| Národní strategie rozvoje sociálních služeb 2016-2025 |
A. | Zajistit přechod od institucionálního modelu péče o osoby
se zdravotním postižením k podpore osob v přirozeném prostředí |
A.1 | Vytvořit a realizovat plán přechodu od ústavní péče k podpoře v komunitě s pomocí terénních, ambulantních a pobytových sociálních služeb komunitního typu. |
A.1.1 | Vytvořit implementační plán přechodu od ústavní péče k podpoře v přirozeném prostředí |
A.1.2 | Realizovat jednotlivé kroky pro naplnění plánu přechodu od ústavní péče k podpoře v přirozeném prostředí |
A.2 | Vytvořit podmínky pro zajištění potřebných kapacit sociálních služeb komunitního typu terénní, ambulantní i pobytové formy. |
A2.1 | Podpořit kraje, obce a poskytovatele sociálních služeb v procesu zavádění sociálních služeb komunitního typu a snižování kapacit sociálních služeb ústavního charakteru |
A2.2 | Nastavit finanční podporu z fondů Evropské unie na deinstitucionalizaci a prevenci další institucionalizace |
A.2.3 | Nastavit čerpání finančních podpor z rozpočtu České republiky na deinstitucionalizaci a prevenci další institucionalizace sociálních služeb (směrovat čerpání finančních zdrojů ze státního rozpočtu v souladu s politikami a právními úpravami směrem k sociálnímu začleňování). |
A.2.4 | Nastavit podporu sociální práce směrem k prevenci institucionalizace |
A.2.5 | Zvýšit informovanost a znalosti o smyslu a cílech transformace, rizicích péče v zařízeních ústavního charakteru a významu nezávislého způsobu života na úrovni krajů, jednotlivých zařízení, osob závislých na péči, jejich blízkých a dalších dotčených subjektů |
A.3 | Zajistit ochranu práv a kvality života lidí v ústavních pobytových službách po dobu přechodu od ústavní péče v péči poskytovanou v komunitě |
A.3.1 | Podpořit rozvoj organizací a vzdělávání pracovníků sociálních služeb s cílem naplnění základních zásad zákona o sociálních službách a Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením |
B. | Zajistit dlouhodobou udržitelnost financování sociálních služeb,
jež budou odpovídat potrebám uživatelu |
B.1 | Zefektivnit systém financování. |
B.1.1 | Definovat procesní změny vedoucí k cílenějšímu využití disponibilních zdrojů |
B.1.2 | jednotná legislativní úprava účetnictví pro poskytovatele sociálních služeb |
B.1.3 | Zajistit jednotnou formu vykazování dat v soc. službách |
B.1.4 | Zavést víceleté financování |
B.2 | Upravit systém financování podle jednotlivých úrovní: stát, kraj, obec. |
B.2.1 | Zpřesňování parametrů poskytování prostředků na podporu sociálních služeb formou vyrovnávací platby |
B.2.2 | Zohlednit specifika financování některých druhů služeb |
B.2.3 | Nastavit systém finanční podpory pro „síť nadregionálních služeb“ |
B.2.4 | Zajistit adekvátní finanční podporu ze státního rozpočtu na oblast investic v soc. službách |
B.2.5 | Zajistit dostatečné finanční prostředky na služby komunitního typu |
B.3 | Zajistit adekvátní financování sociálních služeb, jejichž součástí je zdravotní péče. |
B.4 | Posílit roli příspěvku na péči ve financování sociálních služeb. |
B.5 | Zajistit odpovídající odměňování sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách. |
B.5.1 | Zajistit odpovídající odměňování sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách |
B.6 | Zajistit dostatečný objem finančních prostředků na sociální služby ve formě mandatorního výdaje státního rozpočtu. |
B.6.1 | Zajistit dostatečný objem finančních prostředků na sociální služby ve formě mandatorního výdaje státního rozpočtu |
C. | Prostrednictvím prostupných sociálních a zdravotních služeb
naplnovat potreby uživatelu/pacientu |
C.1 | Zákonně vymezit konkrétní druhy/parametry sociálních služeb, jejichž součástí je zdravotní péče ve vztahu k potřebám uživatelů. |
C.1.1 | Vymezit sociální služby v terénní, ambulantní i pobytové formě, vymezit jejich rozsah, činnosti, kvalitu včetně dalších standardů (např. personální), jež zajistí propojení sociálních a zdravotních služeb. |
C.1.2 | Nastavit paušální platbu za zdravotní péči u služeb na sociálně zdravotním pomezí. |
C.1.3 | Zavést prostupnou paliativní a hospicovou péči do systému sociálních služeb i zdravotních služeb |
C.1.4 | Definovat služby komplexní rehabilitace |
C.1.5 | Pokračovat ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví při přípravě reformy psychiatrické péče |
C.1.6 | Vymezit adiktologické služby ve vztahu k sociálním službám |
C.2 | Vymezit kompetence aktérů v oblasti sociálních služeb, jejichž součástí jsou zdravotní služby. |
C.2.1 | Vymezit aktéry, jež participují na poskytování sociálně zdravotních služeb |
C.2.2 | Vymezení kompetenčního modelu aktérů |
C.2.3 | Identifikovat riziková místa ve spolupráci aktérů |
C.2.4 | Navrhnout funkční systém spolupráce v rámci kompetencí a identifikovat dopad na legislativu |
C.2.5 | Navrhnout změnu příslušné legislativy |
C.3 | Zajistit personální zdroje pro sociální služby, jejichž součástí je zdravotní péče. |
C.3.1 | Zajistit adekvátní počet pracovníků poskytujících zdravotně - sociální služby |
C.4 | Zajištění personálních zdrojů sociálních pracovníků působících ve zdravotnictví a podpora multidisciplinárního přístupu v rámci case managementu. |
C.4.1 | Podpořit adekvátní počet sociálních pracovníků působících ve zdravotnictví. |
C.4.2 | Podpořit multidisciplinární přístup v rámci case managementu |
D. | Zlepšit postavení pečujících osob a pečující rodiny |
D.1 | Zvýšit sociálně-finanční zabezpečení pečujících osob. |
D.1.2 | Zavést nové formy finanční podpory pečujících osob a jejich promítnutí do souvisejících právních předpisů v oblasti sociálního zabezpečení i Zákoníku práce. |
D.2 | Zvýšit podporu pečujících osob prostřednictvím sociálních a zdravotních služeb. |
D.2.1 | Zajistit podpůrné činnosti pro neformální pečovatele. |
D.2.2 | Vymezit kapacitu některých soc. služeb pro výskyt nenadálé situace v rodině opečovávaných osob. |
D.3 | Zlepšit informovanost a vzdělávání pečujících osob, opečovávaných osob a veřejnosti. |
D.3.4 | Zajistit nabídku vzdělávání pro neformální pečovatele. |
D.4 | Zvýšit podporu neformálních pečovatelů ze strany veřejné správy. |
D.4.3 | Zlepšit podporu pečovatelů ze strany sociálních pracovníků obcí a ÚP. |
E. | Upravit nastavení systému inspekcí s důrazem na sledování
kvality sociálních služeb |
E.1 | Legislativně vymezit požadavky na kvalitu sociálních služeb. |
E.1.1 | Připravit legislativní změnu v oblasti standardů kvality sociálních služeb |
E.1.2 | Posílit oblast lidských práv v sociálních službách |
E.2 | Zajistit jednotný přístup inspekce. |
E | 2.1 Nastavit systém průběžného vzdělávání inspektorů |
E | 2.2 Nastavit jednotné metodické vedení inspekcí |
E | 2.4 Postupně navyšovat počet inspektorů sociálních služeb zařazených v rámci státní služby do MPSV. |
E.3 | Nastavit možnosti zvyšování kvality sociálních služeb. |
E | 3.1 Provést analýzu stávajících "nadstavbových systémů kvality" v oblasti sociálních služeb |
E | 3.2 Připravit návrh nadstavbového systému kvality sociálních služeb |
E | 3.3 Provést pilotní ověření nového návrhu nadstavbového systému u poskytovatelů sociálních služeb |
F. | Upravit způsob vstupu do systému sociálních služeb |
F.1 | Upravit systém registrací poskytování sociálních služeb. |
F.1.1 | Zpřehlednit registrační podmínky v zákoně č. 108/2006 Sb. |
F.1.2 | Kompetenčně a personálně posílit registrátory |
F.1.3 | Metodicky nastavit a zpřísnit kontrolní a sankční mechanismy vůči službám bez oprávnění (nelegální sociální služby) |
F.2 | Definovat personální a materiální standardy pro jednotlivé sociální služby. |
F.2.1 | "Formou vyhlášky definovat
personální standard pro jednotlivé sociální služby" |
F.2.2 | "Formou vyhlášky definovat
materiálně technický standard pro jednotlivé sociální služby" |
F.2.3 | Sjednotit metodické postupy u všech registrátorů |
G. | Rozvoj sociální práce a profese sociálního pracovníka.
Rozvoj povolání pracovníku v sociálních službách |
G.1 | Legislativně upravit výkon sociální práce a celoživotní vzdělávání sociálních pracovníků. |
G.1.1 | Předložit návrh zákona o sociálních pracovnících |
G.1.2 | Předložit legislativní úpravu profese a celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků |
G.2 | Institucionálně a finančně podpořit rozvoj sociální práce. |
G.2.1 | Zajistit a podporovat vzájemnou spolupráci aktérů veřejné správy a ostatních subjektů při výkonu sociální práce |
G.2.2 | Zajistit účelově vázané financování výkonu sociální práce ve veřejné správě |
G.2.3 | Kvalitativní změna současné praxe výkonu sociální práce |
G.3 | Zvyšování prestiže sociální práce prostřednictvím osvěty a informování. |
G.3.1 | Realizovat osvětové aktivity (vazba na specifický cíl I.2) |
G.3.2 | Prezentovat alternativní přístupy v sociální práci |
G.4 | Rozvoj povolání pracovníků v sociálních službách. |
G.4.1 | Legislativně upravit výkon práce pracovníka v sociálních službách a jejich celoživotní vzdělávání |
G.4.2 | Zajistit účelově vázané financování výkonu práce pracovníků v sociálních službách a zajistit postupné zvyšování odměňování pracovníků v sociálních službách |
G.4.3 | Kvalitativní změna současné praxe výkonu povolání pracovníků v sociálních službách |
G.4.4 | Zvyšování prestiže povolání pracovníků v sociálních službách prostřednictvím osvěty a informování |
H. | Vytvářet sítě sociálních služeb, které reagují
na nepríznivou sociální situaci obyvatel |
H.1 | Provázat střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb a síťování sociálních služeb s jejich financováním. |
H.1.1 | Zpracovat metodiku upravující tvorbu sítě soc. služeb |
H.1.2 | Zpracovat legislativní úpravu (vyhlášku k zák. č. 108/2006 Sb.) |
H.1.3 | Zajistit a podpořit souvislosti mezi leg. a neleg. činnostmi |
H.2 | Vymezit a nadále podporovat síť nadregionálních sociálních služeb. |
H.2.1 | Definovat pojem "síť nadreg. soc. služeb" |
H.2.2 | Vypracovat postup pro řízení a podporu sítě nadreg. soc. služeb |
H.3 | Posílit provázanost mezi obecní, krajskou a národní úrovní v oblasti střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb. |
H.3.1 | Zahrnout téma spolupráce, informování a podílení se na zajištění soc. služeb v území do metodiky. |
H.3.2Zahrnout | téma spolupráce, informování a podílení se na zajištění soc. služeb v území do leg. úpravy |
I. | Zajistit jednotné chápání a používání základních pojmu včetně revize
současných druhů sociálních služeb |
I.1 | Jednoznačně vymezit základní pojmy v zákonech, vyhláškách a metodických pokynech. |
I.1.1 | Zpracovat návrh novely zákona o sociálních službách, který bude obsahovat jasné vymezení základních pojmů. |
I.1.2 | Zpracovat legislativní úpravu pro posuzování nepříznivé sociální situace pro sociální pracovníky poskytovatelů soc. služeb |
I.2 | Rozšířit jednotný výklad pojmů do cílových skupin. |
I.2.1 | Realizovat konference, semináře a další osvětové aktivity ke zvýšení informovanosti |
I.2.2 | Zajistit metodické vedení z úrovně MPSV směřující ke sjednocení chápání a výkladu pojmů mezi zástupci státní správy a samosprávy a poskytovatelů sociálních služeb |
I.3 | Revize současných druhů sociálních služeb. |
I.3.1 | Zpracovat návrh novely zákona o sociálních službách, který bude obsahovat revizi současných druhů sociálních služeb |
I.3.2 | Příprava podmínek pro sjednocení systém služeb pro rodiny a ohrožené děti |
J. | Podporovat tripartitní vyjednání v oblasti rozvoje sociálních služeb |
J.1 | Naplňovat cíle sektorové dohody pro sociální služby. |
J.1.1 | Vytvořit systém pro stanovení personálních standardů |
J.1.2 | Prověřit možnost aplikace ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání pracovníků působících v oblasti sociálních služeb |
J.2 | Pokračovat v jednání s partnery při realizaci Národní strategie rozvoje sociálních služeb. |
J.2.1 | Komunikovat v rámci stálých komisí (např. pracovní komise pro tvorbu personálních standardů a kvalifikací v soc. službách) i ad hoc pracovních skupin vytvořených k plnění konkrétních opatření této strategie průběh jejího plnění a výsledky. |