Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Strategický cíl"
A.1 "Specifický cíl"
A.1.1 "Opatření"

Národní strategie rozvoje sociálních služeb 2016-2025

Národní strategie rozvoje sociálních služeb 2016-2025
A.Zajistit přechod od institucionálního modelu péče o osoby
se zdravotním postižením k podpore osob v přirozeném prostředí
A.1Vytvořit a realizovat plán přechodu od ústavní péče k podpoře v komunitě s pomocí terénních, ambulantních a pobytových sociálních služeb komunitního typu.
A.1.1Vytvořit implementační plán přechodu od ústavní péče k podpoře v přirozeném prostředí
A.1.2Realizovat jednotlivé kroky pro naplnění plánu přechodu od ústavní péče k podpoře v přirozeném prostředí
A.2Vytvořit podmínky pro zajištění potřebných kapacit sociálních služeb komunitního typu terénní, ambulantní i pobytové formy.
A2.1Podpořit kraje, obce a poskytovatele sociálních služeb v procesu zavádění sociálních služeb komunitního typu a snižování kapacit sociálních služeb ústavního charakteru
A2.2Nastavit finanční podporu z fondů Evropské unie na deinstitucionalizaci a prevenci další institucionalizace
A.2.3Nastavit čerpání finančních podpor z rozpočtu České republiky na deinstitucionalizaci a prevenci další institucionalizace sociálních služeb (směrovat čerpání finančních zdrojů ze státního rozpočtu v souladu s politikami a právními úpravami směrem k sociálnímu začleňování).
A.2.4Nastavit podporu sociální práce směrem k prevenci institucionalizace
A.2.5Zvýšit informovanost a znalosti o smyslu a cílech transformace, rizicích péče v zařízeních ústavního charakteru a významu nezávislého způsobu života na úrovni krajů, jednotlivých zařízení, osob závislých na péči, jejich blízkých a dalších dotčených subjektů
A.3Zajistit ochranu práv a kvality života lidí v ústavních pobytových službách po dobu přechodu od ústavní péče v péči poskytovanou v komunitě
A.3.1Podpořit rozvoj organizací a vzdělávání pracovníků sociálních služeb s cílem naplnění základních zásad zákona o sociálních službách a Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením
B.Zajistit dlouhodobou udržitelnost financování sociálních služeb,
jež budou odpovídat potrebám uživatelu
B.1Zefektivnit systém financování.
B.1.1Definovat procesní změny vedoucí k cílenějšímu využití disponibilních zdrojů
B.1.2jednotná legislativní úprava účetnictví pro poskytovatele sociálních služeb
B.1.3Zajistit jednotnou formu vykazování dat v soc. službách
B.1.4Zavést víceleté financování
B.2Upravit systém financování podle jednotlivých úrovní: stát, kraj, obec.
B.2.1Zpřesňování parametrů poskytování prostředků na podporu sociálních služeb formou vyrovnávací platby
B.2.2Zohlednit specifika financování některých druhů služeb
B.2.3Nastavit systém finanční podpory pro „síť nadregionálních služeb“
B.2.4Zajistit adekvátní finanční podporu ze státního rozpočtu na oblast investic v soc. službách
B.2.5Zajistit dostatečné finanční prostředky na služby komunitního typu
B.3Zajistit adekvátní financování sociálních služeb, jejichž součástí je zdravotní péče.
B.4Posílit roli příspěvku na péči ve financování sociálních služeb.
B.5Zajistit odpovídající odměňování sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách.
B.5.1Zajistit odpovídající odměňování sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách
B.6Zajistit dostatečný objem finančních prostředků na sociální služby ve formě mandatorního výdaje státního rozpočtu.
B.6.1Zajistit dostatečný objem finančních prostředků na sociální služby ve formě mandatorního výdaje státního rozpočtu
C.Prostrednictvím prostupných sociálních a zdravotních služeb
naplnovat potreby uživatelu/pacientu
C.1Zákonně vymezit konkrétní druhy/parametry sociálních služeb, jejichž součástí je zdravotní péče ve vztahu k potřebám uživatelů.
C.1.1Vymezit sociální služby v terénní, ambulantní i pobytové formě, vymezit jejich rozsah, činnosti, kvalitu včetně dalších standardů (např. personální), jež zajistí propojení sociálních a zdravotních služeb.
C.1.2Nastavit paušální platbu za zdravotní péči u služeb na sociálně zdravotním pomezí.
C.1.3Zavést prostupnou paliativní a hospicovou péči do systému sociálních služeb i zdravotních služeb
C.1.4Definovat služby komplexní rehabilitace
C.1.5Pokračovat ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví při přípravě reformy psychiatrické péče
C.1.6Vymezit adiktologické služby ve vztahu k sociálním službám
C.2Vymezit kompetence aktérů v oblasti sociálních služeb, jejichž součástí jsou zdravotní služby.
C.2.1Vymezit aktéry, jež participují na poskytování sociálně zdravotních služeb
C.2.2Vymezení kompetenčního modelu aktérů
C.2.3Identifikovat riziková místa ve spolupráci aktérů
C.2.4Navrhnout funkční systém spolupráce v rámci kompetencí a identifikovat dopad na legislativu
C.2.5Navrhnout změnu příslušné legislativy
C.3Zajistit personální zdroje pro sociální služby, jejichž součástí je zdravotní péče.
C.3.1Zajistit adekvátní počet pracovníků poskytujících zdravotně - sociální služby
C.4Zajištění personálních zdrojů sociálních pracovníků působících ve zdravotnictví a podpora multidisciplinárního přístupu v rámci case managementu.
C.4.1Podpořit adekvátní počet sociálních pracovníků působících ve zdravotnictví.
C.4.2Podpořit multidisciplinární přístup v rámci case managementu
D.Zlepšit postavení pečujících osob a pečující rodiny
D.1Zvýšit sociálně-finanční zabezpečení pečujících osob.
D.1.2Zavést nové formy finanční podpory pečujících osob a jejich promítnutí do souvisejících právních předpisů v oblasti sociálního zabezpečení i Zákoníku práce.
D.2Zvýšit podporu pečujících osob prostřednictvím sociálních a zdravotních služeb.
D.2.1Zajistit podpůrné činnosti pro neformální pečovatele.
D.2.2Vymezit kapacitu některých soc. služeb pro výskyt nenadálé situace v rodině opečovávaných osob.
D.3Zlepšit informovanost a vzdělávání pečujících osob, opečovávaných osob a veřejnosti.
D.3.4Zajistit nabídku vzdělávání pro neformální pečovatele.
D.4Zvýšit podporu neformálních pečovatelů ze strany veřejné správy.
D.4.3Zlepšit podporu pečovatelů ze strany sociálních pracovníků obcí a ÚP.
E.Upravit nastavení systému inspekcí s důrazem na sledování
kvality sociálních služeb
E.1Legislativně vymezit požadavky na kvalitu sociálních služeb.
E.1.1Připravit legislativní změnu v oblasti standardů kvality sociálních služeb
E.1.2Posílit oblast lidských práv v sociálních službách
E.2Zajistit jednotný přístup inspekce.
E2.1 Nastavit systém průběžného vzdělávání inspektorů
E2.2 Nastavit jednotné metodické vedení inspekcí
E2.4 Postupně navyšovat počet inspektorů sociálních služeb zařazených v rámci státní služby do MPSV.
E.3Nastavit možnosti zvyšování kvality sociálních služeb.
E3.1 Provést analýzu stávajících "nadstavbových systémů kvality" v oblasti sociálních služeb
E3.2 Připravit návrh nadstavbového systému kvality sociálních služeb
E3.3 Provést pilotní ověření nového návrhu nadstavbového systému u poskytovatelů sociálních služeb
F.Upravit způsob vstupu do systému sociálních služeb
F.1Upravit systém registrací poskytování sociálních služeb.
F.1.1Zpřehlednit registrační podmínky v zákoně č. 108/2006 Sb.
F.1.2Kompetenčně a personálně posílit registrátory
F.1.3Metodicky nastavit a zpřísnit kontrolní a sankční mechanismy vůči službám bez oprávnění (nelegální sociální služby)
F.2Definovat personální a materiální standardy pro jednotlivé sociální služby.
F.2.1"Formou vyhlášky definovat
personální standard pro jednotlivé sociální služby"
F.2.2"Formou vyhlášky definovat
materiálně technický standard pro jednotlivé sociální služby"
F.2.3Sjednotit metodické postupy u všech registrátorů
G.Rozvoj sociální práce a profese sociálního pracovníka.
Rozvoj povolání pracovníku v sociálních službách
G.1Legislativně upravit výkon sociální práce a celoživotní vzdělávání sociálních pracovníků.
G.1.1Předložit návrh zákona o sociálních pracovnících
G.1.2Předložit legislativní úpravu profese a celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků
G.2Institucionálně a finančně podpořit rozvoj sociální práce.
G.2.1Zajistit a podporovat vzájemnou spolupráci aktérů veřejné správy a ostatních subjektů při výkonu sociální práce
G.2.2Zajistit účelově vázané financování výkonu sociální práce ve veřejné správě
G.2.3Kvalitativní změna současné praxe výkonu sociální práce
G.3Zvyšování prestiže sociální práce prostřednictvím osvěty a informování.
G.3.1Realizovat osvětové aktivity (vazba na specifický cíl I.2)
G.3.2Prezentovat alternativní přístupy v sociální práci
G.4Rozvoj povolání pracovníků v sociálních službách.
G.4.1Legislativně upravit výkon práce pracovníka v sociálních službách a jejich celoživotní vzdělávání
G.4.2Zajistit účelově vázané financování výkonu práce pracovníků v sociálních službách a zajistit postupné zvyšování odměňování pracovníků v sociálních službách
G.4.3Kvalitativní změna současné praxe výkonu povolání pracovníků v sociálních službách
G.4.4Zvyšování prestiže povolání pracovníků v sociálních službách prostřednictvím osvěty a informování
H.Vytvářet sítě sociálních služeb, které reagují
na nepríznivou sociální situaci obyvatel
H.1Provázat střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb a síťování sociálních služeb s jejich financováním.
H.1.1Zpracovat metodiku upravující tvorbu sítě soc. služeb
H.1.2Zpracovat legislativní úpravu (vyhlášku k zák. č. 108/2006 Sb.)
H.1.3Zajistit a podpořit souvislosti mezi leg. a neleg. činnostmi
H.2Vymezit a nadále podporovat síť nadregionálních sociálních služeb.
H.2.1Definovat pojem "síť nadreg. soc. služeb"
H.2.2Vypracovat postup pro řízení a podporu sítě nadreg. soc. služeb
H.3Posílit provázanost mezi obecní, krajskou a národní úrovní v oblasti střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb.
H.3.1Zahrnout téma spolupráce, informování a podílení se na zajištění soc. služeb v území do metodiky.
H.3.2Zahrnouttéma spolupráce, informování a podílení se na zajištění soc. služeb v území do leg. úpravy
I.Zajistit jednotné chápání a používání základních pojmu včetně revize
současných druhů sociálních služeb
I.1Jednoznačně vymezit základní pojmy v zákonech, vyhláškách a metodických pokynech.
I.1.1Zpracovat návrh novely zákona o sociálních službách, který bude obsahovat jasné vymezení základních pojmů.
I.1.2Zpracovat legislativní úpravu pro posuzování nepříznivé sociální situace pro sociální pracovníky poskytovatelů soc. služeb
I.2Rozšířit jednotný výklad pojmů do cílových skupin.
I.2.1Realizovat konference, semináře a další osvětové aktivity ke zvýšení informovanosti
I.2.2Zajistit metodické vedení z úrovně MPSV směřující ke sjednocení chápání a výkladu pojmů mezi zástupci státní správy a samosprávy a poskytovatelů sociálních služeb
I.3Revize současných druhů sociálních služeb.
I.3.1Zpracovat návrh novely zákona o sociálních službách, který bude obsahovat revizi současných druhů sociálních služeb
I.3.2Příprava podmínek pro sjednocení systém služeb pro rodiny a ohrožené děti
J.Podporovat tripartitní vyjednání v oblasti rozvoje sociálních služeb
J.1Naplňovat cíle sektorové dohody pro sociální služby.
J.1.1Vytvořit systém pro stanovení personálních standardů
J.1.2Prověřit možnost aplikace ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání pracovníků působících v oblasti sociálních služeb
J.2Pokračovat v jednání s partnery při realizaci Národní strategie rozvoje sociálních služeb.
J.2.1Komunikovat v rámci stálých komisí (např. pracovní komise pro tvorbu personálních standardů a kvalifikací v soc. službách) i ad hoc pracovních skupin vytvořených k plnění konkrétních opatření této strategie průběh jejího plnění a výsledky.