| Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol ČR 2016-2020 |
1. | Zajišťování kvality |
1.1 | Stanovit systém efektivního financování vysokých škol |
1.1.1 | Posílit principy financování podle kvality |
1.1.2 | Zohlednit specifika odlišných profilů studijních programů ve financování |
1.2 | Vytvořit systémové podmínky nové pro akreditace studijních programů |
1.2.1 | Poskytnout akreditačnímu úřadu podporu potřebnou pro jeho nezávislost a naplnění role
v zajišťování kvality ve vysokém školství |
1.2.2 | Zavést tzv. „institucionální akreditace“ s důrazem na vnitřní zajišťování kvality |
1.2.3 | Podpořit profilaci studijních programů v akreditačním procesu |
1.2.4 | Zdůraznit roli hodnocení kvality výuky v akreditačním procesu |
1.3 | Další opatření v oblasti zajišťování kvality |
1.3.1 | Projednávat s vysokými školami jejich strategické dokumenty |
1.3.2 | Dokončit a zavést Národní kvalifikační rámec pro terciární vzdělávání |
1.3.3 | Provést situační analýzu doktorského studia a přijmout kroky ke zvýšení jeho kvality |
1.3.4 | Zaměřit se na rozvíjení systémů vnitřního zajišťování kvality |
1.3.5 | Využívat metodiky výsledků učení („learning outcomes“) při přípravě, realizaci i hodnocení studijních programů |
1.3.6 | V rámci vnitřního zajišťování kvality upřednostňovat zaměření na skutečný výkon činností a jejich výsledky před důrazem na formální nároky |
1.3.7 | Do přípravy strategických dokumentů, včetně akreditačních spisů, zapojit širokou skupinu partnerů |
1.3.8 | Pro ověřování kvality výsledků svých činností využívat mimo jiné mezinárodní žebříčky vysokých škol, včetně oborově specifických |
2. | Diverzita a dostupnost |
2.1 | Finanční podpora diverzity a dostupnosti |
2.1.1 | Finančně podporovat znevýhodněné studenty |
2.1.2 | Finančně podporovat školy umožňující přístup specifických skupin studentů |
2.2 | Podpora diverzity a dostupnosti v oblasti akreditací |
2.2.1 | Zahrnout požadavky na poradenství a podporu specifických skupin studentů do standardů pro
institucionální akreditace |
2.2.2 | Posuzovat politiky vysokých škol v oblasti přístupu ke studiu a studijní úspěšnosti v rámci žádostí
o institucionální akreditace |
2.3 | Ostatní činnost v oblasti diverzity a dostupnosti |
2.3.1 | Vyhodnotit a zvýšit kvalitu a relevanci kombinovaných a distančních studií |
2.3.2 | Identifikovat příčiny rostoucí studijní neúspěšnosti |
2.3.3 | Systematicky spolupracovat s nižšími stupni vzdělávacího systému |
2.3.4 | Přijmout doporučení pro uznávání výsledků předchozího učení: |
2.3.5 | Vyhodnocovat přístup jednotlivých znevýhodněných skupin ke vzdělání na dané vysoké škole |
2.3.6 | Poskytovat kvalitní poradenské služby v otázkách studia, profesní kariéry, osobní a sociální situace a dalších |
2.3.7 | Cíleně vyhledávat a rozvíjet nadání studentů |
2.3.8 | Rozvíjet systémy elektronických studijních opor a využívat jejich potenciálu pro vzdělávání specifických skupin studentů |
3. | Internacionalizace |
3.1 | Podpora internacionalizace v oblasti financování |
3.1.1 | Zohledňovat míru internacionalizace výuky ve výpočtu příspěvku |
3.1.2 | Zvláštním finančním nástrojem podpořit mobility studentů i akademických pracovníků |
3.1.3 | Podpořit společné studijní programy |
3.2 | Podpora internacionalizace v oblasti akreditací |
3.2.1 | Zohlednit internacionalizaci při akreditaci studijních programů |
3.2.2 | Plně uznávat jazykové kompetence jako jeden z nutných výsledků učení u bakalářských studijních programů |
3.3 | Ostatní činnost v oblasti internacionalizace |
3.3.1 | Vytvořit společný portál pro mezinárodní prezentaci vysokých škol |
3.3.2 | Reflektovat zahraniční studijní pobyty studentů ve studijních plánech |
3.3.3 | Hlouběji integrovat zahraniční členy akademické obce do jejího života |
3.3.4 | Zaměřit spolupráci na prioritní teritoria |
3.3.5 | Při tvorbě strategických dokumentů vycházet ze zahraničních zdrojů |
4. | Relevance |
4.1 | Podpora relevance v oblasti financování |
4.1.1 | Finančně podpořit inovace všech činností vysokých škol |
4.2 | Podpora relevance v oblasti akreditací |
4.2.1 | Zohlednit zapojení vnějších aktérů do přípravy studijních programů v akreditačním procesu |
4.3 | Ostatní činnost v oblasti internacionalizace |
4.3.1 | Zlepšit spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a dalšími rezorty při vyhodnocování relevance výsledků vzdělávání |
4.3.2 | Shromažďovat informace o příkladech dobré praxe a uskutečněných inovacích vzdělávací, tvůrčí a dalších činností vysokých škol |
4.3.3 | Kromě tradičních akademických dovedností klást důraz i na jazykové dovednosti a další přenositelné kompetence absolventů |
4.3.4 | Zapojovat ve větší míře relevantní aktéry do hodnocení a zlepšování svých činností |
4.3.5 | Svou vzdělávací, výzkumnou, vývojovou, uměleckou i další činností reagovat na lokální, regionální, celostátní i mezinárodní podmínky a problémy |
4.3.6 | V rámci vnitřního zajišťování kvality činností budovat centra podpory akademických i neakademických pracovníků |
5. | Kvalitní a relevantní výzkum, vývoj a inovace |
5.1 | Finanční podpora v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace |
5.1.1 | Připravit novou metodiku hodnocení pro účely financování, která bude podporovat excelentní výzkum vysoké společenské a ekonomické relevance |
5.1.2 | Prostřednictvím specifických dotačních nástrojů podporovat internacionalizaci výzkumu a vývoje na vysokých školách |
5.1.3 | Stimulovat efektivní nakládání s výsledky výzkumu a vývoje, jejich přenos do praxe a komercionalizaci |
5.1.4 | Zvýšenou pozornost věnovat udržitelnosti výzkumných center financovaných z prostředků operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace a jejich začleňování do vysokoškolského výzkumu |
5.1.5 | Zvyšovat informovanost o výzkumné infrastruktuře českých vysokých škol v zahraničí |
5.2 | Další opatření v v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace |
5.2.1 | Rozvíjet spolupráci vysokých škol s věcně příslušnými orgány státní správy při formulaci a implementaci národní politiky výzkumu, vývoje a inovací |
5.2.2 | Zaměřit pozornost na excelentní výzkum s vysokými společenskými přínosy |
5.2.3 | Posilovat internacionalizaci výzkumné a vývojové činnosti a integraci výzkumné infrastruktury do mezinárodních sítí |
5.2.4 | Zvyšovat kompetence studentů i pracovníků vysoké školy pro přenos poznatků mezi akademickou a aplikační sférou |
5.2.5 | Rozvíjet spolupráci s vnějšími partnery za účelem zvyšování relevance výzkumu pro potřeby aplikační sféry |
5.2.6 | Posilovat kapacity pro komercionalizaci poznatků |
5.2.7 | Zapojit se do programů aplikovaného výzkumu podporovaných z veřejných prostředků |
5.2.8 | Při formulaci svých strategií v oblasti výzkumu a vývoje vycházet z existujících národních a mezinárodních dokumentů |
6. | Rozhodování založené na datech |
6.1 | Finanční podpora v oblasti podpory rozhodování založené na datech |
6.1.1 | Finančně a organizačně podpořit velké sběry dat |
6.2 | Činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech v souvislosti a akreditacemi |
6.2.1 | Zahrnout pravidelné a systematické sběry a analýzy dat na vysokých školách jako jeden z klíčových procesů vnitřního zajišťování kvality do standardů pro institucionální akreditace |
6.3 | Ostatní činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech |
6.3.1 | Zkvalitnit, rozšířit a propojit dostupné zdroje dat |
6.3.2 | Zajistit dostupnost relevantních dat pro odbornou a laickou veřejnost |
6.3.3 | Zajistit sběr a vyhodnocování dat relevantních pro kvalitu všech vlastních činností |
6.3.4 | Rozvíjet kompetence zaměstnanců pro analytickou, koncepční a strategickou práci |
6.3.5 | Koordinovat sběry dat s Ministerstvem a ostatními vysokými školami |
7. | Efektivní financování |
7.1 | Činnosti v oblasti efektivního financování |
7.1.1 | Zvýšit podíl prostředků přidělovaných na základě výsledků a výkonu vysokých škol |
7.1.2 | Zavádět prvky víceletého financování |
7.1.2 | Přenést na vysoké školy zodpovědnost za rozhodování o investičních záměrech |
7.1.3 | Finanční prostředky z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání využívat účelným a administrativně vstřícným způsobem |