| Klientsky orientovaná veřejná správa ČR 2030 (2021) |
1. | Pro klienta dostupné a kvalitní služby veřejné správy |
1.1 | Zlepšit kvalitu služeb poskytovaných veřejnou správou |
1.1.1 | Optimalizace řešení životních událostí |
1.1.2 | Tvorba analytických podkladů pro digitalizaci vybraných částí veřejné správy |
1.1.3 | Tvorba návrhů a analýz pro implementaci e-služeb veřejné správy na transakční část portálu gov.cz (Portál občana) |
1.1.4 | Zlepšení informovanosti občanů o možnostech čerpání služeb veřejné správy |
1.1.5 | Vytvoření a následná realizace vzdělávacího programu ke zlepšení proklientského přístupu úřadů veřejné správy |
1.1.6 | Vytvoření nových či zdokonalení stávajících nástrojů hodnocení kvality poskytovaných služeb |
1.1.7 | Elektronizace matriční agendy |
1.1.8 | Hodnocení výkonu veřejné správy v ČR a doporučení pro zlepšení kvality služeb z pohledu OECD |
1.2 | Zajistit optimální dostupnost služeb |
1.2.1 | Vytvoření nové struktury výkonu přenesené působnosti |
1.2.2 | Zrušení místní příslušnosti ve všech případech, kde je to vhodné |
1.2.3 | Zajištění flexibilnějšího výkonu veřejné správy v aglomeracích |
1.2.4 | Analytické zhodnocení zákonných úkolů v oblasti samosprávy |
1.2.5 | Hodnocení dostupnosti služeb v území za pomoci inovativních nástrojů |
1.2.6 | Analytické zhodnocení poskytování služeb veřejné správy občanům pobývajícím v zahraničí a následné kroky |
2. | Efektivně fungující systém veřejné správy |
2.1 | Posílit řídící a koordinační mechanismy |
2.1.1 | Analytické zhodnocení řízení veřejné správy v zahraničí |
2.1.2 | Analytické zhodnocení kompetencí a jejich ukotvení |
2.1.3 | Příprava nového kompetenčního zákona |
2.1.4 | Posílení řízení přenesené působnosti |
2.1.5 | Posílení stávajících nástrojů státu v případě dlouhodobého nezájmu občanů obce o její správu |
2.1.6 | Posílení adresného financování výkonu přenesené působnosti |
2.1.7 | Podmínění vzniku statutárního města |
2.2 | Zefektivnit kontrolní mechanismy v oblasti nakládání s veřejnými prostředky |
2.2.1 | Analytické zhodnocení slabých stránek současného systému kontrol veřejných prostředků |
2.2.2 | Kompletní revize platného zákona o finanční kontrole |
2.3 | Zlepšit právní prostředí |
2.3.2 | Ukotvení ex post RIA |
2.3.3 | Metodická podpora zpracování RIA |
2.3.4 | Propojení právních předpisů v e-sbírce s judikaturou |
2.3.5 | Rozšíření e-sbírky o publikaci právních předpisů ÚSC |
2.4 | Zefektivnit spolupráci obcí |
2.4.1 | Podpora meziobecní spolupráce ve správních obvodech obcí s rozšířenou působností coby přirozených mikroregionálních centrech |
2.4.2 | Zřízení specifického institutu meziobecní spolupráce v rámci aglomerací |
2.5 | Vytvořit prostředí podporující inovace a rozvíjet automatizaci, případně AI |
2.5.1 | Analytické zhodnocení systému inovací veřejných politik a sdílení zkušeností v oblasti inovací |
2.5.2 | Implementace doporučení analýzy |
2.5.3 | Analytické zhodnocení potenciálu využití automatizace a případně umělé inteligence v agendách veřejné správy a následná realizace doporučení |
3. | Efektivně fungující instituce veřejné správy |
3.1 | Rozšířit rozhodování a plánování na principu evidence-informed |
3.1.1 | Rozvoj kompetencí analytických pracovníků ve veřejné správě |
3.1.2 | Zvýšení povědomí veřejné správy o významu analytické práce a evidence-informed rozhodování |
3.1.3 | Vytvoření platformy sdílení dat pro analytickou práci |
3.1.4 | Podpora vzniku analytických týmů ve státní správě |
3.1.5 | Vytvoření systému sběru dat o veřejné správě |
3.2 | Rozšířit aplikaci trvale udržovaných systémových přístupů k řízení kvality |
3.2.1 | Podpora rozvoje zavedeného systému řízení kvality ve služebních úřadech |
3.2.2 | realizace školení |
3.2.3 | Realizace systému oceňování služebních úřadů za úspěchy v oblasti řízení kvality |
3.2.4 | Benchmarking ve státní službě |
3.2.5 | Sdílení dobré praxe |
3.2.6 | Metodické vedení nastavení a udržování systému řízení organizace |
3.2.7 | Metodická podpora systému řízení organizace |
3.2.8 | Zpřístupnění metodiky CAF 2020 úřadům územních samosprávních celků |
3.3 | Zlepšit uplatnění principů udržitelného rozvoje |
3.3.1 | Zasazení perspektivy udržitelného rozvoje do systému vzdělávání pro veřejnou správu |
3.3.2 | Vzdělávání a osvěta v oblasti enviromentální odpovědnosti |
3.3.3 | Osvětová činnost a metodická podpora v oblasti sociálně odpovědného a obecně strategického zadávání veřejných zakázek |
3.3.4 | Hodnocení udržitelného rozvoje |
3.4 | Zvýšit význam a kvalitu provádění strategického řízení |
3.4.1 | Další rozvoj a implementace metod a nástrojů pro strategické řízení |
3.4.2 | Vznik a rozšiřování inovací pro strategické řízení |
3.4.3 | Zlepšování prostředí pro strategické řízení |
3.4.4 | Rozšiřování znalostí a zkušeností ve strategickém řízení |
3.5 | Sjednotit kvalitu prováděných projektových prací ve státní správě |
3.5.1 | Zavedení minimálních standardů projektového řízení pro instituce státní správy |
3.5.2 | Sjednocení kompetencí projektových manažerů v institucích státní správy a katalogizace projektových prací |
4. | Kompetentní lidské zdroje |
4.1 | Zvýšit znalosti a dovednosti volných zástupců územních samosprávních celků |
4.1.1 | Zavedení systémového vzdělávání zastupitelů |
4.1.2 | Zavedení povinného ověření zvláštní odborné způsobilosti u všech volených zástupců, vykonávajících přenesou působnost |
4.2 | Zvýšit znalosti a dovednosti úředníků územních samosprávných celků |
4.2.1 | Standardizace vstupního vzdělávání úředníků územních samosprávných celků |
4.2.2 | Nastavení obsahu správních činností, přípravy a ověření zvláštní odborné způsobilosti podle působnosti jednotlivých ÚSC |
4.2.3 | Zlepšení koordinace procesu uznávání rovnocennosti vzdělání |
4.3 | Zkvalitnit vzdělávání ve státní správě |
4.3.1 | Zavedení centrálního vzdělávání v průřezových oblastech |
4.3.2 | prohlubování vzdělání v klíčových správních činnostech |
4.3.3 | centrální evidence absolvovaných vzdělávacích akcí |
4.3.4 | Změna pojetí struktury prohlubování vzdělání v kontextu zákona o státní službě |
4.3.5 | Standardizace vstupního vzdělávání úvodního |
5. | informovaní a účastnící se občané |
5.1 | Zlepšit komunikaci veřejné správy s veřejností |
5.1.1 | Metodické vedení komunikace institucí veřejné správy s veřejností |
5.1.2 | Zavedení povinnosti ústředních orgánů státní správy zpracovávat komunikační strategie |
5.1.3 | Realizace odborných setkání a tvorba informačních materiálů za účelem zvyšování informovanosti o dění ve veřejné správě |
5.1.4 | Metodické vedení komunikace institucí veřejné správy se specifickými skupinami |
5.2 | Zvýšit povědomí o možnostech účasti občanů na veřejném dění, tyto možnosti usnadňovat |
5.2.1 | Šíření znalosti o formách možné účasti obyvatel na veřejném dění |
5.2.2 | Metodické vedení uplatňování méně tradičních nástrojů participace ve veřejné správě |
5.2.3 | Analytické zhodnocení fungování subobecní struktury a z toho plynoucí následné kroky |