| Priority spotřebitelské politiky 2011-2014 |
1. | Bezpečnost výrobků a služeb |
| Pokračovat v aktivním výkonu dozoru na trhu a dále zefektivňovat a zvyšovat účinnost dozoru na vnitřním trhu. Spolupracovat s ostatními dozorovými orgány na národní i evropské úrovni; nadále zajišťovat průběžnou součinnost v rámci výstražných systémů. Odpovídající pozornost věnovat i kontrolám při uvádění výrobků na trh společenství.Podporovat aktivity spotřebitelských organizací při poskytování informací o výsledcích testování výrobků. |
| Řešit systematicky podporu efektivního zapojení spotřebitelů do standardizace. |
| Věnovat specifickou pozornost potřebám a ochraně zvláště zranitelných skupin spotřebitelů (děti, senioři, zdravotně postižené osoby). |
2. | Odpovídající míra regulace ochrany spotřebitele |
| Spolupracovat s Evropskou komisí a ostatními orgány Evropské unie na přípravě spotřebitelské legislativy. Při jednáních uplatňovat české zájmy formulované v instrukcích, rámcových pozicích apod. projednaných se zástupci všech zainteresovaných stran (spotřebitelé, podnikatelé, státní instituce). |
| Zajistit řádnou transpozici nové evropské legislativy do právního řádu České republiky, průběžně vytvářet podmínky pro aplikaci přímo účinných právních aktů ES a vytvořit tak 10sjednocující podmínky ochrany spotřebitele v rámci jednotného trhu. Předpokládaný rozsah podle opatření č. 1. |
| Přihlížet k průřezovému charakteru spotřebitelské problematiky a při tvorbě národních právních předpisů brát zřetel na zajištění oprávněných zájmů ochrany spotřebitele. |
| V návaznosti na rekodifikaci občanského zákoníku posoudit stávající národní právní úpravu ochrany spotřebitele a případně zpracovat nový Spotřebitelský zákon (kodex), jehož cílem bude i zpřehlednění právní úpravy spotřebitelské legislativy. |
| V souvislosti s případným rozhodnutím o zavedení měny euro v České republice a s agendou související s přípravou na tento krok bude třeba zajistit také potřebnou ochranu spotřebitelů. Za tím účelem se předpokládá zabezpečení garance právní jistoty smluvních vztahů, úprava způsobu zaokrouhlování při převodu z korun na eura, současné označování cenou v Kč a eurech a využití dalších nástrojů vymezených mj. doporučeními Evropské komise a sledujících zejména zabránění skokovému nárůstu cen při změně měny. |
3a). | Zvyšování znalostní úrovně spotřebitelů, rozvoj informačních a vzdělávacích aktivit ve prospěch spotřebitelů. |
| Podpora činností nevládních spotřebitelských organizací, zejména v podobě finanční podpory vybraných projektů zaměřených především na informování a vzdělávání spotřebitelů a poradenskou činnost, finanční vzdělávání, kvalitu výrobků, jejich testování. Podpora zapojení těchto organizací do řešení spotřebitelské problematiky v legislativních i nelegislativních otázkách na národní úrovni a podpora jejich zapojení do evropské a mezinárodní spolupráce. |
| Finanční rámec pro podporu projektů nevládních organizací realizovaných v působnosti resortu MPO se navrhuje ve výši 17 mil. Kč ročně do roku 2013, v roce 2014 ve výši 19 mil. Kč. |
| Zaměřit v oblasti telekomunikačních služeb činnost na zintenzivnění informačních aktivit ve prospěch spotřebitelů. V tomto směru je účelné se zaměřit zejména na některé nekalé praktiky uplatňované vůči spotřebitelům. |
3b). | Vzdělávání v oblasti životního prostředí |
| Zavádění komplexního systému vzdělávání pracovníků ke zvyšování jejich uvědomění a získávání potřebných znalostí v otázkách ochrany životního prostředí. |
| Zavádění environmentální politiky jako nedílné součásti systému řízení. |
| Minimalizace negativních vlivů činností, produktů a služeb na životní prostředí (např. formou hodnocení spotřeby energií a na základě toho snížením energetické náročnosti činností i výroby produktů). |
| Prosazování změny vzorců spotřeby, a to formou ulehčení orientace spotřebitele směrem k environmentálně šetrnějším produktům a službám. |
4. | Podpora samoregulace, dialogu veřejných institucí se spotřebiteli a dialogu mezi podnikateli a spotřebiteli |
| Podporovat rozvoj dialogu mezi spotřebitelskou veřejností, veřejnou správou a podnikateli, podporovat zapojení spotřebitelských organizací do evropské a mezinárodní spolupráce. Současně tak napomáhat dalšímu rozvoji podnikatelské samoregulace. |
5. | Zvýšení účinnosti dozoru na trhu, posílení vymahatelnosti práva |
| Trvalé zajišťování účinného dozoru nad trhem, průběžné hodnocení účinnosti a efektivnosti vynakládání finančních i lidských zdrojů. |
| Realizace spolupráce na národní a zejména na evropské úrovni s cílem dosažení efektivního a jednotného postupu při dozoru nad trhem. Posílit koordinační struktury zejména na meziresortní úrovni v zájmu posílení spolupráce. |
| Zapojení do výstražných systémů, které shromažďují informace o výskytu nebezpečných výrobků na jednotném trhu EU. |
| Spolupráce a koordinace kontrolních aktivit při výkonu dozoru nad trhem, např. formou společných kontrolních akcí zajišťujících komplexnější prověření kontrolovaného subjektu. |
| Účelná a efektivní výměna informací mezi dozorovými orgány, zajištění informovanosti spotřebitelské veřejnosti o výsledcích kontrol. |
| Zapojení do systémů přeshraniční spolupráce v oblasti dozoru, zejména v rámci Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele. |
| Český telekomunikační úřad zaměří svůj dozor a zintenzivní informační aktivity ve prospěch spotřebitelů. Tento orgán v souladu se zákonnými kompetencemi bude dohlížet na dodržování povinností v oblasti ochrany spotřebitelů proti nekalým obchodním praktikám, proti diskriminaci a dozor nad zajišťováním informačních povinností a povinností souvisejících s vyřizováním reklamací. |
| Energetický regulační úřad bude v souladu s novými zákonnými kompetencemi vykonávat dohled nad specifickým segmentem energetického trhu a bude tak hrát významnou roli při ochraně zájmů spotřebitelů. |
| V souladu s usnesením vlády č. 367 ze dne 24. 5. 2010 pokračovat v realizaci projektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů včetně přípravy příslušných právních předpisů. |
| Podporovat činnost a další rozvoj aktivit Evropského spotřebitelského centra v České republice. |
6. | Podpora činnosti a rozvoje spotřebitelských organizací |
| Viz prioritní oblast 3a a 3b. |
7. | Sledování vývoje vybraných aspektů ochrany spotřebitele na trhu |
| V rámci finančních i technických možností uplatňovat Doporučení Komise ze dne 12.5.2010 o používání harmonizované metodiky pro klasifikaci a hlášení stížností a dotazů spotřebitelů v jeho základním rozsahu. |
| Pokračovat v jednání s nevládními spotřebitelskými organizacemi a popř. jinými subjekty zabývajícími se spotřebitelskou problematikou o jejich zapojení do uplatňování Doporučení Komise. |
| Pokračovat v součinnost s Evropskou komisí v zapojení do získávání informací o vybraných aspektech ochrany spotřebitelů koordinovaných Evropskou komisí v rámci zpracovávání pravidelných Hodnotících zpráv o spotřebitelských trzích. |
8. | Institucionální zajištění ochrany spotřebitele |