| Koncepce vězeňství do roku 2025 |
| Zaměstnávání |
1 | Zvýšení skutečné zaměstnanosti osob ve výkonu trestu odnětí svobody |
1.1 | Zajištění dostatečné kapacity věznic pro zaměstnávání vězňů |
1.2 | Provázání vzdělávání a zaměstnávání odsouzených |
1.3 | Podpora vlastní činnosti věznic v rámci provozoven Střediska hospodářské činnosti Vězeňské služby ČR |
1.4 | Navýšení personálu potřebného k zajištění dohledu nad pracovní činností odsouzených a k jejich přepravě do zaměstnání |
1.5 | Změna přístupu na všech úrovních k pracovnímu zařazování odsouzených na pracoviště mimo věznice. |
1.6 | Změna výkaznictví zaměstnanosti osob ve výkonu trestu |
2 | Podpora zaměstnávání osob propuštěných z výkonu trestu odnětí svobody |
2.1 | Zvýšení možností zaměstnávání osob propuštěných z výkonu trestu odnětí svobody |
| Vzdělávání |
3 | Funkční systém vzdělávání vězněných osob, který je účelně navázán na zaměstnávání vězněných osob a má funkční přesah do období po skončení výkonu trestu odnětí svobody, umožňuje vězněným osobám vzdělávat se v praktických oborech, které s vysokou pravděpodobností naleznou své uplatnění za branou věznice a zabezpečí vězněné osobě příjem, čímž nemalou měrou přispějí ke snížení recidivy a rizika dluhové pasti |
3.1 | Umožnit vězněným osobám dosáhnout co nejvyššího kvalitního a praktického vzdělání, efektivně provázat vzdělávání vězněných osob s jejich zaměstnáváním, pružně reagovat na požadavky trhu práce |
3.2 | Rozvíjet dále stávající systém výuky, inovovat metody i materiálně-technické vybavení |
3.3 | Hledat nové zdroje financování a efektivně čerpat stávající |
3.4 | Zintenzivnit ve vhodných oblastech výuky spolupráci s externími subjekty |
3.5 | Systematicky motivovat jak žáky, tak poskytovatele vzdělávání, zavést efektivní systém kontroly vzdělávání vězněných osob |
4 | Aktivní personální politika, která umožňuje přilákat do vězeňství kvalitní, motivované zaměstnance, kterým je schopná nabídnout odpovídající karierní růst a finanční ohodnocení, zahrnuje širokou škálu odborného vzdělávání určeného jak pro management, tak pro řadové zaměstnance a specialisty, nabízí příležitosti k dalšímu vzdělávání, sdílení poznatků a profesnímu růstu. V akademické oblasti je cílem rozšíření penologického a penitenciárního výzkumu a statistik. |
4.1 | Věnovat dostatečnou pozornost personální práci, přehodnotit současné nastavení poměru mezi příslušníky a zaměstnanci Vězeňské služby ČR, zpracovat a zavést do praxe karierní řád |
4.2 | Zatraktivnit službu ve Vězeňské službě ČR veřejnosti, budovat pozitivní mediální obraz sboru, aktivně využívat všech možností, jak řadové zaměstnance pozitivně motivovat |
4.3 | Poskytovat v rámci systému vzdělávání zaměstnanců a příslušníků Vězeňské služby ČR co nejširší a nejkvalitnější okruh služeb |
4.4 | Restrukturalizovat činnost Akademie Vězeňské služby ČR |
4.5 | Podporovat výměnu informací jak v rámci Vězeňské služby ČR, tak mezi jednotlivými bezpečnostními sbory, rozšiřovat systém „dobré praxe“ |
| Programy zacházení a Souhrnná Analýza Rizik a Potřeb Odsouzených (SARPO) |
5 | Dosažení stavu, kdy věznice v rámci vnitřní diferenciace zařazují odsouzené podle stupně depravace osobnosti a možnosti resocializace a mají dostatek odborného personálu, aby mohly být co nejrychleji zpracovány a naplňovány individuální programy zacházení |
5.1 | Změna pravidel vnitřní diferenciace s dosažením stavu, kdy odsouzení budou rozdělováni do jednotlivých skupin na základě stupně depravace osobnosti a možnosti resocializace. Plnění podmínek programu zacházení by mělo mít vliv zejména na rozsah nejrůznějších výhod. |
5.2 | Věnovat zvláštní pozornost speciálním skupinám vězeňské populace – mladistvým, tzv. mladým dospělým a ženám. |
5.3 | Zajištění dostatečných prostor pro realizaci programů zacházení. |
5.4 | Trvale vytvářet podmínky pro ubytování odsouzených na menších celách a ložnicích, na oddílech s maximálním počtem 30 osob |
5.5 | Vytvářet podmínky pro vznik nových specializovaných oddělení |
5.6 | Zvýšit důraz na sociální práci s odsouzenými, aby se nepřerušily dosud zachovalé emocionální vazby. |
6 | Posílení samostatnosti odborného personálu a zajištění, aby většinu svého pracovního času mohli zaměstnanci věnovat práci s vězněnými osobami, a nikoli administrativě |
6.1 | Restrukturalizace personálu Vězeňské služby ČR ve prospěch té části, která bezprostředně zachází s vězněnými osobami. |
6.2 | Zajištění personální stabilizace odborného aparátu a posílení jeho samostatnosti |
7 | Programy zacházení budou v přiměřené míře standardizovány, rozšiřovány do více věznic a jejich efektivita bude ověřována |
7.1 | Pokračovat v rozšiřování standardizovaných programů zacházení do více věznic a měřit jejich efektivitu. Ve spolupráci s Probační a mediační službou vytvářet programy, které budou mít časový přesah na dobu po propuštění z výkonu trestu. |
| Zdravotnictví |
8 | Udržení dostupnosti zdravotních služeb ve vězeňských zařízeních. Posílení systému poskytování zdravotních služeb reflektujícího jak požadavky vyplývající ze specifik výkonu trestu odnětí svobody, vazby, zabezpečovací detence, tak také zvýšené nároky spojené s poskytováním těchto služeb osobám ve vazbě, výkonu trestu odnětí svobody, ve výkonu zabezpečovací detence. Tento systém musí garantovat právo člověka na ochranu zdraví a poskytování rovnocenné péče při současném zajištění náležité bezpečnosti všech osob a spočívat na zásadách účelnosti, efektivity a hospodárnosti. |
8.1 | Optimálně systémově začlenit zdravotnickou službu v podmínkách ČR |
8.2 | Zajistit personální stabilizaci zdravotnické služby |
8.3 | Zajistit dostatečné prostory pro výkon zdravotnické služby při rozšiřování kapacit věznice či výstavbě nových věznic |
8.4 | Zajistit dostatečné přístrojové, materiální a technologické vybavení zdravotnické služby |
8.5 | Připravit vězeňství na důsledky pramenící z obecného společenského trendu stárnutí populace |
8.6 | Zjednodušit systém zdravotního pojištění u vězněných osob, zdravotní pojištění cizinců ve výkonu trestu odnětí svobody upravit v návaznosti na upravovanou legislativu regulující podmínky pojištění cizinců, zavést důsledné výkaznictví |
8.7 | Optimalizovat umísťování vězněných osob s ohledem na jejich zdravotní stav |
8.8 | Zajistit dostatečné financování zdravotnické služby |
8.9 | Podporovat rozvoj ochranného léčení vykonávaného vedle výkonu trestu odnětí svobody a zajistit návaznost péče v civilním prostředí |
8.10 | Zavést moderní metody při poskytování zdravotních služeb |
8.11 | Zlepšit lékový systém |
8.12 | Optimalizovat pracovnělékařské služby |
8.13 | Zajistit optimální podmínky pro vězeňské nemocnice |
| Drogy a jiné závislosti |
9 | Fungující a vhodně provázaný standardizovaný systém účinné odborné pomoci uživatelům návykových látek, motivující k abstinenci nejen ve výkonu trestu odnětí svobody, ale i po jeho skončení |
9.1 | Zajistit dostatečné množství informací a odborných dat z oblasti adiktologie a z oblasti bezpečnosti |
9.2 | Podpořit přesah péče o závislé osoby do období po absolvování terapie a též výkonu trestu odnětí svobody |
9.3 | Analyzovat a rozvíjet stávající systém odborné péče |
10 | Účinná ochrana vězeňského prostředí od průniku nelegálních látek, potlačování užívání omamných a psychotropních látek vězněnými osobami a důsledná prevence šíření toxikomanie |
10.1 | Bránit efektivně průniku nelegálních látek do věznic a monitorovat propustnost systému |
10.2 | Striktně vymáhat právo |
| Bezpečnost |
11 | Zajistit bezpečné prostředí ve věznicích, které vytvoří odpovídající podmínky pro lidské zacházení s vězněnými osobami a pro kvalifikovanou práci s doložitelným příznivým dopadem na úroveň recidivy a tím i na celkový počet vězněných osob |
11.1 | Zmapovat „vnitřní dluh“ Vězeňské služby ČR z hlediska stavební údržby a nutných stavebních úprav jednotlivých věznic a jejich bezpečnostního vybavení, včetně operačních středisek |
11.2 | Popsat, jak by s ohledem na moderní trendy ve vězeňství měla vypadat vzorová věznice, která bude jednak bezpečná a zároveň přizpůsobená efektivnímu zacházení s vězněnými osobami |
11.3 | Definovat personální potřeby Vězeňské služby ČR, provést komparaci personálního zajištění českých věznic s vězeňskými systémy jiných evropských zemí |
11.4 | Vymezení dostatečného časového prostoru pro vzdělávání a výcvik personálu |
11.5 | Přijetí technických a organizačních opatření, která sníží riziko pronášení nepovolených předmětů do věznic |
| Resocializace propouštěných vězňů, návaznost na prevenci a postpéči |
12 | Snížit recidivu trestné činnosti pomocí účinné práce s odsouzenýmia propuštěnými z výkonu trestu odnětí svobody a vytváření prostředí k jejich úspěšné reintegraci do společnosti |
12.1 | Komplexní vnímání práce s odsouzenými, zaměření na budoucí propuštění |
12.2 | Podpora účinných opatření snižujících recidivu |
13 | Vytvořit komplexní systém propojení penitenciární péče, postpenitenciární péče a programů prevence kriminality, a to na meziresortní a multidisciplinární bázi |
13.1 | Meziresortní a systémový přístup |
| Financování vězeňství |
14 | Zajistit dostatečné zdroje k financování dalšího rozvoje vězeňství, při respektování možností státního rozpočtu, zajistit jejich efektivní čerpání a maximální možné využívání prostředků programů spolufinancovaných ze zahraničních zdrojů |
14.1 | Zajistit financování rozvoje ubytovacích kapacit pro vězněné osoby a chovance vykonávající zabezpečovací detenci, včetně financování postupných změn architektonické struktury objektů s cílem snížit hromadné ubytování vězněných osob |
14.2 | Snižovat provozní a mandatorní výdaje |
14.3 | Získat dostatečné finanční prostředky pro oblast bezpečnosti (fyzické bezpečnosti zaměstnanců, vězněných osob, vnější bezpečnosti). Zajistit potřebné investice do dalšího vybavení – zejména zdravotnické přístroje, eskortní vozidla, výzbroj a výstroj, obnova zařízení, podpora využití tzv. letištních skenerů |
14.4 | Podpořit investice do oblasti IT |
14.5 | Odstranit nerovnosti v odměňování s ohledem na podmínky v jiných bezpečnostních sborech, podpořit personální stabilitu a vzdělávání příslušníků a zaměstnanců Vězeňské služby ČR |
14.6 | Ověřit použitelnost elektronického monitorovacího systému ve Vězeňské službě ČR |
15 | Efektivní čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie, Norských a dalších fondů |
15.1 | Využívat programy strukturálních fondů EU, Norských programů či Program česko – švýcarské spolupráce. Vyvinout úsilí k prosazení samostatného dotačního programu pro oblast vězeňství |
16 | Podpora rozšiřování provozoven Střediska hospodářské činnosti ve věznicích za účelem využití zisku jako mimorozpočtového příjmu pro rozvoj vězeňství (avšak se zřetelem na to, že tvorba zisku zde není jediným či hlavním přínosem) |
16.1 | Maximálně využívat možností v oblasti zadávání veřejných zakázek |
16.2 | Zvýšit příjem z provozoven Střediska hospodářské činnosti |
| Legislativní změny v oblasti vězeňství |
17 | Stabilní právní rámec umožňující bezproblémové fungování vězeňství, reagující na nové výzvy moderního světa a zajišťující prostor pro naplnění smyslu a účelu trestu |
17.1 | Změna vnější diferenciace věznic |
17.2 | Zajišťování účinného dohledu nad dodržováním základních práv odsouzených, vykonávajících trest odnětí svobody, vazebně stíhaných, obviněných a chovanců v zabezpečovací detenci |
17.3 | Systémové a koncepční změny |
17.4 | Využití nových nástrojů ke zvýšení efektivity vězeňství |
17.5 | Dosažení ubytovacího standardu reprezentovaného ubytovací plochou 6 m² na jednu vězněnou osobu |