Koncepce bydlení České republiky do roku 2020 (revidovaná) byla dne 27. července 2016 schválena vládou usnesením č. 673. Revidovaná koncepce respektuje jak základní východiska bytové politiky formulované v Koncepci bydlení České republiky do roku 2020, tak její hlavní principy a strategické cíle, a nahrazuje její návrhovou část.
Základním východiskem je teze, že zajištění bydlení je v základu osobní odpovědností jednotlivce. Dostupnost a kvalita odpovídá společenskoekonomickým podmínkám a možnostem jednotlivců. Základním posláním státu je vytvářet stabilní prostředí posilující odpovědnost jeho občanů za sebe sama a podporovat jejich motivaci k zajištění si svých základních potřeb vlastními silami. V každé společnosti současně existují lidé, kteří si prostředky na své bydlení z objektivních důvodů nejsou schopni zajistit sami. Je povinností státu a obcí jim na principu solidarity pomoci a vytvářet tak zároveň stabilní prostředí v rámci komunit i celé společnosti.
Hlavními principy bytové politiky jsou: ekonomická přiměřenost, tzn. respektování elementárních ekonomických principů, udržitelnost veřejných i soukromých financí a odpovědnost státu za vytváření podmínek, které jednotlivcům umožní naplnění práva na bydlení.
Revidovaná koncepce bydlení vychází ze závěrů analýzy vývoje legislativního a makroekonomického rámce od roku 2011, aktuální situace na trhu s byty, vývoje dostupnosti bydlení a zatížení domácností výdaji na bydlení v kontextu zemí EU. Analýza potvrzuje, že dosažený standard jak fyzické a finanční dostupnosti bydlení v ČR, tak kvalitativních charakteristik, zhruba odpovídá pozici ekonomické výkonnosti, kterou ČR zaujímá v rámci EU28. Hospodářské oživení, které v současné době v ČR probíhá, dává naději na další pozitivní vývoj v této oblasti, zejména pokud jde o zvyšování dostupnosti bydlení.
Na základě provedených analýz vývoje v oblasti bydlení od roku 2011 potvrdila Revidovaná koncepce stávající základní vizi: dostupné, stabilní a kvalitní bydlení.
Dostupnost: Zajištění přiměřené dostupnosti ve všech formách bydlení. .
Stabilita: Vytvoření stabilního prostředí v oblasti finanční, legislativy a institucí pro všechny účastníky trhu s bydlením.
Kvalita: Snižování investičního dluhu v bydlení včetně zvyšování kvality vnějšího prostředí rezidenčních oblastí.
Strategický cíl - zajištění přiměřené dostupnosti ve všech formách bydlení je zaměřen na motivaci obyvatel zajistit si bydlení vlastními silami, ať se již jedná o bydlení vlastnické nebo nájemní, a výraznější orientaci nástrojů bytové politiky na vybrané skupiny obyvatelstva, které jsou znevýhodněny v přístupu k bydlení, a tudíž ohroženy sociálním vyloučením. Podmínkou pro naplnění cíle je vytvoření stabilního prostředí z pohledu dostupnosti bydlení zejména v malých a středních městech především pro mladé domácnosti a schopnost reagovat na nově vznikající potřeby rozvojových regionů s nedostatkem volného bytového fondu. Úkolem vlády nadále zůstává návrh koncepčního řešení sociálního bydlení a následně zákona o sociálním bydlení. Z těchto klíčových dokumentů vyplynou i závazky státu ve financování investiční podpory sociálního bydlení. Další oblastí, které je třeba se věnovat, je družstevní bydlení, tradiční forma, která by mohla sehrát významnou roli při uspokojování bydlení pro osoby s průměrnými a nižšími příjmy. Řešení bude navrženo v první řadě právní úpravou bytových družstev.
Strategický cíl – vytvoření stabilního prostředí v oblasti financí, legislativy a institucí pro všechny účastníky trhu s bydlením
Vytvoření předvídatelného prostředí pro všechny aktéry na trhu s byty zůstává základním předpokladem pro naplnění vize Stabilita. Podmínkou je stabilizovaný systém financování, přehledná a ustálená legislativa a také stabilita institucí. Zejména legislativní oblast a kvalitní právní úprava je důležitým předpokladem pro regulaci vztahů a vytvoření stabilizovaného prostředí s efektivním využitím zdrojů zacílených na skutečné problémy praxe. V oblasti legislativy je třeba řešit praktické dopady nové právní úpravy občanského zákoníku v oblasti nájmu bytů, úpravy bytového spoluvlastnictví a společenství vlastníků jednotek, včetně problematiky bytových družstev a nájmu družstevních bytů. K tomu by mělo přispět i rozvíjení další spolupráce s Ministerstvem spravedlnosti, zejména při stanovení postupu při případné novele občanského zákoníku, a zákona o obchodních korporacích, pokud bude připravována Ministerstvem spravedlnosti (aby se tak dělo ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj tam, kde by se novely dotýkaly kompetencí Ministerstva pro místní rozvoj). Dále je nezbytné prověřit možnost využití nově upraveného institutu sociálního družstva při podporách výstavby nájemních bytů, včetně vztahu sociálního družstva k veřejné podpoře, současně také analyzovat a zvážit možnost podpory a využití bytových družstev jako nedílné součásti spektra vlastnické struktury bydlení.
Strategický cíl – snižování investičního dluhu bydlení včetně zvyšování kvality vnějšího prostředí rezidenčních oblastí
V oblasti vize Kvalita zůstává nejdůležitějším cílem udržení a zlepšení stavebně technického stavu existujícího bytového fondu, zlepšení jeho přístupnosti a optimalizace nákladů spojených s jeho užíváním včetně snižování energetické náročnosti. U nové výstavby bude třeba řešit problematiku implementace předpisů EU týkajících se parametrů energetické náročnosti při dodržení principu ekonomické přiměřenosti. Specifickou problematikou je přizpůsobení bytového fondu měnícím se potřebám obyvatel v souladu s demografickým vývojem s využitím principů univerzálního designu, s potřebou řešení kvality vnějšího prostředí na sídlištích souvisí příprava jejich komplexních systémových revitalizací.
Návrhová část revidované koncepce bydlení obsahuje osm nově definovaných priorit. Priority a z nich plynoucí jednotlivé úkoly jsou zaměřeny zejména na oblast legislativní a metodickou podporu v oblasti bydlení. Výstupy úkolů analytického charakteru budou v případě ověření potřebnosti a udržitelnosti směřovat k tvorbě konkrétních opatření. Stálou součástí cílů bytové politiky je investiční podpora, jejíž realizace bude nadále zaměřena na zvyšování dostupnosti bydlení a zvyšování kvality bytového fondu.
Revidovaná koncepce bydlení přetrvávající a nově vznikající hlavní problémy bydlení identifikuje a jejich řešení rozpracovává do konkrétních priorit a úkolů. Důraz je kladen na důsledné vymezení odpovědností a koordinace aktivit státu v oblasti politiky bydlení.