Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Nepřímé vazby: Tematické vazby Přímé vazby: Dokument Cíle Korelace
..vyberte úroveň
mezinárodní
národní
regionální
oblastní
místní

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol ČR 2016-2020

1. Zajišťování kvality

1.1 Stanovit systém efektivního financování vysokých škol

1.1.1 Posílit principy financování podle kvality
1.1.2 Zohlednit specifika odlišných profilů studijních programů ve financování

1.2 Vytvořit systémové podmínky nové pro akreditace studijních programů

1.2.1 Poskytnout akreditačnímu úřadu podporu potřebnou pro jeho nezávislost a naplnění role
v zajišťování kvality ve vysokém školství
1.2.2 Zavést tzv. „institucionální akreditace“ s důrazem na vnitřní zajišťování kvality
1.2.3 Podpořit profilaci studijních programů v akreditačním procesu
1.2.4 Zdůraznit roli hodnocení kvality výuky v akreditačním procesu

1.3 Další opatření v oblasti zajišťování kvality

1.3.1 Projednávat s vysokými školami jejich strategické dokumenty
1.3.2 Dokončit a zavést Národní kvalifikační rámec pro terciární vzdělávání
1.3.3 Provést situační analýzu doktorského studia a přijmout kroky ke zvýšení jeho kvality
1.3.4 Zaměřit se na rozvíjení systémů vnitřního zajišťování kvality
1.3.5 Využívat metodiky výsledků učení („learning outcomes“) při přípravě, realizaci i hodnocení studijních programů
1.3.6 V rámci vnitřního zajišťování kvality upřednostňovat zaměření na skutečný výkon činností a jejich výsledky před důrazem na formální nároky
1.3.7 Do přípravy strategických dokumentů, včetně akreditačních spisů, zapojit širokou skupinu partnerů
1.3.8 Pro ověřování kvality výsledků svých činností využívat mimo jiné mezinárodní žebříčky vysokých škol, včetně oborově specifických

2. Diverzita a dostupnost

2.1 Finanční podpora diverzity a dostupnosti

2.1.1 Finančně podporovat znevýhodněné studenty
2.1.2 Finančně podporovat školy umožňující přístup specifických skupin studentů

2.2 Podpora diverzity a dostupnosti v oblasti akreditací

2.2.1 Zahrnout požadavky na poradenství a podporu specifických skupin studentů do standardů pro
institucionální akreditace
2.2.2 Posuzovat politiky vysokých škol v oblasti přístupu ke studiu a studijní úspěšnosti v rámci žádostí
o institucionální akreditace

2.3 Ostatní činnost v oblasti diverzity a dostupnosti

2.3.1 Vyhodnotit a zvýšit kvalitu a relevanci kombinovaných a distančních studií
2.3.2 Identifikovat příčiny rostoucí studijní neúspěšnosti
2.3.3 Systematicky spolupracovat s nižšími stupni vzdělávacího systému
2.3.4 Přijmout doporučení pro uznávání výsledků předchozího učení:

3. Internacionalizace

3.1 Podpora internacionalizace v oblasti financování

3.1.1 Zohledňovat míru internacionalizace výuky ve výpočtu příspěvku
3.1.2 Zvláštním finančním nástrojem podpořit mobility studentů i akademických pracovníků
3.1.3 Podpořit společné studijní programy

3.2 Podpora internacionalizace v oblasti akreditací

3.2.1 Zohlednit internacionalizaci při akreditaci studijních programů
3.2.2 Plně uznávat jazykové kompetence jako jeden z nutných výsledků učení u bakalářských studijních programů

3.3 Ostatní činnost v oblasti internacionalizace

3.3.1 Vytvořit společný portál pro mezinárodní prezentaci vysokých škol
3.3.2 Reflektovat zahraniční studijní pobyty studentů ve studijních plánech
3.3.3 Hlouběji integrovat zahraniční členy akademické obce do jejího života
3.3.4 Zaměřit spolupráci na prioritní teritoria
3.3.5 Při tvorbě strategických dokumentů vycházet ze zahraničních zdrojů

4. Relevance

4.1 Podpora relevance v oblasti financování

4.2 Podpora relevance v oblasti akreditací

4.2.1 Zohlednit zapojení vnějších aktérů do přípravy studijních programů v akreditačním procesu

4.3 Ostatní činnost v oblasti internacionalizace

4.3.1 Zlepšit spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a dalšími rezorty při vyhodnocování relevance výsledků vzdělávání
4.3.2 Shromažďovat informace o příkladech dobré praxe a uskutečněných inovacích vzdělávací, tvůrčí a dalších činností vysokých škol
4.3.3 Kromě tradičních akademických dovedností klást důraz i na jazykové dovednosti a další přenositelné kompetence absolventů
4.3.4 Zapojovat ve větší míře relevantní aktéry do hodnocení a zlepšování svých činností
4.3.5 Svou vzdělávací, výzkumnou, vývojovou, uměleckou i další činností reagovat na lokální, regionální, celostátní i mezinárodní podmínky a problémy

5. Kvalitní a relevantní výzkum, vývoj a inovace

5.1 Finanční podpora v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace

5.1.1 Připravit novou metodiku hodnocení pro účely financování, která bude podporovat excelentní výzkum vysoké společenské a ekonomické relevance
5.1.2 Prostřednictvím specifických dotačních nástrojů podporovat internacionalizaci výzkumu a vývoje na vysokých školách
5.1.4 Zvýšenou pozornost věnovat udržitelnosti výzkumných center financovaných z prostředků operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace a jejich začleňování do vysokoškolského výzkumu
5.1.5 Zvyšovat informovanost o výzkumné infrastruktuře českých vysokých škol v zahraničí

5.2 Další opatření v v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace

5.2.1 Rozvíjet spolupráci vysokých škol s věcně příslušnými orgány státní správy při formulaci a implementaci národní politiky výzkumu, vývoje a inovací
5.2.4 Zvyšovat kompetence studentů i pracovníků vysoké školy pro přenos poznatků mezi akademickou a aplikační sférou
5.2.6 Posilovat kapacity pro komercionalizaci poznatků
5.2.7 Zapojit se do programů aplikovaného výzkumu podporovaných z veřejných prostředků
5.2.8 Při formulaci svých strategií v oblasti výzkumu a vývoje vycházet z existujících národních a mezinárodních dokumentů

6. Rozhodování založené na datech

6.1 Finanční podpora v oblasti podpory rozhodování založené na datech

6.1.1 Finančně a organizačně podpořit velké sběry dat

6.2 Činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech v souvislosti a akreditacemi

6.2.1 Zahrnout pravidelné a systematické sběry a analýzy dat na vysokých školách jako jeden z klíčových procesů vnitřního zajišťování kvality do standardů pro institucionální akreditace

6.3 Ostatní činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech

6.3.1 Zkvalitnit, rozšířit a propojit dostupné zdroje dat
6.3.2 Zajistit dostupnost relevantních dat pro odbornou a laickou veřejnost
6.3.3 Zajistit sběr a vyhodnocování dat relevantních pro kvalitu všech vlastních činností
6.3.4 Rozvíjet kompetence zaměstnanců pro analytickou, koncepční a strategickou práci
6.3.5 Koordinovat sběry dat s Ministerstvem a ostatními vysokými školami

7. Efektivní financování

7.1 Činnosti v oblasti efektivního financování

7.1.1 Zvýšit podíl prostředků přidělovaných na základě výsledků a výkonu vysokých škol
7.1.2 Zavádět prvky víceletého financování
7.1.2 Přenést na vysoké školy zodpovědnost za rozhodování o investičních záměrech
7.1.3 Finanční prostředky z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání využívat účelným a administrativně vstřícným způsobem