Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Akční plán rozvoje lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace a genderové rovnosti ve VaVaI v ČR 2018-2020

Akční plán rozvoje lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace a genderové rovnosti ve VaVaI v ČR 2018-2020
1.Popularizace výzkumu, vývoje a inovací a zatraktivnění vědecké kariéry
1.1Zvýšení míry iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií
1.1.1Zahrnutí aktivního přístupu v oblasti iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií jakožto kritéria pro hodnocení mateřských, základních a středních škol
1.1.2Zohlednění aktivit iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií a aktivit spočívajících v zatraktivnění vědecké kariéry jakožto hodnotícího kritéria v rámci Kariérního řádu učitele
1.1.3Ustavení aktivity spočívající v podpoře zapojení do iniciativy Noc vědců a vědkyň
1.1.4Zohlednění účasti výzkumných pracovníků/pracovnic na aktivitách vedoucích k iniciaci a stimulaci dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací
1.1.5Posílení spolupráce výzkumných organizací s mateřskými, základními a středními školami a dále i zařízeními zabývajícími se mimoškolními aktivitami dětí a mládeže na aktivitách vedoucích k iniciaci a stimulaci dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií
1.2Posílení odpovědného a pro-aktivního přístupu výzkumné komunity a veřejnoprávních médií ke komunikaci výsledků a přínosů VaVaI široké veřejnosti.
1.2.1Zohlednění popularizačních aktivit jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
1.2.2Zohlednění účasti výzkumných pracovníků/pracovnic na popularizačních aktivitách jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací
1.2.3Zintenzivnění spolupráce s veřejnoprávními médii na tvorbě obsahu vzdělávacích a popularizačních programů souvisejících s vědou a cílených na děti, mládež a rodiče
1.3Zvýšení společenské prestiže vědy a úrovně znalostí o vědě v populaci zintenzivněním komunikace výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI.
1.3.1Zohlednění komunikace výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
1.3.2Zvýšená míra medializace oceněných výzkumných pracovníků/pracovnic dosahujících mimořádných výsledků ve VaVaI za účelem zvyšování prestiže vědecké profese
1.3.3Zintenzivnění komunikace vědecké obce a zákonodárců/politiků socioekonomických dopadů VaVaI např. prostřednictvím rozvoje procesu tzv. technology assessment jakožto znalostní báze pro přijímání politických rozhodnutí za využití analýz předpokladů a dopadů implementace nových technologií
1.3.4Zohlednění participace výzkumných pracovníků/pracovnic na aktivitách spočívajících v komunikaci výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací
1.3.5Posílení spolupráce výzkumných organizací s veřejnoprávními médii na komunikaci výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI
2.Genderová segregace vzdělávacích drah
2.1Genderová destereotypizace studijních oborů a vzdělávacích drah za účelem docílení vyrovnanějšího zastoupení žen a mužů v jednotlivých studijních oborech a profesích.
2.1.1Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení oblasti vzdělávání na všech jeho úrovních a reflexe principů tzv. genderového mainstreamingu v rámci přípravy učebních materiálů
2.1.2Začlenění problematiky genderové destereotypizace studijních oborů a vzdělávacích drah do systému vzdělávání pedagogických pracovníků/pracovnic všech vzdělávacích stupňů a do systému vzdělávání pracovníků/pracovnic výzkumných organizací
2.1.3Rozvoj aktivit cílených na posílení atraktivity vědecké profese pro dívky
2.1.4Posílení spolupráce s mateřskými, základními a středními školami
3.Prostředí výzkumných organizací
3Rozvoj institucionálního prostředí ve výzkumných organizací ČR v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků a vytváření mezinárodně konkurenceschopných podmínek pro provádění excelentního VaVaI a rozvoj špičkových vědeckých kariér na nich

Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení VaVaI ČR na všech jeho úrovních za účelem vytvoření rovnocenných podmínek pro ženy a muže pro rozvoj jejich vědeckých kariér, potažmo maximalizaci využití potenciálu žen-vědkyň v sektorech VaVaI
3.1.1Podpora výzkumných organizací v provádění institucionálních reforem v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků
3.1.2Podpora výzkumných organizací v získání a udržení loga „HR Award“ udělovaného Evropskou komisí
3.1.3Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení VaVaI na všech jeho úrovních
3.1.4Zohlednění kulturní a institucionální změny pro genderovou rovnost jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
3.1.5Začlenění problematiky implementace tzv. genderového mainstreamingu ve VaVaI do systému vzdělávání zaměstnanců poskytovatelů podpory na VaVaI. Začlenit v gesci MŠMT v souladu s aktualizací studijních materiálů problematiku v oblasti genderového mainstreamingu do úřednické zkoušky v oboru VaVaI
3.1.6Přijetí konkrétních opatření na podporu slaďování pracovního a soukromého života výzkumných pracovníků/pracovnic
3.1.7Implementace principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků v rámci institucionálního prostředí výzkumných organizací mj. za účelem získání a udržení loga „HR Award“ udělovaného Evropskou komisí
3.1.8Posílení transparentnosti náboru výzkumných pracovníků/pracovnic prostřednictvím publikování volných pracovních pozic na národní i mezinárodní úrovni v médiích a na EURAXESS a dalších mezinárodních portálech pracovních příležitostí
3.1.9Implementace flexibilních nástrojů pro řízení kariéry výzkumných pracovníků/pracovnic prostřednictvím vytváření kariérních plánů, které prolomí stávající hierarchický kariérní systém a umožní kariérní růst mladším generacím výzkumných pracovníků/pracovnic
3.1.10Vytváření příznivých podmínek ve výzkumných organizacích, které umožní začínajícím výzkumným pracovníkům/pracovnicím osamostatnit se od svých školitelů/školitelek po absolvování doktorských studijních programů a založit si vlastní výzkumnou skupinu
3.1.11Použití různorodějších evaluačních kritérií v procesu interního (kariérního) hodnocení a odměňování výkonnosti výzkumných pracovníků/pracovnic
3.1.12Vytvoření interních strategií a systémů podpory pro kulturní a institucionální změnu pro genderovou rovnost ve výzkumných organizacích
4.Profesní dráhy doktorandů/doktorandek a systém doktorského studia
4.1Zvýšení studijní úspěšnosti studentů/studentek DSP a zvýšení podílu těch, kteří/které úspěšně ukončí studium ve standardní době studia zvýšené o jeden rok

Zvýšení finančního ohodnocení studentů/studentek DSP tak, aby toto ohodnocení umožňovalo plnohodnotně se věnovat studiu v DSP

Zajištění minimální kvalitativní úrovně studia v DSP a transparentních a srovnatelných podmínek studia a požadavků kladených na studenty/studentky, včetně podpory jejich intenzivního zapojování do tvůrčí činnosti
4.1.1Zvýšení finančního příspěvku na stipendia pro studenty/studentky DSP
4.1.2Úprava pravidel rozdělování příspěvku na stipendia pro studenty/studentky DSP mezi vysoké školy tak, aby nebyl jediným hlediskem počet studentů/studentek DSP. Doplnění pravidel o ukazatele kvality doktorských studijních programů
4.1.3Určení kvalitativních kritérií pro akreditaci DSP a vnější hodnocení činnosti vysokých škol Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství
4.1.4Stanovení očekávaných výsledků studia v rámci DSP prostřednictvím Rámce kvalifikací vysokoškolského vzdělávání; vytvoření obecného rámce doktorského vzdělávání
4.1.5Zahájení dialogu o současné podobě DSP a potřebě jeho reformy v rámci jednotlivých oborových skupin
4.1.6Zvýšení stipendií studentů/studentek DSP
4.1.7Zapojování studentů/studentek do řešení výzkumných projektů v rámci jejich studijních povinností
4.1.8Omezení nároků na studenty/studentky DSP kladených vysokou školou, pokud tyto nesouvisejí se studiem a tvůrčí činností anebo výukou
4.1.9Doplnění vztahu studentů/studentek DSP a vysokých škol, respektive dalších subjektů podílejících se na realizaci DSP (studium podle zákona o vysokých školách) o vztah kombinující studium a pracovně-právní vztah
4.1.10Začlenění kvality DSP do institucionálních strategií a politik a rozvíjení interních systémů organizace DSP a zajišťování kvality DSP. Sledování kvality jednotlivých školitelů/školitelek a jejich studentů/studentek (počet a typ publikací, mobilita, konference, zapojení do projektů, studijní úspěšnost atd.)
5.Mobilita
5.1Posílení mezinárodní a mezisektorové mobility pracovníků/pracovnic výzkumných organizací ČR jakožto jednoho ze stěžejních předpokladů pro cirkulaci idejí a znalostí na mezinárodní, resp. mezisektorové úrovni
5.1.1Implementace programů účelové podpory VaVaI zaměřených na podporu mezinárodní mobility výzkumných pracovníků/pracovnic
5.1.2Podpora infrastrukturních služeb poskytujících výzkumným pracovníkům/pracovnicím komplexní pomoc při řešení otázek souvisejících s jejich mezinárodní mobilitou
5.1.3Zohlednění mezinárodní a mezisektorové mobility výzkumných pracovníků/pracovnic jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací s přihlédnutím k individuálním možnostem
5.1.4Implementace interních grantových schémat na podporu mezinárodní a mezisektorové mobility výzkumných pracovníků/pracovnic, včetně reintegračních schémat pro české výzkumné pracovníky/pracovnice působící v zahraničí a reintegračních schémat pro výzkumné pracovníky/pracovnice nacházející se na mateřské/rodičovské dovolené
6.Lidské zdroje jako součást systému hodnocení výzkumných organizací
6.1Hodnocení výzkumných organizací ČR pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj mj. na základě jejich institucionální strategie pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI
6.1.1Stanovení institucionální strategie výzkumných organizací pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI (včetně implementace principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků do institucionálního prostředí výzkumných organizací) jakožto jednoho ze stěžejních kritérií jejich hodnocení pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
6.1.2Příprava a implementace institucionální strategie pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, příklady mezinárodní dobré praxe a doporučeními uvedenými v Akčním plánu