| Národní akční program bezpečnosti a ochrany zdraví při práci 2008-2018 [akt. 2016] |
I. | Zavedení funkčního systému úrazového pojištění |
1 | Sledovat průběh přípravy návrhu právní úpravy systému odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání a spolupracovat na její přípravě, přitom prosazovat uplatňování prevence, rehabilitace a souvisejících motivačních nástrojů ke zlepšování úrovně BOZP. |
| motivací zaměstnavatelů a zaměstnanců formou ekonomických pobídek,
především uplatněním preventivních nástrojů v systému úrazového pojištění, |
| poskytováním technické pomoci zejména malým a středním podnikům
(dostupností technických norem, vydáváním manuálů BOZP a návodů správné
praxe), |
| zpřístupněním informací, odborného poradenství a vzdělávání zaměstnavatelům,
zaměstnancům a ostatním subjektům v oblasti BOZP |
II. | Zajištění financování systému BOZP |
2 | Připravit a projednat v Radě vlády návrh aktualizace Národní politiky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, včetně finančního zajištění jejího naplňování |
| přednostně zaměřit kontrolu na rizikové práce, které jsou nejčastější
příčinou nemocí z povolání |
3 | V rámci programového období 2014 – 2020 Evropského sociálního fondu, uplatnit v rámci Operačního programu „Zaměstnanost“ a Operačního programu „Výzkum, vývoj a vzdělávání“, oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro projekty se zaměřením na programy prevence a rehabilitace poškození zdraví z práce. |
| preventivní ochranou zdraví zaměstnanců při práci po celou dobu aktivního
pracovního života |
| uplatňováním důležitých ergonomických zásad při navrhování pracovišť,
organizace práce a přizpůsobování pracovišť individuálním potřebám starších zaměstnanců |
| motivací zaměstnavatelů k vytváření vhodných pracovních míst a pracovních
podmínek pro zaměstnávání osob vyšších věkových kategorií |
| motivací zaměstnavatelů k vytváření vhodných pracovních míst a pracovních
podmínek pro zaměstnávání osob vyšších věkových kategorií |
| vytvářením podmínek (např. podpora vzniku agentur poskytujících odborníky
podnikové sféře jako poradce) pro efektivní uplatňování vysokých odborných znalostí a dlouholetých zkušeností osob vyšších věkových kategorií v průmyslu
a ve službách |
III. | Prevence pracovních rizik |
4 | Zpracovat a předložit návrh právní úpravy k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví. |
| zabezpečit těmto osobám včas potřebné poradenství s motivačním efektem
ke zpětnému začlenění do pracovního procesu |
| ke zmírnění důsledků zdravotního poškození způsobeného pracovním úrazem
a nemocí z povolání využívat prostředků cílené sociální a ekonomické podpory
postiženým osobám a jejich rodinám |
| využít systému úrazového pojištění zaměstnanců k celkovému zkvalitnění
poúrazové rehabilitace a průběžnému zajišťování potřebných finančních zdrojů
pro tuto oblast |
5 | Zpracovat a předložit návrh právní úpravy zvláštní odborné způsobilosti pro obsluhu stavebních strojů a zařízení se zvýšenou mírou rizika ohrožení života a zdraví, v souvislosti s právní úpravou zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení. |
6 | Zpracovat návrh nového nařízení vlády, kterým se stanoví vzhled a umístění bezpečnostních značek, značení a zavedení signálů. |
7 | Zpracovat návrh nového nařízení vlády, kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při práci související s chovem zvířat. |
8 | Zpracovat návrh aktualizace seznamu nemocí z povolání. |
IV. | Bezpečnost a ochrana zdraví dětí, žáků a studentů |
9 | Předložit návrh právní úpravy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních ve smyslu § 29 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). |
| nejsou specifikována - |
10 | Připravit návrh právní úpravy bezpečnosti a ochrany zdraví studentů vysokých škol, včetně evidence a dokumentace jejich úrazů, vzniklých v rámci studia. |
| na obsahovou kvalitu vzdělávání s důrazem na pracovní rizika a jejich prevenci
v konkrétních podmínkách |
| zvýšení úrovně znalostí v oblasti BOZP u osob samostatně výdělečně činných |
11 | Připravit návrh Národní strategie bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ČR. |
| pokračovat ve stanovování základních požadavků na odborné znalosti
a dovednosti specialistů pro BOZP, včetně pracovnělékařských služeb |
| podporovat spolupráci zaměstnavatelů, odborů a odborníků pro BOZP s cílem
zpracovat kvalifikační a hodnotící standardy formulující požadavky na obsah
a způsoby vzdělávání začátečníků |
| položit základy pro celoživotní vzdělávání v oboru BOZP a pracovnělékařských
služeb |
V.
Rehabilitace. | po pracovním úrazu a nemoci z povolání |
12 | V rámci přípravy návrhu právní úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání sledovat uplatňování systémového řešení ucelené rehabilitace osob po pracovním úrazu a nemoci z povolání směřující ke zmírnění sociálních a ekonomických důsledků poškození zdraví z práce a ke zpětnému začlenění do pracovního procesu. |
| vytvářet odpovídající podmínky pro realizaci Priorit výzkumu a vývoje BOZP ve
střednědobém výhledu v období 2008 – 2010, včetně aplikace jejích výsledků do
praxe |
| usilovat o potřebné finanční zdroje z prostředků Evropského sociálního fondu
a ostatních fondů Společenství |
| využít možnosti financování výzkumu a vývoje ze systému úrazového pojištění
zaměstnanců |
| vytvářet transparentní prostředí s větším zapojením podnikatelské sféry při
zadávání a spoluúčasti na financování projektů jakož i na zavádění úspěšných
výsledků výzkumu v praxi |
VI.
VzdÄ›lávánĂ. | pracovníků v oblasti BOZP |
13 | MPSV se bude nadále podílet v příslušných sektorových radách MŠMT na tvorbě návrhů dalších profesních kvalifikací nebo návrhů na revizi platných profesních kvalifikací v oblasti BOZP. |
| aktuální právní a odborně technické informace z oblasti BOZP |
| informace o komunitárních a národních strategiích BOZP |
| anotace výsledků výzkumu a vývoje, nových publikací v oblasti BOZP |
| informace o vzdělávacích a školících projektech a programech z oblasti
BOZP |
14 | Pokračovat ve zpracovávání standardů pro další vzdělávání odborně způsobilých osob podle zákona č. 309/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a spolupracovat v této věci s držiteli akreditací podle tohoto zákona. |
15 | Zpracovat porovnání vybraných národních právních předpisů v oblasti BOZP s právními předpisy v dané oblasti v členských zemích EU dle aktuálních potřeb a s ohledem na přípravu nových právních předpisů. |
| metodologii hodnocení rizik vybraných oborů ekonomických činností |
| návody správné praxe, osvětové materiály a poradenství |
| zadání a informace o projektech zdrojového financování EU |
16 | Analyzovat situaci na úseku pojišťování odpovědnosti odborně způsobilých fyzických osob z titulu výkonu jejich činnosti dle zákona č. 309/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, související s výkonem jejich činnosti. |
17 | Navrhnout zařazení profesní kvalifikace „Specialista v ergonomii“ do Národní soustavy povolání a připravit pro výkon této profese akreditovaný vzdělávací program. |
VII. | Výzkum a vývoj |
18 | Prosazovat zavedení financování výzkumných potřeb na jednotlivých rezortech tak, aby příslušné rezorty mohly přímo ovlivňovat zadávání a průběh řešení projektů vědy a výzkumu, včetně nejvyšších kvalitativních ukazatelů hodnocení výsledků. |
19 | Provést analýzu dopadu Průmyslu 4.0, respektive Práce 4.0, do oblasti BOZP. |
20 | Připravit návrh aktualizace priorit výzkumu a vývoje BOZP v návaznosti na výzvy a klíčové cíle Strategického rámce EU pro BOZP na období 2014 – 2020 a aktuální potřeby v této oblasti. Projednat tyto priority v Radě vlády pro BOZP a doporučit konkrétní opatření k jejich realizaci. |
21 | Pokračovat ve výzkumu BOZP při práci s nanomateriály – monitorování prací s nanomateriály v rámci státního zdravotního dozoru, výzkum zdravotních dopadů expozice nanomateriálům, vývoj metod pro měření a odhad expozice, vývoj nástrojů prevence (OOPP). |
22 | Pokračovat ve výzkumu problematiky muskuloskeletálních onemocnění se zaměřením na onemocnění horních končetin související s prací, vývoj metod kvantifikace zátěže a ergonomických nástrojů prevence. |
23 | Vyvíjet pracovně-fyziologické normy adaptované na stárnoucí populaci s ohledem na hodnocení zdravotní způsobilosti pro práci. |
24 | Aktualizovat doporučení k prevenci zdravotních rizik psychické zátěže při práci na nepravidelné a noční směny - iniciovat založení výzkumného programu v této oblasti. |
25 | Připravit návrh na zřízení expertní komise pro posuzování složitých případů nemocí z povolání a složitých případů posouzení zdravotní způsobilosti k práci a předložit ho k projednání Radě vlády pro BOZP. |
VIII. | Pracovně lékařské služby |
26 | V rámci systému celoživotního vzdělávání, ve spolupráci se vzdělávacími institucemi, nadále rozvíjet stávající kurzy a semináře pro zvýšení odborné kvalifikace poskytovatelů pracovnělékařských služeb a poskytovatelů zdravotních služeb posuzujících zdravotní způsobilost žáků a studentů při přípravě na budoucí povolání. |
27 | Doporučovat u poskytovatelů pracovnělékařských služeb se způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství a poskytovatelů v oboru praktické lékařství pro děti a dorost absolvování certifikovaného kurzu pracovního lékařství v trvání minimálně 150 hodin. |
28 | Dále usilovat o zachování základního oboru postgraduálního vzdělávání v pracovním lékařství (4 roky v zemích EU), vydat co nejdříve navržený vzdělávací program pro obor pracovní lékařství. |
IX. | Osvěta a propagace BOZP |
29 | Napomáhat cestou preventivních programů „Bezpečný podnik“, „Profesionál BOZP“, „Koordinátor BOZP na staveništi“, „Bezpečné město“, „Bezpečná škola“, „Podnik podporující zdraví“ a „Zlatý Permon“, ke zvyšování úrovně BOZP a zlepšování pracovních podmínek, a propagovat tyto programy v Evropě. |
| při tvorbě a projednávání návrhů právních předpisů k zajištění BOZP a jiných důležitých vnitrostátních dokumentů, zejména Národní politiky BOZP a jejího národního akčního programu na příslušné kalendářní období |
| při projednávání plánů kontrolní činnosti kontrolních a dozorových orgánů
v oblasti BOZP, hodnocení jejich účinnosti a kvality |
| při přípravě a samotné realizaci národních kampaní a při efektivním prosazování
a vynucování předpisů a preventivních opatření v praxi |
| při stanovení priorit výzkumu v oblasti BOZP, budování preventivních
a ochranných služeb, při výchově a vzdělávání a při vytváření národního
informačního systému |
| při hledání účinných metod a ukazatelů na určení nákladů a přínosů v oblasti BOZP a vzniku systému úrazového pojištění zaměstnanců, který by motivoval zaměstnavatele a jejich zaměstnance k větší aktivitě v oblasti prevence rizik |
30 | Pokračovat v tvorbě jednotné terminologie pro oblast BOZP v podobě Encyklopedie BOZP, s ohledem na aktivity Evropské agentury bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (projekt OSH Wiki),ve spolupráci se zainteresovanými subjekty. |
X. | Mezinárodní spolupráce |
31 | Vyhodnotit fungování národní sítě Evropské agentury pro BOZP (Focal Point) a Poradního výboru pro BOZP při Evropské komisi a navrhnout případné úpravy spolupráce na národní úrovni ČR. |
32 | Realizovat evropské informační a kontrolní kampaně zaměřené na oblast BOZP v úzké spolupráci se zainteresovanými resorty a sociálními partnery, například Evropskou kampaň o hodnocení rizik, Evropské sítě podpory zdraví na pracovišti, mezinárodní kampaně výboru zástupců inspekcí práce (SLIC) a koordinovat celostátní kampaně pro zaměstnavatele, které budou zaměřeny na zdravý životní styl zaměstnanců. |