| Operační program Azylového, migračního a integračního fondu 2021-2027 |
1. | Posílit a rozvíjet všechny aspekty společného evropského azylového systému včetně jeho vnějšího rozměru |
a | Zajištění jednotného uplatňování acquis Unie a priorit týkajících se společného evropského azylového systému |
1 | Zvyšování kvalifikace odpovědných pracovníků v oblasti azylové politiky ČR ve všech stupních azylového řízení a asistentů soudců na azylových úsecích vybraných krajských soudů |
2 | Získávání a vyhodnocování relevantních dat v oblasti azylové problematiky a s tím související provádění evaluačních šetření v oblasti efektivity |
b | V případě potřeby podpora kapacity azylových systémů členských států v oblasti infrastruktury a služeb, a to i na místní a regionální úrovni |
1 | Posílení administrativní kapacity azylového řízení na všech stupních formou posílení personálních a technických kapacit |
2 | Rozvoj ubytovacích zařízení pro žadatele o udělení mezinárodní ochrany, zejména rekonstrukce a vybavení, včetně vytváření zázemí pro volnočasové aktivity klientů a rozvoje technicko-provozního zázemí |
3 | Podpora samostatného života žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, např. poskytování sociální asistence (doprovody k lékaři či jiným relevantním subjektům), psychologické podpory či informací ohledně aspektů života v ČR, a to při zohlednění speciálních potřeb zranitelných osob |
4 | Poskytování právního poradenství pro žadatele o mezinárodní ochranu |
c | Posílení spolupráce a partnerství se třetími zeměmi za účelem řízení migrace, mimo jiné posílením jejich kapacit pro zlepšení ochrany osob, které potřebují mezinárodní ochranu, v rámci úsilí o celosvětovou spolupráci |
1 | Posílení schopnosti ČR získávat a zpracovávat informace v zemích původu, které jsou relevantní k azylovým řízením, zejména vysílání pracovníků na zjišťovací mise |
2 | Podpora implementace národních programů cílících na podporu třetích zemí (Pomoc na místě, MEDEVAC) posílením administrativního zázemí a informování veřejnosti o přínosech těchto programů |
d | Poskytování technické a operativní pomoci jednomu nebo několika členským státům, a to i ve spolupráci s EUAA |
1 | Navazování a prohlubování spolupráce s členskými státy EU zejména v oblasti všech aspektů migrace a implementace azylového acquis. Sdílení zkušeností a informací |
2 | Vytvoření specializovaného oddělení zaměřeného na podporu implementace nařízení o EUAA, včetně vysílání expertů na podporu nejvíce zasažených členských států. |
2. | Posílit a rozvíjet způsoby legální migrace do členských států v souladu s jejich ekonomickými a sociálními potřebami a podporovat účinnou integraci a sociální začleňování státních příslušníků třetích zemí a přispívat k nim |
a | Podpora rozvoje a provádění politik k podpoře legální migrace a provádění acquis Unie v oblasti legální migrace, včetně sloučení rodiny a prosazování pracovních norem |
1 | Získávání a analyzování dat v oblasti měření efektivity stávajících integračních opatření v českém kontextu. |
b | Podpora opatření k usnadnění legálního vstupu a pobytu v ní |
1 | Rozvoj a pokračování interkulturní služby na úřadech v rámci usnadnění komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a orgánem státní správy ČR, případně jiných institucí |
2 | Pořízení, údržba, rozvoj a provoz moderních forem dálkové komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a odpovědným orgánem státní správy ČR zejména ohledně pobytových aspektů |
3 | Rozvoj interkulturních, jazykových a jiných dovedností pracovníků příslušných orgánů státní a veřejné správy |
4 | Rozšíření nástrojů prezenční formy komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a odpovědnými orgány státní správy ČR |
5 | Modernizace technologického zázemí úřadů činných v komunikaci se státními příslušníky ze třetích zemí s cílem zrychlení správních úkonů zejména v pobytových řízeních a zvýšení standardů bezpečnosti včetně technologických zařízení (např. čteček pro identifikaci nových prvků na dokladech cizinců pro účely práce s novým prvkem vízového štítku dle Nařízení ES 2017/1370 a prováděcího rozhodnutí EK C(2020) 2672) |
6 | Zajištění informovanosti státních příslušníků třetích zemí pracujících v ČR nebo uvažujících o práci v ČR a jejich zaměstnavatelů o aspektech jejich práv a povinností zejména ohledně pracovně-právních témat |
c | Podpora integračních opatření zaměřených na sociální a hospodářské začlenění státních příslušníků třetích zemí a ochranných opatření pro zranitelné osoby v souvislosti s integračními opatřeními, usnadňování sloučení rodiny, příprava jejich aktivního zapojení do přijímající společnosti a jejich přijetí touto společností za účasti celostátních a – především – regionálních nebo místních orgánů a organizací občanské společnosti, včetně uprchlických organizací a organizací vedených migranty a sociálních partnerů. |
1 | Podpora provozu a další rozvoj aktivit CPIC, která poskytují komplexní služby v oblasti integrace (např. právní poradenství, sociální poradenství, kurzy sociokulturní orientace, kurzy českého jazyka, síťování aktérů integrace v daném regionu) |
2 | Zajištění výuky kurzů českého jazyka pro státní příslušníky ze třetích zemí ve více úrovních pokročilosti (včetně zavádění on-line řešení) s důrazem na dostupnost pro co nejširší spektrum klientů, usnadnění přípravy státních příslušníků ze třetích zemí na povinné jazykové zkoušky |
3 | Zajištění informovanosti státních příslušníků ze třetích zemí o dostupných integračních aktivitách ČR. Zejména formou terénního poradenství, vytvoření informačního systému pro komunikaci se státními příslušníky ze třetích zemí a nových forem informačních a komunikačních nástrojů (sociální sítě, vlogy, atp.) |
4 | Podpora integrace státních příslušníků ze třetích zemí ve zranitelném postavení do české společnosti (např. přes zajištění hlídaní dětí při jazykových a jiných kurzech, rekvalifikační kurzy pro rodiče na mateřské dovolené), včetně zpracování analýz a evaluací v této problematice |
5 | Akce na informování většinové společnosti včetně akcí pořádaných či spolupořádaných státními příslušníky ze třetích zemí o problematice azylu, integrace a návratů s cílem poskytnout nezkreslené informace |
6 | Pomoc státním příslušníkům ze třetích zemí s uplatněním na trhu práce, například formou poradenství v této oblasti (včetně poradenství při ztrátě zaměstnání) či asistencí s uznáváním kvalifikace |
7 | Poskytování další nezbytné podpory státním příslušníkům třetích zemí pro zvýšení jejich šance na úspěšnou integraci |
8 | Podpora síťování a výměny know-how v oblasti integračních opatření mezi jednotlivými aktéry integrace, návrhy nových opatření a jejich pilotní testování |
3. | Přispívat k boji proti nelegální migraci, zlepšit účinné, bezpečné a důstojné navracení a zpětné přebírání, jakož i přispívat k účinnému počátečnímu začlenění ve třetích zemích a prosazovat ho |
a | Zajištění jednotného uplatňování acquis Unie a priorit politiky týkajících se infrastruktury, postupů a služeb |
1 | Zajišťování odpovídající kvality zařízení pro zajištění cizinců v souladu s mezinárodními, unijními (včetně schengenských evaluací) a českými standardy, včetně provozního zázemí a zajištění případných hygienických a bezpečnostních opatření (při zohlednění potřeb osob se zdravotním postižením nebo se sníženou orientací v prostoru) |
2 | Posílení interkulturních mediačních dovedností a kompetencí správy a zaměstnanců zařízení, včetně možnosti zřízení pozice interkulturního mediátora |
3 | Podpora kontrolních orgánů působících na poli zaměstnanosti (např. SÚIP), vč. posílení jejich kapacit, za účelem zvyšování efektivity odhalování a potírání nelegálního zaměstnávání a pracovního vykořisťování státních příslušníků ze třetích zemí, ve smyslu opatření stanovených směrnicí o minimálních normách pro sankce a opatření vůči zaměstnavatelům za neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí (2009/52/ES) |
4 | Implementace relevantních IT modelů agentury Frontex do českého prostředí |
5 | Poskytování právního poradenství osobám, které nesplňují nebo již nesplňují podmínky pobytu |
b | Podpora integrovaného a koordinovaného přístupu k řízení navracení na úrovni Unie a členských států a k rozvoji kapacit pro účinné, důstojné a udržitelné navracení a omezování faktorů motivujících k neoprávněné migraci |
1 | Navazovat odbornou spolupráci s vysokými školami v relevantních oborech či nestátními neziskovými organizacemi a spolupracovat v provádění studií a sběru dat |
2 | Realizace dobrovolných návratů a analýza trendů v této oblasti |
3 | V nezbytných případech realizace nucených návratů |
c | Podpora asistovaného dobrovolného návratu, vyhledávání rodinných příslušníků a reintegrace, při respektování zájmu nezletilých osob |
1 | Posilovat informovanost státních příslušníků ze třetích zemí o možnostech dobrovolných návratů, například formou terénní práce nebo on-line komunikačních prostředků; |
2 | Rozvoj stávající infrastruktury dobrovolných návratů a jejich provádění |
3 | Rozvoj a provádění konceptu reintegrace za účelem zvýšení udržitelnosti návratu |
4. | Posílit solidaritu a spravedlivé rozdělení odpovědnosti mezi členské státy, zejména s těmi členskými státy, které jsou migračními a azylovými problémy zasaženy nejvíce, a to i prostřednictvím praktické spolupráce |