| Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR (2015) |
| Zajištění jaderné bezpečnosti |
| Kontinuálně podporovat roli Státního úřadu pro jadernou bezpečnost v oblasti jaderné energetiky tak, aby bylo i nadále zajištěno dlouhodobé plnění doporučení Mezinárodní agentury pro atomovou energii v oblasti jaderné bezpečnosti. |
| Ve vazbě na výstavbu nových jaderných zdrojů v ČR zapojit ČR do Multinational Design Evaluation Programme. |
| Vytvořit podmínky pro zachování a další rozvoj potřebné domácí personální a znalostní infrastruktury pro zajištění jaderné bezpečnosti, a to u všech subjektů podílejících se na zajištění jaderné bezpečnosti. |
| Zajistit financování technické podpory a výzkumu pro dozor, ať již přímo z rozpočtu Státního úřadu pro jadernou bezpečnost nebo formou jeho zahrnutí do podpory výzkumu v oblasti jaderné energetiky jako celku. |
| Připravit náležitosti k přistoupení České republiky k Vídeňské úmluvě o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody z roku 1997, respektive k Vídeňské úmluvě z roku 1997 společně s Úmluvou o dodatkovém odškodnění jaderných škod z roku 1997 tak, aby Česká republika přistoupila k této úmluvě ke dni 1. ledna 2017. |
| Role státu a organizace sektoru jaderné energetiky |
| Připravit do legislativního procesu Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR. |
| Založit výbor s vládním zmocněncem pro jadernou energetiku jako tajemníkem. |
| Metodicky připravit fungování organizace sdružující průmyslové podniky s působením v oblasti jaderné energetiky. |
| Připravit analýzu možností řešení problematiky strategických staveb stavebním zákonem, který by obsahoval možnost výběru mezi jednostupňovým a dvoustupňovým jednotným povolovacím řízením v souladu s principy definovanými v předchozí kapitole a v návaznosti na tuto analýzu případně připravit návrh věcného záměru zákona o strategických stavbách. |
| Systematicky podporovat další využívání jaderné energetiky v rámci mezinárodní politiky ČR a mapovat pozice ostatních států. |
| Dlouhodobý provoz stávajících jaderných elektráren |
| Na národní úrovni optimalizovat požadavky mezinárodních a nadnárodních institucí ke zvyšování bezpečnosti jaderných zařízení s ohledem na reálnost nákladových dopadů. |
| Podpořit externí komunikační strategii ČEZ pro dlouhodobý provoz stávajících provozovaných jaderných elektráren. |
| Zintenzivnit komunikaci/spolupráci v rámci států provozujících bloky VVER s cílem udržet dlouhodobou akceptovatelnost technologie VVER 440 jako bezpečnostně srovnatelného standardu s bloky jiných výrobců/výkonů. |
| Pro každou lokalitu jaderné výrobny zpracovat socioekonomickou studii dopadů provozu/výstavby jaderných elektráren na mikroregion. |
| Řešení konce palivového cyklu - kapacita a bezpečnost úložišť |
| Uvést do provozu hlubinné úložiště okolo roku 2065. |
| Provést výběr lokality by do roku 2025. |
| Zahájit výstavbu hlubinného úložiště po roce 2050. |
| Zajistit, že hlubinné úložiště bude schopno kapacitně pokrýt objem vyhořelého jaderného paliva v rozsahu předpokládané výroby v jaderných elektrárnách do roku 2100, včetně vysokoaktivního odpadu z likvidace samotných elektráren a rezervy na vysokoaktivní odpad v případě havárie jaderné elektrárny. |
| Zajistit, aby provoz přípovrchových úložišť nízkoaktivního odpadu a středněaktivního odpadu byl včas prodlužován a rozšiřován tak, aby byly schopny absorbovat všechny nízkoaktivní/středněaktivní odpady z provozu jaderných zařízení, průmyslu a zdravotnictví, včetně odpadů z konečné likvidace jaderných zařízení. |
| Příprava na odstavování jaderných elektráren |
| Cíleně zajistit dostatek finančních prostředků ze strany provozovatele jaderně-energetických zařízení pro profinancování celé fáze decommissioningu včetně pravidelného vyhodnocování projektových nákladů likvidace a úpravy požadavků na příslušné rezervy. |
| Zajistit dostatek lidských i průmyslových kapacit pro odstavování jaderných elektráren na území ČR, s vědomím souběžného procesu odstavování a likvidace odstavených jaderných elektráren napříč Evropou. |
| Podporovat zapojení českých firem do procesu odstavování a likvidace odstavených jaderných elektráren v Evropě již v současné době, s cílem zisku potřebného know-how i nové podnikatelské příležitosti. |
| Pokračování přípravy a výstavby nových jaderných zdrojů |
| Prodiskutovat s ČEZ případnou možnost založení speciální společnosti (SPV) pro vyvedení relevantních aktiv pro dostavbu jaderných bloků na lokalitách Dukovany a Temelín. |
| Projednat se společností ČEZ, a.s. z pozice vykonavatele vlastnických práv realizaci dokumentu Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR v oblasti výstavby nových jaderných zdrojů s ohledem na preferovanou variantu z pohledu státu. |
| Předložit vládě studii konkrétního způsobu výstavby nových jaderných bloků v ČR s vybraným obchodně-investičním modelem a ostatními nutnými kroky pro zajištění výstavby. |
| Zajistit vyhledání a kontaktování strategických partnerů pro výstavbu nového jaderného zdroje v ČR. |
| Zahájit předběžná jednání s Evropskou komisí o způsobu výběru dodavatele, zajištění financování, zajištění návratnosti a státní podpoře. |
| Komunikace s občany a nevládními organizacemi |
| Udržovat vysokou míru informovanosti občanů o provozu jaderných elektráren na území ČR. |
| Dlouhodobé zajištění jaderného palivového cyklu |
| Zpracovat komplexní strategii v oblasti jaderného palivového cyklu. |
| Zapojit se do výzkumu využití nekonvenčních zásob uranu s cílem získat přístup k levnějším zásobám než dostupným na trhu, pro případ, že by nedošlo ke komercializaci rychlých reaktorů do roku 2100. |
| Zapojit do spolupráce na vývoji rychlého reaktoru a jeho palivového cyklu. |
| Zpracovat technickoekonomickou studii možností recyklování paliva (MOX) v rozsahu 25 % aktivní zóny při výběru technologie nových jaderných zdrojů. |
| Provést studii zajištění potenciálních budoucích transportních cest pro vyhořelé jaderné palivo. |
| Zajištění dlouhodobé bezpečnosti dodávek paliva |
| Připravit studii nejvhodnějšího postupu zajištění zásob jaderného paliva v rozsahu stanoveném ve Státní energetické koncepci ČR pro pokrytí jednoho palivového cyklu všech jaderných elektráren. |
| Připravit legislativní rámec pro realizaci výstupů ze studie nejvhodnějšího postupu zajištění jaderného paliva. |
| Obnova a rozvoj lidských zdrojů |
| Podpora zkvalitnění a úpravy vzdělávacího systému na všech stupních s cílem zajistit požadavky na lidské zdroje dle Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky v ČR. |
| Podpora českého jaderného průmyslu |
| Při rozhodování o investorsko-obchodním modelu pro výstavbu nových jaderných elektráren v ČR preferovat takový model, který vytvoří dostatečný tlak na dosažení významného podílu dodávek z ČR při výstavbě nových jaderných zdrojů. |
| Podporovat cíleně prosazování českého jaderného průmyslu ve vybraných prioritních zemích. |
| Výzkum a vývoj v oblasti jaderné energetiky |
| Připravit státní politiku výzkumu a vývoje pro oblast jaderné energetiky, případně jako segment pro oblast energetiky jako celku. |
| V návaznosti na politiku připravit nástroje strategického usměrňování veřejné podpory výzkumu, vývoje a inovací v oblasti jaderné energetiky. |
| Zajistit naplnění výzkumné podpory nově budované role státu v oblasti jaderné energetiky. |
| Připravit podklad pro strategické partnerství v oblasti podpory revitalizace dodavatelského průmyslu, participace průmyslu a výzkumu na demonstraci rychlého reaktoru a spolupráce v oblasti uzavření palivového cyklu. |
| Posílit zapojení do mezinárodní spolupráce v oblasti výzkumu, vývoje a inovací a způsobu jeho financování. |