MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Strategie celoživotního učení ČR 2007-2015
1. Počáteční (všeobecné a odborné) vzdělávání
1.1 Podporovat kurikulární reformu s důrazem na zvýšení funkční gramotnosti žáků
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
1.1.1 poskytovat materiální a technickou pomoc školám a učitelům zaměřenou na rozvoj klíčových kompetencí a funkční gramotnosti žáků;
1.1.2 poskytovat materiální a metodickou pomoc školám a učitelům při tvorbě a realizaci nových školních vzdělávacích programů zaměřenou zejména na šíření inovativních výukových strategií
- Popis / Komentář:
1.1.3 podporovat vznik a rozvoj efektivního systému monitorování a metod zjišťování výsledků vzdělávání se zaměřením na klíčové kompetence, které by učitelům i žákům umožnily získávat zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce
1.1.4 zajistit učitelům podpůrné služby usnadňující přípravu tohoto typu výuky a asistenci při její realizaci (např. učební pomůcky)
1.2 Snižovat nerovnosti v přístupu ke vzdělání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
1.2.1 podporovat účast na předškolním vzdělávání v motivujícím prostředí, zejména pro děti ze sociálně a etnicky znevýhodněného prostředí
- Popis / Komentář:
1.2.2 podporovat koncept inkluzivní školy a školského zařízení po celou dobu plnění povinné školní docházky zlepšováním připravenosti škol na rozsah heterogenity populace, kterou jsou schopny efektivně vzdělávat ve společných třídách
- Popis / Komentář:
1.2.3 v souvislosti s rozšiřováním kapacit terciárního vzdělávání rozšířit možnosti všeobecného vzdělávání na vyšším sekundárním stupni, zejména podporou rozvoje obecně odborného vzdělávání (technická, ekonomická lycea apod.)
1.3 Rozvíjet mimoškolní aktivity a zájmové činnosti žáků
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
1.3.1 podporovat rozšíření funkce škol a školských zařízení i do oblasti naplňování volného času a zájmové činnosti žáků, jejich rodičů a celých komunit tak, aby se škola stala zejména v místech s nízkou kulturní vybaveností centrem kultury a vzdělanosti obce
1.3.2 podporovat spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi a dalšími institucemi organizujícími výchovu ve volném čase a pečovat o další rozšíření jejich nabídky včetně volně přístupných aktivit
- Popis / Komentář:
1.4 Podporovat otevřenost a prostupnost mezi vzdělávacími programy středoškolského studia i mezi programy středoškolského a terciárního studia a jejich propojení na další vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
1.4.1 podporovat vytváření vzdělávacích center (center odborné přípravy apod.), tj. škol nebo sítě škol, které nabízejí všeobecné i odborné vzdělávací programy různého stupně a náročnosti i kurzy dalšího vzdělávání
- Popis / Komentář:
1.5 Usnadnit přechod a uplatnění absolventů v praxi
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
1.5.1 podporovat zavedení a fungování Národní soustavy kvalifikací vytvořené na základě Národní soustavy povolání jako prostředku komunikace mezi sférou vzdělávání a sociálními partnery o požadavcích na kvalifikace použitelné na trhu práce
1.5.2 podporovat využívání NSK při tvorbě školních vzdělávacích programů a požadavků k závěrečným zkouškám a profilové části maturitních zkoušek tak, aby absolventi středoškolského studia byli vybaveni adekvátní vstupní kvalifikací
- Popis / Komentář:
2. Terciární vzdělávání
2.1 Posílit rozvoj nabídky zejména bakalářských studijních programů, zaměřených do praxe a úzce propojených s aktuálním vývojem poznání a měnícími se potřebami zaměstnavatelů.
Deskriptory:
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
- Popis / Komentář:
2.2 Cíleně a systémově podpořit rozvoj kvalitních a efektivních forem vzdělávání, alternativních k prezenčnímu studiu, které zajistí dospělým jedincům reálnou možnost studovat při plné ekonomické, společenské a rodinné aktivitě
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
2.3 Podporovat pomocí účinných opatření překonávání bariér v přístupu k vyššímu odbornému a vysokoškolskému vzdělání v průběhu celého života
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
2.4 Zvyšovat kvalitu vysokých škol a jejich pedagogické činnosti
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
2.4.1 podporovat další vzdělávání akademických pracovníků, zejména mladých perspektivních pedagogů, zvyšováním jejich pedagogických kompetencí, dovedností využívání ICT pro výuku, jazykových a environmentálních kompetencí
2.5 Posílit možnosti prostupnosti terciárního sektoru vzdělávání a uznávání předchozího dosaženého vzdělání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
2.5.1 ke zvýšení prostupnosti důsledně uplatňovat modularizaci studia, kreditní systém ECTS, Národní rámec kvalifikací a při uznávání důsledně dodržovat zákon o vysokých školách a principy tzv. Lisabonské úmluvy113, nejen pro zahr., ale i pro domácí kvalifikace
2.6 Podporovat spolupráci institucí působících v sektoru terciárního vzdělávání, zejména efektivní propojování VOŠ s VŠ a tvorbu společných studijních programů vysokých škol obdobného zaměření, zejména programů a kurzů dalšího vzdělávání dospělých.
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
3. Další vzdělávání
3.1 Stimulovat jednotlivce i zaměstnavatele k rozšíření účasti na dalším vzdělávání a ke zvýšení investic do dalšího vzdělávání, provázat systémovou a programovou složku finanční podpory dalšího vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
3.1.1 navrhnout na základě zkušeností zemí EU ucelený systém finančních nástrojů zaměřených na jednotlivce a působících na zvýšení účasti na vzdělávání obecně a specificky stimulujících znevýhodněné skupiny
3.2 Zajistit uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
3.2.1 podpořit vytvoření nezbytných předpokladů pro uvedení zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání do praxe a zajistit informační kampaň zaměřenou na jednotlivce i instituce
- Náměty / Záměry:
- (Národní soustava kvalifikací, kvalifikační standardy; hodnoticí standardy, autorizace osob oprávněných k ověřování odborné způsobilosti atd.)