| Koncepce rozvoje venkova 2021-2027 |
1. | - LIDÉ: Stabilní populace venkovských oblastí charakteristická vysokým lidským a sociálním kapitálem zajišťující dynamický endogenní rozvoj venkova |
1.1 | VŽDĚLANÍ LIDÉ - Vzdělané obyvatelstvo venkova připravené na potřeby trhu práce v příslušných venkovských oblastech a stimulující společenský a kulturní život na venkově |
| Podpora kvalitního lidského kapitálu v oblasti VaVaI |
| Podpora celoživotního vzdělávání zaměřeného na nové technologie a nové přístupy k řešení problémů |
| Podpora environmentálního vzdělávání vč. vztahu k místu bydliště |
| Zajištění přenosu inovací, znalostí a dobré praxe z metropolí a aglomerací do území |
| Nastavovat a prohlubovat vazby město-venkov prostřednictvím projektů (společného) vzdělávání |
| Přizpůsobovat obsah výuky místu na venkově |
| Vytváření uměleckých ateliérů, kulturních akreativních center, klastrů a sdílené ekonomiky |
| Podpora kooperace středního školství spodnikatelským sektorem |
| Zajištění odborného vybavení škol |
1.2 | KOMUNITNÍ ŽIVOT - Intenzivní komunitní život na venkově přispívající k růstu sociálního kapitálu avytvářející podmínky pro volnočasové vyžití obyvatel venkova |
| Síťování inovačních brokerů: regionálních inovačních center, regionálních pracovišť TA ČR, MASa organizací destinačního managementu |
| Podpora metody LEADER k rozvoji venkovských komunit |
| Podpora celoživotního vzdělávání zaměřeného na občanské hodnoty, toleranci a spolupráci |
| Podpora regionálních tradic, řemesel a kulturních akcí |
| Podpora kulturních aktivit a jejích aktérů |
| Využívání stávající kulturních institucí jako aktivních kulturních prvků |
| Podpora spolkového života v obcích |
| Rozvoj komunitních center (a komunitní sociální práce) |
| Podporovat mezigenerační projekty, které pomohou budovat mezilidské vztahy a zlepší komunitní život obyvatel venkova |
1.3 | INTEGRACE - Prostorově a sociálně integrované venkovské oblasti bez prostorově a sociálně vyloučených lokalit |
| Zvýšení dostupnosti nájemního bydlení na venkově včetně sociálního bydlení |
| Podpora dostupnosti ambulantních a terénních sociálních služeb |
| Zintenzivnění prevence rizikového chování, včetně domácího násilí, zejména u ohrožených skupin |
| Komunitní vzdělávání k prevenci k prevenci rizikového chování |
| Sociální poradenství na poslední míli |
| Zajištění kapacit, dostupnostia kvality sociálních služeb pro seniory |
| Zvýšení dostupnosti domácí a paliativní péče |
| Zvýšení dostupnosti a kapacit služeb rané péče, jeslí, dětských skupina mateřskýchškol |
| Rozvoj předškolního,základního a středního vzdělávání v oblastech se sociálním vyloučením |
| Podpora zaměstnanosti ohrožených skupin |
| Snížení rizika energetické chudoby |
| Deinstitucionalizace sociálních služeb |
| Slaďovat sektorové politiky tak, aby se jejich nástroje mohly používat v závislosti na potřebách identifikovaných v místních strategiích |
2. | – SÍDLA: Dostatečná infrastruktura a vybavenost venkovských sídel zajišťující kvalitní život obyvatel avytvářející možnosti pro hospodářský rozvoj venkova |
2.1 | DOPRAVA - Snadná dopravní dostupnost venkovských sídel spočívající v dobré dopravní obslužnosti obyvatel venkova a vytvářející podmínky pro jeho hospodářský rozvoj |
| Zvyšování intermodality a integrace systémů hromadné dopravy |
| Rozvoj infrastruktury pro kvalitní hromadnou dopravu |
| Využití brownfieldů pro rozvoj infrastruktury pro kvalitní hromadnou dopravu |
| Podpora udržitelné dopravy |
| Rekonstrukce liniové silniční a železniční infrastruktury a její rozvoj |
| Rekonstrukce objektů na silniční infrastruktuře (mosty, podjezdy, tunely, aj.).Rekonstrukce příslušenství silniční infrastruktury (hlásky, hlásiče, zásněžníky, ploty, ekodukty, aj.) |
| Rozvoj a údržba sítě bezpečných cyklostezek |
| Zlepšení plánování veřejné dopravy pomocí krajských plánů dopravní obslužnosti |
2.2 | TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA - Kvalitní technická infrastruktura venkovských sídel umožňující kvalitní život obyvatel venkova a vytvářející podmínky pro jeho hospodářský rozvoj |
| Směrovaná strategická a investiční podpora obcím pro určení, přípravu a prezentaci vhodných míst pro zahraniční investice |
| Rekonstrukce veřejného osvětlení |
| Rekonstrukce soustavy zásobování pitnou vodou |
| Rekonstrukce soustavy dodávky plynu, tepla(CZT) |
| Zajištění dostupnosti energií, rekonstrukce adecentralizace přenosové soustavy |
| Budování infrastruktury pro ostrovní systémy zásobování energiemi |
| Zajištění odkanalizování |
| Zajistit dostupnost vysokorychlostního internetu vdomácnostech, institucích a dopravě |
| Rozvoj páteřní optické sítě |
| Rozšiřování koncových bodů optické sítě |
| Rozvoj a rekonstrukce vybavení sloužícího kochraně obyvatelstva a rekonstrukce soustavy přenosu informací, veřejného rozhlasu a systémů včasného varování |
| Efektivní implementace SMART řešení při rozvoji venkovských území |
2.3 | VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ - Atraktivní veřejná prostranství tvořící prostředí pro společenský a komunitní života zohledňující potřeby různých skupin obyvatel |
| Budování nových veřejných prostranství |
| Rekonstrukce a revitalizace veřejného prostranství s důrazem na jeho bezbariérovost |
| Přeměna veřejných prostranství na součást zelené infrastruktury města/obce |
2.4 | OBČANSKÁ VYBAVENOST - Dostatečná občanská vybavenost venkovských sídel zajišťující kvalitní život obyvatel venkova |
| Zajištění kapacit a kvality sociálních služeb a sociální práce |
| Rozvoj technické infrastruktury zdravotních služeb |
| Zvýšení dostupnosti bydlení |
| Podpora výstavby v existujícím intravilánu a revitalizace brownfieldů pro bytovou výstavbu pro omezení greenfields výstavby |
| Zvýšení dostupnosti a kapacit služeb rané péče, jeslí a mateřských škol |
| Rekultivace brownfieldů pro veřejnou správu/služby |
| Rozvoj a obnova technické infrastruktury vzdělávacích zařízení |
| Rozvoj občanské vybavenosti |
| Rozvoj volnočasové vybavenosti s důrazem na multifunkční a otevřený, komunitní charakter zařízení |
| Rozvoj sportovní vybavenosti |
| Budování sdílených prostor pro obchodní služby a podpora jejich dostupnosti |
| Rekonstrukce objektů veřejné správy |
| Zohledňování standardů veřejných služeb ve strategickém a územním plánování |
| Podpora sdílené ekonomiky (např. mobilita, atd.) |
2.5 | PAMÁTKY - Udržované kulturní památky, turisticky přívětivé a dostupné, zvyšující potenciál pro realizaci cestovního ruchu na venkově a stimulující duchovní život a regionální identitu obyvatel venkova |
| Revitalizace památek kulturního dědictví, památek a kulturních zařízení |
| Restaurování části památek a mobiliářů |
| Odstraňování přístupových bariér |
| Zvýšení ochrany památky a jejího zabezpečení |
| Rekonstrukce stávajících expozic a depozitářů abudování nových expozic a depozitářů |
| Revitalizace parků a zahrad u souboru památek |
| Modernizace, popř. výstavba nezbytných objektů sociálního, technického a technologického zázemí v objektech kulturních památek a zařízení |
| Podpora rozvoje zázemí pro kulturní a kreativní odvětví/průmysly (KKO/KKP) |
| Podpora vzniku edukačních center kulturního dědictví a zázemí pro žáky a studenty všech úrovní školského systému (včetně celoživotního vzdělávání) |
| Digitalizace památek a mobiliářů(včetně technických památek, jako jsou špejchary, hamry, mlýny, doklady montánní činnosti atd.) |
| Úprava památek, respektive prohlídkových okruhů ve vazbě na nárůst návštěvnosti nebo přizpůsobení změně klimatu |
| Výstavba a rekonstrukce navazující infrastruktury cestovního ruchu (stezky, trasy, odpočívadla, značení, informační tabule) |
3. | – ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Zdravé, rekreačně atraktivní, biologicky rozmanité a klimaticky stabilní životní prostředí venkova |
3.1 | REDUKCE ZNĚČIŠTĚNÍ - Venkov jako prostor, kde je minimalizována produkce odpadu a znečištění a eliminován jejich dopad na kvalitu životního prostředí |
| Likvidace kontaminovaných míst a revitalizace brownfieldů |
| Zavádění nízkoemisních zón |
| Rekultivace brownfieldů |
| Podpora využívání odpadů jako zdroje energie |
| Využívání obnovitelných zdrojů energie |
| Snižování emisí z lokálního vytápění |
| Ekologická likvidace odpadů |
| Koordinovat prostorové rozpínání zástavby |
3.2 | VODA - Stabilizovaný vodní režim venkovské krajiny |
| Podpora systémů pro efektivní hospodaření s vodou v obcích |
| Rozvoj soustav pro zadržování vody v krajině formou obnovy a posílením přirozených hydrologických funkcí krajiny |
| Zajistit podporu výstavby a rekonstrukce ČOV včetně zavádění vyšších stupňů čištění odpadních vod s cílem ochrany povrchových a podzemních vod |
| Změna hospodaření na zemědělských pozemcích za účelem zvýšení obsahu přirozené organické hmoty vpůdě a snížení míry utužení půdy |
| Obnova a péče o významné krajinné prvky |
| Podpora odstraňování brownfieldů v současné době bez rozvojového potenciálu |
| Podpora revitalizací vodních toků a niv, včetně pramenišť a mokřadů, a to jak ve volné krajině, tak ivintravilánu |
| Podpora zavádění přírodě blízkých i technických opatření pro regulaci odtoku vody odvodňovacími zařízeními, případně rušení odvodňovacích zařízení |
3.3 | PŮDA A KRAJINA - Kvalitní půda odolávající různým formám eroze a vytvářející podmínky pro realizaci různorodých zemědělských činností, ochrana krajiny, environmentální vzdělávání a ochrana prostředí před přírodními hrozbami |
| Rozvoj a údržba komplexních systémů sídelní zeleně |
| Zvýšení kvality zemědělské půdy a její odolnosti vůči extrémním vlivům prostředí |
| Podpora výsadby a údržby vhodné zeleně v kraji něvčetně ochrany proti škodám zvěří |
| Omezení nevhodných záborů zemědělské půdy |
| Zmírňovat důsledky sucha a kůrovcových kalamit udržitelným hospodařením na lesní půdě |
| Využívání nástrojů územního plánování pro efektivní péči o krajinu v obcích |
| Zlepšení péče o krajinu zvýšením odpovědnosti vlastníků pozemků v ZPFa na PUPFL |
| Využívání moderních a šetrných způsobů hospodaření v krajině |
| Zvyšování ekologické stability krajiny |
| Podpora komplexních pozemkových úprav, směřujících ke stabilizaci krajiny |
| Ochrana před naturogenními i antropogenními katastrofami |
| Podpora odstraňování brownfieldů bez rozvojového potenciálu |
| Podpora zemědělské činnosti pro optimálnízatížení hospodářskými zvířaty |
4. | – EKONOMIKA: Výkonná, stabilní a diverzifikovaná ekonomika venkova umožňující seberealizaci obyvatel venkova atvořící důležitou složku hospodářské základny státu |
4.1 | DIVERZIFIKOVANÁ EKONOMIKA - Diverzifikovaná ekonomická základna venkova odolávající hospodářským recesím a umožňující seberealizaci obyvatel venkova v různých oblastech hospodářství |
| Podpora rozšiřování ekonomických činností malých a středních podniků |
| Podpora podnikatelských aktivit žen aznevýhodněných skupin obyvatel |
| Koordinace dotčených institucí pro poskytování poradenství malým a středním podnikům, prvovýrobcům |
| podpora příležitostí pro MSP a prvovýrobce pomocí finančních pobídek |
| rozvoj sítě lokálních konzultačních center pro propojování místních aktérů |
| Společensky odpovědnézadávání VZ a využívání místních firem (např. při zadávání VZ mimo ZVZ při dodržení postupu chovat se transparentně, nediskriminačně a dodržovat zásadu rovného zacházení) |
| zkvalitnění nabídky lidských zdrojů v hospodářsky slabých regionech |
| podpora činností CzechInvestu v regionech |
| efektivní implementace SMART řešení |
| Podpora lokální produkce (regionální produkty apotraviny) a využití lokálních produktů v rámci regionu |
4.2 | KONKURENCESCHOPNÁ EKONOMIKA - Konkurenceschopná ekonomika venkova založená na podnicích využívajících znalosti a inovace |
| Podpora zvyšování přidané hodnoty produkce podniků |
| Rozvoj internacionalizace, inovací a spolupráce firem s výzkumnými a vzdělávacími institucemi |
| Rozvoj technické infrastruktury pro VaVal |
| Podpora kvalitního lidského potenciálu v oblasti VaVal |
| Zajištění podpůrné infrastruktury pro pracovníky v oblasti VaVal |
| Zintenzivnění spolupráce mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou |
| Rozvoj sítě specializovaných služeb pro zahraniční investory |
| Zajištění přenosu inovací, znalostí a dobré praxe z metropolí a aglomerací |
| Podpora kooperace středního školství s podnikatelským sektorem |
| Rozvoj podnikatelsko-vzdělávacích klastrů s vazbami na potenciál území |
| Spolupráce municipalit při pobídkách pro podnikatelské investice |
| Koordinace dotčených institucí pro poskytování poradenství malým a středním podnikům, prvovýrobcům |
| Dodržování závazků na snížení administrativní zátěže vůči systému veřejné správy |
| Podpora cestovního ruchu v návaznosti na ekologické zemědělství |
| Rozvoj udržitelného cestovního ruchu v ekonomické, kulturní a environmentální oblasti |
| Spolupráce s organizacemi destinačního managementu (např. místních regionálních produktů) |
| Efektivní implementace SMART řešení |
4.3 | DIGITÁLNÍ VENKOVSKÁ EKONOMIKA - Venkovská ekonomika aktivně využívající přínosy digitálních technologií |
| Podpora zavádění digitálních technologií na venkově–podnikový sektor |
| Podpora zvyšování přidané hodnoty produkce podniků |
| Rozvoj internacionalizace, inovací a spolupráce firem s výzkumnými a vzdělávacími institucemi |
| Rozvoj IT infrastruktury –vysokorychlostní internet |
| Rozvoj internetu věcí pro potřeby podniků, domácností i veřejného sektoru |
| Podpora kooperace středního školství s podnikatelským sektorem |
| Spolupráce municipalit při pobídkách pro podnikatelské investice |
| Koordinace dotčených institucí pro poskytování poradenství malým a středním podnikům, prvovýrobcům |
| Změna způsobu poskytování a nabídky veřejných služeb, segmentace trhu, větší zaostření na specifické potřeby jednotlivých cílových skupin |
| Podpora udržitelných forem cestovního ruchu využívající digitální technologie |
| Efektivní implementace SMART řešení |
5. | – PLÁNOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE: Rozvinuté víceúrovňové strategické plánování a řízenírozvoje založené na znalostech a úspěšná spolupráce obcí |
5.1 | STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ - Rozvinuté víceúrovňové strategické plánování a řízení rozvoje venkovských oblastí založené na znalostech |
| Rozvoj lidského kapitálu ve veřejné správě pro vyšší účinnost strategického plánování a řízení |
| Metodická podpora voblastistrategického plánování a řízeníúzemního rozvoje |
| Podpora nástroje Komunitně vedený místní rozvo |
| Podpora metody LEADER a spolupráce obcí a MAS vrozvoji venkovského území |
| Podpora síťování místních aktérů |
| Využívání nástrojů územního plánování pro efektivní péči o krajinu v obcích
Podpora uplatňování územních studií krajiny při koordinaci aprioritizacimanagmentu krajiny a krajinných celků
Rozvoj veřejných prostranství - územní studie, koordinace s dalšími aktivitami v území |
| Efektivní implementace smart řešení při rozvoji urbánních i rurálních území |
| Podpora plánování udržitelného rozvoje cestovního ruchu |
| Formování pozitivního image venkova na úrovni všech aktérů rozvoje venkova prostřednictvím průběžného přispívání k takovému diskurzu, v rámci kterého bude venkov vnímán jako území, kde se dobře žije |
5.2 | SPOLUPRÁCE OBCÍ - Úspěšná spolupráce obcí při výkonu veřejné správy a rozvoji venkovského území |
| Posílení spolupráce mezi obcemi v rámci SO ORP |
| Rozvoj spolupráce DSO pro zvýšení efektivity veřejných služeb |
| Podpora přeshraniční spolupráce v euroregionech |
| Posílení spolupráce mezi obcemi v rámci turistické destinace |
| rozvoj spolupráce v oblasti vzdělávání a řízení kapacit škol a školských zařízení |
5.3 | CHYTRÝ VENKOV - Podpora funkčně integrovaných a územně pojatých řešení, která přispívají k posílení konkurenceschopnosti venkova a ke zlepšení kvality života místních obyvatel |
| Efektivní implementace SMART řešení při rozvoji venkovských území |
| Zintenzivnění spolupráce mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou |
| Zajištění dynamického přenosu inovací, znalostí adobré praxe z jádrových oblastí do odlehlejších regionů |
| Vytváření prostředí pro sociální (komunitní) inovace (tj. partnerství veřejného, soukromého podnikatelského a neziskového sektoru svýzkumem) |