MINISTERSTVO DOPRAVY
Koncepce nákladní dopravy ČR 2017-2023 s výhledem do roku 2030
Dopravní infrastruktura
Železniční infrastruktura
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
V návaznosti na zdvojkolejnění tratě Velký Osek – Hradec Králové - Choceň zvýšit kapacitu úseku
Choceň – Ústí nad Orlicí ponecháním stávající trati pro nákladní dopravu a regionální osobní dopravu a vybudováním novostavby trati pro dálkovou osobní dopravu ve variantě MAX.
Z investic menšího rozsahu je nutné prověřit samostatný projekt na propojení levobřežní a pravobřežní
tratí v prostoru mezi Litoměřicemi a Mělníkem.
V souladu s požadavky Nařízení č.1315/2013/EU na parametry infrastruktury pro možnost provozování
vlaků o délce 740 m stanovit souvislé relace mezinárodní nákladní dopravy v osách nákladních koridorů, projednat s železničními nákladními dopravci jejich potřeby. Na základě toho a v návaznosti na modernizované tratě vyhovující délce vlaku 740 m realizovat na zbývající části sítě cílená stavební opatření pro plnohodnotný provoz vlaků o délce 740 m na hlavních nákladních koridorech a případných navazujících tratích dle reálných požadavků pro vozbu vlaků o délce 740 m.
Nákladní doprava a logistika
Logistické technologie pro nákladní dopravu na bázi komodality
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
Silniční doprava
Odpočívky
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
Zpracovat koncepci výstavby a rozvoje odpočívek do roku 2023 s výhledem do roku 2030, včetně stanovení konkrétních termínů realizace minimálně 1 500 parkovacích míst s ohledem na proces přípravy těchto staveb.
Zvýšit počet parkovacích míst pro nákladní dopravu na stávajících hlavních tazích silniční a dálniční sítě o minimálně 1500 míst dle připravované koncepce odpočívek.
Zavést informační systém pro řidiče silniční nákladní dopravy o volných místech na parkovištích pro nákladní dopravu.
V rámci koncepce odpočívek u dálnic a silnic 1. třídy tyto navrhovat tak, aby poskytovaly komplexní
nabídku služeb. Jedná se o bezpečné odstavení vozidla i s nákladem, zabezpečený prostor, váhy pro
kontrolní vážení, lávky pro odstranění sněhu, ledu, vody ze střech vozidel, nabídku služeb pro urovnání, zabezpečení, vykládku nákladu, sociální zařízení apod. Při projektování odpočívek řešit problematiku hluku na odpočívce z přilehlé silniční komunikace.
Těžká a nadrozměrná doprava a gigalinery
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
Stanovit a realizovat trasy pro těžkou a nadrozměrnou dopravu pro potřeby těžkého průmyslu, vybraných strojírenských podniků, obrany a energetiky a pro napojení do významných říčních přístavů (zejména Lovosice a Mělník). Na těchto trasách přednostně zajistit opravu mostů a dalších objektů s cílem zajistit potřebnou únosnost.
Pro potřeby energetiky stanovit trasy pro přepravu těžkých transformátorů rovněž na železniční síti, a to včetně příslušných manipulačních kolejí.
Na trasách pro těžkou a nadrozměrnou dopravu přednostně rozvíjet systémy (včetně aplikací založených na družicových systémech jako např. dálkový průzkum Země) pro monitorování bezpečnosti dopravní infrastruktury - pro monitorování stavu dopravní infrastruktury a sledování, zda její stav odpovídá požadavkům stanovenými technickými předpisy a dále systémy pro sledování, předvídání a varování před sesuvy a poklesy půdy na dopravní infrastruktuře nebo v jejím bezprostředním okolí.
Železniční doprava
RFC a požadavek na kvalitní trasy
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
Na tratích koridorů RFC respektovat Nařízení EU 913/2010 a koridorové trasy dálkové nákladní dopravy (PaP) konstruovat přednostně před ostatními segmenty dopravy.
Na tratích hlavní sítě TEN-T pro nákladní dopravu stanovit souvislé relace mezinárodní nákladní dopravy, projednat s železničními nákladními dopravci jejich potřeby a na základě toho stanovit postupy implementace provozu delších vlaků: v první fázi stanovit maximální možnou délku vlaku při přijmutí provozních opatření; ve druhé fázi koordinovat stavební opatření na nově modernizovaných tratích (Děčín – Kolín; Velký Osek – Choceň) s provozními opatřeními na ostatních úsecích koridorů pro provoz vlaků o délce alespoň 740 m.
Jednoznačně stanovit priority pro osobní a nákladní dopravu na hlavních tazích železniční sítě, naplňovat opatření z Dopravní politiky 2014-2020: Zajistit fungování železničních nákladních koridorů na území ČR ve smyslu Nařízení (EU) 913/2010 a propojit nákladní koridor č. 7 s nákladním koridorem č. 8. Na nákladních koridorech zajistit dostatečnou kapacitu pro nákladní dopravu zajištěním dostatečné kapacity příslušných traťových úseků. Při nedostatečné kapacitě dopravní infrastruktury na nákladních koridorech dočasně do doby její zvýšení řešit problém zaváděním příslušných opatření nejen v nákladní, ale i v osobní dopravě.
Na tratích Praha – Česká Třebová a Přerov – Ostrava (příp. dalších velmi vytížených tratích) vytvořit v GVD pravidelná časová okna pro plynulý průjezd nákladní dopravy pomocí optimalizace tras dálkové osobní dopravy (např. spojováním souprav vlaků, svazkováním vlaků s krátkými intervaly) s minimálním dopadem na rozsah služeb.
Jednotlivé vozové zásilky
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
Vytvořit pracovní skupinu „Optimalizace provozování vozových zásilek“ s cílem zajištění dlouhodobé udržitelnosti segmentu vozových zásilek v železniční přepravě.
Výluky a jejich plánování
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.g drážní doprava
Koordinovat výluky tak, aby nedocházelo k souběžným výlukám na objízdných tratích, a zároveň aby období výluky bylo maximálně využito pro veškeré potřebné práce na daném vyloučeném úseku
a nedocházelo ke zbytečné etapizaci s dopadem na celkovou dobu omezení provozu.
V případě jednokolejného provozu na dvoukolejných tratích výlukovou dopravu organizovat tak, aby byl vždy umožněn provoz po dostatečně dlouhou dobu jedním směrem a pak druhým směrem, bez ohledu na prioritu vlaků. Sled vlaků by měl být dle jejich skutečné rychlosti řešen případnou úpravou pořadí až na trase dále za místem výluky
Motivovat SŽDC k provezení maximálního rozsahu dopravy během výluky a i např. v rámci systému odměňování výkonu, který je v současné podobě pro nákladní dopravu nefunkční, neboť se vztahuje pouze na vlaky jedoucí přesně dle své pravidelné trasy, což se týká nákladních vlaků pouze ve výjimečných případech.
V případě nemožnosti uspokojení všech požadavků na průvoz vlaků během výluky zajistit opatření na zajištění náhradní autobusové dopravy za dopravu regionální, již nyní existuje možnost kompenzace vícenákladů dopravcům.
Zohlednění nákladní dopravy při plánování
rozvoje dopravní infrastruktury
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.g drážní doprava
Zpoplatnění energie
Deskriptory:
II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
II.d hospodaření a úspory energie
XI.c železniční doprava
XI.g drážní doprava
Železniční vlečky
Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.g drážní doprava
Prověřit nový model, kdy se vlečkař přihlásí k provozování „veřejně přístupné vlečky“ s tím, že bude moci využívat výhod státního financování jako regionální dráha. Díky tomu bude schopen udržovat dráhu-vlečku provozuschopnou a nediskriminačně přístupnou za přijatelných cen za použití dopravní cesty (dráhy-vlečky).
Vodní doprava
Dopravní napojení výrobců nadrozměrných výrobků
Deskriptory:
XI.b vodní doprava
XI.e multimodální doprava
V rámci zpracovávané Studie proveditelnosti průplavního spojení DOL prověřit v rámci variant možnosti přednostního napojení ostravské aglomerace na oderskou vodní cestu.
Stanovit a realizovat trasy pro těžkou a nadrozměrnou dopravu pro potřeby těžkého průmyslu, vybraných strojírenských podniků, obrany a energetiky a pro napojení do významných říčních přístavů (zejména Lovosice a Mělník). Na těchto trasách přednostně zajistit opravu mostů a dalších objektů s cílem zajistit potřebnou únosnost.
Multimodální a kombinovaná doprava
Síť terminálů nákladní dopravy a veřejná logistická centra (VLC)
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.g drážní doprava
Telematika v multimodální dopravě
Deskriptory:
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
V souladu s Akčním plánem rozvoje ITS vytvořit Jednotnou informační bázi pro sektor kombinované dopravy a zaměřit se na kvalitu pořizovaných technologií podporujících dopravně-přepravní proces.
Zajistit poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst.
U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti. Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o dopravních informacích
podle nařízení EK v přenesené pravomoci č. 886/2013/EU.
Prostorová data v nákladní dopravě
Prostorová data v nákladní dopravě
Deskriptory:
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy