| Koncepce ministerstva práce a sociálních věcí 2015-2017, s výhledem do roku 2020 |
1. | MPSV - otevřený a uživatelsky přívětivý výkon státní správy bez zbytečné byrokratické zátěže |
1.1 | Rozvoj veřejné správy |
1.1.1 | Redukce nadbytečné zátěže, duplicit a nákladů na výkon agend MPSV uvnitř resortu i ve vztahu k ostatním orgánům státní správy. |
1.1.2 | Zvýšení efektivity státní správy, měřitelnost výkonnosti resortu. |
1.1.3 | Zlepšení koordinovanosti aktivit v oblasti sociálního začleňování a rovných příležitostí mezi MPSV a sekcí pro lidská práva Úřadu vlády |
1.1.4 | Zvýšení dostupnosti a transparentnosti výkonu agend MPSV a jím řízených organizačních složek státu prostřednictvím ICT technologií |
1.1.5 | Zvýšení a rozšíření účinnosti dosavadních forem komunikace, systematizace komunikační politiky |
1.1.6 | Zvyšování efektivity, odstraňování nadbytečné zátěže |
1.2 | Prohloubení součinnosti s občanským sektorem |
1.2.1 | Rozšíření, prohloubení a podpora spolupráce s občanským sektorem |
1.3 | Způsob řízení, kontroly a organizace práce |
1.3.1 | Rozvoj řízení lidských zdrojů v resortu MPSV účelným využitím potenciálu OPZ PO 4 Efektivní veřejná správa |
1.3.2 | Zvýšení efektivity řízení a organizace práce |
1.3.3 | Zvyšování odborné úrovně zaměstnanců MPSV |
1.3.4 | Zvýšení kvality personální politiky ve vztahu k zaměstnancům MPSV. |
1.3.5 | Zvýšení efektivity kontrolní a auditní činnosti odboru interního auditu a kontroly ve spojitosti s dosud prováděným způsobem řízení rizik oddělením bezpečnosti, krizového řízení a řízení rizik |
1.4 | Informační systémy a komunikační technologie |
1.4.1 | Zavedení jednotného řízení, centralizace ICT technologií a dat s ochranou osobních údajů |
1.4.2 | Zvýšení efektivity v oblasti ICT technologií. |
1.4.3 | Zajištění dodavatele informačního systému pro nepojistné sociální dávky, evidenci poskytovatelů dětské skupiny, pro dotační řízení Rodina a ochrana práv dětí a případné další systémy spojené s novými právními úpravami (zálohované výživné) a dávky státní sociální podpory v nezaměstnanosti. |
1.5 | Evropské fondy, projektová činnost |
1.5.1 | Zvýšení kvality projektové činnosti, eliminace rizik |
1.6 | Věda a výzkum |
1.6.1 | Funkční systémový rámec pro podporu resortní VaV |
1.7 | Legislativní činnost |
1.7.1 | Realizace úkolů MPSV obsažených v Plánech legislativních úkolů vlády ČR do roku 2017 |
1.7.2 | Realizace úkolů vyplývajících ze zákona o státní službě. |
1.7.3 | Posouzení možné novelizace zákoníku práce a dalších právních předpisů |
1.7.4 | Přijetí nového zákona o evidenci o odborových a zaměstnaneckých organizací |
1.7.5 | Zvýšení koordinace a kvality výstupů návrhů právních předpisů předkládaných vládě |
1.8 | Protikorupční program MPSV |
1.8.1 | Prevence korupčního chování zaměstnanců MPSV při poskytování služeb veřejnosti prostřednictvím systémových opatření |
1.9 | Etický kodex zaměstnanců MPSV |
1.9.1 | Zvýšení výkonu státní služby zaměstnanců resortu na vysokou profesionální a odbornou úroveň, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty při všech svěřených činnostech, zvláště v oblasti poskytování služeb veřejnosti |
2. | Trh práce a politika zaměstnanosti |
2.1 | Národní cíle Strategie Evropa 2020 |
2.1.1 | Dosažení národních cílů Strategie Evropa 2020 |
2.2 | Podpora zaměstnanosti, vytváření pracovních míst a APZ |
2.2.1 | Dosažení cílů obsažených v dokumentu „Aktivizační opatření k řešení nepříznivé situace na trhu práce“. |
2.2.2 | Posílit výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, podporu tvorby nových pracovních míst a rekvalifikace zaměstnanců vyjádřené podílem k HDP z 0,11 % v roce 2013, nejméně na 0,3 % do roku 2018 |
2.2.3 | Vytváření nových pracovních míst prostřednictvím cílených intervencí |
2.2.4 | Zvyšování kvalifikace uchazečů o zaměstnání |
2.2.5 | Zvýšení efektivity řešení problematiky zaměstnanosti a trhu práce |
2.3 | Podpora zaměstnatelnosti znevýhodněných skupin na trhu práce |
2.3.1 | Zvýšit zaměstnanost osob zvláště ohrožených na trhu práce |
2.3.2 | Zvýšit zaměstnanost osob se zdravotním postižením (OZP |
2.4 | Řešení regionálních disparit a podpora profesní mobility |
2.4.1 | Zvýšení nabídky pracovních míst v regionech ohrožených vysokou mírou nezaměstnanosti, rozvoj lokálních iniciativ cílených k zvyšování sounáležitosti s územím a prevenci vůči sociálnímu vylučování ohrožených skupin obyvatel |
2.5 | Podpora rovnosti žen a mužů na trhu práce |
2.5.1 | Snížení míry diskriminace na základě pohlaví |
2.6 | Využití flexibilních forem organizace práce |
2.6.1 | Podpora racionálního využití zkrácených úvazků a flexibilních forem organizace práce pro zvýšení zaměstnanosti |
2.7 | Soulad vzdělávání s profesními potřebami zaměstnavatelů |
2.7.1 | Synergie vzdělávací soustavy s profesními potřebami zaměstnavatelů |
2.7.2 | Rozvoj kariérového poradenství žáků a studentů |
2.7.3 | Zvýšení efektivity systému rekvalifikací |
2.8 | Úřad práce ČR, posílení veřejných služeb zaměstnanosti |
2.8.1 | Vymezení kompetencí v operativní a metodické oblasti mezi ÚP ČR a MPSV |
2.8.2 | Funkční informační systém podporující provoz veřejných služeb zaměstnanosti |
2.8.3 | Snížení administrativní náročnosti a zkrácení doby trvání jednotlivých úkonů při zajišťování všech agend ÚP ČR prostřednictvím efektivní, komplexní a stabilní IT podpory (softwarové i hardwarové) |
2.8.4 | Rozšíření sítě poradenských a informačních středisek pro volbu a změnu povolání |
2.8.5 | Zvýšení dostupnosti individualizovaných veřejných služeb zaměstnanosti v rámci ČR |
2.9 | Agenturní zaměstnávání |
2.9.1 | Regulace činnosti agentur práce |
2.10 | Statistika a výkaznictví v oblasti zaměstnanosti |
2.10.1 | Zvýšení efektivity systému zprostředkování zaměstnání |
2.10.2 | Zvýšení efektivity aktivní politiky zaměstnanosti |
2.11 | Sociální podnikání |
2.11.1 | Rozvoj sociální ekonomiky |
2.11.2 | Rozvoj podpůrných opatření pro zájemce i již existující subjekty působící v sektoru sociální |
3. | Pracovní právo a zaměstnanost |
3.1 | Občanský zákoník a související zákony, zákoník práce |
3.1.1 | Novelizace občanského zákoníku a souvisejících ustanovení soukromého práva |
3.1.2 | Úprava zabezpečení v době dočasné pracovní neschopnosti |
3.2 | Minimální mzda |
3.2.1 | Docílit postupné zvyšování minimální mzdy tak, aby se její úroveň do roku 2017 dostala na 40 % průměrné mzdy v ČR |
3.3 | Kontrolní činnost při dodržování pracovněprávních předpisů |
3.3.1 | Zvýšení efektivity kontrolní činnosti formou spolupráce se sociálními partnery |
4. | Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (dále jen „BOZP“) |
4.1 | Prevence, tvorba a podpora preventivních opatření, zajištění stability práva v oblasti BOZP, podpora úlohy zaměstnanců a jejich zástupců v řešení problematiky BOZP, podpora vzdělávání, podpora tvorby bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, omezování počtu úrazů a nemocí souvisejících s prací, podpora rychlého návratu postižených do pracovního procesu, včetně odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání |
4.1.1 | Zvýšení úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
5. | Sociální politika a posilování sociální soudržnosti |
5.1 | Sociální začleňování |
5.1.1 | Zvýšení kvality sociálního začleňování a prevence sociálního vyloučení osob, posílení multioborové spolupráce mezi sociálními pracovníky a ostatními odborníky |
5.1.2 | Docílit vyšší kvalitu a četnost projektů podpořených z národních dotačních programů, Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu, zaměřených na rozvoj sociální práce – jako jednoho ze základních nástrojů sociálního začleňování osob |
5.2 | Sociální služby |
5.2.1 | Zvýšení efektivity, kvality a transparentnosti systému sociálních služeb a nastavení systému jejich financování z veřejných rozpočtů prostřednictvím nově definovaných funkcí sociálních služeb a aktérů v oblasti sociální práce |
5.2.2 | Zajistit garantovanou odbornost a kvalitu výkonu sociální práce |
5.2.3 | Posílit úlohu krajů a obcí jejich vyšší participací na určování skladby a formy zajištění sociálních služeb poskytovaných na daném území |
5.2.4 | Propojení zdravotního pojištění a dávek sociální péče do jednoho systému poskytování diferencované a individualizované následné a dlouhodobé péče pro osoby, jejichž zdravotní stav vyžaduje lékařskou, zdravotně ošetřovatelskou a sociální péči, podle jejich zdravotní a funkční potřebnosti. Vytvoření spravedlivých podmínek pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb s dostupností pro klienty |
5.3 | Systém nepojistných sociálních dávek a podpora pěstounské péče |
5.3.1 | Zhodnocení účinnosti a účelnosti stávajícího systému sociálních dávek a jejich případná revize |
5.3.2 | Zvýšení efektivity systému kontrol na úseku nepojistných sociálních dávek na krajských pobočkách Úřadu práce České republiky a kontaktních pracovištích Úřadu práce České republiky |
5.3.3 | Sjednocování správní praxe v oblasti nepojistných dávkových systémů |
5.3.4 | Zlepšení existenčních podmínek samoživitelů/ek |
5.4 | Zlepšování služeb péče o děti |
5.4.1 | Sjednocení systému péče o ohrožené děti, včetně služeb pro ohrožené rodiny a děti, jejichž nedílnou součást tvoří náhradní rodinná péče a osvojení |
5.4.2 | Rozvoj služeb na podporu rodin s dětmi ohrožených sociálním vyloučením |
5.4.3 | Vytvoření sítě specifických, odborně zajišťovaných služeb péče o děti |
5.4.4 | Vytvoření sítě služeb cílených k podpoře náhradní rodinné péče o děti se zdravotním postižením |
5.4.5 | Stabilizace systému financování přenesené působnosti výkonu SPO |
5.4.6 | Zvýšení četnosti projektů zaměřených na rozvoj služeb péče o děti podpořených v období let 2014 – 2020 z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu |
5.5 | Slaďování rodinného a pracovního života |
5.5.1 | Sjednocení přístupu státu, obcí a krajů k slaďování pracovního a rodinného života v rámci rodinné politiky |
5.5.2 | Zvyšování efektivity služeb zaměstnanosti z pohledu rovných příležitostí žen a mužů |
5.5.3 | Rozvoj sociálních služeb zaměřených na rodinu jako celek |
5.5.4 | Zavedení institutu pečovatelské dovolené/volna – péče rodinného příslušníka o své rodiče – seniory, nebo rodinné příslušníky se zdravotním postižením |
5.6 | Sociálně-právní ochrana dětí |
5.6.1 | Zvýšit účinnost působnosti soustavy orgánů sociálně-právní ochrany dětí |
5.6.2 | Plnění závazků vyplývajících z Národní strategie ochrany práv dětí |
5.6.3 | Efektivní systém osvojení dítěte z ciziny |
5.6.4 | Deinstitucionalizace a humanizace náhradní péče |
5.6.5 | Zvýšení efektivity sociálně-právní ochrany dětí |
5.6.6 | Posílení a naplňování práv dítěte |
5.6.7 | Zvýšení efektivity činnosti Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí |
5.7 | Právní ochrana mateřství a rodičovství |
5.7.1 | Posilování právní ochrany mateřství |
5.8 | Rovnost žen a mužů |
5.8.1 | Rozvoj činnosti nestátních neziskových organizací zaměřujících se svými aktivitami na genderovou rovnost |
5.8.2 | Ukotvení institucionálního zabezpečení rovnosti žen a mužů v rámci resortu MPSV |
5.8.3 | Snižování rozdílu v odměňování žen a mužů v ČR |
5.8.4 | Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce |
5.9 | Senioři a stárnutí populace |
5.9.1 | Zvýšení efektivity koordinační, koncepční a metodické činnosti v oblasti seniorské problematiky a stárnutí populace |
5.9.2 | Eliminace výskytu věkové diskriminace na trhu práce |
5.9.3 | Akcentování témat stárnutí populace ve vzdělávací soustavě |
5.9.4 | Zvyšování rozsahu a kvality sociálních služeb ve prospěch seniorů |
5.9.5 | Posilování práv seniorů |
5.9.6 | Rozvoj a upevňování mezigeneračních vztahů s využitím formy dobrovolnictví |
5.10 | Postavení osob se zdravotním postižením |
5.10.1 | Naplňování Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením v ČR |
5.10.2 | Zvýšení uplatnění OZP na trhu práce |
5.10.3 | Obnova systému koordinované péče o děti a mládež se zdravotním postižením |
5.10.4 | Podpora osob se zdravotním postižením prostřednictvím OP |
5.10.5 | Implementace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením |
5.11 | Sociální bydlení |
5.11.1 | Prevence bezdomovectví s využitím plného potenciálu sociální práce |
5.11.2 | Efektivní řešení nedostupnosti adekvátního bydlení pro osoby sociálně vyloučené, lidi bez domova nebo vycházející z institucionální péče |
5.11.3 | Zvýšení úrovně koordinace v rámci problematiky bezdomovectví |
5.11.4 | Legislativní ukotvení problematiky sociálního bydlení |
5.11.5 | Realizace dostupného sociálního bydlení |
6. | Sociální pojištění |
6.1 | Důchodová reforma a důchodové pojištění |
6.1.1 | Úprava právních předpisů v souvislosti s ukončením II. pilíře důchodového systému |
6.2 | Nemocenské pojištění |
6.2.1 | Soulad zákonů o nemocenském pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, o organizaci a provádění sociálního zabezpečení s právním řádem ČR |
6.2.2 | Novelizace zákonů o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a zákona o nemocenském pojištění |
6.2.3 | Odstranění neodůvodněných rozdílů v daňové oblasti a ve zdravotním pojištění |
6.2.4 | Eliminace zneužívání dávek nemocenského pojištění |
6.3 | Úrazové pojištění |
6.3.1 | Zabezpečení zaměstnanců při pracovním úrazu a nemoci z povolání |
6.4 | Bilaterální smlouvy o sociálním zabezpečení |
6.4.1 | Přijetí dvoustranných smluv o sociálním zabezpečení s vybranými státy |
6.5 | Lékařská posudková služba |
6.5.1 | Revize posuzování invalidity |
6.5.2 | Revize systému posuzování závislostí |
6.5.3 | Snížení zátěže LPS |
6.5.4 | Systemizace činnosti v oblasti doporučování pracovní rehabilitace |
7. | Klíčové aktivity v ekonomické oblasti, rozvoj materiálně technické základny a programové financování |
7.1 | Cíle a aktivity v ekonomické oblasti |
7.1.1 | Zvýšení kvality hospodaření se svěřeným majetkem |
7.1.2 | Úspora provozních výdajů, v porovnání s provozními výdaji státního rozpočtu 2013, kapitoly 313 MPSV, do roku 2016 nejméně ve výši 200 milionů Kč |
7.1.3 | Uplatňování sociálně a environmentálně odpovědného zadávání veřejných zakázek |
7.1.4 | Efektivní systém vymáhání nedobytných pohledávek státu z titulu sociálního pojištění |
7.1.5 | Realizace opatření obsažených v dokumentu „Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 – 2020“ |
7.1.6 | Elektronizace procesů, zavedení monitorování podpořených osob z ESF |
7.1.7 | Zvýšení efektivity výstupů státní statistické služby a poskytovaných informací Českému statistickému úřadu |
7.2 | Programové financování |
7.2.1 | Efektivní využití finančních prostředků státního rozpočtu prostřednictvím jednotlivých programů |