| Rezortní strategie pro rozvoj eJustice 2016-2020 |
1. | Podpořit podmínky pro spravedlivé, zákonné a rychlé rozhodování organizačních složek resortu justice a jejich výkon |
1.1 | Umožnit efektivní a uživatelsky přívětivé vedení spisové služby, které usnadní evidování veškerých potřebných a relevantních údajů a automatizaci opakujících se úkonů |
| Technické řešení: Integrace systémů pod jednu platformu |
| Rozhraní: Standardizované grafické uživatelské rozhraní |
| Funkčnost: Modulární soubor nástrojů pro podporu efektivní a transparentní činnosti |
1.2 | Rozšířit implementaci elektronického spisu na další organizační složky justice a do dalších soudních agend |
| Agenda státních zastupitelství - dozorové spisy |
| Exekuční a vykonávací agenda soudů - okresní soudy |
| Insolvenční agenda - krajské soudy |
| Agenda veřejných rejstříků - krajské soudy a notáři |
| Případně další vhodné agendy související s přímým výkonem činnosti, nebo agendy vnitřní správy organizací |
1.3 | Zajistit dlouhodobou a bezpečnou archivaci dat |
| Tvorba nástrojů umožňujících uchování dokumentů v elektronické podobě po stanovenou dobu a ve stanovené kvalitě |
| Přijetí jednotného interního předpisu v oblasti archivace a skartace |
| Zavedení komplexní správy elektronických dokumentů a zajištění jejich dlouhodobé archivace |
| Zavedení centrálního bezpečného datového úložiště |
1.4 | Usnadnit získávání informací důležitých pro rozhodnutí ve věci z jiných agendových informačních systémů mimo justici a zajistit efektivní interní komunikaci mezi informačními systémy používanými v resortu justice |
| Získávání informací prostřednictvím webových služeb v rámci externí komunikace, případně usnadnění tvorby a odesílání standardních dotazů |
| Analýza možnosti propojení s informačními systémy, případně elektronickými spisy správních orgánů a soudních exekutorů |
| Zpracovávání automatických podnětů o změnách referenčních údajů ze základních registrů |
| Zajištění kvality a čistoty dat poskytovaných z resortu justice dalším informačním systémům veřejné správy |
| Propojený systém databází pro interní komunikaci |
| Automatizovaný systém zasílání informací důležitých pro řízení |
| Nahrazení předávání spisů mezi justičními složkami zavedením přístupů do jednotlivých spisů |
| Tvorba Centrálního registru přestupků |
| Nový systém sdělování informací mezi ministerstvem a ostatními resortními složkami |
1.5 | Umožnit rychlý průběh soudního jednání (protokolace o průběhu jednání a dokazování) |
| Nový systém protokolace kombinující písemný a protokol se zvukovým, případně zvukově obrazovým záznamem a integrovaný do spisové služby. |
| Zajištění dostatečného datového úložiště a potřebného technického vybavení v soudních síních a objektech Vězeňské služby. |
1.6 | Zavést automatický generátor náhodného přidělování nápadu mezi příslušné soudce |
| Zavedení systému náhodného přidělování, jehož algoritmus nebude předvídatelný a který umožní kontrolu zásahů do přidělování nebo jeho obcházení. |
1.7 | Vytvoření rozhraní pro centrální komunikaci s tzv. hybridní poštou |
| Rozšíření doručování prostřednictvím hybridní pošty do dalších agend prostřednictvím centrálního rozhraní integrovaného do jednotné platformy |
1.8 | Zajistit elektronický kontrolní systém fyzických osob |
| Pilotní projekt využití elektronického monitoringu pro monitorování odsouzených či stíhaných osob |
| Rozhodnutí o případné implementaci systému elektronického monitoringu |
| Tvorba systému pro využití informací z elektronického monitoringu zahrnující všechny dotčené složky a k tomu účelu zřízený odbor ministerstva |
1.9 | Rozvoj možnosti e-learningového vzdělávání v justici |
| Rozvoj e-learningu zahrnující videa, online přenosy, videokonference a elektronický archiv školení a umožňující "blended learning", tedy kombinaci prezenční a elektronické výuky. |
| Zajištění lektorů, prostor a technického vybavení. |
2. | Forma - Umožnit snadnou a přívětivou komunikaci s účastníky řízení, veřejností a jinými orgány veřejné moci včetně zkvalitnění a rozšíření rozsahu poskytovaných informací |
2.1 | Umožnit snadný příjem podání v elektronické podobě |
| Tvorba jednotného, společného a maximálně uživatelsky přívětivého komunikačního webového rozhraní pro zasílání podání v elektronické podobě, umožňujícího automatizaci zpracování podání v rámci justice |
2.2 | Umožnit vzdálené nahlížení účastníků do spisu a zvýšit informovanost o průběhu soudního řízení |
| Tvorba procesních postupů a jednotného rozhraní pro vzdálené nahlížení do všech elektronických spisů |
| Tvorba procesních postupů a jednotného rozhraní pro informování účastníků a jejich zástupců o průběhu řízení v agendách, kde elektronický spis nebyl zaveden |
| Tvorba systému automatického upozorňování na kroky provedené v řízení |
2.3 | Umožnit a usnadnit bezhotovostní placení soudních poplatků |
| Rozšíření placení soudního poplatku převodem mezi účty do všech agend |
| Zavedení možnosti platit soudní poplatky přes Internet platební kartou, včetně podpory jejich výpočtu |
2.4 | Umožnit konání jednání či výslechu prostřednictvím videokonference |
| Zajištění technického a metodického prostředí pro zavedení videokonferencí do běžné činnosti složek resortu, a to včetně přeshraničních řízení. |
2.5 | Veřejně a přehledně poskytovat údaje o organizačních složkách resortu justice |
| Tvorba a zprovoznění nového portálu justice |
| Poskytování otevřených dat |
| Zefektivnění zveřejňování dokumentů na úředních deskách prostřednictvím elektronizace a automatizace |
2.6 | Získávat, zpracovávat a poskytovat široké a přesné statistické údaje o organizačních složkách resortu justice |
| Modernizace systému sledování a zpracování statistických údajů zahrnující prediktivní funkce, grafické výstupy, přímo využitelné výstupy pro veřejnost a média a zpracování ad hoc dotazů na standardně nesledované údaje |
2.7 | Poskytovat informace o rozhodování soudů |
| Vznik centrální databáze soudních rozhodnutí napojené na centrální datové úložiště s cílem publikovat v určitých agendách všechna rozhodnutí v anonymizované podobě. |
3. | Technologie, finance a správa – Úprava a optimalizace systému technické infrastruktury, financování a údržby informačních a systémů a technologií v justici |
3.1 | Vytvořit a zavést fungující systém infrastruktury a architektury |
| Zavedení jednotné integrační platformy pro ICT komponenty a informační systémy se zvláštním důrazem na webové služby a rozhraní API |
3.2 | Vytvořit fungující správu a údržbu informačních systémů a technologií |
| Zavedení nového systému správy a údržby založeného na využívání prvků procesního řízení a standardizaci schvalovacích procesů |
| Stanovení působnosti jednotlivých organizací, odborů a dodavatelů v oblasti ICT a odpovědných osob v rámci ministerstva |
| Obsazení pozic ICT architekta a ICT analytiků a zavedení systému kontroly nad jejich prací |
| Převedení části služeb ICT zpět na ministerstvo ("insourcing") |
| Garantování lhůty pro vyřízení požadavků zaslaných na helpdesk ministerstva, nastavení procesů vyřizování a sledování kvality |
| Zavedení rychlých, kontinuálních a centrálně distribuovaných změn systémů. |
| Posílení spolupráce odboru IT s ostatními odbory ministerstva a resortními organizacemi |
| Průběžné mapování systémů a jejich změn. |
| Cvičné databáze systémů spisové služby pro potřeby vzdělávání |
3.3 | Zajistit bezpečnost informačních systémů a dat |
| Zavedení strategického řízení bezpečnosti informací |
| Zajištění ochrany informací justičních složek před vnějšími i vnitřními hrozbami |
| Zajištění důvěrnosti informací |
| Zajištění integrity informací |
| Zajištění dostupnosti informací |
| Dodržování relevantních právních předpisů |
| Systém hlášení, vyšetření a následného řešení narušení bezpečnosti informací |
| Zajištění efektivnosti a přiměřenosti opatření vzhledem k hrozícímu riziku |
| Zvýšení povědomí dotčených osob o bezpečnosti informací |
| Řízení a zajištění bezpečnosti ve vztahu ke třetím stranám |
| Uzavírání smluvních vztahů v souladu s požadavky na zajištění bezpečnosti |
| Tvorba a rozvoj kompletních bezpečnostních dokumentací ministerstvem |
| Rozšíření centrálního perimetru datových center Ministerstva spravedlnosti |
| Zavedení technických nástrojů pro zajištění bezpečnosti |
3.4 | Upravit právní a licenční podmínky |
| Aplikace nového licenčního modelu předcházejícího "vendor lock-in" situacím, zahrnujícího držení autorských práv, oprávnění k modifikaci díla třetí stranou a jeho úplné či částečné užití v jiných řešeních |
| Nastavení jednotného systému sankcí dodavatelům za nedodržování podmínek smlouvy |
| Projektování nových systémů s výhledem na přibližně 25 tisíc potenciálních uživatelů |