| Akční plán rozvoje lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace a genderové rovnosti ve VaVaI v ČR 2018-2020 |
1. | Popularizace výzkumu, vývoje a inovací a zatraktivnění vědecké kariéry |
1.1 | Zvýšení míry iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií |
1.1.1 | Zahrnutí aktivního přístupu v oblasti iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií jakožto kritéria pro hodnocení mateřských, základních a středních škol |
1.1.2 | Zohlednění aktivit iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií a aktivit spočívajících v zatraktivnění vědecké kariéry jakožto hodnotícího kritéria v rámci Kariérního řádu učitele |
1.1.3 | Ustavení aktivity spočívající v podpoře zapojení do iniciativy Noc vědců a vědkyň |
1.1.4 | Zohlednění účasti výzkumných pracovníků/pracovnic na aktivitách vedoucích k iniciaci a stimulaci dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací |
1.1.5 | Posílení spolupráce výzkumných organizací s mateřskými, základními a středními školami a dále i zařízeními zabývajícími se mimoškolními aktivitami dětí a mládeže na aktivitách vedoucích k iniciaci a stimulaci dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií |
1.2 | Posílení odpovědného a pro-aktivního přístupu výzkumné komunity a veřejnoprávních médií ke komunikaci výsledků a přínosů VaVaI široké veřejnosti. |
1.2.1 | Zohlednění popularizačních aktivit jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj |
1.2.2 | Zohlednění účasti výzkumných pracovníků/pracovnic na popularizačních aktivitách jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací |
1.2.3 | Zintenzivnění spolupráce s veřejnoprávními médii na tvorbě obsahu vzdělávacích a popularizačních programů souvisejících s vědou a cílených na děti, mládež a rodiče |
1.3 | Zvýšení společenské prestiže vědy a úrovně znalostí o vědě v populaci zintenzivněním komunikace výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI. |
1.3.1 | Zohlednění komunikace výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj |
1.3.2 | Zvýšená míra medializace oceněných výzkumných pracovníků/pracovnic dosahujících mimořádných výsledků ve VaVaI za účelem zvyšování prestiže vědecké profese |
1.3.3 | Zintenzivnění komunikace vědecké obce a zákonodárců/politiků socioekonomických dopadů VaVaI např. prostřednictvím rozvoje procesu tzv. technology assessment jakožto znalostní báze pro přijímání politických rozhodnutí za využití analýz předpokladů a dopadů implementace nových technologií |
1.3.4 | Zohlednění participace výzkumných pracovníků/pracovnic na aktivitách spočívajících v komunikaci výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací |
1.3.5 | Posílení spolupráce výzkumných organizací s veřejnoprávními médii na komunikaci výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI |
2. | Genderová segregace vzdělávacích drah |
2.1 | Genderová destereotypizace studijních oborů a vzdělávacích drah za účelem docílení vyrovnanějšího zastoupení žen a mužů v jednotlivých studijních oborech a profesích. |
2.1.1 | Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení oblasti vzdělávání na všech jeho úrovních a reflexe principů tzv. genderového mainstreamingu v rámci přípravy učebních materiálů |
2.1.2 | Začlenění problematiky genderové destereotypizace studijních oborů a vzdělávacích drah do systému vzdělávání pedagogických pracovníků/pracovnic všech vzdělávacích stupňů a do systému vzdělávání pracovníků/pracovnic výzkumných organizací |
2.1.3 | Rozvoj aktivit cílených na posílení atraktivity vědecké profese pro dívky |
2.1.4 | Posílení spolupráce s mateřskými, základními a středními školami |
3. | Prostředí výzkumných organizací |
3 | Rozvoj institucionálního prostředí ve výzkumných organizací ČR v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků a vytváření mezinárodně konkurenceschopných podmínek pro provádění excelentního VaVaI a rozvoj špičkových vědeckých kariér na nich
Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení VaVaI ČR na všech jeho úrovních za účelem vytvoření rovnocenných podmínek pro ženy a muže pro rozvoj jejich vědeckých kariér, potažmo maximalizaci využití potenciálu žen-vědkyň v sektorech VaVaI |
3.1.1 | Podpora výzkumných organizací v provádění institucionálních reforem v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků |
3.1.2 | Podpora výzkumných organizací v získání a udržení loga „HR Award“ udělovaného Evropskou komisí |
3.1.3 | Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení VaVaI na všech jeho úrovních |
3.1.4 | Zohlednění kulturní a institucionální změny pro genderovou rovnost jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj |
3.1.5 | Začlenění problematiky implementace tzv. genderového mainstreamingu ve VaVaI do systému vzdělávání zaměstnanců poskytovatelů podpory na VaVaI. Začlenit v gesci MŠMT v souladu s aktualizací studijních materiálů problematiku v oblasti genderového mainstreamingu do úřednické zkoušky v oboru VaVaI |
3.1.6 | Přijetí konkrétních opatření na podporu slaďování pracovního a soukromého života výzkumných pracovníků/pracovnic |
3.1.7 | Implementace principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků v rámci institucionálního prostředí výzkumných organizací mj. za účelem získání a udržení loga „HR Award“ udělovaného Evropskou komisí |
3.1.8 | Posílení transparentnosti náboru výzkumných pracovníků/pracovnic prostřednictvím publikování volných pracovních pozic na národní i mezinárodní úrovni v médiích a na EURAXESS a dalších mezinárodních portálech pracovních příležitostí |
3.1.9 | Implementace flexibilních nástrojů pro řízení kariéry výzkumných pracovníků/pracovnic prostřednictvím vytváření kariérních plánů, které prolomí stávající hierarchický kariérní systém a umožní kariérní růst mladším generacím výzkumných pracovníků/pracovnic |
3.1.10 | Vytváření příznivých podmínek ve výzkumných organizacích, které umožní začínajícím výzkumným pracovníkům/pracovnicím osamostatnit se od svých školitelů/školitelek po absolvování doktorských studijních programů a založit si vlastní výzkumnou skupinu |
3.1.11 | Použití různorodějších evaluačních kritérií v procesu interního (kariérního) hodnocení a odměňování výkonnosti výzkumných pracovníků/pracovnic |
3.1.12 | Vytvoření interních strategií a systémů podpory pro kulturní a institucionální změnu pro genderovou rovnost ve výzkumných organizacích |
4. | Profesní dráhy doktorandů/doktorandek a systém doktorského studia |
4.1 | Zvýšení studijní úspěšnosti studentů/studentek DSP a zvýšení podílu těch, kteří/které úspěšně ukončí studium ve standardní době studia zvýšené o jeden rok
Zvýšení finančního ohodnocení studentů/studentek DSP tak, aby toto ohodnocení umožňovalo plnohodnotně se věnovat studiu v DSP
Zajištění minimální kvalitativní úrovně studia v DSP a transparentních a srovnatelných podmínek studia a požadavků kladených na studenty/studentky, včetně podpory jejich intenzivního zapojování do tvůrčí činnosti |
4.1.1 | Zvýšení finančního příspěvku na stipendia pro studenty/studentky DSP |
4.1.2 | Úprava pravidel rozdělování příspěvku na stipendia pro studenty/studentky DSP mezi vysoké školy tak, aby nebyl jediným hlediskem počet studentů/studentek DSP. Doplnění pravidel o ukazatele kvality doktorských studijních programů |
4.1.3 | Určení kvalitativních kritérií pro akreditaci DSP a vnější hodnocení činnosti vysokých škol Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství |
4.1.4 | Stanovení očekávaných výsledků studia v rámci DSP prostřednictvím Rámce kvalifikací vysokoškolského vzdělávání; vytvoření obecného rámce doktorského vzdělávání |
4.1.5 | Zahájení dialogu o současné podobě DSP a potřebě jeho reformy v rámci jednotlivých oborových skupin |
4.1.6 | Zvýšení stipendií studentů/studentek DSP |
4.1.7 | Zapojování studentů/studentek do řešení výzkumných projektů v rámci jejich studijních povinností |
4.1.8 | Omezení nároků na studenty/studentky DSP kladených vysokou školou, pokud tyto nesouvisejí se studiem a tvůrčí činností anebo výukou |
4.1.9 | Doplnění vztahu studentů/studentek DSP a vysokých škol, respektive dalších subjektů podílejících se na realizaci DSP (studium podle zákona o vysokých školách) o vztah kombinující studium a pracovně-právní vztah |
4.1.10 | Začlenění kvality DSP do institucionálních strategií a politik a rozvíjení interních systémů organizace DSP a zajišťování kvality DSP. Sledování kvality jednotlivých školitelů/školitelek a jejich studentů/studentek (počet a typ publikací, mobilita, konference, zapojení do projektů, studijní úspěšnost atd.) |
5. | Mobilita |
5.1 | Posílení mezinárodní a mezisektorové mobility pracovníků/pracovnic výzkumných organizací ČR jakožto jednoho ze stěžejních předpokladů pro cirkulaci idejí a znalostí na mezinárodní, resp. mezisektorové úrovni |
5.1.1 | Implementace programů účelové podpory VaVaI zaměřených na podporu mezinárodní mobility výzkumných pracovníků/pracovnic |
5.1.2 | Podpora infrastrukturních služeb poskytujících výzkumným pracovníkům/pracovnicím komplexní pomoc při řešení otázek souvisejících s jejich mezinárodní mobilitou |
5.1.3 | Zohlednění mezinárodní a mezisektorové mobility výzkumných pracovníků/pracovnic jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací s přihlédnutím k individuálním možnostem |
5.1.4 | Implementace interních grantových schémat na podporu mezinárodní a mezisektorové mobility výzkumných pracovníků/pracovnic, včetně reintegračních schémat pro české výzkumné pracovníky/pracovnice působící v zahraničí a reintegračních schémat pro výzkumné pracovníky/pracovnice nacházející se na mateřské/rodičovské dovolené |
6. | Lidské zdroje jako součást systému hodnocení výzkumných organizací |
6.1 | Hodnocení výzkumných organizací ČR pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj mj. na základě jejich institucionální strategie pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI |
6.1.1 | Stanovení institucionální strategie výzkumných organizací pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI (včetně implementace principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků do institucionálního prostředí výzkumných organizací) jakožto jednoho ze stěžejních kritérií jejich hodnocení pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj |
6.1.2 | Příprava a implementace institucionální strategie pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, příklady mezinárodní dobré praxe a doporučeními uvedenými v Akčním plánu |