MINISTERSTVO KULTURY
Koncepce podpory umění v ČR 2015-2020
I. Podpora umělecké tvorby, profesionalizace a strategické plánování
a Podpora umělecké tvorby
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.g netechnické inovace
IV.j specializované poradenské služby
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
1 Finančně prioritně navýšit stávající dotační programy v oblasti umění s cílem podpory celého spektra uměleckých oborů, a to jak prioritě v oblasti profesionálního umění, tak rovněž v oblasti neprofesionálních uměleckých aktivit.
2 Každoročně optimalizovat dotační programy s důrazem na uchování kontinuity i podporu inovativních, experimentálních a mezioborových projektů.
3 zajistit naplňování nového Programu státní podpory současného umění a architektury v galeriích a výstavních síních.
4 Posílit stávající Program státní podpory profesionálních divadel, orchestrů a pěveckých sborů dle usnesení vlády č. 902/2003.
b Kvalita poskytování kulturních služeb
Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
10 Nastavit systém pravidelného externího hodnocení činnosti a kvality poskytovaných veřejných služeb v oblasti umění.
11 Založit v Institutu umění - Divadelním ústavu výtvarnou sekci, která by umožnila vyrovnat prostředí poskytovaných služeb na roveň dalším oborům. V této souvislosti též posílit personálně ty obory, které jsou znevýhodněny vůči jiným a to na straně MK (např. taneční a pohybové umění či výtvarná umění).
c Profesionalizace a kreativita
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVII.a legislativní a regulační prostředí
12 Podporovat další vzdělávání tvůrců, manažerů, administrátorů a dalších pracovníků v oblasti kultury s cílem dosáhnout jejich vyšší profesionalizace a mezinárodní konkurenceschopnosti a s ohledem na současné potřeby a měnící se podmínky provozu umění.
13 Podporovat vzdělávací aktivity státních i nestátních neziskových kulturních institucí podporujících rozvoj kreativity dětí i dospělých.
14 Podporovat vzdělávací aktivity pro děti a mládež v oblasti profesionálního a i neprofesionálního umění. Zajištění výchovně-vzdělávacích akcí pro děti a mládež a podpora dětské kreativity.
d Strategické plánování
Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XXI.d NNO
17 Obnovit činnost Rady pro umění jakožto poradního orgánu ministerstva kultury pro oblast umění včetně strategického plánování.
18 Podporovat aktivity oborových organizací a nastavit systém komunikace a spolupráce těchto organizací i širšího nezávislého sektoru s MK především v souvislosti se zjišťováním potřeb uměleckých oblastí, vytvářením strategických materiálů a optimalizace podpůrných opatření.
19 Pravidelně vyhodnocovat dopady programů, projektů a akcí, sledovat multiplikační efekty, medializovat zjištění, zaměřit se na projekty a akce z hlediska podpory dobré praxe. S předstihem (dlouhodobě) strategicky připravovat opakující se akce typu Bienále, PQ a dalších významných akcí typu Rok české hudby, které MK podporuje; zavést do praxe mechanismy víceletého financování ze strany MK ČR pro stávající kulturní infrastrukturu; vyhodnotit projekt Evropské hlavní město kultury Plzeň 2015 v návaznosti na regionální rozvoj.
II. Využití potenciálu umění pro rozvoj společnosti
e Umění pro společnost
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
VIII.e začleňování cizinců
XX.h lidská práva
XXI.d NNO
21 Optimalizovat program na podporu projektů zaměřených na zapojování menšin a ohrožených skupin prostřednictvím umění a průběžně vyhodnocovat inkluzivní dopady umění.
22 Zvýšit přístup k umění nejširším vrstvám občanů, zpřístupňovat umění pomocí digitalizace a s využitím nových technologií; podporovat projekty zaměřené na získávání nového publika.
f Umění pro ekonomický růst a zaměstnanost
Deskriptory:
I.f průmyslová odvětví (hutnictví, strojírenství, elektrotechnika …)
III.a podnikatelské prostředí
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
25 Připravit Strategii podpory kulturních a kreativních odvětví navazující na Koncepci podpory umění.
27 Prosazovat vhodné podmínky pro práci umělců (daňové, sociální, zdravotní, prostory pro práci a další opatření) v rámci politiky zaměstnanosti ČR. Dále prosazovat novelizace v oblasti daňového zvýhodnění umělců i uměleckých organizací (DPH) a druhé kariéry umělců. Implementovat závěry revitalizace doporučení UNESCO ke statutu umělce z roku 1980 a zvážit přijetí zákonného opatření ke statutu umělce.
III. Podpora mezinárodní spolupráce a exportu
g Mezinárodní spolupráce
Deskriptory:
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.e mobilita pracovní síly
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
29 Navýšit podporu úspěšných projektů z programů EU Kreativní Evropa a navazujících. Zajistit podporu iniciace a přípravy nových projektů.
30 Založit a podporovat Infopoint pro mobilitu v oblasti umění s cílem usnadnit českým umělcům, teoretikům a dalším pracovníkům v oblasti kultury prostřednictvím informací a poradenství výjezdy do zahraničí a stejně tak příjezd zahraničních umělců a expertů do České republiky - na základě doporučení Evropské komise.
31 Zajistit vytvoření zvláštního podpůrného nástroje na činnost a provoz českých center mezinárodních nevládních organizací, na podporu členských aktivit v mezinárodních sítích a na motivaci českých profesionálních a kulturních organizací k větší mezinárodní spolupráci, a to jak v oblasti profesionálního, tak i neprofesionálního umění.
h Export
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
33 Podporovat vstup českých subjektů, zboží a služeb na nové trhy. Podporovat účast a uměleckou prezentaci českých subjektů na zahraničních veletrzích, přehlídkách, festivalech a fórech s cílem rozšířit distribuci a zvýšit export.
34 Podporovat propagaci českého umění prostřednictvím specializovaných cizojazyčných webových portálů a newsletterů pro jednotlivé oblasti umění.
35 založit a podporovat činnosti Czech Music Export Office zaměřené na propagaci současné hudby v zahraničí a její postavení na zahraničních trzích.
36 Založit a podporovat činnosti Českého literárního centra za účelem zkvalitnění aktivit směřujících k propagaci české literatury a českého knižního trhu v zahraničí a usnadnění mezinárodní spolupráce v oblasti literatury. Ve spolupráci s profesními asociacemi a sítěmi provést vyhodnocení systému podpory propagace české literatury do zahraničí.
i Kulturní diplomacie
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XXI.d NNO