| Zásady urbánní politiky - Aktualizace 2023 |
| Principy urbánní politiky |
| Prosazování dlouhodobě udržitelného rozvoje měst, metropolitních oblastí, aglomerací, městských regionů a sídelních systémů a posilování jejich odolnosti (resilience) vůči nenadálým ohrožením |
| Důsledné využití strategického a integrovaného přístupu k rozvoji měst, metropolitních oblastí, aglomerací, městských regionů a sídelního systému s prioritním využíváním integrovaných nástrojů |
| Uplatňování územní dimenze, a to zejména s ohledem na urbánní a metropolitní dimenzi v urbánní a regionální politice a dalších veřejných politikách |
| Priority urbánní politiky |
| Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst a jejich funkčních regionů |
| Posílení koordinace a integrace aktivit realizovaných jednotlivými ministerstvy a kraji, jež mají významné důsledky pro fungování a rozvoj územních celků a struktur, jež jsou předmětem urbánní politiky |
| Posílení legislativního ukotvení nástroje integrovaných územních investic a definování aglomerací pro účel výkonu veřejné správy |
| Realizace opatření ve vhodném prostorovém měřítku (městská čtvrť, město, městský region, metropolitní oblast) |
| Využití místně specifického přístupu při tvorbě a provádění národních, regionálních a lokálních strategií a politik |
| Důsledné využívání integrovaných přístupů a nástrojů v politice a plánování rozvoje měst, zejména v rámci funkčních územních celků, jakými jsou metropolitní oblasti, aglomerace a městské regiony |
| Pečlivé posuzování a vyhodnocování důsledků veřejných intervencí na základě analýz a hodnocení |
| Posuzování vlivů rozvojových plánů, programů a projektů na udržitelnost a odolnost lokálního environmentálního, ekonomického a sociálního systému; (včetně dopadu na zranitelné skupiny populace a trh práce) a jejich optimalizace na základě získaných poznatků |
| Vytváření výzkumné, informační a metodické podpory pro strategické řízení a plánování rozvoje měst, metropolitních oblastí a městských regionů |
| Podpora vzdělávání a zvyšování odbornosti zaměstnanců i politické reprezentace na úrovni obcí a krajů se zaměřením na kompetence a dovednosti umožňující identifikaci významných trendů a výzev, rozhodování na základě analýz a hodnocení, a uplatnění principů strategického řízení a komplexního integrovaného přístupu |
| Koordinace strategického a územního plánování s cílem podpořit fungování aglomeračních mechanismů vhodným prostorovým uspořádáním a urbanistickou strukturou |
| Důsledné provázání strategického plánování s využitím vícezdrojového financování |
| Rozvoj založený na spolupráci a partnerství |
| Podpora spolupráce veřejné správy a subjektů soukromého sektoru, neziskových organizací, občanských spolků, univerzit, vysokých škol a vědeckých pracovišť a mezisektorových partnerství aktérů z různých oblastí veřejného, soukromého a neziskového sektoru |
| Podpora metropolitní spolupráce a institucionalizace metropolitní správy a plánování metropolitního rozvoje |
| Podpora spolupráce mezi obcemi v rámci funkčních městských regionů, posilování vztahu měst s jejich zázemím při využití integrovaných nástrojů |
| Koordinace strategického a územního plánování a infrastrukturních projektů v rámci funkčních regionů |
| Podpora rozvoje funkčních vztahů měst a venkova |
| Rozvíjení partnerství měst, sítí a sdružení měst, sdílení praxe a zkušeností, podpora výměny informací na národní i mezinárodní úrovni mj. zapojením do programu URBACT |
| Využívání inovativních přístupů ke spolupráci typu LivingLab nebo UrbanLab |
| Rozvíjení inovativních způsobů občanské participace a hodnocení přínosů a efektivnosti participace |
| Komplexní výkon služby architekta při rozvoji města nebo obce, podpora pro vytváření pozic regionálního urbanisty a městského architekta |
| Polycentrický rozvoj osídlení a kompaktní města krátkých vzdáleností |
| Podpora vyvážené role metropolitních oblastí, sídelních aglomerací a regionálních center definovaných SRR 21+ při respektování rozvojových oblastí a os republikového významu vymezených PÚR ČR a upřesněných zásadami územního rozvoje krajů |
| Podpora rolí významných center osídlení a jejich spolupráce v rámci metropolitních a městských regionů při využití integrovaných nástrojů |
| Podpora sítě mikroregionálních center zajišťujících dostupnost služeb pro obyvatelstvo |
| Zvláštní pozornost věnovaná životním podmínkám a příležitostem občanů v malých a středních městech v územích, které se potýkají se znevýhodněními vyplývajícími z koncentrace ekonomických, sociálních a environmentálních problémů |
| Podpora polycentrického rozvoje ve městech s cílem zabránit vzniku nepříznivých sociálněprostorových nerovností z hlediska kvality bydlení, životního prostředí a dostupnosti služeb |
| Podpora rozvoje kompaktního města a polyfunkčního uspořádání (tzv. města krátkých vzdáleností) |
| Upřednostňování regenerace brownfieldů před rozvojem nezastavěných ploch |
| Podpora rozvoje v dobře dostupných a vybavených sídlech v rámci metropolitních oblastí, aglomerací a městských regionů s cílem omezit negativní důsledky suburbanizace |
| Konkurenceschopná, inovativní a udržitelná ekonomika |
| Vytváření podmínek pro rozvoj vědy, výzkumu, vývoje a inovací (včetně zvyšování schopností zadávání veřejných zakázek podporujících inovace), podpora komunikace mezi průmyslovou, podnikatelskou a akademickou sférou, propojení firem a organizací věnujících se výzkumu a vývoji |
| Podpora inovačního potenciálu a transferu technologií |
| Příprava podmínek pro úspěšnou digitální transformaci |
| Budování funkční, odolné a udržitelné infrastruktury pro ekonomické aktivity |
| Podpora investic do lidského kapitálu, motivace kvalitních lidských zdrojů k setrvání ve městě, zvyšování atraktivity místa pro odborníky z jiných míst včetně zahraničí |
| Podpora udržitelných řešení a cirkulární ekonomiky |
| Udržitelný rozvoj cestovního ruchu a doprovodných služeb |
| Podpora heterogenity a diverzity ekonomické základny, zejména u center nižšího řádu |
| Inkluzivní města |
| Zajišťování sociální stability podporou sociální soudržnosti, sociálního začleňování a integrace |
| Prevence a řešení sociálního vyloučení a segregace |
| Podpora rozvoje sociálně, kulturně a demograficky různorodé společnosti a sociální interakce |
| Podpora nabídky dostupného a sociálního bydlení |
| Zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku |
| Cílená práce se sociálně znevýhodněnými a zranitelnými skupinami obyvatel |
| Rozvíjení občanské vybavenosti, zvyšování její kvality a bezbariérovosti |
| Nabídka veřejných služeb a městské infrastruktury dostupných všem za stejných podmínek bez ohledu na věk, pohlaví, zdravotní stav, etnickou a náboženskou příslušnost nebo sociální status (nejsou vyloučeny např. slevy na jízdném pro děti, žáky, studenty, seniory apod.) |
| Podpora výstavby a modernizace vzdělávací infrastruktury při zohlednění demografických trendů a požadavků trhu práce |
| Podpora zaměstnanosti a nabídky kvalitního a dostupného celoživotního vzdělávání |
| Zvyšování kvality veřejných prostor a prostranství podporujících sociální interakce |
| Podpora sociálního dialogu a podpora solidarity mezi generacemi a sociálními skupinami |
| Podpora rozvoje a fungování lokálních komunit |
| Odolná města |
| Připravenost na nenadálé změny a výzvy, jakými jsou pandemie, změny bezpečnostní situace, energetická krize, migrace a globální environmentální změny |
| Využívání inovativních (SMART) řešení včetně digitálních pro efektivnější reakci na nenadálé změny a adaptaci na důsledky těchto změn |
| Podpora diverzifikované městské ekonomiky |
| Podpora místních podnikatelů a lokální a regionální produkce včetně produkce potravin |
| Prevence sociálních konfliktů a podpora sociálního smíru a konsenzu |
| Připravenost na klimatické změny a zmírňování jejich důsledků (výkyvy počasí, sucho, živelní katastrofy, snížená obranyschopnost lesů apod.) |
| Připravenost na proces energetické transformace |
| Zajištění bezpečných, dostupných, udržitelných a variantních zdrojů energie, zvyšování energetické účinnosti, budování lokálních zdrojů energie, podpora komunitní energetiky |
| Kvalitní životní prostředí ve městech |
| Politiky, plány a projekty zahrnující scénáře pro předvídání environmentálních a klimatických výzev s uplatňováním principu udržitelnosti jako integrální součásti rozhodování (udržitelná městská mobilita, odpovědné využívání přírodních zdrojů, cirkulární ekonomika, kvalitní odpadové hospodářství) |
| Integrovaný přístup k ochraně životního prostředí v souladu s obecnými principy udržitelného rozvoje |
| Přijímání opatření ke zlepšování stavu jednotlivých složek životního prostředí, eliminace negativních vlivů specifik městského prostředí |
| Přijímání opatření k předcházení negativních dopadů změny klimatu (podpora modrozelené infrastruktury zejména hospodaření s dešťovou vodou, rozvoj sídelní zeleně, revitalizace vodních toků a ploch, realizace nových vodních prvků, zavádění polopropustných povrchů, ozelenění střech a fasád) |
| Kvalitní prostředí a infrastruktura pro rekreaci, trávení volného času a sport |
| Péče o veřejná prostranství tak, aby byla zelená, funkční, dostupná a prostupná |
| Snižování rizika pro volně žijící živočichy a podpora výstavby zohledňující výskyt živočichů ve městech |
| Zvyšování podílu energie vyprodukované pomocí obnovitelných zdrojů za současného respektování zájmů ochrany životního prostředí |
| Omezování dalších záborů půdy a prioritní regenerace brownfieldů |
| Průběžné informování a edukace obyvatel v environmentálních otázkách týkajících se městského prostředí |
| Efektivní a udržitelná městská mobilita |
| Zajištění dostupné veřejné dopravy a rozvíjení integrovaných, multimodálních dopravních systémů s napojením do širšího území regionu |
| Minimalizace vzdáleností mezi bydlením, prací a trávením volného času (město krátkých vzdáleností), vytváření polyfunkčních zón |
| Zajištění bezbariérovosti dopravy a veřejného prostoru pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace |
| Odstraňování bariér ve veřejném prostoru |
| Podpora udržitelných způsobů mobility a logistiky – aktivní mobilita, bezemisní nebo nízkoemisní dopravní prostředky, sdílená doprava |
| Využití inteligentních dopravních a monitorovacích systémů |
| Zpracování plánů udržitelné městské mobility |
| Kvalitní městská správa a efektivní hospodaření měst |
| Kvalitní personální zajištění, dostatečné administrativní kapacity, důraz na vzdělávání zaměstnanců, zavádění moderních metod kvality řízení a angažování samospráv v jejich praktickém využívání |
| Posilování schopnosti samosprávy koordinovat místní partnerství a komunikovat s občany |
| Využití inovativních řešení v řízení města – digitální transformace, SMART řešení |
| Rozhodování na základě analýz a hodnocení dat |
| Efektivní hospodaření obce se zachováním rozpočtové odpovědnosti |
| Účelné a efektivní používání majetku města při zajišťování veřejných služeb |
| Odpovědné zadávání veřejných zakázek |
| Využití vhodných finančních nástrojů a návratných zdrojů v hospodaření municipalit |
| Finanční risk management |
| Maximální transparentnost při nakládání s veřejnými prostředky na municipální úrovni |
| Dosahování úspor z rozsahu na základě spolupráce mezi obcemi, včetně spolupráce obcí (popř. krajů) při přípravě projektových řešení aplikovatelných v dalších obcích |
| Zohledňování principu udržitelnosti a odolnosti při přípravě strategických dokumentů, plánů a projektů |
| Příprava projektů v souladu s principem „významně nepoškozovat“ - Do No Significant Harm (DNSH) |
| Využití architektonických a urbanistických soutěží při přípravě a realizaci staveb pořizovaných z veřejných prostředků a při koncepčním řešení veřejných prostranství |
| Zodpovědná péče o historické dědictví; šetrný přístup k historickým, kulturním, památkovým a architektonickým hodnotám historických jader měst |