozeb v civilní letecké dopravě.
Podpořit vývoj nových typů univerzálních mostních provizorií využitelných pro rychlou obnovu poškozené nebo zničené dopravní infrastruktury. Při tvorbě a použití pohotovostních zásob pro resort dopravy zabezpečovat silniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na pozemních komunikacích, železniční mostní provizoria ve výši do 3% délky mostů na železničních tratích a železniční svršek ve výši do 0,5% stavební délky kolejí v ČR.
Stanovit systém pro sledování polohy zásilek a jejich celistvosti; dát mandát k práci na standardních souborech dat popisujících přepravované věci, včetně požadavků na předpisy (s ohledem na současné požadavky na přepravu nebezpečných věcí, živých zvířat apod.) a na technologie jako je identifikace radiové frekvence (RFID).
Rozvíjet systémy pro poskytování informačních a rezervačních služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa pro nákladní a užitková vozidla.
Rozvíjet systémy pro monitorování bezpečnosti dopravní infrastruktury (např. zavádění monitoringu dopravní infrastruktury na bázi moderních technologií, vč. kosmických (např.pomocí dálkového průzkumu Země) a získané informace následně integrovat v rámci geografických informačních systémů.
Na základě vývoje nehodovosti v silniční dopravě aktualizovat Národní strategii bezpečnosti silničního provozu zohledňující cíle obsažené ve Sdělení EK stanovující směry politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu v letech 2011–2020 . Určit pro Národní strategii bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nepřekročitelné a jasně definované ukazatele pro zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v termínech stanovených v Národní strategii bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích až k horizontu 2050. Ukazatele navázat nejen na počet obyvatel, či počet vozidel, ale také na dopravní výkony.
Důsledně naplňovat a každoročně vyhodnocovat plnění opatření definovaných v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu.
Zajistit soustavnou informovanost účastníků silničního provozu o rizikovém chování v silniční dopravě při využití stávajících a budovaných informačních systémů veřejné správy.
Zajistit vyšší vymahatelnost práva při nerespektování pravidel silničního provozu, a to včetně dodržování zákazů jízdy a stání dle zákona č. 289/1995 Sb. (lesní zákon; § 20 odst. 1g); zvláštní pozornost věnovat dodržování zákonů v případě řidičů motocyklů.
Zajistit vyšší vymahatelnost práva při nerespektování pravidel silničního provozu, a to včetně dodržování zákazů jízdy a stání dle zákona č. 289/1995 Sb. (lesní zákon; § 20 odst. 1g); zvláštní pozornost věnovat dodržování zákonů v případě řidičů motocyklů.
Nově určit pravomoci kontroly úrovně výuky a výcviku v autoškolách a zefektivnit státní dozor nad nimi. V zákonu o autoškolách stanovit nové požadavky pro žadatele o profesní osvědčení učitele autoškoly. Učitelům autoškol zavést povinnost proškolování. V případě odebrání registrace k provozování autoškoly, z důvodů porušení zákona, umožnit odebrat všechny ostatní související registrace.
Nově určit pravomoci kontroly úrovně výuky a výcviku v autoškolách a zefektivnit státní dozor nad nimi. V zákonu o autoškolách stanovit nové požadavky pro žadatele o profesní osvědčení učitele autoškoly. Učitelům autoškol zavést povinnost proškolování. V případě odebrání registrace k provozování autoškoly, z důvodů porušení zákona, umožnit odebrat všechny ostatní související registrace.
V souvislosti s dokončováním nových úseků dálnic a rychlostních silnic zajistit příslušné zvýšení počtu pracovníků Policie ČR jakož i ostatních složek Integrovaného záchranného systému, a to včetně příslušného technického zázemí.
Podporovat implementaci inteligentních dopravních systémů, které zvyšují bezpečnost a plynulost dopravy:
o postupně vybavovat dálniční síť a síť rychlostních silnic funkčními varovnými, informačními a spolupracujícími systémy. Na úseky s vysokou intenzitou provozu, kde je vyšší riziko vzniku kongescí, zavádět systémy řízení rychlosti
o na exponovaných úsecích silnic zavádět úseková měření rychlosti
o na vybraných místech silniční sítě zavádět systémy pro dynamické vážení silničních nákladních vozidel
o podporovat diagnostiku jedoucích vozidel a sdílení dat mezi správci infrastruktury a dopravci
Důsledně dbát na implementaci směrnice 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury na síti TEN-T, a to zejména pokud jde o provádění bezpečnostních auditů a inspekcí. Postupně aplikovat nástroje směrnice EU o řízení bezpečnosti infrastruktury na celou silniční síť. Zavést systémové odstraňování nehodových lokalit, stanovení jednotné informační báze pro umožnění propojení vzájemně oddělených systémů a pro sdílení dat o dopravních nehodách a jejich následcích.
V extravilánech v závislosti na intenzitě provozu od sebe navzájem oddělovat nemotorovou dopravu (cyklistické pruhy a stezky, fyzicky oddělené chodníky), upravit legislativu pro využívání sdružených stezek dotčenými účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Postupně upravovat identifikované nehodové lokality, pružně realizovat opatření s nízkými náklady (včasné odstraňování vzrostlé vegetace z výhledu, opravy výtluků apod.).
Realizovat průtahy obcemi podle platných zásad a opatření pro dopravní zklidnění na pozemních komunikacích, realizovat opatření pro změnu způsobu jízdy na vjezdu do obcí, zklidňovat dopravu v obcích a realizovat bezpečnostní prvky na infrastruktuře v obydlených oblastech.
Zajistit vhodné užití dopravního značení (proměnné dopravní značky, obnova vodorovného dopravního značení).
V rámci výstavby nových dálnic a rychlostních silnic realizovat jako jejich nedílnou součást objekty a prostranství bezprostředně sloužící k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu.
Zavést automatický systém pro odhalování a postihování přestupků proti bezpečnosti silničního provozu, využít k tomu připravovanou Centrální evidenci přestupků a zpřístupnit registr vozidel v odpovídajícím rozsahu správním úřadům.
Zvýšit důraz v oblasti státního odborného dozoru a zdokonalit právní rámec pro institucionální zabezpečení státního dozoru nad STK.
Připravovat podmínky pro zavádění systémů umožňující komunikaci a propojení vozidla s dopravní infrastrukturou.
Dokončení restrukturalizace systému železniční dopravy
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.g drážní doprava
Pokračovat v kontrolní činnosti zajištění přeprav nebezpečných věcí a zavádět účinná opatření pro likvidaci havárií na dopravních cestách včetně účinnější koordinace záchranného systému v evropském kontextu.
Zdroje pro dopravu
Zajištění zdrojů prostřednictvím klasického financování
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
Stabilizovat příjmy pro financování dopravní infrastruktury ve vztahu k SFDI (podíl národních zdrojů bez evropské spoluúčasti) alespoň na úrovni 43 mld. Kč a z toho pro oblast přípravy staveb na úrovni přibližně 3,8 mld. Kč s cílem:
omezit meziroční kolísání výdajového rámce pro údržbu, opravy a rozvoj dopravní infrastruktury,
zajistit národní spolufinancování pro projekty financované z evropských fondů,
Postupně směřovat k harmonizaci ceny za použití dopravní cesty v silniční a železniční dopravě tak, aby jednotlivá dopravní odvětví hradila v rovné míře náklady dopravní cesty a nebyla porušena mezioborová konkurenceschopnost, a to s ohledem i na mezinárodní dopravu (zohlednění situace v okolních státech) při současném vyřešení otázky finančního krytí takto zvýšených nákladů pro jednotlivé objednatele veřejné dopravy.
Rozšířit výkonové zpoplatnění na silnicích I. třídy. Podmínkou pro definici rozsahu zpoplatnění silnic I. třídy i případné zpoplatnění vybraných silnic II. a III. třídy a místních komunikací ve velkých městech je zavedení takové technologie výběru mýtného, aby režijní náklady celého systému nepřesáhly 30 % vybrané částky. V případě zpoplatnění komunikací nižších tříd by bylo nutné zajistit koordinaci s národním systémem zpoplatnění.
Rozšířit výkonové zpoplatnění na silnicích I. třídy. Podmínkou pro definici rozsahu zpoplatnění silnic I. třídy i případné zpoplatnění vybraných silnic II. a III. třídy a místních komunikací ve velkých městech je zavedení takové technologie výběru mýtného, aby režijní náklady celého systému nepřesáhly 30 % vybrané částky. V případě zpoplatnění komunikací nižších tříd by bylo nutné zajistit koordinaci s národním systémem zpoplatnění.
Upravit sazby mýta s cílem maximální diferenciace dle emisních tříd vozidel (aktualizovat s ohledem na vývoj emisních norem Euro), počtu náprav, nápravového tlaku a doby jízdy (vyšší sazby v období s vyšším provozem, např. v pátek odpoledne, nebo v obdobích s vyšším vlivem na veřejné zdraví). Úpravu provádět s ohledem na výnosnost systému zpoplatnění.
Legislativně umožnit a postupně zavádět zpoplatnění vjezdu/omezení vjezdu/přístupu vozidel do center měst jako regulační nástroj pro omezení provozu, včetně zohlednění emisních limitů stanovených EU.
Zajištění zdrojů prostřednictvím alternativního financování
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
Internalizace externích nákladů jako inovativní zdroj financování
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
Přistoupit v souladu s novelou směrnice Euroviněta v oblasti nákladní silniční dopravy ke zpoplatnění vybraných externích nákladů (hluk, nehody a znečištění ovzduší).
Rozdělování zdrojů
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
Zajištění zdrojů pro financování dopravní obslužnosti
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
Optimalizovat rozsah veřejné dopravy a vytvářet podmínky pro její stabilizaci prostřednictvím systémových organizačních, právních, technických a finančních opatření; v zájmu dosažení vyšší finanční efektivnosti preferovat komerční veřejnou dopravu v těch případech, kdy vytváří ucelenou a stabilní nabídku služeb (rozsah provozu linky v průběhu dne a týdne, dostatečná nabízená kapacita v přepravních špičkách, ohled na kapacitu železniční infrastruktury pro ostatní linky osobní dopravy a pro nákladní dopravu ap.).
Zajištění energií pro dopravu
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.k nemotorová doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
Podporu směřovat zejména na vybudování veřejných napájecích systémů ve větších městech pro hromadnou dopravu.
Zvyšovat podíl energeticky efektivní veřejné hromadné dopravy (s nižší spotřebou energií a s větším podílem alternativních energií) na celostátní, regionální i místní úrovni. V případě nákladní dopravy důsledně uplatňovat princip komodality.
Prostřednictvím veřejných investic do infrastruktury dokončit v co nejkratší době základní síť dopravní infrastruktury.
V systému výkonového zpoplatnění užití infrastruktury zvýhodňovat dopravní prostředky s nižší měrnou spotřebou energie a nižší úrovní emisí. Rozpracovat a implementovat rozdělení tarifů za užití infrastruktury pro různé kategorie vozidel i podle jejich měrné spotřeby.
V systému výkonového zpoplatnění užití infrastruktury zvýhodňovat dopravní prostředky s nižší měrnou spotřebou energie a nižší úrovní emisí. Rozpracovat a implementovat rozdělení tarifů za užití infrastruktury pro různé kategorie vozidel i podle jejich měrné spotřeby.
V systému výkonového zpoplatnění užití infrastruktury zvýhodňovat dopravní prostředky s nižší měrnou spotřebou energie a nižší úrovní emisí. Rozpracovat a implementovat rozdělení tarifů za užití infrastruktury pro různé kategorie vozidel i podle jejich měrné spotřeby.
Směřovat ke zvýšení podíl obnovitelných zdrojů v celkové spotřebě energií v dopravě do roku 2020 na úroveň 10 % dle dohod EU5.
Směřovat ke zvýšení podíl obnovitelných zdrojů v celkové spotřebě energií v dopravě do roku 2020 na úroveň 10 % dle dohod EU5.
Snížit emise NOx, VOC a PM 2,5 ze sektoru silniční dopravy obnovou vozového parku ČR a zvýšením podílu alternativních pohonů.
Dopravní infrastruktura
Kvalitní údržba a provozování dopravní infrastruktur
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
Zajistit dostatečné prostředky pro údržbu a opravy dopravní infrastruktury včetně jejich plynulého přidělování v průběhu celého roku.
Výluky a uzavírky z důvodů údržby dopravní infrastruktury plánovat s ohledem na minimalizaci dopadů do provozu pokud možno na období mimo dopravní špičky; koordinovat souběh staveb (výluky, uzavírky apod.) železnice / silnice. Plán výluk a uzavírek musí být zveřejněn s dostatečným časovým předstihem, aby dopravci mohli připravit příslušná opatření.
Rozvoj dopravní infrastruktury
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
Urychlení přípravy staveb
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
Novelizovat zákony s cílem usnadnit a urychlit proces přípravy staveb (zákon č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury a zákona č. 104/2000 Sb. o Státním fondu dopravní infrastruktury), zákon 184/2006 Sb., vyvlastňovací zákon ).
Analyzovat možnosti zjednodušení a urychlení procesů souvisejících s přípravou staveb a podle této analýzy provést úpravy právních předpisů v gesci ostatních resortů mimo MD (např. zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon, zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a další), znovu posoudit racionalizaci právní úpravy účasti veřejnosti při přípravě staveb dle zásad uvedených výše.
Dosažení úspor při přípravě a realizaci staveb
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
V rámci dokumentu Dopravní sektorové strategie na základě multimodálního dopravního modelu přehodnocovat navrhované parametry připravovaných staveb s ohledem na efektivnost projektů.
Minimalizovat rozsah tzv. vyvolaných investic (nepřipouštět doprovodné investice, které se stavbou samotnou nesouvisí, resp. využívat uzavírání dohod s účastníkem územního řízení dle novely vyvlastňovacího zákona) a víceprací.
Minimalizovat rozsah tzv. vyvolaných investic (nepřipouštět doprovodné investice, které se stavbou samotnou nesouvisí, resp. využívat uzavírání dohod s účastníkem územního řízení dle novely vyvlastňovacího zákona) a víceprací.
Dopracovat oborové třídníky dopravních staveb a vypracovat katalog referenčních jednotkových cen pro jednotlivé stupně projektové přípravy
Zavést minimální standardy připravenosti staveb před zahájením výběrového řízení na zhotovitele díla.
Průběžně analyzovat možnosti uplatnění nových technologií a materiálů včetně materiálů z druhotných surovin s cílem snížení nákladů a prodloužení životnosti staveb.
Moderní technologie, výzkum, vývoj a inovace, kosmické technologie
Moderní technologie, výzkum, vývoj a inovace
Deskriptory:
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.l kosmické aktivity
Zajistit podmínky pro snazší spolupráci mezi jednotlivými druhy dopravy (podpora výzkumu a zavádění účinných překládacích zařízení vč. multimodálních terminálů).
Podporovat zavádění a rozvoj ITS systémů pro nákladní dopravu ve veřejné logistice včetně optimalizace zásobování měst (citylogistika
Zajistit podmínky pro kontinuitu služeb ITS na transevropských dopravních sítích, v oblasti řízení provozu a nákladní dopravy na evropských dopravních koridorech a v městských aglomeracích.
Podporovat zavádění a rozvoj systémů ITS ve veřejné osobní dopravě včetně elektronických jízdních dokladů.
Zavádět moderní technologie v kolejové dopravě (např. racionalizaci řízení tratí, moderní bezbariérová vozidla, rychlé a bezbariérové odbavení ve stanicích a zastávkách, kombinace lehkých kolejových systémů s klasickou železnicí). Postupně zavádět systémy ERTMS podle přijatého harmonogramu a na tratích mimo síť TEN-T zřizovat systémy dálkového řízení drážní dopravy včetně vlakového rádiového spojení, zavádět zabezpečovací zařízení i na tratích, kde dosud zavedeno není.
Zabývat se zaváděním moderních technologií pro inteligentní parkování vozidel a zaváděním moderních technologií pro usnadňování procesů plánování a schvalování přepravy zásilek vyžadující zvláštní péči nebo dozor.
Zabývat se zaváděním moderních technologií pro inteligentní parkování vozidel a zaváděním moderních technologií pro usnadňování procesů plánování a schvalování přepravy zásilek vyžadující zvláštní péči nebo dozor.
Zajistit interoperabilitu a dálkové řízení provozu jako rozvoj v oblasti technologií zajišťujících bezpečné řízení jízdy vlaků v souladu s celoevropskými trendy na vybraných tratích celostátní dráhy ve vazbě na EU i sousední regiony.
Na hlavních dálničních tazích instalovat inteligentní dopravní systémy pro řízení a regulaci provozu, zvýšení bezpečnosti a efektivnosti dopravy a pro zajištění infomobility.
Zefektivnit a rozvíjet proces strategického výzkumu a vývoje v dopravě se zaměřením na udržitelný rozvoj dopravy a podporovat přenos poznatků a technologií na mezinárodní úrovni, především ve vazbě na program Horizont 2020
Prostřednictvím programů vyhlašovaných Technologickou agenturou ČR podporovat:
o aplikovaný výzkum a experimentální vývoj v oblasti dopravní infrastruktury včetně ITS
o výzkum a vývoj nových paliv a pohonů
o výzkum, experimentální vývoj a inovace v oblasti kosmických aktivit
o výzkum intermodální, environmentálně energeticky, materiálově a k životnímu prostředí šetrné a bezpečné dopravy a technických opatření ke zmírňování negativních vlivů dopravy na životní prostředí a veřejné zdraví,
Využití kosmických technologií v sektoru doprava
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.l kosmické aktivity
Postupně zavádět aplikace využívající globální navigační družicové systémy (GNSS) a inteligentní dopravní systémy pro zvýšení bezpečnosti a efektivnosti dopravy organizátory dopravní obslužnosti a pro zajištění infomobility cestujících ve veřejné osobní dopravě.
Podporovat zavádění systémů ITS v dopravě včetně sledování poloh zásilek a zajištěním bezpečného sdílení obsahu databází těchto systémů s databázemi projektu JSDI, využívat inovativní technologie (EGNOS, GALILEO).
Podporovat využití a zavádění inovativních technologií v procesu přepravy nebezpečných věcí (RFID), realizaci příslušných ITS systémů pro logistiku nákladní dopravy nebo globální navigační družicové systémy (EGNOS, GALILEO, GPS).
Snižování dopadu na veřejné zdraví a životní prostředí
Snižování dopadu na veřejné zdraví a životní prostředí
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.g omezování hluku a vibrací
Minimalizovat negativní vlivy hluku a imisí z dopravy, které mají svůj původ v dopravě, a to vhodnými opatřeními na dopravní infrastruktuře
Postupně odstraňovat ekologické zátěže vyvolané stávající infrastrukturou, na stávající infrastruktuře uplatňovat opatření na ochranu před hlukem a vibracemi, a to přednostně v hustě obydlených místech s překročenými hygienickými limity hluku
Minimalizovat negativní vlivy dopravy na veřejné zdraví, stabilitu ekosystémů v krajině, jejich struktury, vazby a funkce
Postupně zvyšovat průchodnost dopravní infrastruktury pro volně žijící organismy a člověka. Při výstavbě a rekonstrukcích dopravních staveb využívat technická a jiná řešení zajišťující funkční prostupnost pro živočichy a zajistit zprůchodnění stávajících dopravních staveb v úsecích s prokázaným významným fragmentačním vlivem
Zohledňovat dopravní problémy v plánech rozvoje dopravy krajů a měst a obcí k dosažení imisních limitů, např. budováním obchvatů a zřizováním nízkoemisních zón
Přednostně posilovat kapacitu stávajících dopravních koridorů před budováním souběžných komunikací s obdobnou kapacitou dopravy obsluhujících stejná území. Dopravní koridory a stavby plánovat, navrhovat a realizovat s ohledem na požadavek zajištění konektivity populací volně žijících živočichů a zajištění jejich dostatečné migrační propustnosti
Při přípravě a realizaci projektů rozvoje dopravní infrastruktury minimalizovat dopady na jednotlivé složky životního prostředí a na veřejné zdraví
Sociální otázky, zaměstnanost, vzdělávání, kvalifikace
Sociální otázky, zaměstnanost, vzdělávání, kvalifikace
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě