| Priority ČR v agendě vnitřního trhu EU 2021-2025 |
1. | Zlepšení fungování vnitřního trhu na úrovni EU |
| Ve spolupráci s LMG státy usilovat o to, aby EK pracovala na zlepšení vnitřního trhu, být aktivní v LMG a pokračovat v diskuzi s EK a když to bude vhodné, předkládat poziční dokumenty. Využívat neformálních aktivit tzv. „Seconded national experts“ a taktéž českých zástupců v EHSV |
| Zasazovat se o zahrnutí pravidel pro zlepšení vnitřního trhu EU ve všech relevantních politikách |
| Pravidelně spolupracovat s podniky a střešními zaměstnaneckými a podnikatelskými organizacemi, zjišťovat přetrvávající překážky a administrativní a regulatorní zátěž, informovat je o nových či revidovaných návrzích, jejich projednání, transpozici a implementaci |
| Podporovat schválení vhodné podoby nástroje pro mimořádné situace na jednotném trhu |
2. | Zlepšení implementace a vymáhání vnitrotržní legislativy na národní i unijní úrovni. Podávání informací o průběhu a výsledků infringementů v zásadních oblastech |
| Podporovat široké tematické zaměření skupiny SMET, aktivně se účastnit jednání SMET a odstraňovat překážky v oblasti vybraných pilotních projektů na domácí úrovni |
| Docílit užšího zapojení hospodářských partnerů a stakeholderů a jejich pravidelné informování ohledně aktivit ČR podporujících práci skupiny SMET |
| Včasná a řádná transpozice a implementace legislativních aktů v případě potřeby po konzultaci s hospodářskými a sociálními partnery |
| Zasazovat se o legislativně-technickou kvalitu, zahrnutí implementačních návodů a rozumných implementačních lhůt při projednávání návrhů předpisů EU a promítnout při projednávání legislativních návrhů principy „better regulation“. Diskutovat s EK zohlednění principu „one-in, one-out“ |
3. | Řádně a spolehlivě fungující nástroje pro občany a podnikatele na vnitřním trhu |
| Implementace nařízení k Jednotné digitální bráně s uživatelsky přehlednými a dostupnými informacemi a procedurami |
| Pořádat semináře na propagaci vnitřního trhu a služeb pro podnikatele SOLVIT, JKM, ProCoP a PCPC |
| Zvýšení počtu případů SOLVITU, JKM a ProCoP se zaměřením na zvyšování počtu podnikatelských případů u SOLVIT |
| Získávání informací od podnikatelů za účelem mapování překážek na vnitřním trhu a diskuse jeho výstupů na národní i unijní úrovni a konzultovat s nimi o krocích k dalšímu zlepšení |
| Aktivně se ve spolupráci s EK a členskými státy podílet na vyjednávání revize nařízení eIDAS a evropské eID |
| Implementace tzv. balíčku k právu obchodních společností – online vytváření společností, zefektivnění postupů pro přeshraniční přeměny |
4. | Prosazování pozic ČR při vyjednávání o návrzích v oblasti udržitelné správy a řízení společností a odpovědnosti v dodavatelských řetězcích |
| Aktivně se podílet na vyjednávání o návrzích v oblasti udržitelné správy a řízení společností a odpovědnosti v dodavatelských řetězcích a dbát o přiměřenost regulace (samoregulace, dobrovolnost standardů flexibilita pro podniky) |
5. | Zefektivnění insolvenčního řízení v návaznosti na právo EU |
| Implementace nástrojů včasného varování, preventivní restrukturalizace a druhé šance pro podnikající fyzické osoby |
6. | Podpora volného pohybu zboží a služeb |
| Zvýšit povědomí o principu vzájemného uznávání mezi dozorovými orgány a podnikateli |
| Podporovat Komisi a být aktivní v rámci dalších vyjednávání o úplném prosazení směrnice o službách, která zajistí, aby členské státy EU dodržovaly stávající povinnosti včetně oznamovací povinnosti, s cílem identifikovat a odstranit možné nové regulační překážky ovlivňující zejména obchodní služby |
| Aktivně se na domácí úrovni zasazovat o podporu vyhodnocování přínosu legislativního návrhu Komise na regulaci klíčových podnikatelských služeb prostřednictvím harmonizovaných norem |
7. | Přizpůsobení všech harmonizačních předpisů Novému legislativnímu rámci, zajištění jejich jednotné implementace a aplikace na vnitrostátní úrovni a provázanosti s evropskými normami |
| Aktivní podpora aktivit souvisejících s prosazováním harmonizačních principů/právních předpisů na unijní a vnitrostátní úrovni a zajišťování jejich jednotné a účinné aplikace v praxi. Propagace využívání unijních norem ze strany třetích zemí |
8. | Podpora transformace cestovního ruchu |
| Posílení dlouhodobé udržitelnosti odvětví cestovního ruchu (Evropská agenda pro cestovní ruch 2030/2050) |
| Přezkum vhodnosti aktuální legislativy (směrnice o souborných cestovních službách) |
9. | Podpora takové podoby novely koordinačních nařízení, která nepřinese disproporční zvýšení administrativní zátěže a povede ke spravedlivější alokaci nákladů na sociální zabezpečení migrujících (zejména přeshraničních) pracovníků |
| Usilovat, aby úprava vysílání pracovníků k přechodnému výkonu práce do jiného členského státu (příp. při souběžném výkonu práce) nepřinášela zaměstnavatelům, resp. OSVČ nadměrné administrativní zatížení |
| V oblasti dávek v nezaměstnanosti usilovat, aby českým občanům zaměstnaným a pojištěným v jiných čl. státech EU byly při nezaměstnanosti zajištěny maximální možné nároky na dávky z těchto států |
10. | Aktivní účast ČR na aktivitách Evropského orgánu pro pracovní záležitosti s cílem prosazovat, podporovat a usnadňovat volný pohyb osob a volný pohyb služeb v rámci EU |
| Usilovat o promítnutí priorit ČR do programových dokumentů Evropského orgánu pro pracovní záležitosti, přičemž důraz bude kladen na to, aby aktivity orgánu měly reálnou přidanou hodnotu, pokud jde o přístup podniků a pracovníků k informacím o jejich právech a povinnostech v rámci přeshraničních aktivit, lepší uplatňování a vymáhání právních předpisů Unie v oblasti mobility pracovních sil v Unii, |
| Účast ČR v informační kampani Evropského orgánu k sezónní práci (květen–říjen 2021) |
11. | V rámci přípravy rámcové pozice k legislativnímu návrhu ke zlepšení pracovních podmínek osob poskytujících služby prostřednictvím platforem důkladně a všestranně analyzovat navrženou unijní úpravu z hlediska jejích právních a praktických dopadů |
| Konstruktivně přispět k projednávání připravovaného návrhu EK v oblasti pracovních podmínek pracovníků platforem, zejména zajištění rovnováhy mezi ochranou pracovníků platforem a dalším rozvojem a přínosem této formy podnikání a nových flexibilních forem práce berouce v úvahu potřeby a různorodost platforem. |
12. | Snižování požadavků a správních úkonů v oblasti vysílání pracovníků a zasazení se o digitalizaci a zjednodušení těchto postupů |
| Prosazování využití jednotného formátu formuláře, kterým se ohlašuje vyslání s důrazem na umožnění elektronického podání tohoto formuláře ve všech ČS EU a podpora digitalizace vyslání v oblasti dopravy |
| Usilovat o to, aby se Evropský orgán pro pracovní záležitosti v zájmu zvýšení právní jistoty podniků i pracovníků v rámci přeshraničních aktivit zaměřil na usnadňování přístupu k informacím o právech a povinnostech dotčených subjektů |
13. | Zajištění efektivní transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2018/958 o testu přiměřenosti před přijetím nové právní úpravy povolání |
| ČR se bude v rámci národní reformy i nadále snažit především o zjednodušování a zprůhlednění vstupních požadavků u těch profesí, kde uvolnění kritérií bude mít pozitivní dopad na tržní prostředí a spotřebitelské ceny |
| Vytvoření funkčního systému pro testování přiměřenosti nových nebo změn stávajících profesních regulací tak, aby byly uspokojeny nároky, vyplývající ze směrnice, a zároveň tak, aby nedošlo k nadbytečnému zkomplikování budoucích úprav profesního regulatorního rámce |
| Všeobecná podpora transparentnosti profesních regulací po celé EU a jejich řádného vykazování v databázi Komise všemi členskými státy, mimo jiné v souvislosti s čl. 11 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/958 ze dne 28. června 2018 o testu přiměřenosti před přijetím nové právní úpravy povolání |
14. | Pokračovat v budování Unie kapitálových trhů (CMU) v duchu jejích původních myšlenek |
| Přistupovat konstruktivně k vyjednávání legislativních návrhů za současného zohledňování zájmů ČR |
15. | Pokračovat v ukončování platnosti bilaterálních investičních dohod, které mají mezi sebou uzavřeny členské státy EU nebo které jsou z hlediska rozhodnutí SDEU ve věci Achmea (C-284/16 ze dne 6. 3. 2018) v rozporu s právem EU |
| Ukončování platnosti bilaterálních investičních dohod, které mají mezi sebou uzavřeny členské státy EU nebo které jsou z hlediska rozhodnutí SDEU ve věci Achmea (C-284/16 ze dne 6. 3. 2018) v rozporu s právem EU. |
16. | Strategický přístup k rozvoji jednotného digitálního trhu |
| Dojednání DSA, který bude v co nejvyšší míře harmonizovat podmínky pro poskytování zprostředkovatelských služeb, aktualizovat fungující principy ze směrnice e-commerce a nebude vytvářet nadbytečné povinnosti pro poskytovatele |
| Dojednání DMA, který zajistí spravedlivé tržní prostředí pro fungování vnitřního trhu v oblasti digitálních služeb a zároveň zajistí, aby nedocházelo k přemíře regulace a potlačování tržních sil |
| Vyhodnocení proveditelnosti cílů stanovených v Digitálním kompasu 2030 pro oblasti digitalizace, veřejné správy, digitální transformace podniků, rozvoj digitálních dovedností a rozvoj infrastruktury a stanovení konkrétních kroků k jejich naplnění |
| Hlubší prozkoumání vztahu digitální a zelené transformace, např. se zaměřením na energetickou účinnost digitální infrastruktury |
| Koordinace národní pozice k otevřené strategické autonomii na digitálním trhu |
| Aktivně se podílet na tvorbě evropského chápání digitální autonomie jako potřeby snížit závislosti a diverzifikovat dodavatelské řetězce klíčových služeb a zboží |
| Využít CZ PRES k nastolení strategických priorit ČR na jednotném digitálním trhu EU a dohlédnout na přezkum eIDAS, tvorbu Data Act, vznik datových prostorů, regulační rámec pro umělou inteligenci, Program digitální politika a Deklarace o digitálních principech, dojednání revize směrnice NIS, případné dojednání nařízení o roamingu a ePrivacy |
17. | Podpora evropské datové ekonomiky (zejména v souvislosti s DGA, plánovaným Data Act a budováním evropských datových prostorů) |
| Dojednání DGA tak, aby byly vytvořeny příznivé podmínky pro sdílení dat na vnitřním trhu |
| Prosazování proaktivního přístupu při tvorbě a vyjednávání o podobě nařízení Data Act, které má Komise představit v Q3-4 2021, a které má dále regulovat sdílení dat v rámci EU |
| Naplňování cílů cloudové deklarace z října 2020 |
18. | Rozvoj umělé inteligence |
| Naplňování krátkodobých a střednědobých cílů Národní strategie pro umělou inteligenci (NAIS), její pravidelné aktualizace ve Výboru pro AI a zintenzivnění spolupráce mezi gestory jednotlivých oblastí NAIS |
| Nastavení vyváženého přístupu EU k regulatornímu rámci umělé inteligence |
| Vytvoření propojeného a udržitelného digitálního ekosystému na podporu AI v EU |
| Aktivní rozvoj spolupráce v oblasti rozvoje AI s Evropskou komisí a dalšími členskými státy |
| Revize národní strategie pro umělou inteligenci |
| Plnění úkolů ve vazbě na program Digitální Evropa (DIGITAL) se zaměřením na problematiku sektorových Testovacích a experimentálních zařízení s využitím umělé inteligence Centra pro digitální inovace (EDIHs) (tzn. podpora kandidátů z ČR na Evropská centra pro digitální inovace), začátek činnosti EDIHs v ČR a jejich první projekty k přispění akcelerace v digitalizaci MSP a veřejné správy |
19. | Zlepšení provázanosti průmyslové a vnitrotržní politiky |
| Ve spolupráci s podobně smýšlejícími státy, případně ve skupině Přátel průmyslu usilovat o to, aby EK soustavně pracovala na zlepšení fungování vnitřního trhu a na důsledném zohledňování konkurenceschopnosti průmyslu ve všech politikách EU |
| Ve vztahu k EK usilovat o vyjasnění konceptu ekosystémů, včetně jejich přesnějšího vymezení, role jednotlivých aktérů v ekosystémech, opatření pro jejich rozvoj, resp. oživení po covidové krizi, i s ohledem na to, aby nebyl narušen horizontální charakter vnitřního trhu. Vhodnými fóry jsou Rada pro konkurenceschopnost a její přípravné orgány a Komisí zřízené Průmyslové fórum |
20. | Aktivní uchopení a prosazování cílů nového legislativního návrhu Komise, který by měl zajistit rovné soutěžní prostředí pro všechny subjekty působící na vnitřním trhu EU |
| Zintenzivnění spolupráce a aktivity na domácí úrovni ve vztahu k nové regulaci Komise v oblasti zahraničních subvencí ze třetích zemí |
| Zasazení se o dojednání nastavení kontrolních mechanismů v novém legislativním návrhu Komise tak, aby nedocházelo k snížení atraktivity vnitřního trhu pro zahraniční spolupráci v důsledku nejasných pravidel a neúměrnému nárůstu administrativní zátěže a časovým prodlevám jak na straně podniků, tak na straně národních a unijních orgánů. Zasazení se o vyrovnané rozdělení kompetencí mezi EK a ČS a snaha o to, aby na základě předkládaného návrhu neposilovaly kompetence EK v oblasti veřejných zakázek |
21. | Zlepšení fungování vnitřního trhu v oblasti dopravy |
| Aktivní účast ČR při vyjednávání podoby revize nařízení 1315/2013/EU o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě |
22. | Efektivní vymáhání práv spotřebitelů a jasně vymezená pravidla pro ochranu spotřebitele, která budou proveditelná a nevytvoří neopodstatněnou administrativní zátěž |
| Aktivně se zapojit do vyjednávání evropských legislativních návrhů v oblasti ochrany spotřebitele |
| Plnit opatření stanovená ve Strategii spotřebitelské politiky 2021-2030 |
| Připravit legislativní návrh, kterým se do českého právního řádu implementuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1828 ze dne 25. listopadu 2020 o zástupných žalobách na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů, a to nejpozději s účinností od 25. června 2023 |
23. | Podpora pro maximální využívání nástrojů ochrany průmyslového vlastnictví |
| Podpora zvýšení povědomí o ochraně průmyslového vlastnictví (zvýšení povědomí o ochraně průmyslového vlastnictví na všech typech škol a univerzit, dále v oblasti transferu technologií a aplikační sféře, šíření povědomí o problematice průmyslového vlastnictví ve státní správě) |
| Podpora pro zvýšení využívání ochrany průmyslového vlastnictví (realizace grantových programů financovaných EK a EUIPO pro MSP, podpora MSP, inovačních a transferových center, podpora poradenských služeb, podpora ADR služeb při řešení sporů o průmyslové/ duševní vlastnictví |
| Rozvoj mezinárodní spolupráce (rozvoj spolupráce s mezinárodními organizacemi v oblasti průmyslového vlastnictví, rozvoj mezinárodního systému přihlašování průmyslových práv, harmonizace postupů při správních řízeních s ostatními evropskými státy) |
| Využívání digitálních technologií pro rozvoj systému ochrany průmyslového vlastnictví (optimalizace řešení služeb, provozování snadno přístupných databází s průmyslově právními informacemi, optimalizace spolupráce s ostatními institucemi v oblasti výměny dat) |
24. | Podpora ochrany autorských práv |
| Zvyšování povědomí o ochraně autorských práv, podpora legislativních a nelegislativních iniciativ EK plánovaných v Akčním plánu pro duševní vlastnictví na podporu oživení a odolnosti EU, aktivní účast na jednáních WIPO týkajících se autorských práv |