| Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (2015) |
1. | Posilování kapacit pro kvalitní výzkum |
1.1 | Zvýšení mezinárodní kvality výzkumu a jeho výsledků |
| Rozvoj kapacit výzkumných týmů |
| Dobudování, modernizace či upgrade stávajících výzkumných infrastruktur |
| Budování nové či modernizace stávající vědeckovýzkumné infrastruktury |
| Podpora otevřeného přístupu k vědeckým informacím - „open access“ |
| Navázání strategických partnerství a programů výzkumné spolupráce |
| Zapojení výzkumných týmů do mezinárodních výzkumných projektů v oblastech národních a evropských priorit |
| Kofinancování projektů v programu Horizon 2020 |
| Vytvoření nových a rozvoj stávajících návštěvnických center v podpořených výzkumných centrech a infrastrukturách |
| Dodávky částí infrastruktur a výzkumných zařízení do mezinárodních výzkumných infrastruktur |
1.2 | Budování kapacit a posílení dlouhodobé spolupráce výzkumných organizací s aplikační sférou |
| Příprava a realizace projektů dlouhodobé spolupráce výzkumných organizací s podniky a mezioborových partnerství |
| Budování kapacit a realizace výzkumných projektů v předaplikační fázi |
| Podpora přípravy mezinárodních výzkumných projektů Future emerging technologies (FET) |
| Kofinancování projektů v programu Horizon 2020 |
1.3 | Zkvalitnění infrastruktury pro výzkumně vzdělávací účely |
| Zkvalitnění infrastrukturních podmínek |
| Budování nové infrastruktury pro rozvoj výzkumně zaměřených studijních programů |
1.4 | Zlepšení strategického řízení výzkumu na národní úrovni |
| Rozvoj strategického řízení politiky výzkumu, vývoje a inovací |
| Implementace nového, motivačního systému hodnocení a institucionálního financování výzkumných organizací podle kvality |
| Vytvoření a implementace mechanizmů pro koordinaci podpory mezinárodních výzkumných a inovačních aktivit |
| Řízení RIS3 na národní úrovni |
| Vytvoření, rozvoj a implementace systému pro centralizované zpřístupňování informačních zdrojů pro výzkum a vývoj |
| Vytvoření, rozvoj a implementace systému pro integrovanou komunikaci o výsledcích výzkumu a vývoje |
2. | Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj |
2.1 | (IP1): Zvýšení kvality vzdělávání na vysokých školách a jeho relevance pro potřeby trhu práce |
| Zkvalitnění vzdělávací činnosti |
| Posílení internacionalizace a celkový rozvoj a modernizace |
| Výuka dle moderních výukových trendů a posilování spolupráce s praxí |
| Navýšená nabídka plnohodnotných bakalářských studijních programů a oborů zaměřených na praxi |
2.2 | (IP1): Zvýšení účasti studentů se specifickými potřebami, ze socio-ekonomicky znevýhodněných skupin a z etnických minorit na vysokoškolském vzdělávání, a snížení studijní neúspěšnosti studentů |
| Rozšíření působnosti a zlepšení dostupnosti vysokoškolských poradenských a asistenčních služeb |
| Revize a adaptace studijního prostředí |
2.3 | (IP1): Zkvalitnění podmínek pro celoživotní vzdělávání na vysokých školách |
| Zkvalitnění podmínek pro CŽV na VŠ |
2.4 | (IP1): Nastavení a rozvoj systému hodnocení a zabezpečení kvality a strategického řízení vysokých škol |
| Vytvoření, zavedení a rozvoj transparentních systémů vnitřního zajišťování kvality na VŠ |
| Budování kapacit pro zajišťování kvality na VŠ |
| Zajišťování kvality a efektivních principů řízení |
| Zkvalitnění vnějších forem hodnocení |
2.5 | (IP1): Zlepšení podmínek pro výuku spojenou s výzkumem a pro rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje |
| Zvýšení kvalifikace výzkumných, administrativních a technických pracovníků ve výzkumných organizacích |
| Posílení předpokladů nastupující generace pro vykonávání výzkumné činnosti. Investice do zvýšení kvality a internacionalizace výzkumně zaměřených vzdělávacích programů |
| Příliv špičkových odborníků ze soukromé sféry i ze zahraniční |
| Zvýšení kvality a efektivity strategického řízení výzkumných organizací |
| Zatraktivnění práce ve VaV jako profesní volby díky stimulaci zájmu dětí, žáků a studentů o VaV |
| Posílení koordinace regionálních politik, zlepšení komunikace a rozvoj vícestranné spolupráce veřejné, akademické a aplikační sféry, s cílem rozvinutí a udržení dlouhodobé konkurenční výhody založené na znalostech |
2.1 | (IP2): Zkvalitnění vzdělávací infrastruktury na vysokých školách za účelem zajištění vysoké kvality výuky, zlepšení přístupu znevýhodněných skupin a zvýšení otevřenosti vysokých škol. |
| Úprava prostorů a pořízení potřebného vybavení tak, aby vyhovovaly studentům se specifickými potřebami |
| Rozvoj a modernizace učeben a laboratoří |
| Rozvoj prostorů určených pro praktickou výuku |
| Rekonstrukce a obnova nevyhovujících objektů určených pro vzdělávací činnost na vysoké škole |
| Zpřístupnění nových a rozšíření přístupu ke stávajícím informačním zdrojům |
3. | Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání |
3.1 | (IP1): Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ |
| Zvýšení podílu vzdělávacích organizací s vyšší kvalitou |
| Zavedení a rozšíření postupů a nástrojů individuální podpory pedagogů |
| Zajištění kvalitní metodické, pedagogicko-psychologické a asistenční podpory |
| Zvýšení počtu učitelů a dalších pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání |
| Zlepšení kompetencí pracovníků zařízení pro předškolní vzdělávání |
| Navázání spolupráce |
| Prohloubení vzájemné spolupráce pedagogů, sdílení profesních zkušeností |
3.2 | (IP1): Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích |
| Zavedení a rozšíření postupů a nástrojů individuální podpory pedagogů |
| Rozvoj kultury sdílení pedagogických zkušeností |
| Zvýšení podílu pedagogů schopných přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých žáků |
| Zvýšení podílu organizací, ve kterých se zlepší kvalita vzdělávání ke KK |
| Zvýšení kvality a efektivnosti systému pedagogicko-psychologického poradenství |
| Otevření ZŠ, SŠ, ŠPZ a dalších vzdělávacích institucí k větší spolupráci |
| Zvýšení počtu pedagogických pracovníků, kteří v praxi uplatňují nově získané kompetence k inkluzivnímu vzdělávání |
| Zavedení a rozvoj postupů a nástrojů individuální podpory žáků a diferenciace výuky |
| Podpora rozvoje KK žáků i pracovníků v zájmovém a neformálním vzdělávání |
3.3 | (IP1): Rozvoj systému strategického řízení a hodnocení kvality ve vzdělávání |
| Zvýšení kompetencí pracovníků veřejné správy, zřizovatelů, ředitelů a pedagogů pro využití monitoringu a hodnocení jako nástrojů pro řízení změn a podporu dalšího rozvoje |
| Vytvoření uceleného rámce standardů, monitorování a hodnocení všech prvků systému |
| Zavedení hodnocení, které bude zahrnovat jak sumativní, tak formativní složky |
| Pedagogičtí pracovníci budou podpořeni v oblasti kontinuálního vyhodnocování pokroku jednotlivých žáků |
| Budou připraveny nástroje pro zvýšení míry spolehlivosti a spravedlnosti hodnocení žáků pedagogy |
3.4 | (IP1): Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků |
| Rozvoj systému hodnocení a řízení kvality VŠVU |
| Zvýšení kompetencí budoucích pedagogických pracovníků, aby byli připraveni pro rozvíjení potenciálu každého dítěte a žáka |
| Vytvoření sítí fakult a ostatních vzdělávacích institucí a organizací |
| Spolupráce ŠVU a dalších vzdělávacích organizací |
| Redukce obtíží nastupujících učitelů v adaptační fázi |
| Rozvoj lidských zdrojů ŠVU |
| Rozvoj pedagogického a didaktického výzkumu |
3.5 | (IP1): Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce |
| Zvýšení zájmu dětí a žáků o studium technických a přírodovědných oborů |
| Posílení kreativity, manuální zručnosti a vztahu k přírodě a technice předškolních dětí |
| Rozšíření polytechnického vzdělávání |
| Zvýšení spolupráce škol a zaměstnavatelů |
| Rozšíření spolupráce mezi školami vzájemně |
| Zvýšení kapacity i kvality kariérového poradenství |
| Zvýšení relevance RVP a ŠVP |
| Rozvoj předpokladů odborných škol realizovat vzdělávání dospělých |
3.1 | (IP2): Kvalitní podmínky pro inkluzivní vzdělávání |
| Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků |
| Transformace systému pedagogicko-psychologického poradenství |
3.1 | (IP3): Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání |
| Zkvalitnění vzdělávání zejména v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami |
| Řešení specifických situací v inkluzivním vzdělávání romských dětí a žáků a ostatních dětí a žáků |
4. | Technická pomoc |
4.1 | Zajištění efektivní administrace |
4.2 | Zajištění informovanosti, publicity a absorpční kapacity |