MINISTERSTVO VNITRA
Akční plán prevence kriminality 2016-2020
1. Systém prevence kriminality v České republice
Posilovat spolupráci subjektů prevence kriminality na bázi Republikového výboru pro prevenci kriminality
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Aktualizovat dokumenty a priority pro prevenci kriminality v resortu Ministerstva obrany, upravit koordinaci a spolupráci s dalšími rezorty a subjekty.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vyčleňovat rozpočtové prostředky a realizovat rezortní projekty prevence kriminality v resortu Ministerstva obrany.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Realizovat dotační programy Ministerstva zdravotnictví zaměřené na prevenci rizikového chování a prevenci kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Prohlubovat vzdělání v oblasti prevence kriminality, boje proti extremismu a terorismu, ochrany lidských práv a aktuálních kriminálně rizikových jevů v resortu Ministerstva obrany.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Změnit výukový program Specializačního kurzu pro tiskové mluvčí a pracovníky prevence. Vyprofilovat vzdělávací modul v oblasti prevence kriminality i pro další policisty na všech úrovních.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Přijmout Koncepci prevence kriminality Policie ČR na léta 2017 – 2019.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Podporovat zapojení dobrovolníků do prevence kriminality a zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku v obcích v rámci dotačního programu MV „Bezpečnostní dobrovolník“.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vytvořit typový program zapojení dobrovolníků do poskytování postpenitenciární péče a prevence recidivy pachatelů trestné a přestupkové činnosti.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Ve spolupráci s nevládními neziskovými organizacemi, které mají zkušenosti s prací s pachateli trestné činnosti (ať již při jejich zapojování do společnosti po výkonu trestu odnětí svobody, při podmíněném propuštění či při výkonu alternativních trestů) vytvořit a pilotně vyzkoušet vhodný typový program zapojení dobrovolníků pro práci s touto cílovou skupinou. Dobrovolníci sami se mohou rekrutovat z řad bývalých pachatelů a tím také přispívat ke svému začlenění do společnosti.
Zajišťovat činnost Poradního sboru ministra vnitra pro situační prevenci kriminality a využívat schopnosti a možnosti jeho členů při přípravě a tvorbě výstupů v oblasti situační prevence kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Svolávat a řídit jednání Poradního sboru ministra vnitra pro situační prevenci kriminality, a to nejméně dvakrát ročně.
Zpracovávat metodické materiály pro oblast situační prevence kriminality, např. v oblasti prevence automobilové kriminality, vloupání do obydlí, situační prevence kriminality na veřejných prostranstvích a v obchodních domech, rekreačních oblastech, bezpečnosti tzv. měkkých cílů (mj. školských či zdravotnických zařízení, prostředků a shromaždišť veřejné dopravy, kulturních a náboženských objektů ad.) a posílení individuální ochrany osob.
Realizovat dotační Program prevence kriminality na místní úrovni na podporu preventivních aktivit a projektů obcí a krajů.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Každoročně vyhlašovat a administrovat dotační Program prevence kriminality na místní úrovni na podporu preventivních aktivit a projektů obcí a krajů, které jsou v souladu se strategickými cíli (prioritami) a specifickými cíli Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2016 až 2020 a vycházejí z potřeb určených bezpečnostními analýzami obce/kraje.
Realizovat dotační Program prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra na podporu preventivních aktivit a projektů Policie ČR a útvarů a organizací MV.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Provést elektronizaci dotačního řízení Programu prevence kriminality, včetně vytvoření databáze projektů a sdílení příkladů dobré praxe.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Pořídit a zprovoznit elektronický systém pro podávání a administraci dotací v rámci Programu prevence kriminality (pilotně program prevence kriminality na místní úrovni; dále dle možností prevence sociálně patologických jevů, podpora evropských krizových a asistenčních linek 116 xxx, vnitroresortní program prevence kriminality).
Usnadnit přístup menším obcím do Programu prevence kriminality na místní úrovni.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vytvořit podmínky pro využívání mapových nástrojů pro analýzu kriminality v Policii ČR.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Pokračovat v pracích na rozvoji mapových podkladů pro znázorňování kriminality (trestné i přestupkové činnosti) a souvisejících jevů (sociodemografická data, zájmové body ad.), které zároveň umožňují zobrazovat data v souvislostech.
Ustanovit specialisty na oblast geografických informačních systémů (GIS) minimálně na 8 krajských ředitelstvích a zajistit jejich potřebné vyškolení.
Přijmout Koncepci analytických pracovišť Policie ČR, která jasně vymezí i roli a účel analýz kriminality, jejich využití pro práci preventistů i dalších článků policie, pro prediktivní analýzy a mapy kriminality.
Zajistit proškolení všech osob, které s takovými nástroji budou při své činnosti pracovat (GIS specialisté, analytici, preventisté, velitelé plánují hlídky, manažeři atd.)
Sledovat a vyhodnocovat pilotní aktivity využití GIS pro analýzy a predikce kriminality v rámci Policie ČR (aktuálně např. na Krajském ředitelství PČR Středočeského kraje) a úspěšné a osvědčené aktivity přejímat do práce celé Policie ČR (v rámci toho např. uspořádat i konferenci na sdílení příkladů dobré praxe).
Monitorovat rizikové chování, trestnou činnost a další protiprávní jednání v resortu Ministerstva obrany a následně analyzovat příčiny a přijímat adekvátní preventivní opatření.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vyvinout a pilotně ověřit nové nástroje pro mapování, analýzu a predikci kriminality v podmínkách Policie ČR.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Připravit a realizovat projekt Mapy budoucnosti II., který naváže na pozitivní příklady získané v rámci již ukončeného projektu Mapy budoucnosti podporovaného z ESF OP LZZ a státního rozpočtu ČR a v rámci nějž dojde k vývoji a pilotnímu ověření inovativních nástrojů a postupů pro mapování kriminality, jejich analýzy a zejména predikce v podmínkách Policie ČR ve spolupráci s obcemi a jejich obecními policiemi.
V rámci projektu bude možné ověřit i více způsobů pro predikování předpokládaného výskytu kriminality a následně zvolit ten nejefektivnější pro další implementaci.
Analyzovat možnost doplnění údajů registru přestupků o místo a čas spáchání zaznamenávaných přestupků.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Ve spolupráci s dotčenými subjekty analyzovat možnost, zda lze připravovaný informační systém k registru přestupků obohatit o údaje o místě a čase spáchání zaznamenávaných přestupků za účelem jejich následné analýzy (včetně využití nástrojů GIS) z pohledu zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku a prevence kriminality.
Sdílet informace o kriminalitě mezi Policií ČR a obcemi a mezi Policií ČR a veřejností a tím posílit vzájemnou spolupráci a zapojení občanů.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Nastavit pravidla pro sdílení informací o kriminalitě mezi Policií ČR a obcemi/obecními policiemi (jaká data, o jakých trestných činech a přestupcích, jak data předávat, v jakém formátu, jak s daty dále nakládat, jaké mechanismy k ochraně osobních údajů, jak zamezit zneužití apod.). Sdílet je možné jak samotná data o trestné či přestupkové činnosti, tak již konkrétní výstupy statisticko - analytických nástrojů a mapových podkladů.
Na základě nastavených pravidel vytvořit vzorovou smlouvu (či ustanovení do koordinačních dohod mezi PČR a obcemi) pro poskytování dat mezi PČR a obcemi/obecními policiemi.
Nastavit pravidla pro sdílení informací Policie ČR o kriminalitě směrem k veřejnosti ve formě podrobných map kriminality (jaká data, do jaké míry podrobnosti, o jakých trestných činech a přestupcích, v jakém formátu, jaké mechanismy k ochraně osobních údajů, jak zamezit sekundární viktimizaci obětí, zneužití dat či jejich desinterpretacím apod.).
Vytvořit a akreditovat vzdělávací kurz pro civilní (nepolicejní) pracovníky v oblasti prevence kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Na základě výsledků v roce 2015 dokončeného projektu „Efektivní rozvoj a posilování kompetencí lidských zdrojů“ z ESF OP LZZ vytvořit požadavky na vzdělávací kurz/kurzy v oblasti prevence kriminality pro civilní (nepolicejní) pracovníky obcí/obecních policií, krajů, státní správy, případně dalších subjektů. Obsah a rozsah kurzu/kurzů bude vhodně přizpůsoben dané cílové skupině.
Zajišťovat a podporovat průběžné odborné vzdělávání pracovníků v oblasti prevence kriminality a sociálně patologických jevů.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Realizovat minimálně 2 každoroční pracovní setkání s manažery prevence kriminality krajů, měst a obcí, s preventisty/strážníky městské policie, preventisty PČR a dalšími odborníky se zaměřením na konkrétní aktuální problematiku (např. Zásady poskytování dotací pro daný rok) a zohledňující zájem manažerů.
Zajišťovat vzdělávání odborníků v oblasti prevence kriminality, a to jak v obecné rovině (typové dělení
38
prevence, nástroje, efektivita vyhodnocení účinnosti apod.), tak se zaměřením na specifické preventivní okruhy (prevence domácího násilí, prevence sekundární viktimizace zvlášť zranitelných obětí, prevence trestné činnosti dětí a mládeže, prevence obchodování s lidmi…).
Zajistit v případě aktuálního nápadu trestné činnosti adekvátní proškolení manažerů prevence kriminality na všech úrovních s cílem navrhnout vhodné preventivní projekty (např. majetková trestná činnost páchaná na seniorech – vyhlášky měst a obcí, obecní osvěta, posílení hlídkové činnosti MP, letáky, proškolení sociálních pracovníků a pečovatelské služby, zapojení dobrovolníků, seniorských „kurýrů“ prevence apod.).
Vytvořit inovativní modul celoživotního vzdělávání pracovníků OSPOD a osob pověřených k výkonu sociálně-právní ochrany.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vyhodnotit stávající systém celoživotního vzdělávání a identifikovat vzdělávací potřeby pracovníků OSPOD a osob pověřených k výkonu SPO.
Vytvořit variantní návrhy celoživotního vzdělávání pro pracovníky OSPOD a osob pověřených k výkonu SPO, pilotně je ověřit na úrovni vybraných ORP a krajů.
Formulovat doporučení k implementaci systému celoživotního vzdělávání pracovníků OSPOD a osob pověřených k výkonu SPO, včetně návrhu optimalizace podmínek pro jeho zajištění (motivace pracovníků k celoživotnímu vzdělávání, úhrada nákladů, organizační zajištění, vymezení kompetencí obcí, krajů a pověřených osob v této oblasti).
Podporovat vzdělávání pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí a kurátorů pro mládež při práci s obětí a zvlášť zranitelnou obětí ze strany Policie ČR.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování ve školách, školských zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Zvyšovat psychickou odolnost psychologů a krizových interventů zapojených v Systému pro pomoc obětem trestných činů a dalších mimořádných událostí v rámci programu prevence negativních psychických dopadů na profesionály zasažené trestným činem či mimořádnou událostí.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Školit relaxační techniky apsychohygienu po náročných policejních zásazích pro psychology, kteří poskytují psychologickou péči policistům, a krizové interventy Systému psychologické pomoci obětem trestných činů a obětem dalších mimořádných událostí.
Školení slouží nejen k ventilaci negativních emocí získaných při emočně náročném zásahu a k osvojení si relaxačních metod, ale vede také k nácviku nových technik zpracování stresu a práce se silnými emočními prožitky v rámci dopadu traumatické události.
Zastřešovat osvětovou a informační činnost v oblasti prevence kriminality cílenou na odbornou i laickou veřejnost.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Navrhovat a realizovat osvětové aktivity zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů a situační prevenci.
Spolupracovat s odborníky při získávání ověřených statistických údajů relevantních pro dané typy kriminality.
Vyhlašovat každoročně soutěž o nejlepší preventivní projekty se zadaným zaměřením, propagovat vítězné projekty v rámci sdílení dobré praxe.
Nabízet osvětové a informační aktivity různým organizacím a institucím (MěÚ, knihovny, zdravotnická a školská zařízení…).
Prezentovat realizované preventivní projekty a aktivity a šířit preventivní rady a informace také prostřednictvím sociálních sítí.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Posílit význam a prestiž Ministerstvem vnitra pořádaných soutěží o nejlepší projekt prevence kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Schválit pravidla pro předkládání a výběr projektů do republikové soutěže o nejlepší projekt prevence kriminality pořádané Ministerstvem vnitra. Součástí nových pravidel bude i rozšíření typů realizátorů, kteří se o cenu mohou ucházet či vytvoření odborné komise pro hodnocení projektů.
Rozvíjet a podporovat zapojení do mezinárodní spolupráce v oblasti prevence kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Monitorovat a vyhodnocovat aktuální trendy kriminality a její prevence v zemích EU při navrhování preventivních strategií, projektů a aktivit na národní úrovni a zúročit je i v rámci konzultační a metodické pomoci při posuzování projektů krajů, měst a obcí.
Zapojit ČR aktivně do mezinárodních projektů na prevenci kriminality, zprostředkovat zapojení relevantních partnerů při realizaci specifických projektů (zejména příslušné útvary PČR).
Propagovat na mezinárodní scéně úspěšné a ověřené preventivní projekty, a to jak národní tak lokální.
Každoročně realizovat národní kolo Evropské ceny prevence kriminality (ECPA) a prezentovat vítězný projekt na půdě EUCPN.
Realizovat výzkum zaměřený na oběti trestné činnosti a zkušenosti obyvatel České republiky s vybranými druhy deliktů ve sledovaném období.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
2. Pomoc obětem trestné činnosti, práce s dětmi a mládeží
Zvýšit informovanost dětí a jejich zákonných zástupců o právech a povinnostech v trestním řízení.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vypracovat projekt „Dítě v trestním řízení“, jehož obsahem bude zpracovat jasný, srozumitelný právní rádce dítěti v trestním řízení. Rádce pro trestní řízení bude sloužit k celkové orientaci v trestním řízení pro dítě i pro zákonného zástupce dítěte.
Vypracovat předtisk „Právní rádce pro dítě v trestním řízení“, který bude po obsahové stránce zahrnovat práva a povinnosti dítěte a jeho zákonného zástupce po celou dobu trestního řízení.
Předtisk bude vytvořen s ohledem na procesní postavení dítěte v trestním řízení (svědek, poškozený, pachatel) a současně zohlední věk dítěte.
Realizovat dotační program „Prevence sociálně patologických jevů“ na podporu preventivních aktivit a projektů zaměřených na domácí násilí a zvlášť zranitelné skupiny obětí.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
Realizovat dotační programy pro organizace poskytující pomoc obětem trestných činů.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
Podporovat projekty primární prevence formou vyhlašovaných dotačních řízení.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vytvořit komplexní program podpory zvlášť zranitelným obětem a podpora Multidisciplinárních týmů v rámci projektu Proč zrovna já? II.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
Realizovat komplexní vzdělávání poradců pro oběti trestných činů s celkovou dotací 48 hodin diverzifikovaných do 3 modulů: 1. právní tématika (trestní řízení, práva obětí, práva poškozeného), 2. poskytování poradenství (práce s obětí a specifickými skupinami obětí, vedení poradenského procesu, kontraktování, práce s krizí se ztrátou a zármutkem), 3. měkké dovednosti (síťování, multidisciplinární týmy pro oběti, spolupráce s orgány činnými v trestním řízení a dalším institucemi).
Vytvořit resortní strategické, koncepční a metodické materiály upravující oblast primární prevence kriminality a prevence kriminálně rizikových jevů.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Plnit úkoly obsažené ve Strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 – 2018.
Zpracovat Strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže navazující na stávající strategii.
Realizovat porady MŠMT s krajskými školskými koordinátory prevence, metodiky prevence a věcně příslušnými resorty s cílem zefektivnění a koordinace meziresortní spolupráce v oblasti specifické primární prevence.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Podporovat prevenci dětských úrazů a zvyšovat kvalitu zdravotní péče poskytované v souvislosti s dětskými úrazy.
Deskriptory:
XIII.e nemocnost a úrazovost
Vytvořit síť komplexních služeb pro rodiny s dětmi na lokální úrovni.
Deskriptory:
X.d služby pro rodiny a děti
Rozvíjet multidisciplinární spolupráci v oblasti řešení kriminality mládeže a restorativní programy pro mládež v rámci projektu Na správnou cestu! II.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Monitorovat a řídit kvalitu v systému péče o ohrožené děti a jejich rodiny a vybudovat jednotný informační systém ochrany práv dětí.
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
Vytvořit kvalitativní monitorovací systém za účelem hodnocení kvality poskytované podpory a jejího vlivu na všestranný vývoj dítěte, který bude provázán se statistickým monitorovacím systémem.
Monitorovat naplňování doporučení vyplývajících z materiálu „Rozbor situace dětí a mladistvých ohrožených kriminalitou a kriminálně rizikovými jevy“.
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
Prostřednictvím Republikového výboru pro prevenci kriminality každoročně sledovat a vyhodnocovat plnění doporučení pro efektivnější systém péče o rizikové děti obsažených v materiálu „Rozbor situace dětí a mladistvých ohrožených kriminalitou a kriminálně rizikovými jevy“ (projednaný vládou ČR dne 27. 8. 2014).
Podporovat specializaci Policie ČR na případy domácího násilí.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
Nastavit komplexní koordinovaný systém eliminace násilí po ukončení manželství nebo partnerství s negativním dopadem na nezletilé děti (zvlášť zranitelné oběti).
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
Zmapovat aktuální stav dané problematiky v České
republice a v okolních státech EU (současný stav, dostupné nástroje, zákonné a legislativní normy, kontrolní mechanismy, vyhodnocení – možnosti implementace dobré praxe v tuzemských podmínkách).
Nastavit komplexní koordinovaný systém řešení dané problematiky (procesní a trestněprávní oblast, sankce a ochranná opatření, pomoc obětem, práce s agresorem, právní pomoc, rozšíření působnosti intervenčních center, vzdělání a školení odborníků, programy preventivních zásahů a nápravy, ochrana a podpora dětských svědků, ohlašovací povinnost odborníků, civilní žaloby a nápravné prostředky, svěření do péče, právo na návštěvy a bezpečnost, prevence, osvětové aktivity, medializace, služby odborné pomoci, telefonické linky pomoci, finanční zdroje, smlouvy se zdravotními pojišťovnami, evaluace)
Přijmout Koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
V rámci naplňování úkolů Akčního plánu prevence
73
domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 –2018 v působnosti Ministerstva zdravotnictví a ve spolupráci s odbornou veřejností realizovat práce na Koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví.
Pokračovat v projektu Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech (NKMPPD) a zapojovat do spolupráce další relevantní subjekty.
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
Pokračovat v aktivitách projektu NKMPPD.
- Zapojit do projektu další subjekty poskytující různá technická opatření či jiné služby v rámci prevence a případné asistence policii při pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení a tuto spolupráci medializovat.
- S přispěním partnerských subjektů zvyšovat informovanost
o projektu a doplňovat jej o další preventivní aktivity v souvislosti s pohřešováním dítěte v ohrožení, a to i prostřednictvím webových stránek www.pomoztemenajit.cz.
Zintenzivnit partnerskou spolupráci mezi NKMPPD a evropskou platformou AMBER Alert Europe.
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
Aktivně přispívat k naplňování cílů a principů Memoranda Evropského parlamentu a Evropské komise týkající se
sjednocení systémů pátrání po pohřešovaných dětech v ohrožení.
Zajišťovat gesční dohled nad evropskou krizovou linkou 116 000 pro pohřešované děti a jejich blízké v ČR včetně realizace dotačního programu pro nestátní neziskové organizace provozující evropské krizové či asistenční linky 116 000, 116 111 a 116 006 v ČR.
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Dohlížet na řádný provoz evropské linky 116 000 v ČR dle předepsaných standardů a kvality poskytovaných služeb.
Posílit práva zvlášť zranitelné oběti trestných činů výslechem ve Speciální výslechové místnosti (SVM).
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vyslýchat zvlášť zranitelné oběti v maximální možné míře v SVM podle aktualizovaných metodik zaměřujících se na všechny skupiny zvlášť zranitelných obětí.
Do praxe implementovat změny právních předpisů rozšiřující výčet zvlášť zranitelných obětí o osoby vysokého věku a princip, podle kterého je třeba v případě pochybností oběť považovat za zvlášť zranitelnou.
Vyslýchat tyto osoby tak, aby nemusel být výslech opakován, aby se nemusely setkat s pachatelem a aby výslech nebyl traumatizující záležitostí.
Zvýšit srozumitelnost a kvalitu poučení dětského svědka před započetím výslechu ve Speciální výslechové místnosti.
Deskriptory:
X.c ohrožené děti
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Vypracovat projekt „Poučení dětského svědka před započetím výslechu ve speciální výslechové místnosti“, který bude zaměřen na poučení dítěte z hlediska psychologie věku dítěte a jeho procesního postavení. Projekt navazuje na I. díl – „Výslech dítěte ve SVM“, který je zaměřen na postup vyslýchajícího při navázání kontaktu a samotném výslechu dítěte.
Realizovat Program podpory a ochrany obětí obchodování s lidmi.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
Poskytovat pomoc definované skupině osob (občanů třetích zemí, ale i občanů EU vč. ČR), které se staly oběťmi trestného činu obchodování s lidmi a jsou motivovány ke spolupráci s orgány činnými v trestním řízení, aby přispěly k potrestání pachatele tohoto trestného činu.
V případě potřebnosti vytvořit a realizovat Program dlouhodobé ochrany cizinců.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.h lidská práva
Připravit zřízení nového „Programu dlouhodobé ochrany cizinců“ na poskytování pomoci definované skupině osob (občanů třetích zemí, ale i občanů EU vč. ČR), které se staly oběťmi/svědky zločinu nebo jiného úmyslného trestného činu, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva a jsou motivovány ke spolupráci s orgány činnými v trestním řízení, aby přispěly k potrestání pachatele tohoto trestného činu.
V případě vyhodnocení potřebnosti realizace ze strany Policie ČR zřídit „Program dlouhodobé ochrany cizinců“.
3. Práce s pachateli trestné činnosti
Zpracovávat průběžně akční plány Koncepce vězeňství ČR do roku 2025 na roční období a zajistit jejich plnění.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Realizaci standardizovaného objektivního hodnocení rizik a potřeb odsouzených a na ně navazujících programů zacházení cílených na snižování recidivy.
Zvyšování počtu a kapacit specializovaných oddělení pro odsouzené, ve kterých je kladen zvláštní důraz na snižování rizika recidivy u mimořádně rizikových skupin odsouzených s potenciálem nápravy.
Zacházení s mladistvými v souladu s Doporučením CM/Rec (2008)11 Výboru ministrů Rady Evropy o Evropských
85
pravidlech pro mladistvé pachatele vystavené sankcím nebo opatřením.
Koordinovat a naplňovat Koncepci vězeňství do roku 2025, cíle stanovené v kapitole Resocializace propouštěných vězňů, návaznost na prevenci a postpéči a v kapitole Zaměstnávání. Spolupracovat na tvorbě akčního plánu Koncepce vězeňství ČR na roční období a zajištění jeho plnění.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Vytváření komplexního systému spolupráce na meziresortní a multidisciplinární bázi s cílem snižovat kriminalitu, zvyšovat účinnost nepodmíněného trestu odnětí svobody a efektivitu následné péče.
Společné úsilí o nalezení řešení dluhové pasti a eliminaci faktorů způsobujících zvýšené riziko recidivy.
Zajištění kontinuální práce s odsouzenými, zaměřené na budoucí propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a poskytnutí možnosti pokračování v zahájených aktivitách i po propuštění z VTOS.
Podpora zaměstnávání odsouzených subjekty, které jim nabídnou pracovní uplatnění i po opuštění VTOS.
Vytvořit funkční model spolupráce věznice s místní komunitou s cílem přípravy programů pro odsouzené v oblasti zaměstnávání, zadluženosti a řešení závislostního chování odsouzených v rámci projektu Křehká šance II.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Vytvořit analýzu potřeb a očekávání místní veřejnosti (vč. samosprávy, NNO, státních orgánů, podnikatelských subjektů) a vedení věznice.
Dojednat konkrétní možnosti spolupráce v oblasti zaměstnávání vězněných osob a zlepšení jejich připravenosti na propuštění – specificky bude pozornost věnována řešení zadluženosti pachatelů, bydlení a práce po propuštění z vězení a zvládnutí závislostního chování (alkoholového, nealkoholového, gamblingu).
Posílit sociální prevenci na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností.
Deskriptory:
IX.c sociální prevence
Vytvořit Doporučený postup I pro sociální pracovníky – sociální kurátory směřovaný na osoby ve výkonu trestu odnětí svobody.
Poskytovat podporu pro metodiky sociální prevence na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností a krajských úřadech.
Posilovat sociální prevenci na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností formou účelové dotace na výkon sociální práce na obcích.
Boj proti recidivě a podpora opatření k účinnější resocializaci pachatelů trestné činnosti pomocí zavedení systému tzv. probačních domů.
Deskriptory:
IX.c sociální prevence
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Vstupní fáze: vytipování klienta pracovníkem VS ČR, vyjasnění podmínek a pravidel, motivace a souhlas odsouzeného dle zákona č. 101/2000Sb.
Přípravná fáze (ve VTOS, doba před projednáváním žádosti o podmíněné propuštění): monitoring situace odsouzeného, zjištění potřeb a rizik odsouzeného, harmonogram kroků – vypracování plánu pro období před projednáním žádosti o podmíněné propuštění a následně pro prvních 14 dní po podmíněném propuštění.
Realizovat výzkum recidivy (kriminální historie) nebezpečných pachatelů závažné trestné činnosti.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Realizovat výzkum příčin a podmínek primární trestní recidivy mladistvých.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Realizovat výzkum „Prezentace kriminality a jejího trestání v médiích“.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Pomocí kvantitativních i kvalitativních výzkumných postupů analyzovat prezentaci kriminality a jejího trestání v televizním zpravodajství se zvláštním důrazem na mediální obraz alternativních trestů a na děti a mladistvé jako specifickou skupinu aktérů (pachatelů i obětí trestné činnosti).
Analyzovat kriminální zpravodajství (crime news) jako specifický obraz reality a jako specifický žánr. Vzhledem k tomu, že většina laické veřejnosti získává informace o kriminalitě, její regulaci a jejím sankcionování právě z masových médií, hraje tento žánr významnou roli při formování postojů veřejnosti v této oblasti.
4. Komplexní přístup k prevenci kriminality v rizikových lokalitách
Zajišťovat vzdělávání v oblasti prevence kriminality se zaměřením na preventivní působení v sociálně vyloučených lokalitách a lokalitách sociálním vyloučením ohrožených.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Zajišťovat vzdělávací aktivity v oblasti prevence kriminality pro subjekty veřejné správy působící v SVL či lokalitách sociálním vyloučením ohrožených (strážníci obecních policií, policisté včetně styčných důstojníků pro menšiny a policejních specialistů pro práci v SVL, zaměstnanci obcí, krajů, úřadů práce ad.).
Nadále zajišťovat a posilovat komplexní podporu celostátního projektu „Asistent prevence kriminality“.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
V případě potřeby aktualizovat obsah, formu, organizační a finanční standardy a pravidla pro realizaci a poskytování podpory projektu „Asistent prevence kriminality“ (dále jen „APK“) v souladu s již schválenou Metodikou výběru a činnosti APK.
Poskytovat metodickou pomoc při přípravě a realizaci projektů APK s důrazem na vzdělávání, průběžnou přípravu a supervize APK a jejich mentorů (včetně šíření výstupů a publicity projektu, zobecnění dobré praxe).
Finančně podporovat projekt APK z vlastních zdrojů a vytvářet podmínky pro zajišťování financování i z dalších zdrojů (úřady práce, podpora z ESF OPZ, příp. další).
Vytvořit a realizovat projekt „Domovník – preventista“, účinný nástroj sociálního začleňování a podpory sociálně situační prevence v obci.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Nastavení a zachování kontinuity pravidel pro sociální začleňování a boj s chudobou – vytvoření nového účinného nástroje „Metodika výběru, činnosti a přípravy Domovníků – preventistů“.
Zpracování nového metodického standardu pro výběr obcí zavádějící pracovní pozici Domovník – preventista.
Rozšiřovat zavádění specialistů v oblasti policejní práce ve vztahu k minoritní skupině Romů v sociálně vyloučených lokalitách.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Provést kriminologickou analýzu hate crime (trestných činů, motivovaných rasovou, národnostní či obdobnou záští).
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
5. Nové hrozby a přístupy k prevenci kriminality
Zastřešit a podporovat tvorbu preventivních projektů a dalších aktivit cílených na prevenci kybernetické kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Metodicky a konzultačně posuzovat kvalitu a potřebnost projektů zaměřených na prevenci kybernetické kriminality, zejména s ohledem na zvlášť zranitelné skupiny osob.
Na základě aktuálního výskytu nových forem trestné činnosti pomáhat při navrhování efektivních preventivních postupů.
Prevence kybernetické kriminality a minimalizace rizika kyberšikany.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Zpracovat přehled dostupných projektů a materiálů zaměřených na rizika virtuální komunikace, užití mobilních telefonů, platebních karet, sociálních sítí a obecně kyberkriminality, případně jejich vytvoření.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Bude zpracován přehled dostupných projektů a materiálů vytvořených mimo jiné PČR, MV, NBÚ a jinými státními orgány a NNO v oblasti moderních komunikačních technologií a platebních prostředků.
Tyto materiály vznikají na různých místech a dostanou se pouze k omezenému okruhu příjemců. Zpracování jejich přehledu pomůže zvýšit jejich dostupnost a umožní koncepčně zpracovat chybějící témata.
Předpokládá se prezentace dostupných materiálů na webu www.prevencekriminality.cz a případně tvorba dalších materiálů s ohledem na nedostatky v určitých oblastech.
Prevence zadlužování a řešení předluženosti klientů (odsouzených a obviněných) Probační a mediační služby.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.d vězeňství
Zastřešit a podporovat tvorbu preventivních projektů a dalších aktivit cílených na vytváření bezpečného prostoru pro seniory.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Metodicky a konzultačně posuzovat kvalitu a potřebnost preventivních projektů zaměřených na vytváření bezpečného prostoru pro seniory.
Na základě aktuálního výskytu nových forem trestné činnosti pomáhat při navrhování efektivních preventivních postupů (dluhové pasti, virtuální podvody, exekuce, ekonomické vydírání v rámci projevů domácího násilí…).
Realizovat výzkum problematiky seniorů jako obětí i pachatelů trestné činnosti.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Rozvíjet projekty Bezpečná lokalita, Bezpečné bydlení, Bezpečná země zaměřené na situační prevenci kriminality.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Na základě průběžného mapování bezpečnostní situace a pocitu bezpečí občanů definovat aktuální priority a cíle v oblasti situační prevence kriminality.
Ve vazbě na vývoj a trendy v oblasti zejména majetkové kriminality stanovovat a aktualizovat standardy zabezpečení objektů a majetku.
Podporovat součinnost s odbornou a laickou veřejností s důrazem na posilování osobní zodpovědnosti občanů za svou bezpečnost a ochranu majetku.
Podílet se na tvorbě technických norem v oblasti prevence kriminality na národní i evropské úrovni.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Podílet se na činnosti Technické normalizační komise č. 148 (Prevence kriminality a ochrana obyvatel při ÚNMZ).
Podílet se na činnosti evropské technické normalizační komise CEN/TC 325 (Prevence proti kriminalitě při plánování městské výstavby a navrhování budov).
Podporovat forenzní identifikační značení předmětů, stanovit postup pro vytvoření národní databáze označených předmětů a realizovat mezinárodní spolupráci v této oblasti.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality
Pokračovat ve finanční, odborné a informační podpoře inovativního preventivního nástroje „forenzní identifikační značení předmětů“ (FIZ).
Vyhodnotit zavádění prvků moderních technologií v Krajském ředitelství policie Středočeského kraje a šířit příklady dobré praxe.
Deskriptory:
XX.b kriminalita a prevence kriminality