Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO VNITRA
MINISTERSTVO VNITRA
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO VNITRA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Specifický cíl"
1.1 "Opatření"

Operační program Azylového, migračního a integračního fondu 2021-2027

Operační program Azylového, migračního a integračního fondu 2021-2027
1.Posílit a rozvíjet všechny aspekty společného evropského azylového systému včetně jeho vnějšího rozměru
aZajištění jednotného uplatňování acquis Unie a priorit týkajících se společného evropského azylového systému
1Zvyšování kvalifikace odpovědných pracovníků v oblasti azylové politiky ČR ve všech stupních azylového řízení a asistentů soudců na azylových úsecích vybraných krajských soudů
2Získávání a vyhodnocování relevantních dat v oblasti azylové problematiky a s tím související provádění evaluačních šetření v oblasti efektivity
bV případě potřeby podpora kapacity azylových systémů členských států v oblasti infrastruktury a služeb, a to i na místní a regionální úrovni
1Posílení administrativní kapacity azylového řízení na všech stupních formou posílení personálních a technických kapacit
2Rozvoj ubytovacích zařízení pro žadatele o udělení mezinárodní ochrany, zejména rekonstrukce a vybavení, včetně vytváření zázemí pro volnočasové aktivity klientů a rozvoje technicko-provozního zázemí
3Podpora samostatného života žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, např. poskytování sociální asistence (doprovody k lékaři či jiným relevantním subjektům), psychologické podpory či informací ohledně aspektů života v ČR, a to při zohlednění speciálních potřeb zranitelných osob
4Poskytování právního poradenství pro žadatele o mezinárodní ochranu
cPosílení spolupráce a partnerství se třetími zeměmi za účelem řízení migrace, mimo jiné posílením jejich kapacit pro zlepšení ochrany osob, které potřebují mezinárodní ochranu, v rámci úsilí o celosvětovou spolupráci
1Posílení schopnosti ČR získávat a zpracovávat informace v zemích původu, které jsou relevantní k azylovým řízením, zejména vysílání pracovníků na zjišťovací mise
2Podpora implementace národních programů cílících na podporu třetích zemí (Pomoc na místě, MEDEVAC) posílením administrativního zázemí a informování veřejnosti o přínosech těchto programů
dPoskytování technické a operativní pomoci jednomu nebo několika členským státům, a to i ve spolupráci s EUAA
1Navazování a prohlubování spolupráce s členskými státy EU zejména v oblasti všech aspektů migrace a implementace azylového acquis. Sdílení zkušeností a informací
2Vytvoření specializovaného oddělení zaměřeného na podporu implementace nařízení o EUAA, včetně vysílání expertů na podporu nejvíce zasažených členských států.
2.Posílit a rozvíjet způsoby legální migrace do členských států v souladu s jejich ekonomickými a sociálními potřebami a podporovat účinnou integraci a sociální začleňování státních příslušníků třetích zemí a přispívat k nim
aPodpora rozvoje a provádění politik k podpoře legální migrace a provádění acquis Unie v oblasti legální migrace, včetně sloučení rodiny a prosazování pracovních norem
1Získávání a analyzování dat v oblasti měření efektivity stávajících integračních opatření v českém kontextu.
bPodpora opatření k usnadnění legálního vstupu a pobytu v ní
1Rozvoj a pokračování interkulturní služby na úřadech v rámci usnadnění komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a orgánem státní správy ČR, případně jiných institucí
2Pořízení, údržba, rozvoj a provoz moderních forem dálkové komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a odpovědným orgánem státní správy ČR zejména ohledně pobytových aspektů
3Rozvoj interkulturních, jazykových a jiných dovedností pracovníků příslušných orgánů státní a veřejné správy
4Rozšíření nástrojů prezenční formy komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a odpovědnými orgány státní správy ČR
5Modernizace technologického zázemí úřadů činných v komunikaci se státními příslušníky ze třetích zemí s cílem zrychlení správních úkonů zejména v pobytových řízeních a zvýšení standardů bezpečnosti včetně technologických zařízení (např. čteček pro identifikaci nových prvků na dokladech cizinců pro účely práce s novým prvkem vízového štítku dle Nařízení ES 2017/1370 a prováděcího rozhodnutí EK C(2020) 2672)
6Zajištění informovanosti státních příslušníků třetích zemí pracujících v ČR nebo uvažujících o práci v ČR a jejich zaměstnavatelů o aspektech jejich práv a povinností zejména ohledně pracovně-právních témat
cPodpora integračních opatření zaměřených na sociální a hospodářské začlenění státních příslušníků třetích zemí a ochranných opatření pro zranitelné osoby v souvislosti s integračními opatřeními, usnadňování sloučení rodiny, příprava jejich aktivního zapojení do přijímající společnosti a jejich přijetí touto společností za účasti celostátních a – především – regionálních nebo místních orgánů a organizací občanské společnosti, včetně uprchlických organizací a organizací vedených migranty a sociálních partnerů.
1Podpora provozu a další rozvoj aktivit CPIC, která poskytují komplexní služby v oblasti integrace (např. právní poradenství, sociální poradenství, kurzy sociokulturní orientace, kurzy českého jazyka, síťování aktérů integrace v daném regionu)
2Zajištění výuky kurzů českého jazyka pro státní příslušníky ze třetích zemí ve více úrovních pokročilosti (včetně zavádění on-line řešení) s důrazem na dostupnost pro co nejširší spektrum klientů, usnadnění přípravy státních příslušníků ze třetích zemí na povinné jazykové zkoušky
3Zajištění informovanosti státních příslušníků ze třetích zemí o dostupných integračních aktivitách ČR. Zejména formou terénního poradenství, vytvoření informačního systému pro komunikaci se státními příslušníky ze třetích zemí a nových forem informačních a komunikačních nástrojů (sociální sítě, vlogy, atp.)
4Podpora integrace státních příslušníků ze třetích zemí ve zranitelném postavení do české společnosti (např. přes zajištění hlídaní dětí při jazykových a jiných kurzech, rekvalifikační kurzy pro rodiče na mateřské dovolené), včetně zpracování analýz a evaluací v této problematice
5Akce na informování většinové společnosti včetně akcí pořádaných či spolupořádaných státními příslušníky ze třetích zemí o problematice azylu, integrace a návratů s cílem poskytnout nezkreslené informace
6Pomoc státním příslušníkům ze třetích zemí s uplatněním na trhu práce, například formou poradenství v této oblasti (včetně poradenství při ztrátě zaměstnání) či asistencí s uznáváním kvalifikace
7Poskytování další nezbytné podpory státním příslušníkům třetích zemí pro zvýšení jejich šance na úspěšnou integraci
8Podpora síťování a výměny know-how v oblasti integračních opatření mezi jednotlivými aktéry integrace, návrhy nových opatření a jejich pilotní testování
3.Přispívat k boji proti nelegální migraci, zlepšit účinné, bezpečné a důstojné navracení a zpětné přebírání, jakož i přispívat k účinnému počátečnímu začlenění ve třetích zemích a prosazovat ho
aZajištění jednotného uplatňování acquis Unie a priorit politiky týkajících se infrastruktury, postupů a služeb
1Zajišťování odpovídající kvality zařízení pro zajištění cizinců v souladu s mezinárodními, unijními (včetně schengenských evaluací) a českými standardy, včetně provozního zázemí a zajištění případných hygienických a bezpečnostních opatření (při zohlednění potřeb osob se zdravotním postižením nebo se sníženou orientací v prostoru)
2Posílení interkulturních mediačních dovedností a kompetencí správy a zaměstnanců zařízení, včetně možnosti zřízení pozice interkulturního mediátora
3Podpora kontrolních orgánů působících na poli zaměstnanosti (např. SÚIP), vč. posílení jejich kapacit, za účelem zvyšování efektivity odhalování a potírání nelegálního zaměstnávání a pracovního vykořisťování státních příslušníků ze třetích zemí, ve smyslu opatření stanovených směrnicí o minimálních normách pro sankce a opatření vůči zaměstnavatelům za neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí (2009/52/ES)
4Implementace relevantních IT modelů agentury Frontex do českého prostředí
5Poskytování právního poradenství osobám, které nesplňují nebo již nesplňují podmínky pobytu
bPodpora integrovaného a koordinovaného přístupu k řízení navracení na úrovni Unie a členských států a k rozvoji kapacit pro účinné, důstojné a udržitelné navracení a omezování faktorů motivujících k neoprávněné migraci
1Navazovat odbornou spolupráci s vysokými školami v relevantních oborech či nestátními neziskovými organizacemi a spolupracovat v provádění studií a sběru dat
2Realizace dobrovolných návratů a analýza trendů v této oblasti
3V nezbytných případech realizace nucených návratů
cPodpora asistovaného dobrovolného návratu, vyhledávání rodinných příslušníků a reintegrace, při respektování zájmu nezletilých osob
1Posilovat informovanost státních příslušníků ze třetích zemí o možnostech dobrovolných návratů, například formou terénní práce nebo on-line komunikačních prostředků;
2Rozvoj stávající infrastruktury dobrovolných návratů a jejich provádění
3Rozvoj a provádění konceptu reintegrace za účelem zvýšení udržitelnosti návratu
4.Posílit solidaritu a spravedlivé rozdělení odpovědnosti mezi členské státy, zejména s těmi členskými státy, které jsou migračními a azylovými problémy zasaženy nejvíce, a to i prostřednictvím praktické spolupráce