| Strategie sociálního začleňování 2014-2020 |
| Sociální práce jako základní nástroj sociálního začleňování osob |
| Nastavení a rozvoj sociální práce |
| Zajistit a podporovat vzájemnou spolupráci aktérů veřejné správy a ostatních subjektů při výkonu sociální práce |
| Zabezpečit odpovídající metodickou a finanční podporu sociální práce |
| Zajistit účelově vázané financování výkonu sociální práce ve veřejné správě |
| Podpora sociální práce na obcích, slaďování metod sociální práce a spolupráce s ÚP ČR, NNO a sociálních služeb |
| Podpora péče poskytované v co největší míře v přirozeném prostředí klienta (komunitní péče) |
| Podporovat alternativní přístupy v sociální práci |
| Zvyšování prestiže sociální práce prostřednictvím osvěty a informování |
| Podpora přístupu k zaměstnání a jeho udržení |
| Vytvářet podmínky pro vstup a udržení se na trhu práce pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené |
| Zabezpečit odpovídající poradenské, motivační a podpůrné služby pro vstup a udržení se na trhu práce včetně tvorby individuálních akčních plánů |
| Zajistit dostatečnou personální kapacitu Úřadu práce ČR na poli zaměstnanosti, jak při zprostředkování zaměstnání, tak při poradenských aktivitách |
| Posílit přímou komunikaci a spolupráci Úřadu práce ČR se zaměstnavateli na bázi sociální odpovědnosti firem (CSR) při praktickém využití nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti (efekt nástroje se rapidně zvyšuje při adresné pomoci uchazeči ve spolupráci s potenciálním zaměstnavatelem |
| Zajistit podporu odpovídajících služeb pracovní rehabilitace, podpora programům sociální rehabilitace |
| Zajištění koordinačních aktivit podporujících vstup a udržení se na trh práce na místní úrovni, zaměstnavatel – ÚP – NNO, personální posílení asistentů, služeb zaměstnanosti – nastavení metodik procesu koordinace a vzájemné spolupráce |
| Ve spolupráci s dalšími aktéry (zejm. motivovaní zaměstnavatelé) zajistit regionální zaměřování programů zaměstnanosti s možností jejich neprodleného nasazení ve vyloučených lokalitách |
| Zajistit programy motivace k přijetí zaměstnání prostřednictvím krátkodobých pracovních příležitostí, pečlivě prověřovat příjmovou a dluhovou situaci uchazečů, motivačně nastavit výši mzdy a délku podpory dotovaných pracovních míst |
| Zavedení profilace uchazečů o zaměstnání na základě vzdálenosti od trhu práce za účelem lepšího zacílení opatření APZ |
| Zajištění návaznosti jednotlivých opatření APZ ve smyslu prostupného zaměstnávání |
| Podporovat vytváření lokálních sítí zaměstnanosti se zapojením všech relevantních aktérů, tj. zaměstnavatelů, územní veřejné správy a neziskového sektoru |
| Šířeji prosazovat princip společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek/motivovat podniky s účastí státu při vytváření pracovních míst pro znevýhodněné osoby na trhu práce |
| Vzhledem k demografickým predikcím ohledně stárnutí populace dále rozvíjet koncept Age managementu na podporu zaměstnávání starších osob |
| Podporovat rozvoj sociálního podnikání formou osvěty, poradenství, finanční podpory i after care (následné podpory), včetně zvážení nutnosti přijetí specifické právní úpravy sociálního podnikání |
| Zavedení systémové podpory přístupu osob k mikrofinancování |
| Podpora rozvoje sociálně aktivizačních služeb za účelem podpory osoby k přístupu a udržení na trhu práce |
| Podpora rozvoje sociální práce ve službách zaměstnanosti (např. využití metody case managementu apod.) |
| Podpora rozvoje sociálně terapeutických dílen vzájemně prostupných s integračním sociálním podnikáním a zaměstnáváním znevýhodněných, propojování činnosti sociálně terapeutických dílen s potřebami obce, města, regionu |
| Sociální služby |
| Zajistit dostatečně rozvinutý systém sociálních služeb pro potřeby osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožené reagující na jejich individuální potřeby v kontextu společenské zakázky |
| Zajistit podporu rozvíjení dostupnosti, prostupnosti a komplexnosti systému sociálních služeb v rámci sítí sociálních služeb reagujících na potřeby regionu, podpora spolupráce poskytovatelů sociálních služeb za účelem sociálního začleňování na místní úrovni |
| Zajistit podporu dostupnosti, kvality a spolupráce začleňujících služeb v sociálně vyloučených lokalitách |
| Zajistit podporu spolupráce vzdělavatelů a poskytovatelů sociálních služeb za účelem zefektivnění sociálního začleňování na místní úrovni |
| Podporovat vznik nástrojů pro zjišťování sociálních jevů v sociálně vyloučených lokalitách a potřeb osob sociálně vyloučených nebo ohrožené sociálním vyloučením |
| Podporovat vznik modelů měření efektivity služeb sociální prevence, aktivizačních a začleňujících služeb, včetně služeb sociálního poradenství s důrazem na aktivity sociálního začleňování |
| Optimalizovat systém financování sociálních služeb, který bude reflektovat demografický vývoj, nároky uživatelů a rostoucí náklady poskytovatelů |
| Navrhnout začlenění komunitní sociální práce do činností sociálních služeb |
| Navrhnout nové druhy sociálních služeb a jejich obsah, které by více reagovaly na potřeby osob sociálně vyloučených, či sociálním vyloučením ohrožených, a dále na jevy a potřeby vyskytující se ve společnosti |
| Navrhnout personální standard služeb sociální prevence, aktivizačních a začleňujících služeb, včetně služeb sociálního poradenství s důrazem na aktivity sociálního začleňování |
| Zvyšování prestiže sociálních služeb a sociální práce prostřednictvím osvěty a informování |
| Podpora rodiny |
| Zajistit dostupné, provázané a kvalitní služby pro rodiny, děti a mládež. Posílení ekonomické stability rodin a jejich samostatnost s důrazem na svobodu volby rodinné strategie, zejména v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života |
| Zpracování nového zákona o podpoře rodiny, náhradní rodinné péči a systém ochrany práv dětí a novelizace souvisejících právních předpisů |
| Zajištění systémových změn v oblasti náhradní rodinné péče |
| Zajištění systémové podpory rodin při výchově dětí se specifickými potřebami |
| Zajištění odpovídající a standardy garantované kvality širokého spektra služeb pro rodiny, děti a mládež |
| Deinstitucionalizace náhradní péče, podpora ambulantním, terénním a nízkokapacitním pobytovým službám náhradní rodinné péče |
| Realizace opatření k podpoře flexibilních forem práce a dalších opatření v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života (motivovat zaměstnavatele k realizaci pro-rodinných opatření, včetně flexibilních forem práce) |
| Rozvoj služeb péče o děti, jejich dostatečné kapacity a místní dostupnosti |
| Rozvoj nízkoprahových služeb na podporu rodin ohrožených sociálním vyloučením, jako jsou kluby matek, mateřská centra, předškolní kluby nebo rodičovské skupiny založené na principu svépomoci |
| Realizovat dotační podporu prorodinných organizací poskytujících služby pro rodiny, včetně rodin se specifickou potřebou |
| Zajištění a podpora komunikace se všemi aktéry v oblasti rodinné politiky (rozvíjet spolupráci s územními samosprávnými celky při zajištění regionální rodinné politiky) |
| Zajištění účinných mechanismů spolupráce všech aktérů v systému sociálně-právní ochrany dětí, podpora mechanismů průběžného a dlouhodobého vyhodnocování situace ohrožených rodin a dětí, tvorby individuálních plánů a jejich naplňování |
| Realizace programů a opatření v péči o děti v postavení obětí či pachatelů trestné činnosti |
| Průběžné vzdělávání a odborná podpora všech aktérů systému sociálně-právní ochrany dětí |
| Realizace a rozvíjení osvěty v oblasti opatření v rodinné politice |
| Podporovat zvyšování kvality činnosti OSPOD ve vztahu k ohroženým dětem nebo rodinám včetně dětí a rodin v sociálně vyloučených lokalitách nebo rodin ohrožených vyloučením z bydlení |
| Podpora rovného přístupu ke vzdělání |
| Zajistit rovný přístup ke vzdělání pro všechny |
| Zajistit podmínky (materiální, technické, finanční, personální) pro vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu pro všechny děti, žáky a studenty |
| Zkvalitnění a rozvoj poradenského systému za účelem zajištění rovného přístupu ve vzdělávání (od předškolního po vysokoškolské, vč. prevence rizikového chování) |
| Zajištění podpory rovného přístupu ve vzdělávání prostřednictvím mimoškolních aktivit (podpora efektivního zájmového a neformálního vzdělávání) |
| Minimalizace rizik spojených s rizikovým chováním u dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím podpory standardizovaných a certifikovaných služeb v oblasti primární prevence rizikového chování ve vzdělávání, ve spolupráci s rodinou a sociálními službami |
| Podpora rozvoje a tvorby místních strategií rozvoje výchovně vzdělávací soustavy a systematické sociálně pedagogické intervence v domácnostech ohrožených sociálním vyloučením |
| Podpora poradenských, intervenčních a aktivizačních služeb v činnosti vzdělávacích institucí |
| Podpůrné služby k získání a dokončení vzdělání pro osoby ze sociálně znevýhodňujícího prostředí podporujících jednak samotné žáky a studenty ve studiu, tak jejich rodiče v podpoře svých studujících dětí |
| Propojení a spolupráce škol, rodin, sociálních služeb a orgánů sociálně právní ochrany dítěte |
| Přístup k bydlení |
| Zvýšení dostupnosti bydlení pro osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo po jeho ztrátě |
| Zajištění místní dostupnosti standardního nesegregovaného bydlení (v bytech) pro osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo po jeho ztrátě |
| Vytvoření motivačních nástrojů (včetně garančních mechanismů) pro vyšší zapojení soukromých vlastníků bytového fondu v oblasti sociálního bydlení |
| Podpora programů prevence ztráty bydlení (prevence vyloučení z bydlení), jako je protidluhové poradenství, programy podporující slaďování intervencí a nástrojů, personální zajištění apod. |
| Podpora koordinace aktivit na místní úrovni za účelem udržení nebo zprostředkování odpovídající formy sociálního bydlení pro osoby vyloučené z bydlení nebo po ztrátě bydlení |
| Legislativní úprava řešení přístupu osob (dle vládou schválené funkční definice ETHOS) k bydlení |
| V jednotlivých opatřeních zohledňovat princip odmítnutí prostorové segregace znevýhodněných obyvatel |
| Rozvoj a podpora sociální práce jako nástroje zprostředkujícího přístup k adekvátnímu bydlení a jeho udržení |
| Pilotní ověření modelu Housing First (bydlení v první řadě) v podmínkách ČR |
| Na základě pilotáže následně vyhodnotit a navrhnout konkrétní modely zavádění modelu Housing first do praxe ČR se současným navržením jejich financování |
| Podpora přístupu ke zdravotní péči |
| Zlepšit přístup osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených ke zdravotní péči |
| Podpora osvětových, preventivních a informačních programů na podporu zdravého životního stylu u osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených |
| Provádět deinstitucionalizaci psychiatrické péče v souladu s principy schválené Strategie reformy psychiatrické péče |
| Zajišťovat osvětu a vzdělávání zdravotnických i nezdravotnických pracovníků v oblasti přístupu k osobám sociálně vyloučeným nebo sociálním vyloučením ohroženým a v dodržování právních předpisů upravujících přístup těchto osob ke zdravotním službám včetně zákazu diskriminace |
| Zvyšovat informovanost subjektů zapojených do práce s osobami sociálně vyloučenými nebo sociálním vyloučením ohroženými o možnosti využití programů MZ zaměřených na oblast prevence nemocí a podpory zdraví |
| Podpora terénní sociální práce (vyhledávání a práce s ohroženými v terénu)
k zajištění poskytování informací, poradenství a usnadnění vyhledání potřebných a odpovídajících zdravotnických či sociálních služeb |
| Podpora služeb na sociálně zdravotním pomezí s cílem zajistit dostupnost těchto služeb |
| Zajištění slušných životních podmínek |
| Zajistit adekvátní příjem a prevenci ztráty příjmu pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené |
| Doprovázení politiky fiskální konsolidace vhodnými prorůstovými opatřeními a posilováním zaměstnanosti, což umožní poskytování adekvátní podpory ohroženým skupinám, jejich zapojení na trhu práce, vytvoření dostatečných disponibilních zdrojů pro pasivní sociální ochranu |
| Zvyšovat informovanost o možnostech a mezích pomoci, kterou skýtají sociální dávkové systémy |
| Zkvalitnit informace o vyplácených dávkách a jejich příjemcích tak, aby se mohly využít k včasné identifikaci koncentrace sociálních problémů a k formulaci návrhů opatření a hodnocení jejich dopadů |
| Udržovat a kultivovat systém státní sociální podpory a v souladu se strategickými cíli v oblasti zaměstnanosti zvyšovat dostupnost zařízení služeb péče o děti |
| Hledat možnosti, jak při poskytování dávek prohlubovat působení aktivizačních prvků a přispívat k začlenění na trhu práce |
| Podpora účasti uchazečů a zájemců o zaměstnání v aktivitách zaměřených na zvýšení finanční gramotnosti |
| Podpora systému finančního vzdělávání – žáci základních a středních škol, pedagogové, odborníci, veřejnost |
| Vytvořit analýzu stávajícího systému tzv. bezplatné právní pomoci ve vztahu k osobám nacházejícím se v tíživé sociální situaci a navrhnout nápravu zjištěných nedostatků |
| Vyhodnotit a zanalyzovat změny nové právní úpravy týkající se ochrany spotřebitele po 1. 1. 2014, oddlužení po 1. 1. 2014 a vymáhání pohledávek po 1. 1. 2013, vyhodnotit jejich efektivitu a navrhnout opatření k odstranění zjištěných nedostatků nebo k zefektivnění již zavedených opatření |
| Implementace směrnice 2013/11/EU o alternativním řešení spotřebitelských sporů, která předpokládá, že členské státy zakomponují do svých právních řádů mimosoudní mechanismy pro řešení spotřebitelských sporů, které budou pro spotřebitele levné, případně bezplatné |
| Důsledně se zaměřit na odhalování, prověřování a vyšetřování trestných činů v oblasti lichvy |
| Rozvoj a podpora programů materiální pomoci pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené |
| Podpora poradenských a právních aktivit za účelem řešení zadlužení včetně bezplatného právního poradenství na místní úrovni |
| Podpora programů vzdělávání pro pracovníky pracujícími se sociálně vyloučenými a zadluženými osobami |
| Podpora dalším začleňujícím veřejným službám |
| Podpora dalších začleňujících služeb (mimo sektor sociálních služeb): Integrovaný systém kvalitních a dostupných služeb pro osoby závislé nebo závislostí ohrožené postavený na stabilním systému financování; zajištění provázanosti těchto služeb s dalšími začleňujícími službami a institucemi; aplikace moderních metod sociální práce, zjišťování potřebnosti, zajištění kvality, administrace a managementu. |
| Zajistit podporu organizačním změnám vedoucím k integrovanému systému služeb |
| Zajistit podporu aplikace moderních metod financování, zjišťování potřebnosti a zajištění kvality, dostupnosti a provázanosti jako systémových opatření na všech úrovních |
| Zajistit podporu aplikace moderních metod sociální práce s klienty např. case/care management, zavádění alternativních nebo inovativním metod sociální a terapeutické práce s klienty např. zaměřených na kompenzaci nedostatečných sociálních dovedností, self-management, udržení rodinných vazeb v průběhu léčby jedince |
| Zajistit podporu zavádění metod sociální práce s touto cílovou skupinou do služeb, které nejsou primárně zaměřeny na problematiku závislostí, např. azylové domy |
| Podpora síťování a zabezpečení spolupráce s návaznými službami a institucemi na místní úrovni |
| Zajišťovat podporu službám pro osoby závislé nebo závislostí ohrožené |
| Zajistit podporu začleňujícím službám pro osoby po výkonu trestu |
| Zajistit podporu službám prevence kriminality a rizikových jevů |
| Rovné příležitosti |
| Rovný přístup osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených ke společenským zdrojům |
| Uplatňování zásady rovného přístupu ke všem zdrojům, právům, zboží a službám ve všech politikách týkajících se osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených (rozlišování zavinění a nezavinění, příp. míry zavinění pro účely poskytnutí podpory je třeba odmítat jako protiprávní) |
| Podpora sociálního začleňování na místní úrovni |
| Aktivní přístup lokálních aktérů k prevenci a řešení problematiky sociálního vyloučení |
| Zajistit odpovídající podporu regionům k vytváření sociálně začleňujících politik – metodickou, personální, finanční. Opatření v oblasti podpory sociálního začleňování je třeba zaměřovat na území ČR, která jsou významně ohrožena zvýšenou nezaměstnaností, nedostatkem sociálních služeb, vysokou koncentrací skupin ohrožených chudobou a dalšími jevy konstitujícími prostředí sociálního vyloučení a tam, kde je potřeba dále rozvíjet již existující infrastrukturu sociálních služeb za účelem zvyšování konkurenceschopnosti a sociálního statutu jejího obyvatelstva |
| Podporovat spolupráci sociálních pracovníků sociálních služeb, služeb pro rodiny, mládež a děti, sociálních pracovníků obcí, sociálně právní ochrany dětí, Úřadu práce ČR, Probační a mediační služby ČR, výchovně vzdělávacích a dalších institucí za účelem prevence i komplexního řešení nepříznivé sociální situace osob |
| Podpora specifickým programům a projektům řešící eskalaci sociálního napětí na místní úrovni |
| Posilování sociální soudržnosti |
| Snižování sociálního napětí |
| Podpora spoluúčasti občanů na řízení věcí veřejných včetně zapojování osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených |
| Zapojování občanského a soukromého sektoru do tvorby a implementace opatření na podporu sociální soudržnosti, včetně posilování společenské odpovědnosti zaměstnavatelů nebo rozvoje sociální ekonomiky |
| V rámci probíhající důchodové reformy zohledňovat udržení mezigenerační spravedlnosti |
| Rozvoj potenciálu a rolí starších lidí v rodině, ekonomice a celé společnosti |
| Mainstreaming sociálního začleňování |
| Využívání evidence based přístupu při tvorbě politik a posilování informovanosti o problematice sociálního vyloučení |
| Zvyšování analytické kapacity ve státní správě a samosprávě, ale i v neziskovém sektoru, zavedení stálé spolupráce státní správy a samosprávy s akademickou a výzkumnou sférou, realistické informování a posilování informovanosti o problematice sociálního vyloučení ve státní správě a samosprávě prostřednictvím vzdělávání pracovníků veřejné správy |
| Zavedení systematického posuzování potenciálních dopadů nově přijímaných opatření na osoby ohrožené sociálním vyloučením včetně identifikace rizik a přijetí odpovídajících opatření |
| Pravidelné sledování a vyhodnocování vazeb mezi přijímanými strategickými dokumenty v oblastech souvisejícími se sociálním začleňováním |
| Podpora zavádění monitoringu a evaluace efektivity opatření |
| Podpora využívání výzkumných závěrů a zkušeností ze zahraničí, podpora výzkumných činností dlouhodobého charakteru, včetně predikce trendů budoucnosti, podpora výzkumných záměrů sledujících regionální dimenzi sociálního vyloučení |